Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Tedb,

Hittade en intressant artikel som behandlar Nitrat och Järn dosering. http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T8F-42YF4NN-7&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=8ccfb0daba673ed35440f0fd07268aea

• 2 svar
    • 851 visningar
  2. Started by loscars,

Nu har jag haft burken i lite drygt 3 år och hunnit misslyckas med både den ena och andra metoden. Det är många saker som vuxit (trots att jag inte velat det) Cyano, Kisel alger, Diatomer Osv. Fast jag har otroligt nog vissa saker som vuxit trots detta. Nu har jag i alla fall med mycket jobb och en hel del alkohol fått ner de flesta värden till noll eller väldigt nära noll. Jag har ett 540l kar som jag numer byter 100 l på varannan vecka. Det tillsammans med alkoholen har tagit ner nitraten från 40 till i 0 eller ner till en svårmätbar nivå. Fosfaten var katastrofalt hög, nu ligger den (enligt Elos fintest) på ca 0.008. Fast det är svårt att säga exakt .... PH ligge…

• 2 svar
    • 864 visningar
  3. Started by Anders/Bo,

Hej Letar efter ny filter till min osmos av märke Prodac.Har kollat på lite bilder, tex aquva medic aquva nature, är det någon som vet om det passar till Prodac MVH Anders

• 2 svar
    • 986 visningar
  4. Started by Keek,

Satt och fundera på om vattnet i en elektrisk luftavfuktare skulle gå och använda som påfyllning i akvariet? Det borde väl inte va några konstigheter i ett sånt vatten. Jag gjorde ett KH test och det slog om direkt. är det något annat man kan testa för att kolla kvaliten? har ingen TDS/Orp (heter det väl) mätare är där några kemikalier i en sån maskin ? (inte vad jag förstår, men det säger ju ingenting) snål som man är vill man inte hälla ut något som går och använda

• 2 svar
    • 893 visningar
  5. Started by runstenen,

Snurrigt värre. Vilken är den nya rätta adressen ? Vet att det varit strul m gamla paket som sålts. Hemsidan säger Düsseldorf men etiketten i paketet Fernwald. Se bilder. Tack för svar !

• 2 svar
    • 462 visningar
  6. Started by MrGoransson,

Hej. Jag lider av att mitt PH ligger hela tiden lågt. Volymen är totalt med sump ca 450l. Mitt KH ligger runt 10.9-11.2 konstant, men PH ligger på 7,8. Kör omvänd belysning i sump men får inte upp detta. Övriga värden är ok. Jag har haft prick så kör med uvc hela tiden och det har gjort susen, allt ser ut att må bra, tempen ligger på ca 25,8 matar rejält för att fiskarna ska ha motstånd mot pricken och det har gjort susen. Någon ide om hur jag trycker upp PH samtdigt som jag har så pass högt KH? Med vänlig hälsning , Göran

• 2 svar
    • 717 visningar
  7. Started by morphriz,

Hej alla, nu har jag sett i flera trådar att folk planerar att lägga svavelkulor direkt i sumpen och som jag förstått det i en aerob miljö. Är det nånn poäng med detta som jag missat? mvh Mattias

• 2 svar
    • 704 visningar
  8. Hej har ett tomt kar med nyblandat saltvatten, och undrar hur mycket saliniteten diffar vid lägre temp än 25grader. Har typ 23grader just nu och läser av 1,030 på refraktometern. Behöver ju få ner det lite, men hur mycket? Det är ett Rsm 130. Kan jag tömma ur lite vatten och fylla på med osmos vatten eller behöver jag blanda saltvatten att fylla på med? Mvh//Fredrik

• 2 svar
    • 513 visningar
  9. Jag tycker mig se negativa effekter i karet av att driva kalkreaktorer för hårt och att det är kanske vanligare än vi tror att vi gör det i dagens sps era. Jag tror alla reaktorer har en brytpunkt över vilken dom ger mer CO2 till karet än vad dom ger ytterligare KH. Höjer vi flödet genom reaktorn sjunker kH på utvattnet men å andra sidan kommer ju mer vatten ut så i början upp till en viss nivå ger denna ökning av flödet en nettoökning av kH tillförseln. Men sen når vi en brytpunkt när ytterligare ökning av flödet bara ger mer CO2 till karet men ej motsvarande ökning av kH tillförseln. Reaktorns sorts brytpunkt har nåtts. Denna brytpunkt tror jag är lägre än …

10. Started by Saltgörka_,

Hej. Jag har 2 st testkit vars utgångsdatum gick ut 2019 samt 2018. Är dessa helt opålitliga att resta värdet på vattnet eller håller dom fortfarande för ett genuint test?Det gäller 1 st Phosphate & 1 st Nitrate test.

• 2 svar
    • 196 visningar
  11. Started by petrol,

Hej på Er! Jag har roat mig med att tatuera armen och smörjer in den rikligt med helosansalva under läkningsprocessen. Det är en 3/4s arms tatuering och jag trodde jag var säker då jag "bara skulle mecka lite" i en av sumparna. Plötsligt ser jag ett märkligt skum på ytan.. Hade lyckats doppa armen för långt ner i vattnet. Nu till min fråga (som är i klass med Gabbis https://saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5482 ) Tror ni att det är förödande för det levande med helosansalva i vattnet? Jag skummar rikligt, satt i gång UVct o Ozonen + aktivtkol samt ett vattenbyte på 250L (säkert overkill men men.. ) Borde inte vara någon större fara eller? PS Gabbis fråga är r…

• 2 svar
    • 2,1k visningar
  12. Started by kojje,

Tjena Tänkte höra om det är för tidigt för mej att börja med Balling det jag märker är att jag tappar kh och att ca och mg ligger bra med 10% vatten byte / vecka . Karet har varit igång nu ca 1 1/2 mån sten korallerna växer så det knakar Finns det någon nackdel att börja med balling tidigt eller ge mej andra bra förslag hur jag skall göra med kh,ca,mg problemet alla får förr eller senare // Johan

• 2 svar
    • 943 visningar
  13. Started by peterj66,

Ska dra igång med att köra balling via doserpump imorgon och doserar idag manuellt balling+nitrat. Vilken av behållarna är lämpligast att dosera nitratet via? Jag känner inte direkt för att fortsätta med manuell dosering om jag inte måste.

