Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Nizztos,

Hur gör man enklast för att hålla ett stabilt Kh? Jag känner att jag misshandlar mitt Kh lite för mycket, väntar tills det är lågt och pyttsar sedan i buffer på en höft. Det blir ganska stora svängningar.

• 1 svar
    • 943 visningar
  2. Started by runstenen,

Tänkte köra ngn remover för att få ner nitrat. Kollat på dessa 2 : http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/np-biopellets-xl-250ml.html http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/red-sea-nopox-500ml.html Om det blir Pellets så tänkte jag strumpa i sump på stora karet och ett litet innerfilter på lilla. Alltså främst nitrat jag vill ha ner. Fosfat ligger på 0.16 i lilla och 0.19 i stora så det får gärna sjunka lite som bonus. Ngn som provat dessa 2 eller har ngt annat bra tips om man kör utan reaktor ?

• 1 svar
    • 943 visningar
  3. Started by Vidofner,

Lyckades precis fånga en nasokirurg som jag ska sälja och tänkte att jag inte vill att den ska behöva bo i fällan tills köparen kommer. Blandar därför upp ca 60 liter nytt saltvatten men dock av kranvatten istället för osmos. Någon som ser några konstigheter med att göra så här? Tänkte vänta 4-5 timmar innan jag slänger i han så saltet får lösa sig någolunda

• 4 svar
    • 943 visningar
  4. Started by jonasroman,

Jag lovar här o nu att skicka in ett motsvarande test på red sea coral PRO! Inspirerad av @Edlund utmärkta initiativ. Då har vi två seriösa tester, början till en databank. Om ett hyffsat antal akvarister kan tänka sig offra 345kr har vi snart en unik databas här på SG. Jag återkommer om ngr veckor. Vare sig salt eller jag själv finns hemma fn.

• 0 svar
    • 942 visningar
  5. Started by RiJo,

Hej, Mitt kar har varit igång nu i snart 4 månader. Saker och ting rullar på, jag försöker hedra "hands off" principen att inte hålla på att pilla för för mycket. De aktiva insatser jag gör är att jag doserar ATI 2-part (auto), CheatoGro manuellt några gånger per vecka samt 15% vattenbyte var 14:e dag. En gång per vecka går jag över och blåser av sten och sandbädd med "stor pippett / turkey baster". Ett par observationer jag känner mig ganska trygg med att de stämmer. 1. pH. Om jag lyckas pressa upp detta över 8 så tar alkalinitetsförbrukningen fart på allvar. Vill påstå att skillnaden mellan 7.9 och 8.25 är c:a 5x högre förbrukning. Ja…

6. Started by Christer T,

Är det någon som kunnat påvisa eller anat positiva effekter vid användandet av KZ Zeozym mot Dinoflagellater eller Cyanobakterier?

• 1 svar
    • 942 visningar
  7. Started by svedalaciklid,

vad använder ni för ca höjare som inte kör kalkreaktor eller kalkmixer? kör själv med rowa kalk men tycker det går åt massor till mitt 600 liters för att hålla det någorlunda uppe

• 2 svar
    • 941 visningar
  8. Started by jonasroman,

Hej. Vill dela med mig av denna erfarenhet, så ni är vaksamma. Jag har precis erfarit en batch core7, 5 liters (den färdigblandade) där KH delen är cirka 40% för svag!. Jag har alltså nästan fått över en natt dubbla dosen på doseringsschemat för att hålla KH värderna upe. Även Ca dunken verkar vara närmast endast hälften så stark som den borde, den kanalen har jag fått höja med 40% också från en batch till en annan. Jag har givetvis kontrollmätt, och är helt säker på att felet är cirka 40% i just dessa mina dunkar. Sedan blandade jag en egen, mitt egna recept Romans Forze7, som är exakt lika stark som en core7. Då var halterna korrekta igen, detta allts…

9. Started by TgL9705,

Tänkte att vi kunde jämföra lite med vad vi stoppar i våra burkar,dvs magnesium,strontium,All in One mm.Det finns en uppsjö av tillsatser och alla kommer fram till vad som passar deras akvarium bäst pga antal koraller mm. Jag har jättefina vattenvärden utslagna koraller,fiskar som mår bra men problem med brunalgen Lobophora variegata,denna sprider sig mer och mer och jag har ingen aning vad jag ska göra förutom skaffa en Naso Litturatus som verkar omöjlig att få tag i nu. Jag kör osmosvatten,och tillsätter Salifert All in One,magnesium,iodine och allt trivs men denna alg trivs bättre. Kan det vara nån av tillsatserna som triggar den?

