Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Hej, Behöver lite hjälp med att identifiera filtermedia på bilden som har suttit i mitt RSM 130D och jag har ingen aning om vad det är för något som jag skall köpa för att ersätta det. Det är alltså en påse med något sandliknande finkornigt meterial som jag vill byta ut som fanns i mellersta media facket. Någon som känner igen det och vad det är?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by patrikk,

Jag blandade lite nytt vatten och råkade ställa min doppvärmare lite för högt. Så nu är vattnet 30 grader och salthalten visar 1,025 vilket är bra men är det rätt värde? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 svar
    • 627 visningar
  3. Undrar när man ska läsa av sprutan vid test av KH. Är det när vattnet börjar bli rosa/rött eller när man inte får mer röd färg i test burken?

• 1 svar
    • 795 visningar
  4. Started by Alessandro,

Lämnade in ett test... Ser att jag har för höga ämne..hjälp mig att tyda det bättre och vilka ämne är akuta att sänkas/höjas. Triton Lab.pdf

• Gilla
    • 22 svar
    • 3,2k visningar
  5. Artikel från undertecknad. Kommer lägga upp i artikelreg också Jonas Roman Varför går vissa uppstarter inte bra.pdf

• Gilla
      • Tack
    • 10 svar
    • 1,6k visningar
  6. Started by pehog,

En lite fråga om högt PH värde. Har sökt på nätet men inte hitta något riktigt matnyttigt om vad man kan råka ut för med för högt PH och vad som är för högt PH.. Led förut av lågt ph (7.8-8.1) värde och bestämde mig för att koppla in en ATI carbon ex air. Resultatet blev över förväntan. nu ligger PH på mellan 8.2 - 8.4 (enligt Apex) och 8.25 - 8.45 (enligt Focustronic. Min fundering är om dessa värden är för höga skadliga för lps/sps koraller och fisk. Tacksam för lite kloka åsikter.

7. Denna artikel handlar om att akvarium som går dåligt, som är i obalans, har oftast för höga halter av olösta organiska ämnen, DOC, alltså organiskt kol, aminosyror, men egentligen alla organiska ämnen som inte är partiklar. Särskilt är organiskt kol i form av socker direkt skadligt för koraller, och överhuvudtaget så stimulerar DOC tillväxten av dåliga bakterier, som i sin tur konkurrera ut koraller, samt ökar risken för sjukdomar såsom STN och RTN. Den som orkar läsa artikeln ser att det är inga gissningar utan detta är baserat på studier och försök. Man skriver att ett hälsosamt rev/akvarium, har låga halter av DOC, och detta i sin tur driver utvecklingen av goda bakter…

• Gilla
    • 2 svar
    • 415 visningar
  8. Started by Cherox1,

Nu blommar asfalten... Ett problem har uppstått och nu behövs tips... Det ligger till på detta vis, jag får inte ner temperaturen i tanken... Som det är nu så pendlar den mellan 25 och 30 grader, kallt ute = 25 grader varmt ute = 30 grader. Kör ingen doppvärmare eftersom det känns onödigt, men hur gör jag nu när vi går mot varmare tider? Har kört ett par kvällar med kylklampar, men det sänker inte mer än 1-2 grader och då blir det ju lika jäkla varmt igen så fort lyset drar igång i tanken... Finns det kylanläggningar? I så fall för och nackdelar med dessa, elle rfinns det kanske nått enklare... billigare tips??

9. Started by drakfisk,

hejsan var fyller ni på era tuber till kalkreaktorn för där jag fråga tog det 2 veckor från det man lämnat till man hämtat . kan man inte gå till en dykbutik ? mvh drakfisk +

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by jonasroman,

Hej jag har fallit för den mördande reklamen att ultralife är ett "görbra" preparat. Vet nån lite mer om detta..de är ju nån sorts lera...men vilken? o hur funkar de mer exakt? finns de ngr nackdelar med preparatet? Som jag fattat de o gissar mej till en smula är att leran är organiskt material som till sej binder oorganiskt ammoniak/nitrit/nitra/fosfat, o därmed gör de sen möjligt för skummaren att skumma ut dessa näringsämnen... Jag har ju ett nystartat kar med allt vad de innebär i en viss svårighet att hålla nere näringsämnenna i början, varför jag använt detta preparat lite sporadiskt sen starten. tacksam feedback från er som vet mer om detta. Mvh Jonas

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  11. Started by Jensan72,

Jag har lagt kolet i skummaren under "koppen" är det ok? Har en MC500

12. Har använt min i nu ca 3 år och kommit på att man kanske skulle ta o byta lite filter till den. Frågan är om man ska införskaffa sig i en ny eller om man ska byta alla filter och fortsätta med membranet? Är nästan samma pengar att byta allt som att köpa en ny. Vad tror ni? Tacksam för svar. F

13. Started by Trollsvans,

Har skaffat en uppsättning pulver till Balling Light. Hur är det med light vs classic, höjs salthalten på samma sätt? Dvs; behöver man ta ut saltvatten efter hand för att parera höjningen?

• 6 svar
    • 1k visningar
  14. Started by muha,

Liten fråga om dom ballingsalter. http://shop.biotedmarin.se/ballingsalter/332 Någon som kör med dom? Hur känns kvalitet då priset är väldigt passande? Gärna vilka recept används ( balling classic, light osv.) Ville gärna veta mer innan blandar själv. Till moderator. Om tråden känns reklam så är det bara ta bort.

