Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by teggner,

Dum fråga men när man gör sina vattenbyten ska man alltså inte fylla på med saltvatten?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by wrang,

Funderar vad de menar med denna text om man läser om grotechs ballingmetod lösning 3 http://www.grotech.de/ENGLISH/index.php?c=1&s=khca1-2-3

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by cutekid,

Hej! För tillfället är jag utan bil och kan inte hämta osmosvatten på det vanliga stället. Har inte så mkt osmosvatten kvar i min 30 litersdunk eller ekonomin till att köpa en osmosanläggning, så jag tänkte kolla med er hur det verkar att göra vattenbyte med kranvatten. Funkar det eller blir det knas? Så här ser vattenvärdena ut för Lund: Ort Hårdhet 1 pH 2 Lund, Stångby, Odarslöv, Hardeberga, Flyingeby 3 - 4 8,0 - 8,5 Mvh

• 11 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by aerie,

Hade en liten överraskning som väntade när jag kom hem med >100kg sten, mitt badkar hade släppt ut allt vatten jag varit smidig och tappat upp för cirkulation när jag åkte. Hur lång tid måste man cirkulera det nya vattnet innan man kan slänga i salt tror ni? Nu har ju lyckligtvis maxe varit här och hämtat en tredjedel av stenen men det är ändå rätt mkt kvar som måste under vatten snart, hade visst inte lika mkt plats som jag trodde i karet.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Hulteke,

HEJ! Kommer att ställa ett antal frågor om kemin i karet. Jag kan inte ett smack om hur detta funkar. Har en AC1 på g - en kalkreaktor alltså. Annars inget annat som tillförs. Kan man skilja mellan den kemi som berör algtillväxt och hälsa för alla levande organismer i karet och den kemi som så att säga handlar om vad korallerna käkar? Alltså, kan man först satsa på att få bra grundvärden för att sedan mata på och tillföra koraller? Magnesium, calcium, fosfat, nitrat - hjälp! Hur hänger de ihop? Ozon, hur mkt sådant skall man tillföra l/vatten? Hjälper det? Mot vad? Det finns ju en rad olika modeller med olika kapacitet. Den här tex. ger 25mg/h vilket verkar lite men räc…

• 2 svar
    • 7,9k visningar
  6. Started by Goranius,

Jag har lite problem att hålla mina värden av egentligen allt! Mg= 1050ppm jag tillsätter hela tiden massor med pulver och gör vatten byten! Ca= 280 men det beror ju givetsvis på MG som är lågt. Kh= 9,3 inga konstigheter men det har en tendens att sjunka så även där får jag tillsätta pulver.ö Ph= 8,2 det ligger stabilt. Men grejen är att jag har just nu en grym tillväxt i karet allt växer så det knakar men undrar om koraller förbrukar så mycket av Mg:et så att jag inte får upp det tillräckligt. använde mig av den tabellen som finns länkad från sidan enligt den så skulle jag tillsätta 3850 ml för att nå ett värde av 1400ppm, vilket känns helt sjukt en burk är 1000 ml jag …

7. Started by diskustok,

Korallerna mår bra och fiskarna och förvisso har jag bara 1 sten korall men vill utöka. gjorde tester igår det viktiga tyckte jag iaf, då kom chocken kunde inte fattar det var så låh magnesium, calcium och kh men ändå den stenkorallen jag har verka mår bra. Ph 7,7-8,0 Nitrit 0,02 nitrat 0-1 KH ca 6,7 Alk ca 2,17 Magnesium 510 calcium 10 phosphate 0-0,03 vad kan det beror på??? hjälp mig e ni snälla

• 16 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by judas,

Har köpt Magnesium klorid pulver (ser mer ut som flak) fr Aqualight. Tyvärr medföljer inga doseringsanvisningar. Hur stor mängd "pulver" ska blandas med hur stor volym osmosvatten för att höja halterna hur mkt?

9. Started by PatriksS,

I tråden om överskummningen (se teknikavdelningen) anförde Lasse bl.a. följande: Jag skall försöka svara imorgon, det är för sent nu, god natt så länge! Zzzz....

• 25 svar
    • 6,8k visningar
  10. Started by lennie,

Hej på er alla. Någon som har någon erfarenhet av Reff Evolution (Bio-degrader) här ? Fungerar det bra. Jag har ett nytt kar som jag ska starta upp. Det är gammal inkörd LS samt ca 300 liter inkört vatten. Till detta ska jag tillsätta 700 liter nytt saltvatten.. tänkte använda reff ecolution..... för att få rätt vatten. Någon som har erfarenhet av det och kan ge mig lite information om hur bra det fungerar? Tack på förhand.

• 3 svar
    • 958 visningar
  11. Started by ppihlstrom,

Hur länge klarar sig osmosvatten stående i en dunk innan det blir obrukbart, på ett ungefär? Någon som vet?

• 2 svar
    • 879 visningar
  12. Started by pimo,

Hittade en grej jag tycker verkade smart nyss http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/cf68306ef4b9c430aa5bd009f2e36b26/cl/details/anid/055000/Seachem%20Ammonia%20Alert//listtype/search/searchparam/-/searchvendor/manufac.875 Min frågan är ifall det finns liknande fast med nitrit, nitrat, ph, kh osv? Man får ju ändå göra "riktiga" test antar jag, men det vore skönt att ha i sumpen så man kan kika så inte nått är galet någon gång om dagen. Någon som vet?

