721-1199 liter
106 ämnen i detta forum
-
Hej alla. Jag heter Joakim och finns utanför Eskilstuna. Sitter och planerar vårt första Revakvarium ( fisk och koraller ). Har i och för sig haft saltvatten förr men det var xx antal år sen. Så mycket som har ändrats och utvecklats. Ny teknik och mer avancerat. Vilket är superroligt. Har idag beställt ett Optiwhite 728 liters ( 130 x 80 x 70 ) från Majornas Glas. Nu sitter jag och försöker få till en bra bänk till tanken. Något jag inte gjort förr. Funderar även på vilken teknik jag behöver. Eller rättare sagt vilken styrka på tekniken. / J N.
-
- 27 svar
- 4,7k visningar
-
-
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
Tjanare derude i det Svenske Kort om mig selv bor jeg i Tyresö i Stockholm, og da der efterånden er mange af dem man springer på i saltvandsbutikkerne har spurgt om jeg har en profil på denne side tænkte jeg at her måkse er lidt mere liv end på den Danske hvor jeg plejer at husere. Jeg startede med et 140 liters som efter 2 uger blev opgraderet til 575, fruen var ikke begrejstret for Discus længere og ville hellere at vi skulle have salt. 3 år gik med at bygge op dette 575 liters og i somres (2012) flyttede vi så til landet (Tyresö) og her var der en lille garage til mig og min hobby nr 1 Ja det var dag 1 i det nye hus Det er her…
-
Så nu är det dags att starta tråden om mitt nya system som är på G!! detta system planeras vara igång nån gång under kommande år då jag inte är så bra på att skriva och förklara kommer jag uppdatera med bilder hur projektet fortskrider. kommer bli ett system på över 1200L. kommer ha 3st 32mm genomföringar samt 1st 40mm. Möbel träkonstruktion täckande från golv till tak kommer målas i samma färg som vggen för att smälta in. Huvudkar 1650Lx900B700H (möjligen 650H inte beställt ännu) så karet blir på ca 1040L sump ej bestämt än med blir på över 160L för att få plats med diverse godis. inriktning: SPS/LPS Belysning: ecotech radion Skummare: grotech hea200s returpump: 2xehe…
-
- 432 svar
- 70,6k visningar
- 2 följare
-
-
Jag har svårt att vara utanför, sist när jag sålde min akvarium tänkte jag ta det lugnt minst ett år men det verkar att jag är smittad ,det går inte ! Så duktigt på SV är jag inte men ska försöka bli bättre. Jag känner bara att jag måste starta ett ny kar, off klart sture projekt än andra jag hade. Skulle starta min lilla Dimax (13 liter) för sköjs skull men väntar några år tills min son bli 6-7 år. Karet jag vill beställa har måtten 200x70x70cm (3 sidor optwhite 15mm) samt en sump ? men vet inte precis vad är passande i storlek ! *ytavrinning 4 hål på bredd glas sida (2 x 32mm - returen och 2 x 40mm (en kortare än andra) *boxen ska vara svart acryl på en av sida i m…
-
Tjenare alla. Startar upp en tråd om mitt nya bygge. Har hållt på nu i fem år med saltvatten, började med ett kar på 325l som jag köpte begagnat och insåg snabbt att detta var för litet så det blev ytterligare ett byte till ett kar på 575l som jag kört nu i 3år. För ett par månader sen så började saker att hända, regeringen ville att vi skulle renovera vardagsrummet där även mitt saltkar står.. Vilken fördel det blev för mig :-) Jag föreslog en ny placering av akvariet som frun tyckte var kanon. Men möbeln passade ju inte riktigt in i det nya konceptet, som enligt frun skulle vara vit!! Fick då läge att släppa bomben, nämen lilla gumman jag kanske skulle ta och beställa e…
-
- 861 svar
- 93,5k visningar
- 1 följare
-
-
Då var det dags att starta en ny tråd och jag tackar för hjälpen i min tidigare planeringstråd! I förra veckan kom mitt kar från Tyskland och med hjälp av tre arbetskollegor och Kim från Siniriutta står det nu äntligen i vardagsrummet. För er som inte känner mig så är jag från Göteborg men har bott snart 10 år i Helsingfors. Efter en paus på flera år ska det bli jättekul att äntligen kunna förverkliga drömmen om ett stort revakvarie. KARET & FILOSOFIN: Hela karet är byggt i low iron glas och är 2m långt, 65cm högt och 70 cm brett, dvs ca 910L. Byggkvaliteten är mycket bra och MP/Eheim gjorde ett riktigt proffsigt jobb. Det ska bli kul att se skillnaden …
