Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Jo, en fråga: Om man tar sten och vatten från ett kar som är moget, och sätter det i ett nytt kar.. hur lång är "inkörningsperoden" då? Eller äre ba smälla i saker på en gång? Tackar på förhand för svar.
-
- 2 svar
- 820 visningar
-
-
Det verkar som att det är två läger när det gäller biobollar eller inte. Jag har kört igång mitt percula med biobollarna som följde med karet så nu är de igång. Om jag är för eller mot vet jag inte, men karet fungerar bra. Det jag funderar på är hur jag ska sköta biobollarna? Ska de rengöras regelbundet? Tacksam för info. Mvh Lucas
-
- 2 svar
- 1,6k visningar
-
-
Vet inte om någon har erfarenheter med RedSeas Mg test, ska man ta testvärdet då det slår över i färg till helblått inom några sekunder, eller ska man som jag, fortsätta och vänta tills det gått tillbaka i färg, titrera en droppe, "skaka", vänta lite, till den inte slår tillbaka i färg och ta mätvärdet därifrån ? Tänkte på det när jag testade nitraten och den ska inte stå för länge har jag för mig.... Annars har jag mätt Mg lite högt.....
-
- 2 svar
- 611 visningar
-
-
Hej på er! Kör ju RSM 250 och har nu haft det så länge där jag antagligen slarvat med underhållet (börjar lukta lite algsoppa). Två frågor som jag skulle uppskatta om någon vänlig (eller ovänlig) själ vill svara på! Jag utgår från den bifogade bilden över hur akvariet ser ut i bakkant (Hoppas RSM inte har något emot att jag lånar deras egna bild?!) Fråga 1: På bilden finns två svampar, markerade 10 samt 5. Hur bör dessa städas? Ska dessa sköljas ur och rengöras, eller bör dom bytas eller liknande? Jag misstänker att akvariets totala "biologiska filter" blir nedsatt under en tid efter rengöring eller byte. Fråga 2: Påse nummer 7 är jag osäker på generellt. Vilken typ av un…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag kör Tropic Marin Reef Salt, tycker det är det bästa saltet enligt min erfarenhet. Vilket föredrar ni??
-
- 2 svar
- 741 visningar
-
-
Jag tror att de flesta av oss titrerar kH-tester för långt, det vill säga får ofta ett falskt högt värde i storleksordningen 0,3 till 0,6 dKH för högt. Jag roade mig med att mäta pH-värdet med elektrod och stannade sluttitreringen vid tre olika färgomslag. Vid de två färgomslag som jag bedömde att jag var framme så hade jag ett pH på 3,5 respektive 4. Det tredje testet stannade jag titreringen vid första minsta antydan till färgomslag, och då var pH 4,5. Och det är där vi ska stanna i en alkalinitetstitrering. Jonas
-
-
- 2 svar
- 84 visningar
-
-
Hej. Har en fråga angående Calciumhydroxid. Om man rör ut kalciumhydroxid i vatten och väntar ett tag så får man klart vatten med olöst kalciumhydroxid i botten. Det har vi använt i hobbyn vid vårt ersättningsvatten. Om man inte använder det klara vattent utan rör om igen, låter det sjunka, rör om igen o.s.v. Kan man så småningom skapa en emulsion där man inte får något klart vatten även om man låter vätskan stå åtskilliga timmar? Vill inte nå detta stadium men skulle kunna förklara varför kalmixrar kan konstra om man inte fyller på med nytt friskt vatten regelbundet.
-
- 2 svar
- 908 visningar
-
-
Hej! Jag verkar ha fått ett hundratal Waminoa sp. / Turbellariidae. Jag undrar vad de gör för skada samt hur man blir av med dem. //Thomas
-
Vet någon hur rent Santa Marias bikarbonat är??? Jag fick 2kg av en.. Någon som använt till buffring??? Mvh Jens
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag hittade en kille i Tony Vargas nya bok som doserar spårelement med hjälp av vattenutspädd honung. Vad tror ni om det? Har någon hört det tidigare? Kanske någon som gör det själv?
-
- 2 svar
- 717 visningar
-
-
Jag har länge kört Triton Base men för ca 2 månader sedan gick jag över till core7. Innan bytet rullade allt på superfint och värden i karet var stabilt och galen tillväxt på allt... När jag bytte till core7 fick min doserpump flippen och doserade mg och ca som en dåre över ett par dygn. Det resulterade i att mg gick upp till ca 1700-1800 och ca till 570-600. En del korall tog självklart stryk och jag kopplade genast bort ca och mg från doseringen. Jag gjorde ett större vattenbyte men som väntat gav set inget jätteresultat i spädning. Då bestämde jag mig för att vänta ut det hela. Idag ca två månader senare är det ordning och reda när det gäller ca och alla and…
-
- 2 svar
- 669 visningar
-
-
Försöker läsa av vad jag har för värde på nitrattestet...? 15? 25?
-
-
- 2 svar
- 557 visningar
-
-
Är det mera matning med frysfoder som är det bästa eller enklaste sättet att höja Fosfathalten . Har såklart tagit ur removern, men hur är det med kolet, kan det vara kvar.
-
- 2 svar
- 724 visningar
-
-
Tjenare! Jag undrar om det finns något negativt av användning av vodka i akvariumet. Funderar på att börja dossera vodka för att få ner nitraten. MVH Jocke
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Litar inte på min natriumkarbonat som jag har(se tråden om högt jod), behöver därför baka bikarbonat till karbonat. Jag skulle behöva få ut 1560g natriumkarbonat, hur mycket bikarbonat ska jag börja med för att sluta med 1560g när den är färdig och ungefär hur länge och vilka grader behövs i ugnen?