• 2 svar
    • 940 visningar
  10. Started by Vidofner,

Har microbe lift's activated carbon men det står inte på burken hur man ska dosera det? Läste nånstans om en rekommendation på 40g per 100 liter men vet inte om det var en generell rekommendation eller om det var bara för det märket dem diskuterade på den tråden. Nån som vet om det finns någon generell regel på hur mkt som ska doseras eller om alla olika märken skiljer sig? Nån som vet just hur mkt man ska dosera med microbe lift?

• 2 svar
    • 939 visningar
  11. Started by runstenen,

Blir det stor skillnad på mätvärde om man sköljer i vattenkran kontra osmosvatten ? Bara en undran om det är lönt att orka fortsätta m osmosrengöring

• 1 svar
    • 938 visningar
  12. Started by nike83,

Igår så fick jag tillbaka mitt ICP-test från Fanua marin (skickade i fredags). När jag skulle börja justera vissa vattenparametrar så kom jag till Barium där det visade sig att jag skulle dosera en HEL flaska. dvs ca 200kr i karet för något som mycket väl kan vara lite mätfel + att jag misstänker att FM har fel nivåer i sina tester om man jämför text och graf/testrapport. mailat FM om detta, då jag tycker det är väldigt konstigt att behöva dosera en hel flaska.

• Gilla
    • 1 svar
    • 938 visningar
  13. Started by Dimorb,

Sitter och funderar på om jag skall byta över till Triton nu när jag behöver nya salter till min balling. Har förstått det som attt man kan använda Triton tillsatserna i ballinguppsätt men finner ingenstans om de har natriumkloridfritt salt. Just nu använder jag oceanakvariums ballingsalter och de fungerar mycket bra. Om jag skulle byta till t.ex. kalciumklorid från Triton så räknar jag med att jag också måste byta ut magnesium, natriumkarbonat osv för att koncentrationerna är olika. Om jag då byter ut magnesium, kalcium och natriumkarbonaten så räknar jag med att jag också måste använda tritons natriumkloridfria salt för om jag fortsätter å använda det jag har nu s…

• Gilla
    • 7 svar
    • 937 visningar
  14. Started by Ferngren,

Jag funderade precis på vilken skala som jag skall använda på ROWA:s fosfattest. Det finns två. 1. mg/l PO 2. mg/l PO4 (3-) Är 1 fosfor och 2 fosfat? Egentligen spelar det ingen roll då värdena helst ska ner på 0 oavsett Ferngren

• 4 svar
    • 937 visningar
  15. Started by jesper,

Hej jag testade mina värden idag dom är rätt höga än men jobbar ner dom. MEN det jag inte blir klok på är mitt ph det ligger ständigt på 7.7 trots att KH ligger på 10. Borde inte ph ligga lite högre? eller är det KH jag ska gå på? Har precis kalibrerat proben så den ska visa rätt. Någon som har svaret till mig? NO2=0mg/l NO3=5mg/l Mg=1500mg/l Ca=530mg/l Po4=0.01mg/l 10dKH pH=7.7 1.024; 24°C

• 5 svar
    • 937 visningar
  16. Started by lynxen,

Nån som vet var jag kan få tag i ballingpulver i Skåne? Det tog slut här i förra veckan....

