Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Started by Capote,

Eftersom jag inte hade hittat SG när jag satte upp min senaste burk så får det bli lite historik här till att börja med. Alltid kan det väl hjälpa någon till någon idé eller slippa göra något av mina misstag. Före den här burken hade jag haft olika saltvattensakvarier i 15 år. T.ex. ett rovdjursakvarium med en mycket stor muräna och sist ett fyrkantigt revakvarium på 1x1x1 m. Efter en kalkmixerkrasch som dödade det mesta tog jag ett uppehåll på över ett år. Efter ombygge hemma så hittade jag en lämplig plats cirka 2 meter bred för en ny burk. Mellan en vägg och en dörr. Jag ville inte få en "gång" vid dörren så det fick bli en sned ruta på ena kortändan. När jag satt och…

2. Started by saltbjörkan,

Nu börjar det ta sej här hemma nytt kök nytt badrum nytt vardagsrum mm så nu i vinter ska renoveringen flytta ner ett steg, tillmin källare där ska jag renovera en tvättstuga och ett badrum och "MITT" rum bio/akvarie rum. akvariet ligger iförsej rätt långt ner på listan men det är roligt att planera. där av tängte jag dela med mej av mina planer som förmodligen kommer ändras 100 gånger =) Men några saker är spikade det är tex att där skall byggas ett akvarie ner och att det skall vara ett vingkel akvarium.. karet kommer jag bygga själv genom att jag kommer köpa två kar som jag skär isönder för att sedan limmasihopa till ett kar. var lite sugen på att beställa hemm dessa…

• Gilla
    • 264 svar
    • 47,7k visningar
  3. Jag har funderingar på att dra igång ett nytt kar, men jag har mycket funderingar.. Det var många år sedan jag var aktiv här och hade ett kar sist så är lite ringrostig.. Så tar gärna emot en hel del feedback.. Än så länge så är det bara i funderingsstadiet.. Jag funderar att bygga in ett kar i väggen i mitt vardagsrum.. Precis bakom väggen ligger en klädkammare så den får isåfall fungera som akvarierum.. Karet kommer vara på ca 850 liter pluss ca 150 liter sump så ca 1000 liter system.. Jag vill att allt ska vara så enkelt och självgående som möjligt.. Vill inte hålla på med massor av vattentester, tillsatser, och fix, utan det ska flyta på bara när…

• Gilla
    • 3 svar
    • 888 visningar
  4. Started by sparrow,

Ja, då har vi uppgraderat oss från ett 362l kar med 70l sump til ett 725l kar med 300l sump. vi reste upp till sthlm från gbg och hämtade detta karet med en vän till hjälp, väl hemma efter 12h roadtrip så fick vi ringa in mer folk till att hjälpa till att bära in karet då vi skulle upp för en vriden trappa och runt ett skarpt hörn, karets mått är 165*70*60 (l*b*h) Och så kommer man på när man har ställt upp karet, ställt in det i våg och skall börja fylla upp att "shit vi skulle ju renovera med, och vi skall till italien om 1,5v :S" så blev det en panik artad renovation av vårat vardagsrum.. sagt och gjort renoveringen blev klar 1 dag innan avresa och karet blev startat …

• 10 svar
    • 1,9k visningar
  5. Started by johannes.k,

Min förkärlek för fisk har gjort att jag börjat växa ur mitt nuvarande kar (RSR525) hade nog behållt det om det inte stod ivägen och ändå skall flyttas, men nog om det nuvarande. Fick tag i ett displaykar med trevliga mått 2000x800x500, och sitter nu och planerar utifrån det. Ritning till smeden är precis klar men lite inputs vore bra man vill ju inte missa nått fast jag klurat och tänkt och anpassat efter mina erfarenheter och tidigare önskemål. Huvuddelarna - Display 800l aktiv volym ca 750l - Sump 350l aktiv volym ca 200l - Fragg 168l aktiv volym 150l - Karantän 72l aktiv volym 60l - Stort teknikutrymme 1500x800x1…

