Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by j0nas,

När jag skulle blanda nya dunkar idag upptäckte jag att min magnesiumklorid var nästan slut. Var inom min lokala handlare och han föreslog Salifert Magnesium Powder som var det enda han hade hemma. Innehållsförteckning saknas så jag blir inte klok på om det är rent eller inte. Tror ni att jag kan blanda det i dunken för cacl enl vanlig koncentration? Använder fauna marins produkter och ett recept från Stig i Gemla, http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=Ballingmetoden

2. Vissa av testerna som finns blir ju sämre ju äldre de är. Jag har själv drabbats av att Salifert Mg test visar fel, med ett nytt fräscht blev det helt andra värden. När jag köpte tester senast så frågade jag lite kring hållbarhet och fick då svaret att man egentligen bara kan lita på testerna några veckor efter öppnandet och att de skulle hålla längre om de förvaras i kylskåp. Stämmer något av ovanstående påståenden?

• 3 svar
    • 898 visningar
  3. Started by TgL9705,

Hej! Letar efter en sträng jag läste förut hur man skulle koppla silikatfiltret efter osmosen,ta in vatten underifrån eller ovanifrån med olika teorier. Kan nu inte hitta på den så hur ska jag koppla silikatfiltret för bästa effekt?

• 1 svar
    • 898 visningar
  4. Hej! Jag har ännu inte hunnit starta upp något saltkar, men just nu håller jag på att planera inför min framtida inköpslista. Då jag läst på under en rätt lång tid nu, både här i forumet, reefcentral, Garf och flera andra sidor så verkar den enklaste metoden att hålla Mg/Ca/Ph/Kh etc stabil genom att använda Garf's metod. Deras hemsida är oerhört krånglig att navigera sig igenom och väldigt gammaldags(och en del reklam) http://www.garf.org/bulletproofreef/bulletproof.asp Jag undrar om någon använd den metoden och om de har fått bra resultat? Även tankar kring allt är välkommet

• 7 svar
    • 898 visningar
  5. Vad säger ni om FM bacto reef balls? Fungerar det? Och visst kan man kombinera med kolkälla - ex Nopox-x? Vill sänka no3 - och vill egentligen sluta med Nopo-x då det "kladdar ner" pumpar mm. Vad säger ni?? T

• Gilla
    • 6 svar
    • 897 visningar
  6. Started by redrobjem,

Funkar silicatfilter utan osmos? Alltså om man kopplar på den direkt på kranen och låter den sakta filtrera kranvattnet blir man av med silicatet i kranvattnet då?

• 4 svar
    • 897 visningar
  7. Started by fotte,

Hej. Jag har den senaste tiden mätt 8-8.3 ungefär i KH värde. Nu de senaste 2 dagarna har jag satt i endel fraggar i vattnet som limmades med revepoxi. Igårkväll innan jag la mig var jag lite taskig i huvudräkningen och skulle dosera efter den dagliga förbrukningen som brukar vara 0.3. Men då råkade jag hälla i en dosering som borde höjt det med ungefär 0.7 i värde. Idag när jag kom hem så mätte jag för att kolla så jag inte klantat mig för mycket med det jag doserade. Värdet låg idag på 7.1 (dubbelkollat) Kan isättning av för mycket nya koraller ge en KH-dropp så "drastiskt"? Doserar dagligen mineralsalt(seltin) för att höja ett lågt Kaliumvärde om detta spelar in. Akvar…

8. Started by Mr Harlequin,

Hej Hur vet man vilket skick en osmos är i? Köpte min ny för ca 3,5år sen använde jag den första gången för 1,5år sen(Typ spolade igenom den i 48h), sen har den bara legat. Kan den fortfarande vara ok?

