Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
kan man tillsätta grotechs magnesium pro utan kalkreaktor ? och hur dosera?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
mellan vilka tal ska KH helst ligga på? har buffrat upp nu till 9 ungefär.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Har tänkt börja med aktivt kol då jag har en del euphylia och misstänker att jag bör "rena" lite. Tänkte först bara köra en strumpa i sumpen, men känner att det verkar inefektivt. Känns som att väldigt lite vatten kommer filtreras genom kolet. Behöver man någon form av filter med pump till, eller är strumpa bra nog?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Det har idag gått strax över en vecka sedan jag uppgraderade från 140L till 350L. Bör jag fortsätta med mitt vattenbyte en gång i veckan eller bör jag vänta lite längre innan jag gör första bytet? Har ett refugium installerat om det nu gör nån skillnad på vattenbytesfrekvensen?
-
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Använder idag Tropic marine pro och tycker det fungerar bra. Nu har jag tänkt att öka mina vattenbyten och tittar om det finns något annat märke som är mer prisvärt? 720 kar med mest fisk, bytet idag ca 80 liter i veckan. Tänkte pröva med 200 liter per veck under en period. No 3 ca 30 Po ca 0,2 Jo jag matar en del del! Idagsläget kostar TM 1100kr för 25 kilo Aquaforest reef har ett hyfsat pris och även funderat på instant ocean. Vad tycker ni? Några förslag på annat märke Joakim
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan, har försökt hitta nån tråd om detta men inte hittat. Skulle nån vänlig själv orka skriva ner vilka som är dom optimala värdena av följande. Och hur man senare kontrollerar altså ökar eller sänker värderna till det optimala. Så jag vet vad jag skall göra när jag nu mäter alla värden framöver. Skulle vara mycket snällt =) Eller hänvisa mig till rätt tråd om jag har varit blind när jag letat. Nitrit Nitrat Fosfat PH KH Calsium Mg Strontium Jod Nått mer?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag är ute efter filterhållare mitt osmosfilter. Han jag köpte det av hade haft det för kallt så det dessa frös sönder. Är det någon som kan rekommendera var man får tag i delar till dessa? Känns som det vore billigare att byta behållarna än köpa ett nytt.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har Strontium-tillsats från Stig att hälla i min balling men den innehåller även Barium vilket jag inte behöver just nu, har väldigt högt enligt Tritonlab, vet inte hur pass det spelar roll dock Var hittar jag enbart strontium som jag kan hälla i min balling? @stigigemla? Mvh Kim
-
-
- 11 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej. Kan man köra detox utan att veta sina värden på koppar , alu , osv osv ? Misstänker att jag kan vissa oönskade ämnen i lps karet.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena Tänkte höra om det är för tidigt för mej att börja med Balling det jag märker är att jag tappar kh och att ca och mg ligger bra med 10% vatten byte / vecka . Karet har varit igång nu ca 1 1/2 mån sten korallerna växer så det knakar Finns det någon nackdel att börja med balling tidigt eller ge mej andra bra förslag hur jag skall göra med kh,ca,mg problemet alla får förr eller senare // Johan
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Den som inte frågar får inget veta så här kommer en fråga till. Idag installerade jag ett ytterfilter ihopkopplat med ett deltec uv-c 10w till mitt 120liters kar. Jag skrev i en annan tråd att jag hade lite parasiter på en kirurg och därför kopplade jag in uv-c filtret. Jag bytte/fyllde på ca 8 liter färskt saltblandat osmosvatten vid bytet och efter detta började korallerna dra ihop sig det fortsatte senare med skivanemonerna och detta pågick fram till lampan släktes. Då Ca hade sjunkit till 400 ppm ökade jag detta också i och med vattenbytet. Vattnet jag bytte med var säkert några grader kallare än i burken. Min fråga är om det är normalt att korallerna drar ihop s…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Ja som sagt. Vad ska man ha hemma i kemi väg? Vill ju ha så jag kan rädda kh,calsium och allt vad det heter! Näring för koraller, fungerar de?. Red sea coral colors ser ju lite intressant ut men det är kanske bara för färger? Reef Foundation Abc+ är kanske det jag söker?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Behöver lite hjälp av er här på forumet, har lagt en del energi på att få min kalkreaktor att lira. Jag får inte upp CA värdet som ligger lågt i förhållande till KH och MG. Reaktorn ger ifrån sig höga kalcium och kh värde, men jag får obalans i akvariet. Reaktorn går 2 timmar i mitt 940 liters som inte är särkilt hårt belastat ännu Värdena är i dagsläget, CA 290, KH 9, MG 1400, PH 7,9 Tack på förhand
