Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej Kör nu med red sea coral pro-salt löst i osmos och tycker det är svårlöst, blir massaa vitt kvar i spannen och pumpen. Så funderar på att byta. Går det att använda ett annat märke nu eller bör allt vatten bytas i akvariumet? Tänkte bara att börja använda det andra märket vid delvattenbyten? Vilket salt är bäst? Tropic marin pro reef har jag funderat på?
-
- 4 svar
- 809 visningar
-
-
Hej ! Någon som provad TMs produkt( har sökt på forumet men inte hittat)? Känns som en bra o billig lösning för att skapa balans mellan N/P när man har uppnått värden enligt rekommendation. "NP-Bacto-Balance is ideal for keeping nitrate and phosphate low while maintaining the important balance between these key nutrients."
-
Undrar om någon har en matematisk formel så man lätt kan räkna ut hur mycket osmosvatten man behöver tillsätta för att få rätt salthalt i karet igen. Säg att du har 1,027 i salt och vill ner till 1,024. Ditt akvarium är på 100 liter för att göra det enkelt. Hur många liter (?) osmosvatten behövs då? Jag undrar även om någon vet ifall man kan räkna ut vad värdena på t.ex Ca och Mg blir efter man gjort vattenbyte. T.ex du har ett akvarium på 100 liter, ditt Ca är 400 och ditt Mg är 1200. Du ska byta 10%, dvs 10 liter. I det nya vattnet är värdena t.ex Ca 450 och Mg 1350. Vad blir då värdena i karet efter vattenbytet? Tack!
-
- 4 svar
- 808 visningar
-
-
Hej! Min refraktometer visar 40ppm/ 1.030 vid 20 grader i mitt akvarium. Vad blir då den volymen vid 25 grader? För visst blir densiteten i saltvatten olika vid olika temperatur? Mvh fredrik
-
- 2 svar
- 808 visningar
-
-
Satt och stirrade in i akvariumet och funderade på om man skulle köra skummaren i skift, d.v.s. avstängd på dagen, och aktiv på natten. Cellandningen avger C02 när Fotosyntesen upphör nattetid!? PH sjunker! Då undrar jag om inte skummaren nattetid skulle lufta ur CO2 och därmed skapar en jämnare balans. Tacksam för kommentarer!
-
- 0 svar
- 808 visningar
-
-
Jag har noterat att det är ganska vanligt att akvarister byter sina fosfatremovers för sällan, när vi alltså talar om ett kar med skyhögt fosfat och detta skall jobbas ner. Fosfatremovers i ett stort system med tex 0.1 i fosfat mättas på nolltid. Mediat blir mättat snabbare än vad man tror. Det är dyrt att dra ur 0.1 ppm fosfat ur 1000 liter (tex) men det finns inga genvägar. Använd mindre removers o byt ofta säger jag. Helst skall man mäta så tätt så man kan se när sänkningen avtar o då byta osv. I värsta fall kan dessutom mediat sen läcka tillbaka, men huruvida det verkligen är sant är väl lite ovisst.
-
-
- 5 svar
- 808 visningar
-
-
Hej på er! Jag är hyfsat ny med saltvattensakvarium och kör för närvarande enbart mjukisar. Har på senare tid börjat snegla på baillingmetoden för att kunna hantera stenkoraller. Jag har ett 275 liters akvarium och undrar ungefär vad man kan förvänta sig för förbrukning av kalcium, magnesium och karbonater? Givetvis beror de på belastning osv. Men jag är mer ute efter en ungefärlig uppskattning. Hur ofta blandar ni nytt? Varje vecka eller varannan? När jag ändå är igång kanske någon här vet var man får tag på höga smala förvaringskärl att blanda i (5L). Då jag har en akvastabil är de rätt tajt i sumpen. Ordinarie 5l dunkar kommer inte f…
-
- 4 svar
- 807 visningar
-
-
Hej! Jag har sedan uppstart av akvariet använt kalkvatten som topoff. Mäter låg fosfathalt med salifert test och har inga gröna alger eller liknande (2 fighter med cyanotillväxt hittills). Har förstått att fosfat binds till tillsatta carbonater och ansamlas i sand och levande sten. Men vad händer sen? Är fosfaten bunden tills pH sjunker? Skummas delar av den bundna fosfaten bort? Binds den i korallernas vävnad? Med vänlig hälsning, ante
-
- 1 svar
- 806 visningar
-
-
Hej, Jag funderar på hur ni lyckas upprätthålla stabilitet, pH, kh genom att använda flera metoder, då särskilt kalkwasser eller andra karbonater och sedan tillföra spårämnen eller tvåpart /trepart balling? Får ni inte föhöjd alkalinitet I förhållande till kalcium vilket svänger när ni tillsätter balling (med kalcium)? Tack igen, Eric
-
Hej SG. Tänkte bara kolla med er hur ni gör när ni testar ert vatten. Rengör ni allt i osmos vatten, eller sköljer ni av testsakerna med kranvatten? Mvh Johnny
-
Kör @jonasromans trepart och flaskan med natriumkarbonat plus natriumvätekarbonat vill inte blanda sig ordentligt. Är ett ca 1cm lager på botten. Går det att lösa på ngt sätt. Uppvärmning, stavmixer...?
