Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Orion,

Hej! Min refraktometer visar 40ppm/ 1.030 vid 20 grader i mitt akvarium. Vad blir då den volymen vid 25 grader? För visst blir densiteten i saltvatten olika vid olika temperatur? Mvh fredrik

• 2 svar
    • 791 visningar
  2. Started by Andreas84,

Hej Kör nu med red sea coral pro-salt löst i osmos och tycker det är svårlöst, blir massaa vitt kvar i spannen och pumpen. Så funderar på att byta. Går det att använda ett annat märke nu eller bör allt vatten bytas i akvariumet? Tänkte bara att börja använda det andra märket vid delvattenbyten? Vilket salt är bäst? Tropic marin pro reef har jag funderat på?

• 4 svar
    • 789 visningar
  3. Started by Warmar,

Hej på er! Jag är hyfsat ny med saltvattensakvarium och kör för närvarande enbart mjukisar. Har på senare tid börjat snegla på baillingmetoden för att kunna hantera stenkoraller. Jag har ett 275 liters akvarium och undrar ungefär vad man kan förvänta sig för förbrukning av kalcium, magnesium och karbonater? Givetvis beror de på belastning osv. Men jag är mer ute efter en ungefärlig uppskattning. Hur ofta blandar ni nytt? Varje vecka eller varannan? När jag ändå är igång kanske någon här vet var man får tag på höga smala förvaringskärl att blanda i (5L). Då jag har en akvastabil är de rätt tajt i sumpen. Ordinarie 5l dunkar kommer inte f…

• 4 svar
    • 788 visningar
  4. Tänkte bara höra om någon annan har observerat eller har insikt i varför. Jag har testat över 80 ICP med ATI. Har mer eller mindre ALLTID mätt 0 i zink och aldrig någonsin fått rekommendation att dosera det till trots för total avsaknad i säkert 50 tester i rad. Nu plötsligt har de startat å rekommenderat dosering av zink - på de 2 senaste ICP testerna. Någon som vet varför det har ändrat sig? Vad bidrar zink i huvudsak med i akvariekemin? @jonasroman @stigigemla

• Gilla
    • 5 svar
    • 787 visningar
  5. Started by hassse,

Tror ni det funkar att använda Britafilter till att fylla på avdunstat vatten med eller innehåller de "dåligt" kol som släpper fosfater? Någon som har erfarenhet? Det verkar helt omöjligt att hitta information om Brita som inte är på tyska.

• 0 svar
    • 787 visningar
  6. Started by Johan E,

Hejsan Jag får inte alls ut den kapacitet som mitt Picobello gav tidigare. Det mesta kommer ut i den röda slangen. Bytte de båda filtren på sidorna före jul..... Vad är felet? Vad göra? Mvh Johan

7. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 786 visningar
  8. Lasse o jag hade som vanligt en berikande diskussion där vi pratade om vid vilken punkt vi läser av vårat salifert-test eller liknande test, när vi mäter KH. Bakgrunden för er som inte är insatta är att när man mäter total alkalinitet så tillför man en syra, så att alla alkalinitetsbidragande joner konverteras över till sin syraform. De joner som svarar för den totala alkaliniteten i ett marint vatten är till 95% karbonater (vätekarbonat och karbonat) samt 5% av borat. Det finns andra joner med som bidrager till alkaliniteten som tex fosfat, silikat osv men detta kan vi försumma då dessas bidrag är knappt mätbart. Så när vi då tillför en syra, så kommer successivt a…

• 0 svar
    • 784 visningar
  9. Started by Fredrik.g,

Bytte precis 10liter vatten och när jag fyllde på med det nya vattnet blev det vitgrumligt. Har använt samma salt som innan dvs D&d h20. Blandade det igår och har haft det i en ren dunk som alltid. Något som kan vara skadligt eller jag ska bara ta det lugnt.