• 66 svar
    • 6,3k visningar
  15. Started by Matthias_H,

Hejsan alla glada saltisar. misstänker att fler än jag har egen brunn och ett saltkar Har en aqualight 300 osmos med silicat filter och en TDS mätare. då jag bodde i lägenheten hade jag mellan 60 och 90 ppm i invärde och 0 ut. nu när jag har egen brunn ligger den på 200-250 och då det regnat riktigt mycket upp till och med 300 ppm och jag får ut 0 fortfarande och har inte som helst problem i karet funderingen är bara om någon har liknande värden och funkar denna osmos och att man får byta filter oftare eller ska man skaffa något mer förfilter ?? lite tips och ideer tack

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  16. Provar något nytt: Första föreläsningen i min serie om små föreläsningar på 10 min, aquarium tutorials: Nitratreaktorn

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,4k visningar
  17. Started by Dimorb,

Har en 20 kilos dunk med sofnolime som jag fyller på luftfiltren med innan skummaren. Dunken har nog varit öppnad minst 30 gånger sedan köp och stängd igjen med skruvkork. Det jag undrar är följande: Alla dessa öppna/stäng släpper ju in luft, luft med koldioxid som sofnolimen reagerar med och renar. Hur kan jag mäta vilken effekt som finns kvar i sofnolime'n? Det är säkert 7-8 kilo igjen i dunken men effekten har blivit mycket sämre om man jämför med när jag startade med sofnolime. Det är klart det kan bero på saker i akvariet men jag ser i vilket fall som helst inte samma "kick" i pH nu som förr. Går det att kontrollera om den …

• Gilla
    • 16 svar
    • 1,5k visningar
  18. Started by jonasroman,

Jag skall prova att köra zeolitsten i reaktor med låg dos kolkälla som exportmetod då jag har väldigt hög belastning och har inte plats med så stor algreaktor som krävs. Min tanke är inte att ligga ultralåg, jag tänker att jag styr det med kolkälla, låg dos, inte får mkt zeolitsten, och kanske flödet i reaktorn fråga: Nu direkt när jag startade reaktorn, så drog gonioporan ihop sig o är indragen idag med. N o P har naturligtvis inte reducerats än, o knappast kalium heller så snabbt. Finns nån annan så ”direktkemisk” effekt som förklarar detta ? era erfarenheter? alla andra koraller är ute max. Kanske bara dammet från stenen som retar? (sköljd o p…

• 5 svar
    • 1k visningar
  19. Started by hippo,

kan man lägga Silikatharz i en strumpa i sumpen precis som man kan göra med rowaphosen? eller funkar det bara i sötvatten??

• 21 svar
    • 2,4k visningar
  20. Started by Lifen,

Satt och stirrade in i akvariumet och funderade på om man skulle köra skummaren i skift, d.v.s. avstängd på dagen, och aktiv på natten. Cellandningen avger C02 när Fotosyntesen upphör nattetid!? PH sjunker! Då undrar jag om inte skummaren nattetid skulle lufta ur CO2 och därmed skapar en jämnare balans. Tacksam för kommentarer!

• 0 svar
    • 783 visningar
  21. Started by jonasroman,

I tråden kalkmixer önskade en medlem att vi öppnade en ny tråd angående Balling på nytt. Jag kan nu tyvärr inte hitta vem de var, men enligt dennes önskan, så startar jag denna tråd därför. de finns många frågor rörande balling, o mkt erfarenhet. En del har en historia att berätta, en del är igång att starta upp, o en del funderar fortfarande på valet mellan kanske balling o reaktor. Därtill har en del frågor stötts o blötts angående doseringar, behov an NaCl fritt salt eller ej, samt den ngt modifierade ballingvarianten som går under artistnamnet "balling light". metoden intresserar mej eftersom den i alla fall rent matematiskt är klockren, utan restprodukter, och med en…

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by Nemisis,

Tänkte byta fliter mm i denna. Några förslag på ett annat upplägg än som orginal reningen? Sen vart kan man hitta info om vad som ingår från början, köpte mitt beggat och har inte hittat någon bra info om detta. Tacksam för svar. F

23. Started by Alessandro,

Kommer innom en snar framtid att starta ett saltvattensakvarium, vilka tester behöver jag ? Kommer att satsa på enklare koraller, inga stenkoraller.

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by tobbs,

Hej Är i inkörningfas av mittt 240l kar. Det startades 1/3 så det har nästan rullat på i 2veckor nu. Kiselalgs fasen är troligen på sin topp nu för det är brunt och har bildats små syrebubblor överallt nästan. Jag har tagit Nitrit och Nitrat test (Salifert) efter en vecka med resultatet O på båda och idag nästan 2 veckor efter start, det visas fortfarande samma resultat 0. Kan detta ta längre tid innan det börjar synas på testerna eller kan det vara så att det saknas Protein överhuvudtaget i vattnet för att en nedbrytningsprocess ska inledas ? Med vänlig hälsning Tobbe

• 8 svar
    • 3k visningar
  25. Started by Flygrc,

Är det någon som vet om ozon bryter fosfat? Jag har just nu DS på urlakning i tunna som jag tänkte om det skulle kunna vara en idé att behandla med ozon?

• 2 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.