6. Started by nike83,

Så var det dags att börja dela med mig av mina tankar kring mitt nästa tänkta projekt inom denna fantastiska hobby. Min "kub" avvecklades och allt levande såldes bort samt en del annat. Vid den tidpunkten visste inte vi inte vilket hus vi skulle köpa, så det var ingen idé att flytta "levande" eller akvarium med oss i den långa flytten. Dock så behöll jag det mesta av teknik och en hel del "bra att ha". För den som är intresserad av mitt gamla projekt: 310L kub I juli lämnade vi Stockholm och flyttade söder ut och nu har vi lagom till årsskiftet kommit i ordning i vårt nya hus i Höganäs. Huset är relativt stort, men saknar tyvärr källare. Källar…

7. Hej! Tänkte jag skulle starta en tråd om min nya burk, en Deltec på 950 liter. Har äntligen fått huset renoverat och nu står karet på plats. Då jag får allt levande flyttat från det befintliga 600-liters som står i källaren, skall källarrummet renoveras och det kommer bli teknikrum. Förhoppningsvis blir det tyst i vardagsrummet och inget klott med vatten och salter. Allt vatten skall alltså cirkulera via källaren med hjälp av en Deltec E-flow 10:a. I övrigt står tekniken av: 4 Radion-armaturer 2 EcoTech Votech Mp40/60 BubbleKing 250(?) External En Profilux sköter temp, Ph och dosering av Balling. I ett senare skede kommer teknikrummet att fraggkar, vattenbyteskar och e…

• 21 svar
    • 5,4k visningar
  8. Långt ifrån klart men ett litet smakprov. det ska i lite mer sten och sand. Ny belysning mm.

• 25 svar
    • 4,4k visningar
  9. Started by ballsam,

i somras köpte vi huset jag är uppväxt i. ett 1 1/2 plans tvåfamiljshus på längden med källare. planen var från början att hyra ut ena delen och bo billigt, men det verkar krångligt att ha hyresgäster så nuvarande planen är att slå ut några väggar och ta hela huset, vilket öppnar för ett större kar -kung.. har några planer och tänkte bolla lite ideer med er. det som det lutar mest åt är ett akvarium placerat i mitten av ett rum (typ metrue´s) med en ytavrinning i mitten. ritade upp en grov planlösning i paint. kom gärna med ideer och tips.

10. Hej! skulle behöva lite tips på hur jag ska bära in den i lägenheten, jag bor i andra våningen 3 trappor upp har ingen hiss. Glaset väger 360kg, sen skulle behöva tips om ifall mitt golv klarar det eller ni som har erfarenhet vad tycker ni, jag har laminatgolv och under betong bor i hyresrätt har fått höra att det klarar det men vill vara säker, fick höra av en vän att man kan få spricka i betongen och då kostar det rejält !

11. Started by per.w,

Jaha, efter några års paus pga barn och mycket jobb med firman, så är det äntligen dags att köra igång igen! Uppbyggnaden är som följer: 720L (Min gamla burk) 6st Mazarra P-series (vill nog ha två till eller två st spottar av något slag) Två st Tunze skummare de stora (Eftersom jag inte kan få till ytavrinning) Två st Tunze turbelle á 3000L/h Två st Tunze 6095 á 9500L/h med intervall Zeo reaktor med Jecaud pump á 3200L/h Jag kanske kommer köra sump men har inte bestämt mig för det ännu... Då får jag bort skummarna ur akvariet Automatisk vattenpåfyllning sköts gm Tunze watercontroller och osmos kopplat direkt på köks kran. …

• 0 svar
    • 938 visningar
  12. Started by pwin,

För att få lite historia i beskrivningen av mitt akvarium så startar jag med bilder från mars-06. Först några redan visade bilder med 2 st 250W Radium 20000K tända.