-
Så har det blivit dags att starta upp en tråd om karet då det har kommit så pass långt att planeringstråden känns överflödig. Bakgrund och historien om tillkomsten: Min kub jag hade kändes i början perfekt, men blev rätt så snart lite liten i måtten då karet var just en kub och simytan var lite snålt tilltagen. Jag började att skissa på ett nytt kar och efter flera funderingar blev måtten 1000x1200 då karet står in till en vägg med 1000-sidan. Karet är byggt av Benny på Majornas Glas i Göteborg, bänken har jag själv byggt efter konstens alla regler. Tekniken: I karet sitter en Vortech MP10 ES och en Tunze 6025, utöver detta sköts cirkulationen av en Laguna Freeflow 4500 s…
-
- 367 svar
- 48,7k visningar
-
-
Nu när man har lekt lite med sitt 200l så är det dags att uppgradera till ett litet större med bättre ljudisolering och mer plats. Så jag tänkte dela med mig lite på hur det nya ska se ut plus man kanske kan få några bra förslag.. Dimensionerna på akvariet kommer att vara 1200*350*790(ca760mm Vattennivå) ca 800 liter + sump. Karet kommer att ha tre hål 2*25 + 40-50mm. Tänkte kanske dra lite kablar i det röret med så vi får se vilken storlek det blir. Allt/Ytavrinning kommer att sitta i det bakre hörnet med avrinningskram och diverse delar. Tekniken som ska användas flyttas över från mitt andra akvarium, eftersom allt är köpt för att passa till det nya akvariumet.…
-
Känns som om det är dags att skriva lite om mitt nya projekt . Lägger ner mitt gamla kar innom en snar framtid och startar upp ett nytt akvarium på 966 L Kommer att köra detta lika enkelt som mitt nuvarande . Det enda som kommer att göras annorlunda är att jag kommer ha en box i karet med skummaren där i som tar ytvattnet . Kommer alltså inte köra sump , men varför bryta en trend som jag tycker fungerar för mig . Karet är beställt från Micke på Håkanstorps zoo i Malmö, och får en bättre levdatum i nästa vecka . Det kommer att ha måtten 2300 # 600 #700 med framruta i optwite . Ska börja planera möbeln lite mer exakt imorgon , det enda jag vet i dagsläget är att det komm…
-
- 277 svar
- 33,6k visningar
-
-
Titel , Mannes Rev. Efter mycket funderande och projekterande så tog jag beslutet att byta kar till ett måttbeställt kar från Håkanstorp Zoo. Måtten blev 1800 långt 750 djupt och 550 högt , ca 740 liter. Det blev min egen design på karet med en balkong på baksidan som sitter utvändigt så att man inte ser någon box, den går hela vägen längs baksidan. Baksidan är klädd med vit BTN "slimline" som alla mina tidigare kar.. Skillnaden denna gång var att jag fasade ner "kammen" i BTNen så jag valde att köra med en fast monterad kam som jag fick gjord i svart plexi. Detta gjorde att jag fick en fin slät yta bakom kammen som gör att vattnet inte ska porla. Akvariet har fasade kant…
-
Nytt jobb och ny stad. Indianapolis i amerikanska mellanvästern. Tyvärr kan jag inte plocka med mig djuren från Schweiz utan får börja helt från scratch. Här nere är husen STORA och billiga. De som vi har tittat på ligger mellan 400 och 1100 kvm. För en stockholmare är priserna löjligt låga. Mao finns det utrymme för en rejäl burk. Ännu har jag inte bestämt för hur akvariet skall se ut i detalj. Några saker önskar jag mig dock. Det skall vara gjort i akryl. Belysningen skall vara av LED typ och pumparna skall vara luftkylda. Det kan nämligen vara rejält varmt här. Iofs har alla hus AC men jag vill inte värma burken mer än nödvändigt.Priserna på akvarier och djur är mkt lä…
-
- 105 svar
- 11,3k visningar
- 2 följare
-
-
