Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Har kört ett svagt blandat recept men skall nu byta över till andra lösningar som är mycket starkare i koncentration och som också påverkar pH. Hur bör man gå tillväga? Om jag normalt doserar 500 ml av den svagare koncentrationen och den nya är 7 gånger så stark (Jonas romans) kan jag då bara enkelt dela upp doserna så jag tar 7 gånger så lite varje gång? Vad med intervallerna mellan doseringar och doseringsfack? Just nu doserar jag i refugiumet och har cirka 30 minuter mellan varje doseringstillfälle. Bör det vara ännu mindre dos till varje tillfälle och större mellanrum mellan doseringarna eller det spelar ingen roll? Vad med å dos…
-
-
- 5 svar
- 787 visningar
-
-
Det har idag gått strax över en vecka sedan jag uppgraderade från 140L till 350L. Bör jag fortsätta med mitt vattenbyte en gång i veckan eller bör jag vänta lite längre innan jag gör första bytet? Har ett refugium installerat om det nu gör nån skillnad på vattenbytesfrekvensen?
-
-
- 9 svar
- 786 visningar
-
-
Gjorde sönder mitt "motstånd" på min osmos anläggning,krossade den. Har beställt nytt filter men det kommer faan inte. PÅ måndag åker jag på 2 veckors semester till rödahavet. Frågan är skall jag göra vattenbytte på kranvatten eller hoppa över bytet? Påfyllningsvatten har jag ju inget val med..... det måste ju fyllas på...
-
- 2 svar
- 785 visningar
-
-
Hej! Såg en video då man tog en halvliters petflaska,borrade hål i kapsylen o massa små hål i sidan på bottendelen utav flaskan o fäste en liten pump på kapsylen o fyllde flaskan med biopellets? Skulle va bra för o sänka nitrat o fosfat, hade passat perfekt i ett utav mina fack i akvariet. Skulle vilja testa iaf, åsikter o tankar? Har ingen fisk i karet ännu, bara 2 putsarräkor,boxarräka,eremiter,turbosniglar o en sjöstjärna. Karet e på 128L Mvh
-
-
- 3 svar
- 785 visningar
-
-
Använder idag Tropic marine pro och tycker det fungerar bra. Nu har jag tänkt att öka mina vattenbyten och tittar om det finns något annat märke som är mer prisvärt? 720 kar med mest fisk, bytet idag ca 80 liter i veckan. Tänkte pröva med 200 liter per veck under en period. No 3 ca 30 Po ca 0,2 Jo jag matar en del del! Idagsläget kostar TM 1100kr för 25 kilo Aquaforest reef har ett hyfsat pris och även funderat på instant ocean. Vad tycker ni? Några förslag på annat märke Joakim
-
-
- 3 svar
- 785 visningar
-
-
Jag har Strontium-tillsats från Stig att hälla i min balling men den innehåller även Barium vilket jag inte behöver just nu, har väldigt högt enligt Tritonlab, vet inte hur pass det spelar roll dock Var hittar jag enbart strontium som jag kan hälla i min balling? @stigigemla? Mvh Kim
-
-
- 11 svar
- 785 visningar
-
-
Hej. Jag tyckte det skulle kunna vara kul och lärorikt om folk kunde lägga upp både en helbild (eller flera) på sina rev och skriva vad deras dagskonsumtion i DKh är. Jag kan börja. Peninsulan från båda sidor: Red sea 300: Uppskattad vattenvolym 800-850l. Ungefär 1.15DKh/dag genom 7.5l kalk och 50ml bikarbonat. Tycker det är mycket då jag inte har så många stora SPS kolonier längre. Men musslan använder säkert mycket och det gör säkert vermetiderna också (även om jag försöker utrota dem med kalciumkarbonatpulver). Intressant är att min förbrukning gick upp rejält med 0.3 dkh eller så när jag i…
-
-
- 15 svar
- 784 visningar
- 1 följare
-
-
Hur snabbt vågar man höja nitrat? Vill ligga på 5-10, är nu nollad och kommer tillsätta kaliumnitrat . /jonathan
-
- 1 svar
- 783 visningar
-
-
Mitt kar står vid en norrvägg vid sidan om ett fönster . Om jag öppnar fönstret strömmar kall luft in mest där skummarens vatten kommer ut. Fungerar jättebra som kylning men jag törs inte för det finns kanske nån anledning att inte göra så smuts som kommer med luften och så har en ful fläkt som låter nu. Vad säger ni som vet kan man kyla med friskluft? Förresten jag har turbobebisar ser ut som små kanelbullar jttesöta. MVH BA
-
- 2 svar
- 783 visningar
-
-
Kan man byta packningen på en osmos? Har en som legat typ 2 år så den är väl inte fungerande då? Om det går var kan man köpa i så fall? Jocke
-
- 2 svar
- 782 visningar
-
-
Satt och stirrade in i akvariumet och funderade på om man skulle köra skummaren i skift, d.v.s. avstängd på dagen, och aktiv på natten. Cellandningen avger C02 när Fotosyntesen upphör nattetid!? PH sjunker! Då undrar jag om inte skummaren nattetid skulle lufta ur CO2 och därmed skapar en jämnare balans. Tacksam för kommentarer!
