Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej. Måste man droppa i kalkvatten eller kan man bara hälla i ? Har ett stängt nano akvarium så jag har svårt att göra nån droppanordning. Mvh Mikael
-
- 3 svar
- 924 visningar
-
-
Igår så fick jag tillbaka mitt ICP-test från Fanua marin (skickade i fredags). När jag skulle börja justera vissa vattenparametrar så kom jag till Barium där det visade sig att jag skulle dosera en HEL flaska. dvs ca 200kr i karet för något som mycket väl kan vara lite mätfel + att jag misstänker att FM har fel nivåer i sina tester om man jämför text och graf/testrapport. mailat FM om detta, då jag tycker det är väldigt konstigt att behöva dosera en hel flaska.
-
-
- 1 svar
- 923 visningar
-
-
Tänkte bara höra om någon annan har observerat eller har insikt i varför. Jag har testat över 80 ICP med ATI. Har mer eller mindre ALLTID mätt 0 i zink och aldrig någonsin fått rekommendation att dosera det till trots för total avsaknad i säkert 50 tester i rad. Nu plötsligt har de startat å rekommenderat dosering av zink - på de 2 senaste ICP testerna. Någon som vet varför det har ändrat sig? Vad bidrar zink i huvudsak med i akvariekemin? @jonasroman @stigigemla
-
-
- 5 svar
- 923 visningar
-
-
-
Jag har fått ett litet problem med att KH:t i mitt kar droppar ganska fort. Från 9 till 6 går på mindre än 36 timmar. Jag har ganska mycket ljus, men inte så mycket koraller. Jag har en del makroalger som som jag tycker är fina dock och jag misstänker att de käkar mitt KH. Jag tillsätter Tropic Marines Bio calcium och en skopa höjer mitt KH med ungefär 1,5. Problemet är bara att Ca-halten inte går ner i samma takt som KH:t så nu ligger jag på lite höga nivåer Ca ~480 Kan jag dosera bara Bikarbonat eller något annat enkelt för att bara hålla KH:t uppe? Jag byter 20% vatten varannan vecka punktligt och noggrant.
-
- 4 svar
- 921 visningar
-
-
Lyckades precis fånga en nasokirurg som jag ska sälja och tänkte att jag inte vill att den ska behöva bo i fällan tills köparen kommer. Blandar därför upp ca 60 liter nytt saltvatten men dock av kranvatten istället för osmos. Någon som ser några konstigheter med att göra så här? Tänkte vänta 4-5 timmar innan jag slänger i han så saltet får lösa sig någolunda
-
- 4 svar
- 921 visningar
-
-
Hej på er! Jag är hyfsat ny med saltvattensakvarium och kör för närvarande enbart mjukisar. Har på senare tid börjat snegla på baillingmetoden för att kunna hantera stenkoraller. Jag har ett 275 liters akvarium och undrar ungefär vad man kan förvänta sig för förbrukning av kalcium, magnesium och karbonater? Givetvis beror de på belastning osv. Men jag är mer ute efter en ungefärlig uppskattning. Hur ofta blandar ni nytt? Varje vecka eller varannan? När jag ändå är igång kanske någon här vet var man får tag på höga smala förvaringskärl att blanda i (5L). Då jag har en akvastabil är de rätt tajt i sumpen. Ordinarie 5l dunkar kommer inte f…
-
- 4 svar
- 921 visningar
-
-
Tjena. Var och köpte en ny flaska Red Sea Reef Foundation B för någon vecka sedan. Problemet är nu att i denna flaska har det uppkommit en massa bruna partiklar? Är det någon som har sett detta innan? Vad kan det vara? Vill ju inte hälla i nåt som ser ut som rost. Utgångsdatumet är ju först om 2 år. Har aldrig sett detta innan och andvänder bara red sea grejjorna.... Mvh Johnny
-
- 3 svar
- 920 visningar
-
-
Har byggt ett nytt akvarium som jag snart kommer köra igång. När jag limmade glaset så använde jag diskmedel för att jämna till fogarna, har även användt lite bensin för att få bort silicon som hammnade fel. Så nu vill jag ju göra rent karet från detta innan jag kör igång det, hur ska jag gå tillväga då? Bara skölja med vatten en massa eller hur gör man?