• 3 svar
    • 936 visningar
  17. Started by Lindqvist,

Gjorde sönder mitt "motstånd" på min osmos anläggning,krossade den. Har beställt nytt filter men det kommer faan inte. PÅ måndag åker jag på 2 veckors semester till rödahavet. Frågan är skall jag göra vattenbytte på kranvatten eller hoppa över bytet? Påfyllningsvatten har jag ju inget val med..... det måste ju fyllas på...

• 2 svar
    • 935 visningar
  18. Started by Matthias_H,

Hej alla glada saltisar :-) jag har fått igång mitt nya akvarium nu blev en uppgradering till juwel Lido 200liter. fundera på byta salt från tetra till tropic Marine pro reef. Jag undrar dock om man blandar saltet precis som vanligt så eller bruka blanda 39g per liter.

• 7 svar
    • 935 visningar
  19. Started by Klubbsson,

Vi ska snart flytta och därför har min sambo packat ned de flesta köksredskapen inklusive den lilla köksvågen. Är det någon som har koll på hur många liter salt man ska ha till 100 liter vatten? Litermåttet har hon lyckligtvis inte packat ned.

• 2 svar
    • 935 visningar
  20. Started by KMG,

Hade börjat få några små envisa fläckar cyano (bekräftat i mikroskop) efter att antagligen justerat upp belysningen för fort. Inget problem mer än irriterande. Annars väldigt sparsamt med alger på rutor. Har legat väldigt fint och stabilt i näringsnivåer under flera månader (No3 5 och Pi4 0.04). Vill inte tillsätta "problemlösare" då merparten verkar vara baserat på kopparsulfat eller antibiotika, utan kör med mörkläggning, UVC och/eller väteperoxid. I det här fallet mellan 48h -72h mörkläggning med kort tänt för mat. Nu till iakttagelser. Efter 48h hoppade No3 upp på 25 och Po4 0.16!!! Hela tiden har jag kört mitt refugium med cirka 80 l chaeto och en AI Fuge…

• Gilla
    • 7 svar
    • 934 visningar
  21. Started by Roger Salenius,

Hej! Såg en video då man tog en halvliters petflaska,borrade hål i kapsylen o massa små hål i sidan på bottendelen utav flaskan o fäste en liten pump på kapsylen o fyllde flaskan med biopellets? Skulle va bra för o sänka nitrat o fosfat, hade passat perfekt i ett utav mina fack i akvariet. Skulle vilja testa iaf, åsikter o tankar? Har ingen fisk i karet ännu, bara 2 putsarräkor,boxarräka,eremiter,turbosniglar o en sjöstjärna. Karet e på 128L Mvh

• Gilla
    • 3 svar
    • 934 visningar
  22. Started by Blåbert,

Kan man säga nåt om hur mycket av FM balling trace man bör pytsa i per dag om man inte kör med deras övriga ballingsalter? Typ hur mycket koncentrat per dag och 100 l eller så?

• 5 svar
    • 934 visningar
  23. Started by jonasroman,

Mäta CO2 i vatten är dyrt om jag fattat det hela rätt, men CO2 i luft finns ju en uppsjö mätare för amatörer som oss. Det kan va intressant o se hur det står till med inomhusmiljön, som påverkar karets förmåga att vädra ut CO2. vad tror ni om denna? andra tips? @Lasse, tips på bra produkt, ej för dyr? http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=101365&ws_tp1=cp&ref=pricerunner&subref=101365&utm_source=pricerunner&utm_medium=feed&utm_campaign=pricerunner_feed&utm_content=101365

24. Started by Dimorb,

Att de får hamna i en nystartad karantän med helt nyblandat saltvatten, 2 små skummare plus cirkulation ELLER att de får gå i en invänjningshink/box innan de släpps rakt ner i DT. Fiskarna skall ha gått i karantän förre leverans så inte parasiter jag är bekymrad för. Tänker mer på skillnader i vattenkvalitet och aggressioner från nuvarande fiskar som är i DT. Vad hade ni gjort?

• 8 svar
    • 933 visningar
  25. Started by Hella42,

Vilka tester är absolut nödvändiga när man ska starta upp ett nytt kar?

• 2 svar
    • 932 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.