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Jag tänkte börja ta mig i kragen lite hårdare och börja skämma bort mina stensnultror lite. Främst med det simpla och byta lite mer vatten hos de. Men jag fundera på om någon av våra svenska återförsäljare har några lite billigare "fisksalter" att erbjuda? Då karet är ytterst befriat från egentligen allt annat än tre fiskar i levandeväg så har jag inget egentligen behov av att köpa korallanpassade saltblandningar utan skulle gärna omvandla det billigare priset för ett "enklare" salt till fler vattenbyten istället. Kikar väl mest åt att köpa Aqualights salt från Tyskland annars men det hade varit trevligt att köpa valfri annan fungerande produkt från en svensk återförsälja…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Funkar silicatfilter utan osmos? Alltså om man kopplar på den direkt på kranen och låter den sakta filtrera kranvattnet blir man av med silicatet i kranvattnet då?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Till och från så får jag cyano i mitt refugium. Det växer liksom inuti och på utkanten av chaeto-bollen. Sen ett par veckor är det tillbaka igen, lite kraftfullare än vanligt. Inte en tillstymmelse till cyano i displayen eller fragg/karantänskaret i samma system. Jag doserar i kalkwasser ner i refugiumet, 2,7 ml per minut, dessa droppar ner precis vid utmynningen av fraggkaret, där flödet ändå är gabska turbulent. Men, kan det höga pht på något sätt påverka? Det är cyano både uppströms men framförallt nedströms från där dosering sker. Bevakar po4 och no3 noga med MT, ligger på typ 0,05 mg/l respektive 7mg/l. E…
-
Håller nu äntligen på att justera in min Ca-reaktor efter mycket om och men. Har ca kH 49 ut ur reaktorn (Deltec PF-601s) vilket skall vara bra som utgångsläge. Nu ska jag bara hitta förbrukningen i karet så kanske jag äntligen kan få värdena stabila. Problemet är dock att kH sjunkit till 5!!! Medans Ca ligger på runt 570 och Mg 1420. Antar att jag måste hitta en bra nivå på värdena som sen reaktorn skall upprätthålla. Frågan är bara hur tusan jag skall korrigera mitt extremt låga kH samt mitt väldigt höga Ca!? Kör TropicMarine Balling och tillsätter ca 2dl av varje flaska dagligen, vilket uppenbarligen krånglat till vattenparametrarna. Har haft svårt att förstå vilken fl…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Undrar om någon har erfarenheter med hög salthalt (kring 1,028 eller 38 psu) och stenkoraller såsom montipora och favia/favites MVH Lasse
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Om man nu slarvat med att byta mediet i RO-anläggningen och fått väldigt höga värden av Silikat i akvariet, kan man cirkulera akvarievattnet direkt genom en media reaktor likt Aktiv kol och fosfatremover? Eller är det vattenbyten som gäller?
-
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
efter ca 30 dagar så såg jag att där blev en hinna på ytan i karet upptäckte att det va min balling med karbonat som grummlat något som är normail?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, jag har just fyllt mitt kar med osmosvatten och inväntar leverans av salt i kommande vecka. Vattnet har legat still i huvudkaret i ca 12 timmar och jag har nu mer vatten att tillsätta för att kunna slå på cirkulationen. Kan det bli problem med osmosvattnet om inte salt tillsätts snarats? Jag hade tänkt att testa mitt system innan saltet anländer. M.v.h Peter
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Vad händer med aminosyror när de har varit i flaskan en längre tid? Finns det en bäst före på aminosyror, eller är tillverkaren tvungen att sätta på bäst före? Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Har nu blandat till en flaska med kalcimhydroxid och osmosvatten. Efter att ha läst en massa om användandet av kalkvatten har jag inte riktigt fått någon uppfattning om det är bra eller mindre bra att droppa i. Jag har därför inte vågot använda det ännu! Ni som använder kalkvatten vad är era erfarenheter av det? Risker? Positiva effekter? Finns det bättre grejer? Mvh Martin
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Vissa av testerna som finns blir ju sämre ju äldre de är. Jag har själv drabbats av att Salifert Mg test visar fel, med ett nytt fräscht blev det helt andra värden. När jag köpte tester senast så frågade jag lite kring hållbarhet och fick då svaret att man egentligen bara kan lita på testerna några veckor efter öppnandet och att de skulle hålla längre om de förvaras i kylskåp. Stämmer något av ovanstående påståenden?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-