9. Started by Keek,

Satt och fundera på om vattnet i en elektrisk luftavfuktare skulle gå och använda som påfyllning i akvariet? Det borde väl inte va några konstigheter i ett sånt vatten. Jag gjorde ett KH test och det slog om direkt. är det något annat man kan testa för att kolla kvaliten? har ingen TDS/Orp (heter det väl) mätare är där några kemikalier i en sån maskin ? (inte vad jag förstår, men det säger ju ingenting) snål som man är vill man inte hälla ut något som går och använda

• 2 svar
    • 894 visningar
  10. Jag har ett litet Cocoon på 31 liter som stått med saltvatten 2 månader nu. Jag har ett JBL Easytest med stripes för 6 mätvärden och jag har kollat av regelbundet sedan start men inget av värdena har förändrats en enda smula, trots att kiselalger mfl. kommit och nu stabiliserats. Är dessa tester inte så tillförlitliga/nogranna? Testet indikerar också att jag ligger på GH >21°d hela perioden, vilket inte ska vara bra men vad skulle det kunna bero på? tack på förhand!

• 4 svar
    • 894 visningar
  11. Started by Henric,

Vad händer med aminosyror när de har varit i flaskan en längre tid? Finns det en bäst före på aminosyror, eller är tillverkaren tvungen att sätta på bäst före? Skickas från min iPhone via Tapatalk

12. Started by KMG,

Har börjat med Rowaphos för att sänka Po4 som enligt RedSea ligger på 0.08 och Triton ICP 0.28. Undrar över hur ni gör med Rowaphos i era reaktorer? För det flyter upp och kommer ut micropartiklar från min reaktor när jag lyser med ficklampa. Ett fint lite bubblande rippel på ytan av Rowaphos, men resten av vattenpelaren har en fin skönjbar vandring av rowapartiklar. Har inget rejält flås genom reaktorn. Sänker jag flödet mer blir det nästan som RO. Vill inte gärna få förhöjt Fe i karet.

• 4 svar
    • 893 visningar
  13. Started by spoiled,

Hur mycket vatten ska man använda vid ett test med Salifert Ammonium? Engelskan på instruktionsbladet är milt sagt usel. Jag läser det som att man ska ta 5ml mha 2ml sprutan, men bara för att dubbelkolla tack

14. Started by taxi3000,

Hej... Har problem med KH - värdet, kalkhårdheten ligger på 13 dH. Har försökt att stabiliserar med Triple-Buffer men jag föstår inte logiken! Det står om KH-värdet faller under 7 dH, tillsätta mer buffer, om det stiger över 10 dH, tar mindre. Det är ju redan 13 dH, ska man ändå tillsätta buffer? bli inte det värre? ....

• 6 svar
    • 893 visningar
  15. Started by rickard598,

Ska starta igång mitt 300l efter jul nu, och det som är enda problemet då är att jag inte kan starta det innan julafton utan kommer hälla i vatten efter jul, alltså juldagen (har 225l vatten färdigt) det jag undrar är, om vattnet som nu är på ca 18grader, går det att hälla i saltet direkt eller bör jag få upp det till 23grader innan ja häller i salt? Saltet jag har är H2O. jag kommer hämta begagnad Ls den 27december och kommer även åka bort på kvällen den 25, vad tror ni hinner saltet lösa sig ordentligt? Sedan, hur mycket Ska jag fylla? fylla karet fullt och strunta i sumpen? eller bara fylla lite i sumpen så systemet kan gå runt? Kommer nog ha ungefär 80kg ls i (kanske…

16. Started by jonasroman,

Jag installerade några 100 g Rowaphos igår och efter det lät Mastertronic mäta PO4 i princip var tredje timma under ett dygn. Tidigare så har det här varit en gissningslek såvida man inte manuellt gjorde en mätning var 3:e timme vilket jag gissar att inte ens Lasse gör 😉 Hur som helst , väldigt intressant. I början gick PO4 ner med 0,007 ppm per timme men redan efter ett dygn så börjar mediat mättas och hastigheten sjunker. Väldigt intressant, lärorikt och också en ökad säkerhet att monitorera sänkningen så här.