13. Started by ormet,

Jag planerar för ett inbyggt kar i ett rum i källaren på 170x120x65cm. Det är mycket större än något jag tidigare haft och det är så enormt många frågor och funderingar jag har 1) Fukt, hur hanterar jag det? 2) El, funkar det att bara använda vanliga urtag och grendosor? 3) Jag behöver inte bry mig om ljud så värst, vilka eleganta avrinningar finns det som tar minimalt utrymme och syns lite? 4) Vattenbyte, hur sköter man sånt när det inte längre räcker med en spann? Jag kommer ha tvättstuga nära där osmosen ska stå. 5) Belysning. 10x80w ATI T5 eller 6st Radion? Annat? 6) bänk/ställning. Svetsad, trä, alu? 7) Vad är viktigt at tänka …

14. Started by Andreas N,

Här kommer lite bilder på min balja som är ett 800liters (160x70x70) + sump under karet. Karet har varit igång 1 1/2 år nu.

15. Started by Tobbe,

Hej! Tänkte lägga upp en tråd om mitt nya saltkar det har måtten L150*B90*H70 cm med ett av de bakre hörnen brutet pga en dörr som man ju måste komma in igenom. Jag har tidigare haft ett 540 liters alukar med en sump undertill men nu har jag lagt ut sumpen vinkelrät mot karet för att lättare komma till tekniken. Sumpen är i "2 våningar" jag har även byggt ett fraggkar innan returen. Jag har för tillfället alla koraller i sumpen eftersom den går som ett avskilt system sålänge. Igår kom i varje fall karet in i väggen med hjälp av 4 starka grabbar och vatten håller nu på att fyllas genom osmosen. Jag har dock en liten fråga som jag kanske kan få hjälp med: Jag har ju ta…

• Gilla
    • 81 svar
    • 12,7k visningar
  16. Jag har just beställt akvarium och utrustning till mitt nya projekt. Ett akvarium som jag kommer bygga in i väggen i vardagsrummet.. Bakom väggen ligger min fd klädkammare som nu alltså kommer bli akvarierum. Jag har satsat på riktigt bra grejjer direkt vid start, så jag har allting från scratch och som sagt bra grejjer som är så lite fix med som möjligt. Utrustning och kar förväntas komma om ca 2 veckor.. Under tiden ska jag såga hål i väggen, dra el etc.. Jag kommer satsa på främst stenkoraller både LPS och SPSer, men också lite skivisar och knappar, samt revvänliga fiskar och lägre djur.. I denna tråd kommer jag dokumentera det hela. Jag komm…

17. Nu har jag hällt både vatten och salt i mitt akvarium, så nu är det väl kanske dags för att starta en egen presentationstråd om det. Levandesten åker i om en vecka eller två om jag hittar någon sommaröppen saltvattensbutik med bra och prisvärd sten... Fakta: Akvarium: 200 x 70 x 70 cm, 980 liter varav 867 liter vatten Sump: 115 x 54 x 60 cm, ca 372 liter varav 220 liter vatten Teknik: Cirkulation: Tunze Multikontroller 7095 + 2st Turbelle Stream 6101 (12000 liter/h) Skummare: BK SM250 Kalciumreaktor: Schuran Jetstream 1 / Aquamedic SP3000 Returpump: Eheim 1260 (2400 liter/h / 65 Watt) UVC: De Bary AN-25E (25W) Detaljerad i…

18. Hej jag heter Jaroslaw Kolodziej och varit medlem från 2007. Älskar allt som har med saltvatten att göra försökte starta själv för några år sedan Men tyvärr inte allting går i livet som man planerat. Men nu har jag bestämd mig att långsamt förverkliga min dröm om saltvatten akvarium. Detta blir ganska långsamt projekt kommer säkert ta några år men jag vill gärna dela med mig. Jag kommer snabbt beskriva vad jag hade tänkt mig. Akvarium 240*70*70 15 mm optiwhite. Kommer beställas från Polen längre fram i tiden. …

19. Started by byggarebob,

Kliar i fingrarna på att bygga, så jag har noga å ett bra tag funderat och kommit fram till att jag ska bygga större varaktigt akvarie. Kommer att bli ett långtidsprojekt då man studerar. Kirurger e assnygga men dom ska ha rätt förhållande så det är väl mest därför jag nu spånar å skissar. 240 tuffar på tillsvidare under bygget, när det väl kommer så långt, hehe. Som sagt bara i planeringsstadiet, men kommer nog snart att börja skaffa hem virke, inget proffs på sketchup så ha överseende. Och jag vet ej hur man lägger upp från ritprogrammet så jag har fottat å lagt in.(tycker det e skitkul att bygga) Har pratats en del om hur tungt man vågar, som nån sa att fördelas tycke…

