Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by PärS,

Jag har sedan mitt akvarium startades i december 2007 varit väldigt noga med vattenvärden och vattenbyten. Samtidigt har jag hela tiden inriktat mig på koraller och haft relativt lite fiskar. Fram till november förra året har jag haft en kraftig ökning av tillväxten på koraller, med nästan en fördubbling av förbrukning av kalcium varje månad. Samtidigt som detta har skett har jag samtidigt haft en viss förbrukning av kH. Med ca 2 enheter per vecka. Detta tror jag kan bero på att jag haft organiskt material som legat i LS och brutits ned. Denna sänkning upphörde samtidigt som förbrukningen av kalcium upphörde att öka. Sedan dess har förbrukningen legat konstant på ca. 125 …

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by kojje,

Någon som vet hur länge TMs balling håller när det är blandat med osmos vatten och är i en plast dunk? Har köpt 10L*3 tänkte om jag skall blanda allt

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by pegekin,

Ligger på just över 500 i Ca. Skadligt? Hur få ner det? Mg är i stället allt för lågt ca: 1100

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by JLindgren,

Jag är i startgroparna för att starta ett Red sea max akvarium. Men ska köpa en osmolator och har lite funderingar vad som behövs. Kollar på sidan: http://www.tritonakvarium.se/group.asp?group=35 och undrar om jag behöver Aquaticnature med silikatfilter eller om det räcker med den som är likadan fast utan det silkatfiltret. Den kostar ju bara hälften så mycket...

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Henric,

Vad händer med aminosyror när de har varit i flaskan en längre tid? Finns det en bäst före på aminosyror, eller är tillverkaren tvungen att sätta på bäst före? Skickas från min iPhone via Tapatalk

6. Started by runstenen,

Hej. Kan man köra detox utan att veta sina värden på koppar , alu , osv osv ? Misstänker att jag kan vissa oönskade ämnen i lps karet.

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by lennie,

Hej på er alla. Någon som har någon erfarenhet av Reff Evolution (Bio-degrader) här ? Fungerar det bra. Jag har ett nytt kar som jag ska starta upp. Det är gammal inkörd LS samt ca 300 liter inkört vatten. Till detta ska jag tillsätta 700 liter nytt saltvatten.. tänkte använda reff ecolution..... för att få rätt vatten. Någon som har erfarenhet av det och kan ge mig lite information om hur bra det fungerar? Tack på förhand.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Edlund,

Hejsan! Har lite för låg temperatur i mitt sps akvarium och undrar hur känsligt det är med höjning av temp. Behöver gå upp 3 grader för att uppnå önskad temperatur.

• 1 svar
    • 1k visningar
  9. Started by Micke_Tj,

har haft sten i det nya karet i ca en och en halv vecka men kan inte mäta något nitrit och inget ammoniak

• 2 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Tobbe,

Hej Behöver lite hjälp av er här på forumet, har lagt en del energi på att få min kalkreaktor att lira. Jag får inte upp CA värdet som ligger lågt i förhållande till KH och MG. Reaktorn ger ifrån sig höga kalcium och kh värde, men jag får obalans i akvariet. Reaktorn går 2 timmar i mitt 940 liters som inte är särkilt hårt belastat ännu Värdena är i dagsläget, CA 290, KH 9, MG 1400, PH 7,9 Tack på förhand

11. Started by Kimozabe,

Jag har Strontium-tillsats från Stig att hälla i min balling men den innehåller även Barium vilket jag inte behöver just nu, har väldigt högt enligt Tritonlab, vet inte hur pass det spelar roll dock Var hittar jag enbart strontium som jag kan hälla i min balling? @stigigemla? Mvh Kim

• Gilla
    • 11 svar
    • 1k visningar
  12. Started by kiwi11,

Ja som sagt. Vad ska man ha hemma i kemi väg? Vill ju ha så jag kan rädda kh,calsium och allt vad det heter! Näring för koraller, fungerar de?. Red sea coral colors ser ju lite intressant ut men det är kanske bara för färger? Reef Foundation Abc+ är kanske det jag söker?

• 6 svar
    • 1k visningar
  13. Started by cissi,

Hej jag har en fråga. Jag ska blanda till Fauna Marins tillsatts Sodium Bicarbonate och undrar om båda spårämnestillsatter Heavy Metal-Komplex och Iodine-,Fluoric-Kopmlex ska vara med eller om det bara är en av de? 2L osmos 163,8g Sodium Bicarbonate 10ml Heavy Metal-komplex 10ml Iodine-,Fluoric-Komplex Calcium och Magnecium tillsattserna har min pojkvän blandat till redan och nu är det slut på bicarbonaten och pojkvännen är inte hemma så jag vill veta om jag har förstått det hela rätt? Cissi

• 2 svar
    • 1k visningar
  14. Started by svedalaciklid,

kan man tillsätta grotechs magnesium pro utan kalkreaktor ? och hur dosera?

