Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 248 ämnen i detta forum
-
-
Hej! Letar efter en sträng jag läste förut hur man skulle koppla silikatfiltret efter osmosen,ta in vatten underifrån eller ovanifrån med olika teorier. Kan nu inte hitta på den så hur ska jag koppla silikatfiltret för bästa effekt?
-
- 1 svar
- 947 visningar
-
-
Är det många av er som kör med detta? Bruksanvisningen gällande doseringen är inte något konstigt, men hur ofta ska man dosera. Ger det någon effekt?
-
- 3 svar
- 946 visningar
-
-
Är det någon som vet hur man ska hantera Grotec Calsioum Pro Instant och Magnesium Pro. Det finns ingen beskrivning om man ska låta det stå förblandat eller om man löser det och häller direkt i akvariet. //Peter
-
- 3 svar
- 946 visningar
-
-
God Skärtorsdag. Jag har ett 4-stegs filter som jag har använt i drygt två år utan att byta någonting. Tänkte häromveckan att det kunde vara dags att byta, men för kunskapens skull så köpte jag en TDS-mätare innan. Testade nyss mitt vatten innan och efter filtret. Ingående sitter det på drygt 110 TDS, efter 4 TDS. Byter ni religiöst filter med jämna perioder utan att kontrollera TDS, eller utgår ni ifrån TDS och byter när det stiger för högt? Vart drar ni i sådant fall gränsen? Kan det finnas en poäng i att byta något filter trots att TDS är lågt? Hur tänker ni? Jag önskar er en god påsk!
-
-
- 10 svar
- 946 visningar
- 1 följare
-
-
-
Haft strul med allmäntillståndet sista tiden. Tynande knappar (se egen tråd), märklig tillväxt på hysterix och calendrium, nån av ricordeor slår inte ut som vanligt. Försämringen har gått långsamt, och jag tror att jag hittat förklaringen. Förutom att jag inte sköter mina regelbundna vattenbyten så körde jag slut på spårämnen typ förra sommaren. Fick tag i nya för 14 dagar sedan, men antar att det fortfarande ligger back i systemet. Testade idag att mäta jod/iodine med ett salifert-test, och fick ett noll-värde. Ska göra om testet imorgon i karet och i en bytta med nyblandat vatten. Om det nu visar att jag ligger lågt, hur långsamt måste höjningen ske, och hur ska jag bär…
-
- 0 svar
- 945 visningar
-
-
Håller nu äntligen på att justera in min Ca-reaktor efter mycket om och men. Har ca kH 49 ut ur reaktorn (Deltec PF-601s) vilket skall vara bra som utgångsläge. Nu ska jag bara hitta förbrukningen i karet så kanske jag äntligen kan få värdena stabila. Problemet är dock att kH sjunkit till 5!!! Medans Ca ligger på runt 570 och Mg 1420. Antar att jag måste hitta en bra nivå på värdena som sen reaktorn skall upprätthålla. Frågan är bara hur tusan jag skall korrigera mitt extremt låga kH samt mitt väldigt höga Ca!? Kör TropicMarine Balling och tillsätter ca 2dl av varje flaska dagligen, vilket uppenbarligen krånglat till vattenparametrarna. Har haft svårt att förstå vilken fl…
-
- 4 svar
- 945 visningar
-
-
Vissa av testerna som finns blir ju sämre ju äldre de är. Jag har själv drabbats av att Salifert Mg test visar fel, med ett nytt fräscht blev det helt andra värden. När jag köpte tester senast så frågade jag lite kring hållbarhet och fick då svaret att man egentligen bara kan lita på testerna några veckor efter öppnandet och att de skulle hålla längre om de förvaras i kylskåp. Stämmer något av ovanstående påståenden?
-
- 3 svar
- 944 visningar
-
-
Står det på flaskorna hur mycket en viss mängd i ml påverkar vattenvärdet per liter eller måste man också köra triton ICP test för att få en rekommendation på dosering? Tänker i jämförelse med t.ex. ATI där det står på flaskorna hur mycket som skall i akvariet för en viss ökning.
-
- 7 svar
- 944 visningar
-
-
erfarenheter av red sea's tester går dom ens att jämnföra med hanna?