-
- 0 svar
- 781 visningar
-
-
hur mäter man hur mycket nitrat phosfat som maten tillför.Funderar om det är denna som är boven.tänkte om man löser upp x gram mat i x ml vatten å mäter mot detta idé?
-
-
- 5 svar
- 781 visningar
-
-
Enligt mit Salifert-test har osmos blandat med salt en Ca halt på ca 600. Jag vet att tester inte är helt exakta, men skall jag skylla på testet eller mitt salt? Saltmätaren (som ju inte är känd för att vara exakt) visar 1.018. Blandningen är dock 700g på 20 liter, så borde vara ganska ok (om jag minns rätt skall det vara 35g/l).
-
Har nyligen införskaffat en Hanna Checker för Ca. Har tidigare använt Saliferts tester till det mesta och ibland dubbelkollar om jag märker konstiga värden med JBL's testkit. Vid dagens mätning tog jag för vana att använda Saliferts Ca test och får efter en veckas förbrukning 362 (dipp från 460), kommer på mig själv att testa med Hanna checkern och den ger vid 2st separata mätningar 466 resp 465. Skillnaden är nu nästan 100 och jag har lite svårt att tro att Ca värdet Ökar efter en veckas konsumtion. 1: Kan det vara så att förra veckans vattenbyte (50 liter) fäller ut Ca lite senare ? (Mäter dagen efter vattenbyte) 2: Nu står man här och är lite osäker på om jag ska gå…
-
Ska byta media ( om det går ) i ett picobello silikatfilter, detta: http://www.tritonakvarium.se/product/al-silicatfilter Går det och vad använder man för media ? Denna ? http://www.drakfisken.se/silikat-kisel/fm-ultra-mb-20.html @freguz
-
- 3 svar
- 780 visningar
-
-
Hej! Jag ska flytta till Stockholm om en vecka, och givetvis vill jag ha med mitt akvarium som jag lagt ner mycket tid och pengar på. Här i Eksjö där jag bor nu har jag aldrig använt mig av osmosvatten och aldrig haft algproblem. Mitt problem är att jag inte orkar flytta en 130l vatten i flyttkärran, utan tänkt göra nytt i Stockholm. Hur är det med vattenkvalitén? Kan jag använda kranvattnet rakt av eller måste jag sitta där med min osmos och droppa?
-
- 0 svar
- 780 visningar
-
-
Har kört typ 2 veckor men får inte bukt på ph. Ska inte natriumbikarbonsten höja eller stabiliserar den bara kh? För den ligger konstant på 8. Eller ska ja höja med målarsoda utöver ballingen? Har provat att ta en kopp vatten och bubblat ny luft i och det blev Inge bättre, så ha tror inte att det är dålig luft.
