Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Dimorb,

Har lite funderingar kring följande: När jag blandar pulver från Grotech, det är pulver för att höja Mg och Ca, ibland konstiga och olika reaktioner på lösningarna. Vanligtvis när jag blanda Ca så får jag en frätande och bubblande sörja med en hel del bottensats som lägger sig längst ner i det kärlet som jag blandar i. Har testat att minska mängden Ca pulver men får ändå samma reaktion med mycket fräsande och vitt dimmig vätska som ser ut som mjölk. Det bildas även skum som, om man inte är försiktig, får innehållet i kärlet att svämma över. Det blir också i viss utsträckning varmare vätska i det kärlet jag blandar i. När jag tidigare har doserat Mg så har jag alltid häll…

2. Started by Namnbrist,

http://www.drtimsaquatics.com/natural-aquarium-cleaner Någon som har koll på om denna produkt finns i någon svensk butik?

3. Några ord o tankar ytterligare kring denitrifikation, hur mkt kväve exporteras per tillförd mängd kolkälla?: Det beror på vilken kolkälla man använder. Ju mer kolatomer en kolkällan innehåller desto mer energi finns det i den, o desto fler nitratmolekyler kan reduceras till kvävgas per tillförd mängd organiskt kol. Lite förenklat men inte långt ifrån sanningen kan vi säga att lika många kolatomer som kolkällan innehåller, lika många nitratmolekyler reduceras! DVS: om vi tillför EN MOL metanol (som innehåller en kolatom bara, CH3OH) och allt detta förbrukas av denitrifikationsbakterierna så har vi reducerat 1 mol nitrat. Tillför vi EN MOL etanol (C2H5OH) har vi istället ha…

• 4 svar
    • 849 visningar
  4. Started by Lindqvist,

Gjorde sönder mitt "motstånd" på min osmos anläggning,krossade den. Har beställt nytt filter men det kommer faan inte. PÅ måndag åker jag på 2 veckors semester till rödahavet. Frågan är skall jag göra vattenbytte på kranvatten eller hoppa över bytet? Påfyllningsvatten har jag ju inget val med..... det måste ju fyllas på...

• 2 svar
    • 849 visningar
  5. Started by Ferngren,

Jag funderade precis på vilken skala som jag skall använda på ROWA:s fosfattest. Det finns två. 1. mg/l PO 2. mg/l PO4 (3-) Är 1 fosfor och 2 fosfat? Egentligen spelar det ingen roll då värdena helst ska ner på 0 oavsett Ferngren

• 4 svar
    • 849 visningar
  6. Först å främst, när man ska mäta åtgången för balling, kan man mäta som idag och notera värdena sen mäta på söndag igen och sedan räkna åtgången eller måste man mäta varje dag ? Sen kollade jag mina värden och knappade in dom i aquacalc, mitt mg låg nu på 1200 och ska höja det till 1300 på 330 liter vatten, då räkna aquacalc ut att jag ska tillsätta 139ml i 5 dagar, kan det verkligen stämma ?

7. Started by Sune,

Jag har alltid sett till att ha stabila värden i karet men senaste tre(!) dagarna så har Magnesium halten störtdykt! Jag mätte i söndags 1300mg/L, det brukar jag ligga på med Mg+ i ballingburken. Mätte i tisdags då hade det sjunkit till 1250mg/L, oj tänkte jag nu har jag missat något, tredubblade ballingtillsattsen till 180ml och tänkte att nu ska det väll ordna upp sig till normal nivå. Mätte ikväll och fick 1200mg/L!!!! Vad är det som gör denna snabba förändring?? Det ända som har varit annorlunda i burken är att min dotter hade sönder min rosa hysterix till massa småfraggar och en acropora fick lite stryk oxå. Mitt system består av två burkar 160L+375L som går till sam…

• 3 svar
    • 848 visningar
  8. Started by papi,

Testvattnet går i gul färgskala men avläsningspappret i blå, känns inte helt rätt... Edit Användarfel, testet fungerar ua!

• 0 svar
    • 847 visningar
  9. Started by Jenn,

Det var ingenting! förlåt

• 0 svar
    • 847 visningar
  10. Started by lynxen,

Nån som vet var jag kan få tag i ballingpulver i Skåne? Det tog slut här i förra veckan....

• 3 svar
    • 846 visningar
  11. Started by Mejsel,

Någon som provat dessa grejer? http://www.aqualight.de/ Ligger under kategorin Water treatment. Finns mat för invertebrater sten och mjukkoraller bakterier m.m

• 0 svar
    • 846 visningar
  12. Started by Roger Salenius,

Hej! Såg en video då man tog en halvliters petflaska,borrade hål i kapsylen o massa små hål i sidan på bottendelen utav flaskan o fäste en liten pump på kapsylen o fyllde flaskan med biopellets? Skulle va bra för o sänka nitrat o fosfat, hade passat perfekt i ett utav mina fack i akvariet. Skulle vilja testa iaf, åsikter o tankar? Har ingen fisk i karet ännu, bara 2 putsarräkor,boxarräka,eremiter,turbosniglar o en sjöstjärna. Karet e på 128L Mvh

• Gilla
    • 3 svar
    • 846 visningar
  13. Hej. Har en fråga om Aqua Crown Phosphatadsorber . Köpte den idag och har nu doserat upp ca en matsked i en filterpåse som jag lagt i filter-"lådan" i min Red Sea Prizm Deluxe-skummare. Fick tips om att jag bara skulle ha den i ca 2 timmar. Sen succesivt öka dosen per vecka. Men ska jag verkligen bara ha den i ca 2 timmar och sen ta ut den för att nästa vecka ha i den igen? Och sen så finns det faktiskt inte med någon beskrivning på hur mycket man ska dosera upp Aqua Crowns phosfat. Kan man använda sig av samma dos som med ROWAPHOS? Och vad är den i så fall? Tack Mitt saltvattensakvarium är på 170L.