Hej alla vänner nu tänkte jag det var dax att starta upp en tråd om mitt nästa kar som nu står på plats i sitt akvarie skyffe Karet är på 1125L alu med måtten 250Lx75Bx60H karet kommer vara ett väggakvarie. Kommer köra en sump på 180L i början för att testa med en avrinningsbox. Kommer köra ett 100L som påfyllingskar. Ljuset är inte bestämt vilket jag ska använda men lutar åt kombi mh/t5 med 12st 54W rör och 3st 150W mh. Om det blir för klent får jag lägga dit några fler rör. Då rummet karet står i är litet med funktionellt vill ha inte ha för kraftiga mh pga värmen. Innan karet startas upp ska jag limma om det och täcka alun mot saltstänk me…
-
Hej Startar en ny tråd om mitt akvarium. Nu ca 9 månader sedan starten (min förra burk hette lindholm 800 l) bilder och bygge kommer här är några bilder från gångna året. Akvariet är inbyggt i en 6 m3 stor garderob som fanns i anslutning till vardagsrummet. Hålet i väggen är inte riktigt klart för det ska byggas en snygg ram runt akvariet och målas vitt. bildet från vardagsrummet är strax efter starten och inredningsbilden är från i januari. akvariet är ca 166x92x68 och byggt på plats av Sture och Christer från Akvarielagret. Till det har jag sump med skummare, kol, biopellets och ibland kör jag lite ozon. Min förra burk hett Lindholm 800 liter och det tog lite tid att…
-
- 45 svar
- 10,2k visningar
-
-
i somras köpte vi huset jag är uppväxt i. ett 1 1/2 plans tvåfamiljshus på längden med källare. planen var från början att hyra ut ena delen och bo billigt, men det verkar krångligt att ha hyresgäster så nuvarande planen är att slå ut några väggar och ta hela huset, vilket öppnar för ett större kar -kung.. har några planer och tänkte bolla lite ideer med er. det som det lutar mest åt är ett akvarium placerat i mitten av ett rum (typ metrue´s) med en ytavrinning i mitten. ritade upp en grov planlösning i paint. kom gärna med ideer och tips.
-
Flyttar mina kommentare och funderingar till detta fotum i stället för bloggen. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?u=5412 här finns mina tidigare bilder och kommentarer. Mitt sista inlägg på bloggen fick då tippset att flytta till forumet. "Är lite besviken, inga kommentarer! Håller på att starta upp ett kar och vill gärna ha konstruktiv kretik. Gör jag några fel? Vad bör jag tillföra för att karet ska se bättre ut? Vad saknar ni i karet, mm, mm, behöver verkligen tipps och råd. Vore mycket tacksam för tipps och råd. Det jag ska förbättra nu är ljus och mängden koraller. …
-
-
- 945 svar
- 126,7k visningar
-
-
Nu börjar det ta sej här hemma nytt kök nytt badrum nytt vardagsrum mm så nu i vinter ska renoveringen flytta ner ett steg, tillmin källare där ska jag renovera en tvättstuga och ett badrum och "MITT" rum bio/akvarie rum. akvariet ligger iförsej rätt långt ner på listan men det är roligt att planera. där av tängte jag dela med mej av mina planer som förmodligen kommer ändras 100 gånger =) Men några saker är spikade det är tex att där skall byggas ett akvarie ner och att det skall vara ett vingkel akvarium.. karet kommer jag bygga själv genom att jag kommer köpa två kar som jag skär isönder för att sedan limmasihopa till ett kar. var lite sugen på att beställa hemm dessa…
-
-
- 264 svar
- 47,4k visningar
-
-
Hej. Detta blir mitt nya steg i Saltvärlden. Har nyss köpt ett nytt hus i Timrå 4 km från min gammla kåk. Jag har bott en vecka och håller på att måla och tappetsera vardagrummet där mitt nya kar kommer att stå.Det är betong golv som är reglat med riktigt furugolv på så det kommer hålla vikten av karet. Karet blir ett svart Infinity 153 från Italien som jag köper av en rätt så stor djuraffär i Bromma som dom flesta kan gissa sig till.Jag valde detta kar just pga likheten med RSMéts rundade hörn. Karet mäter 153x75x80cm. Till karet kommer jag att köra T5 belysning vet ej vilken watt eller hur många enu. I skåpet under kommer en sump på 100x50x50=250 liter stå. Skummare.Bub…
-
- 230 svar
- 39,4k visningar
-
-
Här kommer lite bilder på min balja som är ett 800liters (160x70x70) + sump under karet. Karet har varit igång 1 1/2 år nu.