-
- 11 svar
- 943 visningar
-
-
-
Jag har lite ballingsalter och tänkte blanda 1 liters lösningar. Skulle vara mycket tacksam för hjälp med ett bra recept! Det jag har är: 646 gram kalciumkloriddihydrat 843 gram natriumvätekarbonat 267 gram magnesiumkloridhexahydrat Det jag inte har ännu är natriumkloridfritt salt. Tänkte köpa detta alternativt fortsätta med veckovisa 10%-iga vattenbyten. Jag har precis buffrat upp värdena till där jag vill ha dom, och har en doserpump redo att kopplas in. Någon som har koll tex: @jonasroman
-
-
- 6 svar
- 943 visningar
- 1 följare
-
-
Tjena, fick hem Saliferts Silikattest idag. Som tidigare så finns instruktionerna endast på tyska och min tyska är under all kritik. I instruktionerna står det iaf att man mäter upp 1ml testvatten och droppar i 4 droppar av reagens 1 och 4 droppar av reagens 2 och till sist tillsätter man en sked reagens 3. Sedan står det då att man skall jämföra provets färg mot färgkartan och att om man gjort det mera noggranna testet skall man multiplicera skalan med 10. MEN det står ingenstans hur man gör ett noggrannare test, är det 10ml testvatten som gäller eller 2ml? Hur många droppar av reagenserna skall användas? Sökte på webben och hittar minst 3 olika instruktioner på hur jus…
-
- 3 svar
- 942 visningar
-
-
hur ska värderna ligga .för att det ska vara godkänt ??? typ ph fosfar nitrat kh m.m kan ingen lägga ut en lite lista på hur det ska ligga för att det ska vara bra ... fan som nybörjare så får man ett värden sen vet man inte om det är okej eller inte .. nog att jag läst en del men det skulle vara skönt och ha en lite lista men kunde titta över ,.. så om det finns någon vänlig själ som kanske kan skriva ut lite riktlinjer på hur värderna ska ligga . vet att kanske många tycker olika men men ... mvh peter
-
Kan komma över lite av detta med. Kan det användas till kaliumhalten, och finns det olika renhet på den med, kommer inte åt säckarna för tillfället så jag kan se om det står något på dom? Skickat via aJ Fån 4S med Tapatalk.
-
- 4 svar
- 941 visningar
-
-
Någon som prova DJMs salt? Riktigt billigt och med bra värden ju, men 20kg för 300dkr.. vad är haken?
-
- 4 svar
- 941 visningar
-
-
När ni har handlat osmos anläggning i Danmark vilken modell och är ni nöjda?? Ska man beställa något mer när man ändå beställer?? glad sommar på er!
-
har börjat tillsätta tropic marines Ca och Mg. Har höjt dosen med Ca för att få upp värdet, blandar pulver + vatten i en liten burk och häller sedan i akvariet. tycker inte det löser sig lika bra annars, lite pulver lägger sig på botten. när jag häller i kalkgroggen i akvariet så blir vattnet mjölkigt, det lägger sig dock på nån timme, men är detta "farligt" ? kan något ta skada av detta? har inte överskridit maxdosen som tropic marine angett.
-
- 3 svar
- 941 visningar
-
-
Hej ! jag använder en billig (men kraftig) pump för att pumpa vatten från min osmosvattenbehållare till en behållare där jag blandar saltvattenför och som är placerad ca 3 meter ovanför pumpen. Pumpen är konstant dränkt i osmosvatten. Pumpen jag använder är en Go/tech från Clas Olsson och är igentligen till för att att tömma pooler etc. och är inte "safe" för saltvatten. Jag undrar om denna pump, trots att den inte kommer i kontakt med saltvatten, skulle på sikt kunna fälla ut ämnen som är skadliga för organismerna i mitt korallrevsakvarium (1300 liter) ? (karet är ännu obefolkat så jag har ingen organism som signalerar obehag) Mvh Magnus
-
- 3 svar
- 941 visningar
-
-
Hejsan Undrar om det är stora skillnader mellan märken av aktivt kol. Framgår inte alltid om de är anpassade för salkar eller inte. Skulle uppskatta om ni kan rekommendera något märke. Jag har också sett kol som sägs vara återanvändbart genom att man har kolet i micron (max 2 gånger)?! Funkar det med allt kol och är det fortfarande effektivt? Mvh Peter
-
- 0 svar
- 941 visningar
-
-
kan man använda en vanlig dropchecker som man har i sötvattens växtkar när man äter PH? funkar detta i salt me`? Mvh Micke
-
- 2 svar
- 940 visningar
-
-
Hej, har ett RSM 250 sedan 3 månader. Har kollat värden (seneye, red sea tester) som visar Temp. 26,5 PH 8,44 NH3 0,001 NH4 6,78 O2 8,0 NO3 mer än 25 fosfat 0,06 Tycker att det skummar dåligt och om jag justerar bara lite på luften så svämmar allt över i skummaren. Hur gör jag för att få ner nitratet på en låg nivå eller är det ok? Kan man hälla i något i akvariet istället som minskar nitratet. Jag har Active kol och fosfat reduser i filtret.
-
- 3 svar
- 940 visningar
-
-
Hej. Har en fråga angående Calciumhydroxid. Om man rör ut kalciumhydroxid i vatten och väntar ett tag så får man klart vatten med olöst kalciumhydroxid i botten. Det har vi använt i hobbyn vid vårt ersättningsvatten. Om man inte använder det klara vattent utan rör om igen, låter det sjunka, rör om igen o.s.v. Kan man så småningom skapa en emulsion där man inte får något klart vatten även om man låter vätskan stå åtskilliga timmar? Vill inte nå detta stadium men skulle kunna förklara varför kalmixrar kan konstra om man inte fyller på med nytt friskt vatten regelbundet.
-
- 2 svar
- 940 visningar
-
-
Ja som sagt. Vad ska man ha hemma i kemi väg? Vill ju ha så jag kan rädda kh,calsium och allt vad det heter! Näring för koraller, fungerar de?. Red sea coral colors ser ju lite intressant ut men det är kanske bara för färger? Reef Foundation Abc+ är kanske det jag söker?
-
- 6 svar
- 939 visningar
-