-
-
- 2 svar
- 744 visningar
-
-
En helt klart intressant pryl om de får den att fungera som de faktiskt tänkt sig. Vad enkelt det skulle bli att bara logga in på datorn kolla värdena och doser det som behövs. Frågan är bara vad driftkostnaden kommer bli om de faktiskt får den att fungera. Man var ju tvungen att byta grejor med 90 dagars mellanrum. Något ni tror på eller är det bara mäta vidare med dropptester? Länk till info http://www.advancedaquarist.com/blog/mindstream-aquarium-monitoring-system-aims-to-change-how-aquarists-measure-aquarium-parameters
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag undrar om det skulle gå att inrätta ett algrefugium i sumpen av min nano. Jag har en Boyu TL-450, så sumpen sitter bakom en svart bakvägg. I tredje facket, facket efter skummaren och innan pump ligger ännu bara lite korallkross. Jag vill gärna förbättra mina värden för nitrat och fosfat och som jag förstår är makroalger bäst för att uppnå det. Jag funderar över att inrätta ett algrefugium där med hjälp av en liten akvariestavlampa (verkar finnas från Sera, men om ni har ett bra förslag, berätta gärna!) som jag doppar ner där. Skulle det funka eller låter det helt orimligt? Om det hjälper: sumpen ser än så länge ut så här: flödet går från höger ti…
-
- 2 svar
- 5k visningar
-
-
Hej, jag har just fyllt mitt kar med osmosvatten och inväntar leverans av salt i kommande vecka. Vattnet har legat still i huvudkaret i ca 12 timmar och jag har nu mer vatten att tillsätta för att kunna slå på cirkulationen. Kan det bli problem med osmosvattnet om inte salt tillsätts snarats? Jag hade tänkt att testa mitt system innan saltet anländer. M.v.h Peter
-
- 2 svar
- 929 visningar
-
-
Hallåj, Jag går i tankarna biobollar eller inte, har för mig att jag läst både för och imot gällande dessa bollar. Hur ligger det till? Är det bra eller dåligt? Hade det funkat att köra med bollarna tills de blir riktigt geggiga och gosiga för att sedan börja minska på levande sten till förmån för mer plats till koraller, utrymme etc.? mvh Christian
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Som jag skrev i ett annat inlägg så hade jag väldigt låga värden av KH när jag mätte förra veckan (5.4 kh) Jag har inte mätt så ofta och noga tidigare då jag ändå inte haft kemikalierna, men nu har jag fått hem balling light grejjer så jag tänkte att nu ska jag kolla. Började mad att dra upp kh, 1 enhet per dag som jag läst är rekomenderat.. drog upp till 9 (9.3 för att vara exakt) Sen tänkte jag dra upp magnecium och calcium som låg på 360 resp 1250 nu har jag doserat i under 4 dagar och mätte ikväll igen. Nu låg calcium på 390 och magnecium på 1290 Kollade ytterligare en gång Kh värdet för att se om det ändrats.. nu låg det på 8.0 ?!? Är det möjligt att det sjunkit från…
-
- 2 svar
- 887 visningar
-
-
Jag har tidigare inte fyllt på strontsium vilket inneburit att jag haft 0 i stronstium. Nu när jag köpt en acropora så insåg jag ganska snabbt att den behövde detta ämne. Den började bli vit. Jag kollade de testerna som jag har och de ända som inte stämde var magnesium och strontsium. Jag fyllde på magnesium och sen strontsium. Dock blev acroporan väldigt fort vit nu. Från att bara ha topparna vita blev hela acroporan vit på bara någon dag. Kan detta bero på att jag fyllde upp strontsium från 0 till 10 mg/L på tre dagar eller är det något ämne jag kan ha missat som denna korallen vill ha??
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har sett i en del inlägg att folk använder förkortningen VÄS men när jag försöker söka på forat om det så hittar sökmotorn inget, antar att det är för få bokstäver eller nåt? (för jag gör ju aldrig fel... ). Vad är det för något, finns någon tråd om detta redan? Om jag fattat rätt så är det en av flera metoder för att reducera näringsämnen? Vad är det som är så bra / dåligt med den metoden och hur gör man?
-
- 2 svar
- 4,5k visningar
-
-
Den här frågan handlar specifikt om de flaskor jag råkar ha hemma just nu så den får gärna flyttas av moderator om den passar bättre i nåt annat forum eller tas bort om frågan anses för ointressant Har för närvarande följande tre flaskor från Red Sea hemma vilka jag använt med gott resultat i flera år. För ett tag sen så köpte jag lite blandade akvariesaker på blocket och fick med följande burkar och flaskor Antar att "Trace Hard" är för stenkoraller vilket jag inte har. Däremot så tycker jag, efter att ha läst etiketterna på alla burkarna ett par gånger, att det verkar som om de två "Ultra-burkarna" och "All-in-one" från Salfiert mer eller mindre påstår sig tillföra sa…
-
- 2 svar
- 982 visningar
-
-
Hej, Jag fyllde provröret till min hanna fosfat med en spruta och upptäckte då att om jag tar 10 ml med sprutan så är det ca 3 mm över strecket för 10 ml på behållaren! Någon som vet om man ska hålla sig till strecket eller om man ska fylla 10 ml?? //Peter
-
- 2 svar
- 993 visningar
-
-
Hej! Jag kollade min salthalt idag och tyckte den var lite låg. 1.022,5. Skulle vilja ha salthalten på i alla fall på 1.023-1.025. Hur höjer jag salthalten utan att skada mina fiskar? Eller är salthalten godkänd? De jag är oroliga för när det gäller salthalten är min eremitkrabba och snigel ^^
-
- 2 svar
- 684 visningar
-