• Gilla
    • 7 svar
    • 892 visningar
  17. Started by maltemus,

Jag planerar antingen att köpa ett Elos akvarium eller bygga ett själv. Hur som helst, hur jag än gör så handlar det om en del pengar. Idag kör jag ett nano akvarium där vattenbyte är allt jag gör, nivåerna för "allt" har varit bra i tre månader och jag har inte tillsatt något alls. Nu funderar jag på ca 250-300L. Antar att det blir ett litet annat "game" nu? Tittar på A en kalcium reaktor eller B ett grotech system. Båda kostar ungefär lika mycket pengar. Vad säger ni? Bör jag satsa på något direkt eller kan jag utan problem vänta ett halvår / år ?

• 5 svar
    • 892 visningar
  18. Started by Peckoltia,

Vad använder jag för att höja Kh?, det ligger på tok för lågt mätte Kh 5 i karet och måste få upp den till acceptabel nivå. Jag har JBL AquaDur Plus hemma kan jag använda det?

• 2 svar
    • 892 visningar
  19. Started by kylander,

Kan en sån här renare ersätta en osmos? http://www.callidus.nu/bildbank/PDF-Arkiv/minidest.pdf

• 0 svar
    • 891 visningar
  20. Started by kiwi11,

Ja som sagt. Vad ska man ha hemma i kemi väg? Vill ju ha så jag kan rädda kh,calsium och allt vad det heter! Näring för koraller, fungerar de?. Red sea coral colors ser ju lite intressant ut men det är kanske bara för färger? Reef Foundation Abc+ är kanske det jag söker?

• 6 svar
    • 891 visningar
  21. Started by jonasroman,

Vi talar ofta om för lågt Mg, vi vet att om det är för lågt kan man få svårt att hålla Kh o Ca med de supersaturerade värden som vi har i ett NSW. Övermättnaden av Ca o KH är ungefär med en faktor på 3. Men för högt Mg är heller inte bra. Samma orsak som att Mg håller kvar Ca o Kh i lösning, samma orsak är det varför för högt Mg ej är bra. Mg binder till bildade CaCO3-ytor(kalk) och förhindrar eller försvårar därmed bildning av nytt/ytterligare CaCO3(kalk). Det gör att vi slipper spontan fällning/konsumption av Ca och KH. MEN, korallerna vill ju bilda kalk, så även där kommer Mg rent teoretiskt försvåra påbyggnaden av nytt kalkskelett på redan bildat. Men korallen h…

• 7 svar
    • 891 visningar
  22. Started by Dimorb,

I alla dessa dagar med kolkälla hit och kolkälla dit. Biopellets, nopox och nubbe rakt i karet så har man ju fått med sig att det finns en risk att man nollar antingen det ena (fosfat) eller det andra (nitrat) genom de flesta olika former av kolkällemetoder oavsett om det är genom assimilering eller denitrifikation eftersom man inte klarar av att hålla fingrarna i styr när man doserar. Men till frågan.. kan man nolla fosfatvärdet med hjälp av GFO? Och då i första hand med hjälp av rowaphos som jag kanske anser som det starkaste mediat om man jämför mellan de 5 olika märken jag har testat. Eller det förekommer någon form av jämnvikt mel…

• 11 svar
    • 891 visningar
  23. Started by POPOV,

Har funnit en tysk webbsida med trevliga priser på balling produkter samt annat i kemi väg så som järnbaserad fosfat remover. http://www.aquafair.de/index.php/cPath/45?osCsid=2e7394a23483a60fa5c2d4a9aeabf73d Finns det andra bra och billiga tyska webbsidor?

• 5 svar
    • 891 visningar
  24. Started by Tedd,

Hej! Jag hittade en sida som kan vara bra för många nybörjare där det står lite smått och gott om olika vattenvärden och mer. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=vattenvarden Varsågoda, man ska hjälpa varandra.

• 1 svar
    • 889 visningar
  25. Started by Cherokee709,

Hej på er. Vet någon om det finns några fördelar med att låta det strömma luft genom en cirkulations pump och syresätta vattnet. En annan sak som jag har funderat på är detta vodka sättet som många skriver om. Jag har försökt leta en början någonstans på detta men ej hittat. Vad är det bra för? Hur funkar det? Vilka proportioner? osv. osv. //Peter

• 3 svar
    • 889 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.