• 4 svar
    • 783 visningar
  10. Hej hej! Har nyligen beställt Tropic Marin Pro Reef Sea salt somm nytt salt. Har suttit och läst en hel del om spårämnen, har bl.a. annat funderat på att tillsätta t.ex. jod, strontium ev magnesium. Men när man läser beskrivningen av innehållet står det att de 70 vanligaste spårämnena finns i saltet, samt om man läser artikeln http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1 så verkar det ju som om alla spårämnen redan finns där. Om man gör regelbundna vattenbyten (för mig en gång i veckan) - finns det då anledning att tillsätta externa spårämnen? Är det mest för dom som inte byter vatten - alternativt om man har ruggigt mycket koraller som förbrukar i stora kvantiteter…

• 1 svar
    • 783 visningar
  11. Started by bengt,

Jag kör Tropic Marin Reef Salt, tycker det är det bästa saltet enligt min erfarenhet. Vilket föredrar ni??

• 2 svar
    • 783 visningar
  12. Jag har noterat att det är ganska vanligt att akvarister byter sina fosfatremovers för sällan, när vi alltså talar om ett kar med skyhögt fosfat och detta skall jobbas ner. Fosfatremovers i ett stort system med tex 0.1 i fosfat mättas på nolltid. Mediat blir mättat snabbare än vad man tror. Det är dyrt att dra ur 0.1 ppm fosfat ur 1000 liter (tex) men det finns inga genvägar. Använd mindre removers o byt ofta säger jag. Helst skall man mäta så tätt så man kan se när sänkningen avtar o då byta osv. I värsta fall kan dessutom mediat sen läcka tillbaka, men huruvida det verkligen är sant är väl lite ovisst.

• Gilla
    • 5 svar
    • 783 visningar
  13. Started by Admiral,

Ska börja med ballning light snart, har en ghl doserpump med 4 pumpar, kommer få en övers med ballning light vad jag har förstått. undrar om jag kan blanda i den fjärde behållaren spårämnen själv? Ex blanda jod och kalium och osmos vatten för dosering? Vilka kemikalier går bra att blanda, vilka inte? Kan man späda ut med osmos eller inte? Mvh

14. Started by Johnny Tveit,

Hej SG. Tänkte bara kolla med er hur ni gör när ni testar ert vatten. Rengör ni allt i osmos vatten, eller sköljer ni av testsakerna med kranvatten? Mvh Johnny

15. Started by slarvid,

Kan bli så om vädret tillåter att jag sticker och köper ett nano i helgen samt ls! Frågan är med vattnet! Hur doserar man saltet? Samt efter jag slängt i saltet i vattnet, är det bara slänga i sten då? Eller måste det stå ett tag och gotta till sig

• 5 svar
    • 779 visningar
  16. Started by Genne,

Hej jag har en hög med tester för olika vattenvärden, men alla bruksanvisningar är på Tyska och jag är totalt hopplös på det. Finns det någon stans där man kan finna översättningar? Har just gjort ett vattenbyte och vill ta tester på vattnet då det är något som känns fel i karet. Jag brukar köpa allt jag behöver till akvariet av en handlare där man alltid får Svenska bruksanvisningar, men fann dessa till ett bra pris hos en som laggt ner, testerna är alla Salifert profi test. KH/Alk, PO4, NO2, NO3, pH Vill inte ringa min handlare för att fråga efter något jag inte köpt av honom då det känns fel, fast jag tror att han skulle hjälpa mig. Hoppas på hjälp/Glenn

• 4 svar
    • 779 visningar
  17. Started by Payman,

Det som inte fick hända hände inatt. En av mina mindre anemoner har på nåt jäkla sätt åkt in i pumpen😡 Finns bara nån bit av foten kvar… Jag har satt typ ”myggnät” på alla intag och det enda som inte är skyddad är utloppet på pumpen. Kan den ha tagit sig in där fastän det är motströms? Vattnet är grumligt/mjölkigt och alla andra varelser ser ok ut så länge. Tänker att jag byter ut ca 50% av vattnet. Tar gärna emot tips… Jäkligt tråkigt detta….