-
Jag har äntligen fått ner mina näringsvärden och börjat med balling, 10% vattenbyten varannan vecka. Eftersom jag trimmar in ballingen mäter jag ofta, men jag tycker att värdena sjunker väldigt fort, trots att jag tillsätter mer och mer för varje vecka. 440 liter med sump, karet har inte särskilt många sps:er, men rätt många små fraggar. Ett par stora lpser också. Hur mycket tillsätter ni per dygn ungefär? Vilken koncentration på lösningen använder ni (så jag kan jämföra halten salt)
-
- 1 svar
- 805 visningar
-
-
Bytte precis 10liter vatten och när jag fyllde på med det nya vattnet blev det vitgrumligt. Har använt samma salt som innan dvs D&d h20. Blandade det igår och har haft det i en ren dunk som alltid. Något som kan vara skadligt eller jag ska bara ta det lugnt.
-
- 4 svar
- 804 visningar
-
-
Organisk kolkälla: Det går mha av tex en redoxstyrd nitratreaktor ganska objektivt mäta o värdera verkningsgraden på en specifik organisk kolkälla. Det är bra, för vi vet ju mkt sällan vad flaskan innehåller. Därtill det faktum att det kan saknas förutsättningar i själva karet som gör att kolkällan ej verkar, gör att det är med bara mätningar utifrån karet svårt och nästan omöjligt att objektivisera ett visst preparats verkningsgrad. För det första så krävs ju för att kolkälla rätt ner i karet skall fungera antingen: 1) tillräckligt med fosfat(o nitrat) och bra skumning(den sedermera exporten), där vi är ute efter den klassisk reaktionsvägen via assimilering av …
-
- 0 svar
- 803 visningar
-
-
Jag startade upp ett 290 lit kar för 6v sedan. Under fyra veckor fyllde jag på med "veckobytesvatten" från mina två små nano-kar som varit igång i knappt ett år tillsammans med nyblandat vatten. Jag har för tillfället 20 kg schysst ls i karet och 2x30w lysrör igång 8 tim dagtid. En grotech påhängsskummare puttrar dygnet runt. Alla vattenvärden är som de ska enligt skolboken förutom värdet för Nitriten. Jag använder Salifert testen och värdet före 0 på färgkartan är 0,1 mg/l. Från ovansidan så ser det nästan ut som noll = icke rosafärgat. Men när jag tittar genom provet från sidan så ser jag en svagt rosa färgton som visar att Nitritvärdet är 0,01 mg/l. Hur pass allvarli…
-
En lite fråga om högt PH värde. Har sökt på nätet men inte hitta något riktigt matnyttigt om vad man kan råka ut för med för högt PH och vad som är för högt PH.. Led förut av lågt ph (7.8-8.1) värde och bestämde mig för att koppla in en ATI carbon ex air. Resultatet blev över förväntan. nu ligger PH på mellan 8.2 - 8.4 (enligt Apex) och 8.25 - 8.45 (enligt Focustronic. Min fundering är om dessa värden är för höga skadliga för lps/sps koraller och fisk. Tacksam för lite kloka åsikter.