15. Started by Garkelly,

Hej jag söker lite hjälp. Just nu har jag nästan 14 i kh! Jag blandar red sea coral salt som står att jag borde få 8,3kh Mina salthalt ligger på 1,025/6 Jag är hyfsat ny på detta så uppskattar lite tips. Har ett blandat reef på med fisk och lps

• 6 svar
    • 1k visningar
  16. Started by Sardellen,

Jag har just läst tråden och den översatta manualen till hur man kommer igång med balling. Lös 2 kg kalciumkloriddihydrat i 4 liter osmosvatten Tillsätt sedan • 25 ml Trace B heavy metal complex • 25 ml Trace B strontium / barium complex ...osv... Finns det inget färdigt smidigt att blanda till typ "Blå Bands färdiga Balling" :-) Om inte, så va finner man alla dessa ingredienser? Vad används ute i stugorna?

• 1 svar
    • 1k visningar
  17. Started by maltemus,

Har ni ngt förslag på en refraktometer som inte är allt för dyr? Har bara en liten plastig grej med en vip i, känns inte helt seriös. Tack på förhand.

• 4 svar
    • 1k visningar
  18. Started by acuario,

Tänkte ta hjälp av er som är kunniga i kemi. Jag har fått ett KH på över 12. Innan så låg värdet runt 7. Hur är det med kalkvatten? Jag har alltid använt ett par rågade tsk kalciumhydroxid i osmosvattnet för att kompensera ph sänkningen från kalkreaktorn. Den senaste tiden har jag minskat användandet av kalciumhydroxid. Sänker kalkvatten KH eller hjälper den till att höja /hålla KH värdet? Övriga saker som jag har gjort är att slutat med vodka på prov och sen har jag tvingats att gasa på reaktorn för att hålla uppe Ca värdet. Reaktorn har krånglat lite efter ha fyllt på nytt media med att utloppet har tätnat så Ca värdet har dalat väldigt fort och jag har manuellt fått hö…

• 2 svar
    • 1k visningar
  19. Started by thomas5547,

Vet att det finns flera olika märken på olika vattentester.. Men vilka är igentligen bäst, och enklast? Jag menar som tex, saliferts KH test.. om man gämför med tex, Tetra.. Eller calsiumtest, från Salifert.. hur jobbigt som helst, att sitta och droppa och droppa.. Vilka ska man använda sig av? Det måste ju finnas enkla tester, som är bra, eller?

• 3 svar
    • 1k visningar
  20. Started by kojje,

Tjena Tänkte höra om det är för tidigt för mej att börja med Balling det jag märker är att jag tappar kh och att ca och mg ligger bra med 10% vatten byte / vecka . Karet har varit igång nu ca 1 1/2 mån sten korallerna växer så det knakar Finns det någon nackdel att börja med balling tidigt eller ge mej andra bra förslag hur jag skall göra med kh,ca,mg problemet alla får förr eller senare // Johan

• 2 svar
    • 1k visningar
  21. Started by Andreas_Lindholm,

Hej! Har provat följande spårelement i några veckor - microbe lift all in one. Enligt förteckning innehåller blandningen calcium, strontium, molybdenum, iodine, bromide, vitamins, aminoacids, minerales, iron, thiamine, cyanocobalamin. Enligt tillverkare är doseringsanvisningen 14-28 ml per 50 gal 1-2 ggr/ vecka. Jag har doserat 6ml/vecka i 120 l+ vattenbyten 20 liter/ vecka (red sea coral pro) + kalkvatten topoff ca 2-4 liter/vecka beroende på avdunstningen. Anledningen till att jag doserar 6 ml/vecka i volymen 120 liter är en försiktighetsprincip. Jag tillsätter säkerligen många spårelement via saltet men frågan är om det är tillräckligt? Dessutom planerar jag mäta flera…

22. Started by Johnny Tveit,

Idag gjorde jag lite tester då jag funderar på att börja med att tillsätta ämnen som behövs för att koraller ska trivas. Har under ett par dagar fyllt på med Kalcium då den varit <260. KH 8 pH < eller = 7,6 Nitrat 20 Nitrit 0 Ammonium 0 Magnesium 1120 Kalcium 340 Vilken metod anses vara den enklaste (då jag är långt ifrån kemikunskap)? Tacksam för svar Mvh Johnny

23. Started by Jurgonh,

Hejsan, har försökt hitta nån tråd om detta men inte hittat. Skulle nån vänlig själv orka skriva ner vilka som är dom optimala värdena av följande. Och hur man senare kontrollerar altså ökar eller sänker värderna till det optimala. Så jag vet vad jag skall göra när jag nu mäter alla värden framöver. Skulle vara mycket snällt =) Eller hänvisa mig till rätt tråd om jag har varit blind när jag letat. Nitrit Nitrat Fosfat PH KH Calsium Mg Strontium Jod Nått mer?

• 3 svar
    • 1k visningar
  24. Started by Geezuz,

Har konstaterat att mitt sätt att göra vattenbyte känns meckigt och omständigt så jag tänkte kolla hur ni andra gör och se om det finns fanns nån bra idé man kan planka Har ett 130 liters kar idag och tycker det känns knöligt med mitt nuvarande sätt och när jag väl får fart på mitt nyligen inköpta 576 liters kar så lär det ju inte bli mindre omständigt om jag fortsätter med nuvarande sätt.

• 5 svar
    • 1k visningar
  25. Started by Beppe,

Kan man blanda magnesiumpulver med kalciumhydroxiden i kalkmixern eller får man några oönskade effeker av detta? Vore ett smidigt sätt eftersom jag ersätter mitt avdunstande vatten genom kalkmixern.

• 3 svar
    • 1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.