-
- 1 svar
- 920 visningar
-
-
Hej. Undrar bara om någon här kan reda ut förhållandet mellan nitrit och nitrat. Är det naturligt att nitraten minskar när nitriten ökar i ett akvarium? - Varför i så fall? Mäter ökt nitrit med mastertronic och samtidigt en nedåtgående nitrat.
-
- 3 svar
- 920 visningar
-
-
Nån som vet var jag kan få tag i ballingpulver i Skåne? Det tog slut här i förra veckan....
-
- 3 svar
- 919 visningar
-
-
Hej jag testade mina värden idag dom är rätt höga än men jobbar ner dom. MEN det jag inte blir klok på är mitt ph det ligger ständigt på 7.7 trots att KH ligger på 10. Borde inte ph ligga lite högre? eller är det KH jag ska gå på? Har precis kalibrerat proben så den ska visa rätt. Någon som har svaret till mig? NO2=0mg/l NO3=5mg/l Mg=1500mg/l Ca=530mg/l Po4=0.01mg/l 10dKH pH=7.7 1.024; 24°C
-
- 5 svar
- 919 visningar
-
-
-
Mäta CO2 i vatten är dyrt om jag fattat det hela rätt, men CO2 i luft finns ju en uppsjö mätare för amatörer som oss. Det kan va intressant o se hur det står till med inomhusmiljön, som påverkar karets förmåga att vädra ut CO2. vad tror ni om denna? andra tips? @Lasse, tips på bra produkt, ej för dyr? http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=101365&ws_tp1=cp&ref=pricerunner&subref=101365&utm_source=pricerunner&utm_medium=feed&utm_campaign=pricerunner_feed&utm_content=101365
-
- 3 svar
- 919 visningar
-
-
Tänkte kolla med er andra om detta fungera eller om.ni rekommendera detta. Har varit och köpt färdigt pulver men blev avskräckt av priset i den lokala affären, men så läste jag runt lite och hittade följande. 200 g bikarbonat in i ugnen i 15 min på 200 grader och sen blanda detta med 800 gram bikarbonat. Har köpt kryddhuseta bikarbonat innehållsfören säger följande natriumvätekarbonat (e500) Fungera detta någon som prövat???? Sent from my LT15i using Tapatalk
-
- 2 svar
- 916 visningar
-
-
jag håller på att starta upp mitt fish only på 400 l och har lagt ner korallgrus, byggt upp all konstruktion med faxesten (ca 50-60kg) och fyllt upp med osmos vatten. jag har 14.000 l cirkulation med 2 tunze streamers (som är på konstant) och så här har akvariet stått i 1 månad, med lite belysning då och då (t5), pga saltet jag har beställt har bara blivit försenat för varje vecka.. jag har kollat värdena på vattnet och allt är ok. det är väl inget problem att blanda ner salt nu och använda detta vatten? tänkte på om det har blivit surt/dåligt.. glömde säga att jag har bytt ca 60-80 liter under tiden..