-
Lasse o jag hade som vanligt en berikande diskussion där vi pratade om vid vilken punkt vi läser av vårat salifert-test eller liknande test, när vi mäter KH. Bakgrunden för er som inte är insatta är att när man mäter total alkalinitet så tillför man en syra, så att alla alkalinitetsbidragande joner konverteras över till sin syraform. De joner som svarar för den totala alkaliniteten i ett marint vatten är till 95% karbonater (vätekarbonat och karbonat) samt 5% av borat. Det finns andra joner med som bidrager till alkaliniteten som tex fosfat, silikat osv men detta kan vi försumma då dessas bidrag är knappt mätbart. Så när vi då tillför en syra, så kommer successivt a…
-
- 0 svar
- 800 visningar
-
-
Hej jag har en hög med tester för olika vattenvärden, men alla bruksanvisningar är på Tyska och jag är totalt hopplös på det. Finns det någon stans där man kan finna översättningar? Har just gjort ett vattenbyte och vill ta tester på vattnet då det är något som känns fel i karet. Jag brukar köpa allt jag behöver till akvariet av en handlare där man alltid får Svenska bruksanvisningar, men fann dessa till ett bra pris hos en som laggt ner, testerna är alla Salifert profi test. KH/Alk, PO4, NO2, NO3, pH Vill inte ringa min handlare för att fråga efter något jag inte köpt av honom då det känns fel, fast jag tror att han skulle hjälpa mig. Hoppas på hjälp/Glenn
-
- 4 svar
- 800 visningar
-
-
Jag kör Tropic Marin Reef Salt, tycker det är det bästa saltet enligt min erfarenhet. Vilket föredrar ni??
-
- 2 svar
- 800 visningar
-
-
Hejsan gänget. Nu var det fredag och dags för lite vattenprover för min del. Min nya sump står på provtryckning och dagen går åt mina akvarium. Har nyss köpt Reef Foundation ABC+ och har använt det i ca 1.5 vecka. När jag mätte mitt värde så hade jag riktigt högt Ca. (tydligen mätt fel förra gången). Om man har för högt värde vad ska man göra då? måste jag byta vatten snabbt eller ska jag låta det stå? tänkte inte ha i något RF ABC+ mer denna vecka. Hoppas det inte blir ett olyckligt slut för mina små vänner. /Mathias
-
- 5 svar
- 799 visningar
-
-
Upptäckte precis att mina reagenser som jag fick med min hanna checker heter HI93713-0 och inte HI713-25! De reagenser jag har fått är alltså till hanna photometer! Jag har fått 0.00 på alla tester och trott på det. Mitt absolut första test visade dock 0.04 vilket är inom mätares felmarginal vilket innebär att det lika gärna kunnat vara 0.00 då med. Är dessa reagenser inte kompatibla med min checker?
-
- 7 svar
- 799 visningar
-
-
Hejsan Jag får inte alls ut den kapacitet som mitt Picobello gav tidigare. Det mesta kommer ut i den röda slangen. Bytte de båda filtren på sidorna före jul..... Vad är felet? Vad göra? Mvh Johan
-
Kalkalger men även andra kalkbildande organismer som växer på rutorna kan påverka KH o Ca förbrukningen mer än du tror. särskilt i kar där man redan kämpar med hög förbrukning då kanske kalkeaktorn orkar inte , och Ballingdosen blir så hög så man får viss utfällning på grund av högt lokalt pH , ledandes till att man får dosera mer än vad som förklaras av biologisk tillväxt. I sådana lägen kan det vara värt att prova att rensa rutorna. Bilden nedan visar hur Kh samt autodoseringen ändras /justeras när jag skrapat. /Jonas
-
- 2 svar
- 798 visningar
-
-
Hej. Vill dela med mig av denna erfarenhet, så ni är vaksamma. Jag har precis erfarit en batch core7, 5 liters (den färdigblandade) där KH delen är cirka 40% för svag!. Jag har alltså nästan fått över en natt dubbla dosen på doseringsschemat för att hålla KH värderna upe. Även Ca dunken verkar vara närmast endast hälften så stark som den borde, den kanalen har jag fått höja med 40% också från en batch till en annan. Jag har givetvis kontrollmätt, och är helt säker på att felet är cirka 40% i just dessa mina dunkar. Sedan blandade jag en egen, mitt egna recept Romans Forze7, som är exakt lika stark som en core7. Då var halterna korrekta igen, detta allts…
-
-
- 6 svar
- 796 visningar
- 1 följare
-
-
Skickade in mitt resultat från triton och fick följande. Samtidigt så får någon annan: Density ρ = 1021.73 kg/m3 at T = 26 °C [1] Och Salinity Sp = 33.2643 (Practical Salinity Unit) Alltså lägre densitet än mig, men högre Practical?
-
-
- 5 svar
- 796 visningar
-