-
Kom hem igår efter 2dagars vistelse på annan ort. Sambon skulla fylla på vatten och tömda skummarkoppen som vanligt. Såg då att fläktarna inte fungerade och inget vatten hade avdunstat. Fixade fläktarna och inga problem såg vi igår. I morse var vattnet lite mjölkigt. Kan det vara min glasros av modell större som tydigen var död som framkallt detta? Vet ju att en anemon kan förgifta vattnet när den dör. Fiskarna och alla "djur" mår prima fast en knappkorall är inte utslagen nu på kvällen. Skall jag vänta och se hur det är imorgon eller var tycker ni? /Johan PS. Blandar vatten nu så jag ev. kan byta 7L imorgon. Ds
-
- 1 svar
- 778 visningar
-
-
Hej I Måndags fick jag min beställning från FS, det var en Salinity och PH Monitor http://www.fish-street.com/aquarium_electronic_salinity_ph_monitor?category_id=61 På review och en youtube video så den var värt pengarna. Nu jag undrar eller jag vsom ej vet hur men kalibrera sånt eller det är fel på den , Jag försökte med FS men ingen respons gällande denna product. Vad jag gör Jag stoppar Salinity och PH mätaren i dem burkana som kkommit med lådan se bild, jag väntar 5 minuter och sen vrider jag skruven tills det blir samma siffror som burken ex: Salinitý , på burken det står 35ppt jag lägger mätaren i 5 minuter sen vrider jag skrruven tills det visar 35 på den digi…
-
- 7 svar
- 778 visningar
-
-
Hur viktigt är det med ozon? Jag har kört både med och utan långa tider och märker ingen vesäntlig skillnad, vattnet kan bli lite klarare med än utan. Jag har startat om min cubicus reeeftank nu och har lite grums i vattnet, kan komma från bottensanden och då hjälper väl inte ozon men tänkte prova. Har filtervadd vid utloppet och ser att det samlas partiklar, även en del brunt som troligen är kiselalger. Min lilla fragg lobophytum som jag fäst med gummisnodd kan eventuellt faktiskt vara påväg att få liv igen, har sett stendöd ut.
-
- 7 svar
- 777 visningar
-
-
Hej Jag undrar om man kan koppla in osmosen direkt på en kran från köket eller hur fungerar det? Mvh Sofia
-
Blandade iordning 50L saltvatten nu idag för att byta vatten. Men gick nu förbi och såg att det var som ett vitt klett på ytan lite här och där. Salthalten är 1.025 och är precis det jag brukar ha. Men blev något konstigt nu. Detta gegg flyter bara på ytan. Tror ni det kan vara nå farligt så att jag ska blanda om eller ska jag bara ta bort det med håven?
-
- 5 svar
- 775 visningar
-
-
Hej! Jordfelsbrytaren löste ut idag. Visade sig bero på ett av mina doppvärmare (av glas, en eheim) var sprucken/av så att vatten kommit i kontakt med värmetrådarna. Värmaren satt i sumpen. Eftersom att strömmen bröts så tänker jag att inget/lite vatten kommit upp i visningsdelen. Men det dröjde ca 2 timmar från att strömmen bröts till att jag lokaliserat och avlägsnats felet. Min fråga är hur orolig jag behöver vara för föroreningar/oönskade metaller i vattnet i sumpen? Jag har inte startat returpumpen, utan håller på med ett vattenbyte. Jag har dock bara färdigt vatten till 10% byte, vilket bara blir omkring 1/3 av vattnet som nu finn…
-
Lyckades precis fånga en nasokirurg som jag ska sälja och tänkte att jag inte vill att den ska behöva bo i fällan tills köparen kommer. Blandar därför upp ca 60 liter nytt saltvatten men dock av kranvatten istället för osmos. Någon som ser några konstigheter med att göra så här? Tänkte vänta 4-5 timmar innan jag slänger i han så saltet får lösa sig någolunda
-
- 4 svar
- 775 visningar
-
-
Tjena , har en aquatic nature osmos , men fått kläm på att byta kolfilter och sedimentfilter var 12 månad och Silikat filter 2-4 gånger om året, men den stora delen som spottar ut det dåliga vattnet då , ska inte den bytas ? Och spelar det någon roll om man bara kör kallvatten igenom den ? Vet att det måste igentligen hålla ca 12 grader stod det i manualen men det är fan helt oekonomiskt att pumpa ut så mycket varmvatten tycker jag.
-
- 5 svar
- 775 visningar
-