• 0 svar
    • 686 visningar
  13. Started by nelson,

Hejsan! Jag får lite kiselalger titt som tätt utan att jag tillför något kisel. Min ls har förmodligen kisel lagrat sedan uppstarten. Jag undrar därför hur man lakar ur kisel ur stenen, tex zeolit rowaphos eller något annat som skulle vara bra för detta ändamål, förslag mottages mer än gjärna. Hls Ola

• 5 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by ppihlstrom,

...men jag kör på ändå! Igår förmiddag utökade jag befolkningen i mitt kar. Jag har haft det igång sedan augusti, med mollys och bytte för någon vecka sedan till två fiji-fröknar. Igår lade jag till 2st clown, 1sr putsarräka o 2 olika koraller. Innan detta gjorde jag div. tester på vattnet o allt såg bra ut, typ 0 i både nitrit o nitrat, 8,3 pH osv. Idag har jag ngt förhöjt nitrat o nitrit... nitrat på runt 5mg/l, nitrit 0,05-0,1mg/l. Jag använder salifert test, samma som visade 0 igår morse.... ska jag oroa mej, eller? Alla invånare ser ut att må ok, men man vet ju aldrig - jag har aldrig haft koraller i tidigare, utan bara fisk o någon anemon... salt 1,022 temp 26 foton…

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  15. Started by per.w,

Vore glad om ni kunde maila info om hur man blir kvitt kiselalger eller vad som orsakar detta! Har kolla runt i weben om detta, men finner inga bra svar eller orsaker...... mvh Per.....

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by Jocke,

någon här som doserar magnesium i osmosvatten tanken som tillför karet med nytt vatten. funkar det att ha magnesium stående i ett öppet kärl blandat med osmosvatten. Mitt kar gör av med ca 25 liter vatten på 6 dagar.

• 1 svar
    • 1k visningar
  17. Started by pimo,

Mitt vatten är hyfsat klart, men inte riktigt så jag är nöjd, vill ha så klart som möjligt. Vad kan jag göra då? Kör med lite aktivt kol nu, ska köpa mer snart, det hjälper lite va?, Kan man köra "för mycket" kol i ett kar, eller går det bra att köra 1-2l till 300 liter? Ozon, hjälper det till?

18. Hej Saltvänner, Jag blev medlem under Q3 2006 på SVG, och nu blir det snart paus, pga av julen firas borta samt åker juldagen på semster 1 månad och kollar fiskar på riktigt Skulle passa på att tacka för kanonbra forum 2006, samt att ge en 'julklapp' till SVG och alla medlemmar. Det är en artikel som jag skrivit på under en längre tid som handlar om Saltvattenskemi, förklarat på ett enkelt sätt utan formler mm. Den är främst avsedd för nybörjare men även andra kan förhoppningsvis ha användning av den, då ämnet dyker upp ofta som frågor i forumet. Innehållet är generell information om saltvattenskemi samt information om olika vattenparametrar och vad man kan/ska göra åt …

• 67 svar
    • 26,5k visningar
  19. Started by Patu,

Hej på alla! Vet inte om någon har hittat denna men här är länken till aqua-calculator, jag har kollat den och det ser ju bra ut. http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm Man kan räkna balling tillsätter och mycket mera Mvh Pasi

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by sonny,

ni som har redox vad ligger ni på

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by Jocke,

Tjenare! Jag funderar på att börja dosera combisan i burken och undrar om jag behöver hälla i strontium och iodine också. Vad innehåller Combisan?,är det allt som får koraller att trivas. MVH Jocke

• 4 svar
    • 955 visningar
  22. Started by Tintomara,

Hej, jag hoppas att detta är rätt plats att fråga om en sak rörande DSB som jag har grunnat på en längre tid: Finns det någon anledning till att man använder korallgrus till en DSB, annat än den rent estetiska aspekten? Spelar det någon roll om man istället använder vanlig havssand eller akvariegrus från ett sötvattensakvarium? Eller om man tex. har ett parti korallgrus och ett parti sand?

23. Started by Andision,

Hejsan! Jag är MYCKET sugen på att skaffa ett saltvattensakvarium efter flera år som ägare till ett vanligt sötvattens akvarium (250 l). Jag har varit runt i olika fiskaffärer och frågat + läst mycket på saltvattensguiden. (Akvariet kommer att stå i en kall källare.) När jag var och besökte den första fiskaffär, frågade jag om det var svårt att starta ett saltvattensakvarium? Det jag har hört var att det skulle vara så oerhört svårsköt. Men enligt affärsinnehavaren skulle det inte vara något problem. Affäresinnehavaren sa att med ett litet akvarium blir det jättelätt. Det ända jag behövde göra var att byta vatten vart 14:onde dag. Min tankegång var att börja med nå…

24. Started by nelson,

Hejsan! Jag tänkte tillföra bikarbonat med hjälp av vattenpåfyllningen genom att lösa bikarbonaten i varmt osmosvatten först och sedan hålla vattnet i cirkulation i osmoskaret. Ser ni några problem med detta tex. utfällning eller liknande? Hls Nelson

25. Started by Robert Lennqvist,

Skulle vilja få ta del av lite tankar om vad man bör tillsätta. Idag kör jag 10% vattenbyte i veckan, håller kh, ca och mg uppe med en kalkreaktor med Rowalith C+ samt tillsätter strontium, jod och järn. That's it. Inser att det finns en mängd olika preparat att köpa. Har mest vart inne på TMs A- och K+ vätskor och som alternativ/komplement? till det Korallenzucht produkter. Kanske borde komplettera med aminosyror? Vad rekommenderar du för att hålla en schysst tillväxt på främst SPSer? /Robban

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.