-
- 3 svar
- 916 visningar
-
-
Försöker att förstå mig på hur man beräknar sina värden i förhållanden till exempelvis en ratio. Så långt som jag förstå det är det följande värden som man räknar på. N 14,0067 u P 30,973762 u C 12,0107 u Triton publicerade nyligen en artikel om deras funna ratio på Nitrogen, Carbon and Phosphorus* ( N : C : P ) TRITON Ratio in mol... 147 : 12400 : 1 Vad skulle detta innebära om man skulle vilja räkna på det i ett mer bekant scenario som ett akvarium? Hur skulle det se ut om man skulle beräkna ration på 2 ppm no3 exempelvis? Jag har full förståelse för att vi inte kan beräkna det och säga att det är ett faktum då v…
-
- 0 svar
- 915 visningar
-
-
Jag har gjort lite sökningar och hittat flera olika trådar som är inne och touchar på ämnet, men jag hoppas ingen misstycker att jag startar en ny tråd för att kunna samla lite frågor på ett och samma ställe! Idag kör jag ett refugium externt från mitt huvudkar, men tanken är att till en början kunna växla vattnet mellan refugiet och visningskaret för att kunna låta Caulerpan och Chaetomorphan ta upp de överdrivna mängderna Fosfat och Nitrat som jag har. Jag tycker dock inte att jag får den fart på algerna som jag vill/hade hoppats på/har läst mig till att de ska ha. Enligt vissa personer på olika forum ska man med fördel kunna tillsätta järn från olika tillsats-produkter…
-
- 0 svar
- 915 visningar
-
-
Hej alla glada saltisar :-) jag har fått igång mitt nya akvarium nu blev en uppgradering till juwel Lido 200liter. fundera på byta salt från tetra till tropic Marine pro reef. Jag undrar dock om man blandar saltet precis som vanligt så eller bruka blanda 39g per liter.
-
Hej alla, Jag har senaste två veckorna sett en avtagande förbrukning av alkalinitet. Mätt med Alkatronic, Doserat ATI Essentials Pro med doseringspump, så har jag haft en tilltagande trend på alkalinitet som jag mött med minskande dosering. Alkaliniteten har på dessa två veckor gått upp från 8.7 till 9.5dKh, och under samma tid har jag gått ner från 8.5ml ATI till 5ml / dag och ändå ser jag fortfarande en sakta tilltagande trend (350liter burk). Dock känns detta kontraintuitivt då tillväxten i burken är märkbar dag till dag på de flesta korallerna. Är detta ett mät eller doseringsfel? Eller är det biologi? Burken är 6 månader gammal med…
-
-
- 6 svar
- 914 visningar
-
-
Gjorde sönder mitt "motstånd" på min osmos anläggning,krossade den. Har beställt nytt filter men det kommer faan inte. PÅ måndag åker jag på 2 veckors semester till rödahavet. Frågan är skall jag göra vattenbytte på kranvatten eller hoppa över bytet? Påfyllningsvatten har jag ju inget val med..... det måste ju fyllas på...
-
- 2 svar
- 914 visningar
-
-
-
Jag kör Balling Light enligt FM. D.v.s 3st 5 litersdunkar, 2kg CA, 2kg MG och 0,5 KG Bikarbonat + spårelement. Ni som kör samma recept och har okej med tillväxt på stenkoraller, två frågor till er: 1. Hur mycket doserar ni per kanal per 100 liter vatten per dag? 2. Jag trodde teorin var att man skulle köra ungefär lika mycket för varje kanal. Men jag har rätt olika förbrukning. Kommentarer kring detta?
-
- 1 svar
- 913 visningar
-
-
Jag funderade precis på vilken skala som jag skall använda på ROWA:s fosfattest. Det finns två. 1. mg/l PO 2. mg/l PO4 (3-) Är 1 fosfor och 2 fosfat? Egentligen spelar det ingen roll då värdena helst ska ner på 0 oavsett Ferngren
-
- 4 svar
- 913 visningar
-
-
Har lite funderingar kring följande: När jag blandar pulver från Grotech, det är pulver för att höja Mg och Ca, ibland konstiga och olika reaktioner på lösningarna. Vanligtvis när jag blanda Ca så får jag en frätande och bubblande sörja med en hel del bottensats som lägger sig längst ner i det kärlet som jag blandar i. Har testat att minska mängden Ca pulver men får ändå samma reaktion med mycket fräsande och vitt dimmig vätska som ser ut som mjölk. Det bildas även skum som, om man inte är försiktig, får innehållet i kärlet att svämma över. Det blir också i viss utsträckning varmare vätska i det kärlet jag blandar i. När jag tidigare har doserat Mg så har jag alltid häll…
-
- 2 svar
- 912 visningar
-