Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 245 ämnen i detta forum
-
Jag är nyfiken på hur många procent av era chaeto alger ni skördar bort när det väl är dags? Jag tror jag tog bort en ca 35% sist, men tror man kan ta bort mer. Som jag fattar det fungerar macro alger som bäst när de har utrymme att växa, men hur lite vågar man lämna kvar för att det fortfarande ska vara effektivt på att äta NO3 & PO4?
-
-
- 4 svar
- 810 visningar
-
-
Hej! Jordfelsbrytaren löste ut idag. Visade sig bero på ett av mina doppvärmare (av glas, en eheim) var sprucken/av så att vatten kommit i kontakt med värmetrådarna. Värmaren satt i sumpen. Eftersom att strömmen bröts så tänker jag att inget/lite vatten kommit upp i visningsdelen. Men det dröjde ca 2 timmar från att strömmen bröts till att jag lokaliserat och avlägsnats felet. Min fråga är hur orolig jag behöver vara för föroreningar/oönskade metaller i vattnet i sumpen? Jag har inte startat returpumpen, utan håller på med ett vattenbyte. Jag har dock bara färdigt vatten till 10% byte, vilket bara blir omkring 1/3 av vattnet som nu finn…
-
Hej! I bruksanvisningen till min osmosanläggning står det att om man inte kommer att använda anläggningen på 10-15 dagar så skall den fyllas med skyddande vätska för att förhindra att membran torkar ut. Nu undrar jag vad ni gör om ni stänger av osmosen under en tid, för semester etc.
-
- 3 svar
- 809 visningar
-
-
Önskar lite inspel på vad de olika produkterna har gjort för andra användare. Jag använder metasorb regelbundet för att stabilisera en del metaller. I huvudsak nickel, zink och cobalt. Metasorb som produkt listar vilka metaller det skall absorbera och i vilken usträckning. Det går således inte att "överdosera" - då det är en fast polymer som sätts i sumpen. Vad med Triton detox och/eller Reefclear från Grotech? Någon som har använt dem eller kan säga något om vilka metaller de absorberar och i vilken utsträckning? Kan man överdosera dem? Påverkar de basämnen som t.ex. kh, ca, mg, k, osv.. ?? Någon kemikunnig som har insikt i det…
-
- 4 svar
- 809 visningar
-
-
-
Nån som vet var jag kan få tag i ballingpulver i Skåne? Det tog slut här i förra veckan....
-
- 3 svar
- 807 visningar
-
-
Vet någon vilken utav alla formler på http://home.comcast.net/~jdieck1/chemcalc.html denna sida som man ska använda för kh och ca man ska använda när man vill räkna ut dosering?! jag har tagit Calcium chloride dihydrate för calcium och Sodium carbonate för kh, är det rätt för jag hittar inte fauna marins balling?! mvh Rickard
-
- 2 svar
- 807 visningar
- 1 följare
-
-
Undrar när man ska läsa av sprutan vid test av KH. Är det när vattnet börjar bli rosa/rött eller när man inte får mer röd färg i test burken?
-
- 1 svar
- 807 visningar
-
-
Har den äldsta IPad. Funkar den med Aquqcalc eller behöver den IOS6? Mvh Johan
-
- 1 svar
- 807 visningar
-
-
Hej I Måndags fick jag min beställning från FS, det var en Salinity och PH Monitor http://www.fish-street.com/aquarium_electronic_salinity_ph_monitor?category_id=61 På review och en youtube video så den var värt pengarna. Nu jag undrar eller jag vsom ej vet hur men kalibrera sånt eller det är fel på den , Jag försökte med FS men ingen respons gällande denna product. Vad jag gör Jag stoppar Salinity och PH mätaren i dem burkana som kkommit med lådan se bild, jag väntar 5 minuter och sen vrider jag skruven tills det blir samma siffror som burken ex: Salinitý , på burken det står 35ppt jag lägger mätaren i 5 minuter sen vrider jag skrruven tills det visar 35 på den digi…
-
- 7 svar
- 806 visningar
-
-
Har lite funderingar kring följande: När jag blandar pulver från Grotech, det är pulver för att höja Mg och Ca, ibland konstiga och olika reaktioner på lösningarna. Vanligtvis när jag blanda Ca så får jag en frätande och bubblande sörja med en hel del bottensats som lägger sig längst ner i det kärlet som jag blandar i. Har testat att minska mängden Ca pulver men får ändå samma reaktion med mycket fräsande och vitt dimmig vätska som ser ut som mjölk. Det bildas även skum som, om man inte är försiktig, får innehållet i kärlet att svämma över. Det blir också i viss utsträckning varmare vätska i det kärlet jag blandar i. När jag tidigare har doserat Mg så har jag alltid häll…
-
Hej jag testade mina värden idag dom är rätt höga än men jobbar ner dom. MEN det jag inte blir klok på är mitt ph det ligger ständigt på 7.7 trots att KH ligger på 10. Borde inte ph ligga lite högre? eller är det KH jag ska gå på? Har precis kalibrerat proben så den ska visa rätt. Någon som har svaret till mig? NO2=0mg/l NO3=5mg/l Mg=1500mg/l Ca=530mg/l Po4=0.01mg/l 10dKH pH=7.7 1.024; 24°C
-
- 5 svar
- 805 visningar
-
-
Hej! Såg en video då man tog en halvliters petflaska,borrade hål i kapsylen o massa små hål i sidan på bottendelen utav flaskan o fäste en liten pump på kapsylen o fyllde flaskan med biopellets? Skulle va bra för o sänka nitrat o fosfat, hade passat perfekt i ett utav mina fack i akvariet. Skulle vilja testa iaf, åsikter o tankar? Har ingen fisk i karet ännu, bara 2 putsarräkor,boxarräka,eremiter,turbosniglar o en sjöstjärna. Karet e på 128L Mvh
-
-
- 3 svar
- 804 visningar
-
-
Ska byta media ( om det går ) i ett picobello silikatfilter, detta: http://www.tritonakvarium.se/product/al-silicatfilter Går det och vad använder man för media ? Denna ? http://www.drakfisken.se/silikat-kisel/fm-ultra-mb-20.html @freguz
-
- 3 svar
- 803 visningar
-
-
Tjena , har en aquatic nature osmos , men fått kläm på att byta kolfilter och sedimentfilter var 12 månad och Silikat filter 2-4 gånger om året, men den stora delen som spottar ut det dåliga vattnet då , ska inte den bytas ? Och spelar det någon roll om man bara kör kallvatten igenom den ? Vet att det måste igentligen hålla ca 12 grader stod det i manualen men det är fan helt oekonomiskt att pumpa ut så mycket varmvatten tycker jag.