• 20 svar
    • 3,8k visningar
  20. Har velat fram och tillbaks om man ska dra igång igen eller inte... Den 31/3 går flyttlasset till en ny lägenhet medans vi skall bygga hus... Detta kommer ta sin tid så känner att det är värt att kanske ha något "avslappnande" att greja med med hemma kikade lite på vad för alternativ som fanns på nya kar / custombygga och även begagnatmarknaden. Dök upp ett Waterbox 220.6 bara 10 minuter från mig vilket motsvarar Red seas 750 xxl, förutom att silikonet verkar faktistk hålla otroligt mycket bättre på waterbox karen... Personligen gillar jag sump layout och annat på red sea bättre men hellre en ful sump än läckande display... Karet i…

• Ledsen
      • Gilla
    • 30 svar
    • 2k visningar
  21. Hej alla. Jag heter Joakim och finns utanför Eskilstuna. Sitter och planerar vårt första Revakvarium ( fisk och koraller ). Har i och för sig haft saltvatten förr men det var xx antal år sen. Så mycket som har ändrats och utvecklats. Ny teknik och mer avancerat. Vilket är superroligt. Har idag beställt ett Optiwhite 728 liters ( 130 x 80 x 70 ) från Majornas Glas. Nu sitter jag och försöker få till en bra bänk till tanken. Något jag inte gjort förr. Funderar även på vilken teknik jag behöver. Eller rättare sagt vilken styrka på tekniken. / J N.

• 27 svar
    • 4,8k visningar
  22. Started by MagnusJ,

Dags för en liten uppgradering då. För ett och ett halvt år sedan skaffade jag ett 80 liters blenny, trevligt kar men blev fullt väldigt snabbt. Första februari 2014 drog jag igång ett akvastabil 275 liters. Tänkte att detta får räcka ett tag(men i samma sekund som det hamnade på plats tyckte jag det blev för litet). Nu ska vi bygga om här hemma så det passade bra med en ny uppgradering. Karet: 170 * 100 * 70 (1190 liter) 15mm optiwhite. Intern box med två hål ner, ett upp. Beställt från diamantaquarien och dyker nog upp när som helst. Sump: ca 145*65*45. Hade verkligen älskat en liten avdelning för fraggar. Får klura lite på vad jag få…

23. Started by stigigemla,

Jag kommer att i den här tråden följa upp (om)bygget av mitt nya saltkar. Kommentarer är välkomna. Storleken är 294 x 84 cm och 62 högt. Nu håller jag på att ta ur det sista gruset och frigolitinredningen. Det är några repor i frontglaset så jag funderar på att vända det om med baksidan fram.

24. Started by Kimozabe,

Jaha, Då jag fick godkänt att förstärka golvet i lägenheten via förrådet i källaren så har det blivit nya planer. Jag ska nu bara fastställa att balkarna ligger som vi antagit sedan skall beräkningen göras klar och utföras. Mitt kar kommer som störst att bli 200*80*70cm. På det blir det sump, svetsad ställning, färskvattenbehållare och saltvattenbehållare för vattenbyte/reserv färskvatten om jag skulle behöva vid resor. Jag sa att vi skulle anta att hela paketet väger 2.5 ton. Stämmer det då att jag tagit höjd eller det kommer faktiskt väga runt denna siffra? Mvh Kim

25. Started by Rode,

Tänkte dra igång en tråd ang mitt första saltvattensakvarium 180*70*60 optiwhite plus 300Lsump. Idag inhandlades lite grejer med. Akvariet kommer om ca 2v så nästa vecka ska jag börja bygga bänken. Tacksam för alla tips och tricks.

• Gilla
    • 30 svar
    • 3,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.