• Tack
    • 5 svar
    • 778 visningar
  18. Started by Hanssanden,

Hej Alla, Behöver lite hjälp med sort omvandling Vid balling så blandar jag 5000ml med 220g Kalciumklorid - dihydrat. Vilket ger mig 0.044g Ca/ ml Men man ska doser Max 30 ppm Ca per dygn hur får jag det till ppm och inte g/ml eller är det samma? Detsamma gäller hur man får KH värdet när man vet hur många gram Natriumbikarbonat / ml man har ? Fast då i dKH Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk

• 3 svar
    • 777 visningar
  19. Started by akvarium123,

Hej där! Finns det någon vänlig, kunnig själ där ute som kan kasta ihop en liten sammanfattning/guide ang BioPellets? Gärna med för/nackdelar kontra traditionella metoder. Har försökt spåna lite på stora BP tråden men det är svårt att hitta godbitarna där =) Google is my friend osw är jag medveten om, men nu vill jag läsa ett stycke svg-poesi.. =) Tacksam för svar //Nordberg

• 1 svar
    • 777 visningar
  20. Kalkalger men även andra kalkbildande organismer som växer på rutorna kan påverka KH o Ca förbrukningen mer än du tror. särskilt i kar där man redan kämpar med hög förbrukning då kanske kalkeaktorn orkar inte , och Ballingdosen blir så hög så man får viss utfällning på grund av högt lokalt pH , ledandes till att man får dosera mer än vad som förklaras av biologisk tillväxt. I sådana lägen kan det vara värt att prova att rensa rutorna. Bilden nedan visar hur Kh samt autodoseringen ändras /justeras när jag skrapat. /Jonas

• 2 svar
    • 777 visningar
  21. Started by Payman,

Hej! Köpte levande sten idag och fick denna gröna ”växt” på köpet. Nån som vet vad det är för något? Är kring 8cm lång. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Payman

22. Started by Namnbrist,

Tyckte värdet drog iväg när jag kollade med kh/alk salifert som har bäst före 08-2015. Hamnar på 0.32ml / 10.9 dKH Tog kalibreringsvätskan och den slår över till rosa på samma 0.32. Förmodar att detta betyder att jag ska utgå från att 0.32 är samma som 7.1 dKH som det står på kalibrerings flaskan och inte 10.9? Better safe then sorry så jag frågar er som har koll

• 3 svar
    • 776 visningar
  23. Started by freguz,

Står att PH på vattnet ska vara 0-8 Om man, som de flesta sw kar, har över 8.0, hur gör man då? Brukar ni bry er om det? Anledningen att jag frågar är att det blev helt ofärgat, inte ens lite gult, och att mitt fosfat skulle vara typ 0 låter ju för bra för att vara sant, dags att ana uggla i mossa således...

• 1 svar
    • 776 visningar
  24. Started by pehog,

En lite fråga om högt PH värde. Har sökt på nätet men inte hitta något riktigt matnyttigt om vad man kan råka ut för med för högt PH och vad som är för högt PH.. Led förut av lågt ph (7.8-8.1) värde och bestämde mig för att koppla in en ATI carbon ex air. Resultatet blev över förväntan. nu ligger PH på mellan 8.2 - 8.4 (enligt Apex) och 8.25 - 8.45 (enligt Focustronic. Min fundering är om dessa värden är för höga skadliga för lps/sps koraller och fisk. Tacksam för lite kloka åsikter.

25. Started by Julgran,

Jag startade upp ett 290 lit kar för 6v sedan. Under fyra veckor fyllde jag på med "veckobytesvatten" från mina två små nano-kar som varit igång i knappt ett år tillsammans med nyblandat vatten. Jag har för tillfället 20 kg schysst ls i karet och 2x30w lysrör igång 8 tim dagtid. En grotech påhängsskummare puttrar dygnet runt. Alla vattenvärden är som de ska enligt skolboken förutom värdet för Nitriten. Jag använder Salifert testen och värdet före 0 på färgkartan är 0,1 mg/l. Från ovansidan så ser det nästan ut som noll = icke rosafärgat. Men när jag tittar genom provet från sidan så ser jag en svagt rosa färgton som visar att Nitritvärdet är 0,01 mg/l. Hur pass allvarli…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.