• 0 svar
    • 846 visningar
  14. Started by saltishenke,

Jag har rensat lite på akvariehyllorna och hittade 3 burkar med calciumhydroxid men har glömt lite hur det skulle blandas och användas ! Har för mig att det ska vara 1-2 teskedar i min 5 liters dunk med osmos skaka den en stund låta det stå ett dygn med korken på och sen pumpa i det som påfyllning i karet stämmer detta eller rätta mig snälla !!

• 1 svar
    • 846 visningar
  15. Started by battle_royal,

tjena! skulle vilja veta om ni kan ge mig lite tips på Lite olika basic vatten tester man behöver. ska till linköping nästa helg så tänkte handla på mig lite det.är fort väldigt ny så behöver alla tips jag kan få! Mvh Micke

• 3 svar
    • 846 visningar
  16. Started by Tobbz,

Mäter med min ghl dator och kalibrerad probe. Förut så låg jag på 8,3 under dagtid och ca 7,9 kväll och nattetid. Men nu av någon anledning, varför vet jag inte, har inte ändrat på något så ligger jag på 8,0 dagtid och neråt 7,8 nattetid. Varför och vad bör jag göra ?

• 1 svar
    • 844 visningar
  17. Started by Oxygar,

Har precis gjort några vatten tester. Så här ser dem ut Temp 26,8 salt 33 ppm no3 1 ppm po4 0,08 ppm kh 8,5 ca 465 mg 1400 det är redseas tester. Har även salifert's mg test och det visar 1215. Rejäl skillnad på mg 1215 vs 1400 vad ska man lita på?

• 1 svar
    • 843 visningar
  18. Started by Colan,

Har nyligen införskaffat en Hanna Checker för Ca. Har tidigare använt Saliferts tester till det mesta och ibland dubbelkollar om jag märker konstiga värden med JBL's testkit. Vid dagens mätning tog jag för vana att använda Saliferts Ca test och får efter en veckas förbrukning 362 (dipp från 460), kommer på mig själv att testa med Hanna checkern och den ger vid 2st separata mätningar 466 resp 465. Skillnaden är nu nästan 100 och jag har lite svårt att tro att Ca värdet Ökar efter en veckas konsumtion. 1: Kan det vara så att förra veckans vattenbyte (50 liter) fäller ut Ca lite senare ? (Mäter dagen efter vattenbyte) 2: Nu står man här och är lite osäker på om jag ska gå…

19. Started by runstenen,

Ska byta media ( om det går ) i ett picobello silikatfilter, detta: http://www.tritonakvarium.se/product/al-silicatfilter Går det och vad använder man för media ? Denna ? http://www.drakfisken.se/silikat-kisel/fm-ultra-mb-20.html @freguz

• 3 svar
    • 843 visningar
  20. Started by Nemisis,

Tänkte byta fliter mm i denna. Några förslag på ett annat upplägg än som orginal reningen? Sen vart kan man hitta info om vad som ingår från början, köpte mitt beggat och har inte hittat någon bra info om detta. Tacksam för svar. F

21. Started by Payman,

Hej! Köpte levande sten idag och fick denna gröna ”växt” på köpet. Nån som vet vad det är för något? Är kring 8cm lång. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Payman

22. Hej, jag har suttit och funderat då många byter ca. 10%vatten varje vecka sägs det här på olika trådar. Vilka vattentester borde jag ha, och hur vet jag vad för typ av vatten jag ska hälla i, ex. kanske salthalten är väldigt hög då häller jag i? Finns de någon här ute som kan ge något exempel, så blir det hela mycket enklare att förstå den här hobbyn! Har idag ett nyuppstartat Clowhotell 58l, nitriten har inte gått ner än utan ligger på ca. 10mg/l enligt JBLnitrit-test efter 13 dagar /Alexander

23. Started by Ouscazz,

Jag har under vintern råkat ut för skarpt avvikande mätresultat med Saliferts Mg-test. Kitet är nytt med lång utgångstid. Jag mäter alltid mina värden vid samma tidpunkt på kvällen. Mitt mål är att hålla Mg på 1290mg/l, det är där värdet hamnar utan Ballingdosering och med veckovisa vattenbyten med Read Sea Salt. För en månad sedan avläste jag plötsligt 1320mg/l, blev fundersam om jag hade gjort mätfel och gjorde om testet med exakt samma resultat. Dagen efter, och de följande veckorna mätte jag åter stabila 1290mg/l. Igår kväll gjorde jag nytt test och fick ett värde av 1230mg/l. Det kändes fel så jag gjorde om testet, med identiskt resultat, 1230mg/l. Jag behöll lu…

• Gilla
    • 8 svar
    • 841 visningar
  24. Started by Marann13,

jag är en av dom "jannarna" som nästan aldrig testar sitt vatten förutom salinitet. Men nu har jag precis fått hem nya koraller tänkte vi testar lite allt såg bra ut förutom dKH salinitet 1.025 pH 8.5 NO4 0 NO3 0 Ca 450 dKH 5.5 10-15% vattenbyte veckan vet inte om det ens är något att orasig över korallerna ser super nöjda ut

• 4 svar
    • 841 visningar
  25. Started by Gnarkill,

Jag har börjat med vodka metoden för snart 2 veckor sen och jag har fått skit mycket kisel alger även fast jag använder coralife silikat remover?? Och dom försvinner inte, Är det någon som vet varför? och vad jag kan göra för att bli av med dom?? /Mvh Tom

• 0 svar
    • 841 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.