• 2 svar
    • 585 visningar
  14. Started by battle_royal,

kan man använda en vanlig dropchecker som man har i sötvattens växtkar när man äter PH? funkar detta i salt me`? Mvh Micke

• 2 svar
    • 909 visningar
  15. Started by nike83,

För oss som får "reklam" från Triton så damp detta ner i brevlådan i morse: Ett nytt "mirakelmedel" i kampen mot cyano? Jag tycker det är bra för hobbyn att tillverkare tar upp kampen mot cyanon och kanske ökar förståelsen varför den uppkommer och hur vi undviker samt bekämpar cyanon. Blir spännande att följa. CYA-NO Derived through TRITON’s unique scientific work in N-DOC lab testing and establishing the TRITON N:C:P Ratio. CYA-NO is a cyanobacteria inhibitor which aids against the most common forms of cyanobacteria…

16. Till det första, mina värden som jag funderar över är: Nitrat 5-7 Fosfat 0,05-0,075 Jag har sedan en tid tillsatt nopox, då 3 ml på ca 400 liter. Jag har fått en vit hinna på glaset som jag måste skrapa varannan dag. Enligt experterna på korallfisken så kan det bara bero på 2 saker, den ena är att jag överdoserar vilket han tyckte lät lustigt med den låga dos jag ger. Den andra var att jag hade skyhöga nitrat och fosfat värden, men jag mäter värdena med Nyos tester, vet inte om dom kan visa fel ? Det andra är, om man kör med nopox och även uv ljus på under tiden, kommer uv ljuset ta död på bakterierna i nopoxen ? Och det sista, om man nu aldrig blir av med denna hinna på …

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Alessandro,

Senaste ICP test, vad säger ni? chrome-extension___mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai_index.pdf

• Gilla
    • 2 svar
    • 512 visningar
  18. Started by David,

Hur vet man när man ska byta dessa filter?? Vilket filter ska man byta( jag har aquamedic 90L/dygn...3st filter)? Tacksam för svar mvh David

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by Genne,

Jag har inte hittat någon som kör Balingen som jag funderar på om det går att göra nu. Jag vet ju hur mycket spårämnen jag slår i vattnet och hur mycket osmosvatten som det fyller på per dag. Skulle man inte kunna blanda spårämnen i osmosvattnet om man har cirkulation i det karet med?

• 2 svar
    • 658 visningar
  20. Started by ppihlstrom,

behöver man ha cirkulation av osmosvattnet i påfyllningsbaljan? jag har byggt ihop en automatisk påfyllningsanordning. karet till denna håller tillräckligt med osmosvatten för ett par veckors förbrukning under normala förhållanden - måste detta vatten cirkulera för att inte bli dåligt? karet är helt öppet uppåt, men står instängt i ett mörkt skåp...

• 2 svar
    • 773 visningar
  21. Started by freguz,

Enligt AC ska jag dosera 1,7g/dag av FM Calciumchloride Dihydrate (undrar vad det heter på ren svenska), för att komma upp från Ca 350 till Ca 440, under ett antal dagar. Frågan är hur mycket 1,7g är.... måste man inköpa en microvåg eller kan man anta att ett gram är cirka ett kryddmått? eller nåt liknande begrepp

• 2 svar
    • 713 visningar
  22. Started by SagaLee,

Hej! Köpte ett Kh test och intruktionen var inte på något av de språken som vi behärskar, det var av märket Tetra test. Är det möjligt vis någon som kan berätta hur jag ska göra;-) Tack på förhand!

• 2 svar
    • 913 visningar
  23. Started by jonasroman,

Sedan en längre tid där Triton var pionjärer, erbjuds idag vattenanalystjänster. I början var det ”bara” ICP-OES, men fler aktörer finns nu på marknaden, och dessa använder sig även av ICP-MS i de fall den metoden är mer lämplig. ICP-MS kan detektera lägre halter, ner till ppt, medans OES "bara" ner till ppb. Så den måste nyttjas om man tex skall kunna uttala sig om Järn, eftersom ICP-OES´s ”level of detection” är högre än halten i natural sea water. Även andra ämnen måste analyseras med ICP-MS om jag förstått proffslabben rätt av samma skäl. Själv har jag precis varit i kontakt med Eurofin lab och använder dom för att verifiera halten i mina egna tillblandade referensv…

• 2 svar
    • 623 visningar
  24. Vet någon vilken utav alla formler på http://home.comcast.net/~jdieck1/chemcalc.html denna sida som man ska använda för kh och ca man ska använda när man vill räkna ut dosering?! jag har tagit Calcium chloride dihydrate för calcium och Sodium carbonate för kh, är det rätt för jag hittar inte fauna marins balling?! mvh Rickard

25. Started by Cippe,

Hej alla! Efter en tids frånvaro från hobbyn har nu lusten vuxit sig stark att börja igen. Min fråga riktar sig till kranvatten och dess tjänlighet till akvariet utan osmos-filter. Begärde ut en analysrapport. Vad tror ni kunniga i ämnet? Mvh Cippe Dale VV. Utgående dricksvatten_177-2018-08070794_01.pdf

• 2 svar
    • 521 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.