-
- 5 svar
- 802 visningar
-
-
Hej! Om man nu slarvat med att byta mediet i RO-anläggningen och fått väldigt höga värden av Silikat i akvariet, kan man cirkulera akvarievattnet direkt genom en media reaktor likt Aktiv kol och fosfatremover? Eller är det vattenbyten som gäller?
-
-
- 8 svar
- 801 visningar
-
-
Har nyligen införskaffat en Hanna Checker för Ca. Har tidigare använt Saliferts tester till det mesta och ibland dubbelkollar om jag märker konstiga värden med JBL's testkit. Vid dagens mätning tog jag för vana att använda Saliferts Ca test och får efter en veckas förbrukning 362 (dipp från 460), kommer på mig själv att testa med Hanna checkern och den ger vid 2st separata mätningar 466 resp 465. Skillnaden är nu nästan 100 och jag har lite svårt att tro att Ca värdet Ökar efter en veckas konsumtion. 1: Kan det vara så att förra veckans vattenbyte (50 liter) fäller ut Ca lite senare ? (Mäter dagen efter vattenbyte) 2: Nu står man här och är lite osäker på om jag ska gå…
-
Kan ju vara kul att veta vad olika märken med salt verkligen innehåller och vilka som är bäst kontra sämst. Här är en grundlig studie av Bornemann och Lowe. Artikeldel 1: http://www.reefland.com/rho/2006/05/sea_salt_study.php Artikeldel 2: http://reefkeeping.com/issues/2006-09/eb/index.php Diskussion om dessa på Reefcentral: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=936493
-
- 0 svar
- 800 visningar
-
-
Enligt mit Salifert-test har osmos blandat med salt en Ca halt på ca 600. Jag vet att tester inte är helt exakta, men skall jag skylla på testet eller mitt salt? Saltmätaren (som ju inte är känd för att vara exakt) visar 1.018. Blandningen är dock 700g på 20 liter, så borde vara ganska ok (om jag minns rätt skall det vara 35g/l).
-
Har införskaffat Fauna Marins CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE för att hålla ordning på min Mg Ca värden i burken. Dock har jag inte förstått hur dessa ska doseras och ingen instruktion finns med. Har kollat på Aqua Calculator men fattar inte mkt av det...är det nån som kan länka till den svenska versionen för den hittar jag inte på... Kan nån kanske länka till AC på svenska eller tala om lite basic hur man tar reda på hur mycket som ska tillsättas för att hålla en vettig nivå. Förbrukningen kontrolleras väl genom regelbunden mätning antar jag.
-
- 1 svar
- 796 visningar
-
-
Kan man byta packningen på en osmos? Har en som legat typ 2 år så den är väl inte fungerande då? Om det går var kan man köpa i så fall? Jocke
-
- 2 svar
- 796 visningar
-
-
Några ord o tankar ytterligare kring denitrifikation, hur mkt kväve exporteras per tillförd mängd kolkälla?: Det beror på vilken kolkälla man använder. Ju mer kolatomer en kolkällan innehåller desto mer energi finns det i den, o desto fler nitratmolekyler kan reduceras till kvävgas per tillförd mängd organiskt kol. Lite förenklat men inte långt ifrån sanningen kan vi säga att lika många kolatomer som kolkällan innehåller, lika många nitratmolekyler reduceras! DVS: om vi tillför EN MOL metanol (som innehåller en kolatom bara, CH3OH) och allt detta förbrukas av denitrifikationsbakterierna så har vi reducerat 1 mol nitrat. Tillför vi EN MOL etanol (C2H5OH) har vi istället ha…
-
- 4 svar
- 795 visningar
-
-
Hur snabbt vågar man höja nitrat? Vill ligga på 5-10, är nu nollad och kommer tillsätta kaliumnitrat . /jonathan
-
- 1 svar
- 795 visningar
-
-
Mitt kar står vid en norrvägg vid sidan om ett fönster . Om jag öppnar fönstret strömmar kall luft in mest där skummarens vatten kommer ut. Fungerar jättebra som kylning men jag törs inte för det finns kanske nån anledning att inte göra så smuts som kommer med luften och så har en ful fläkt som låter nu. Vad säger ni som vet kan man kyla med friskluft? Förresten jag har turbobebisar ser ut som små kanelbullar jttesöta. MVH BA
-
- 2 svar
- 795 visningar
-
-
Hej Jag undrar om man kan koppla in osmosen direkt på en kran från köket eller hur fungerar det? Mvh Sofia