-
Mitt 980 liters inbyggda akvarium. Varit igång ca 7 år.
-
Hej! Tänkte lägga upp en tråd om mitt nya saltkar det har måtten L150*B90*H70 cm med ett av de bakre hörnen brutet pga en dörr som man ju måste komma in igenom. Jag har tidigare haft ett 540 liters alukar med en sump undertill men nu har jag lagt ut sumpen vinkelrät mot karet för att lättare komma till tekniken. Sumpen är i "2 våningar" jag har även byggt ett fraggkar innan returen. Jag har för tillfället alla koraller i sumpen eftersom den går som ett avskilt system sålänge. Igår kom i varje fall karet in i väggen med hjälp av 4 starka grabbar och vatten håller nu på att fyllas genom osmosen. Jag har dock en liten fråga som jag kanske kan få hjälp med: Jag har ju ta…
-
-
- 81 svar
- 12,7k visningar
-
-
Tänkte lägga ut lite bilder på mitt nya projekt. Akvariet som är under uppbyggnad fungerar som en rumsavdelare mellan vardagsrum och arbetsrum. Akvariet är på 750l med måtten l:180 b:60 h:70, sump på ca 200l och ett litet karantän/fraggkar som går att stänga av från systemet på 40l.
-
Nu har jag hällt både vatten och salt i mitt akvarium, så nu är det väl kanske dags för att starta en egen presentationstråd om det. Levandesten åker i om en vecka eller två om jag hittar någon sommaröppen saltvattensbutik med bra och prisvärd sten... Fakta: Akvarium: 200 x 70 x 70 cm, 980 liter varav 867 liter vatten Sump: 115 x 54 x 60 cm, ca 372 liter varav 220 liter vatten Teknik: Cirkulation: Tunze Multikontroller 7095 + 2st Turbelle Stream 6101 (12000 liter/h) Skummare: BK SM250 Kalciumreaktor: Schuran Jetstream 1 / Aquamedic SP3000 Returpump: Eheim 1260 (2400 liter/h / 65 Watt) UVC: De Bary AN-25E (25W) Detaljerad i…
-
2008-07-10 Då är det dags för mig att presentera mig och mitt nya akvarieprojekt. Eftersom jag jobbar på Zoogiganten i Lomma har en del av er redan träffat mig IRL medan ni som vill följa med på resan om mitt akvarie kommer att se mig här lite då och då på bilderna skulle jag tro. Efter 10 år med mitt 1000L´s så är det alltså snart dags för att starta mitt nya kar på ca 3600L, men jag kommer att ha ca 3200L vatten i systemet. Vi har renoverat vår nya gård ute i Flädie strax utanför Lund i Skåne i snart 5 månader och det börjar nu att se ut som ett hem där vi ska kunna leva och kunna se på akvariet under kvällarna då vi släcker TV´n och bara lyssnar på musik, dricker vinoc…