Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Som samhällvetare och humanist är det här med saltvettenskemin en helt ny barriär att spränga. Jag behöver få svart på vitt om jag tänkt rätt gällande dessa två begrepp. Buffer, när Ca höjs från ett värde till ett annat. Ca -380- till -420- Balling, när mängden Ca på ett visst ppm ökas den så att det tar längre tid innan Ca minskar i ppm Ca, finns mer att ta av. -----420----- Är jag helt ute och cyklar? Känns märkligt eftersom begreppet "buffer" för mig är vad balling gör, dvs en buffer är något som kan tas av utan att något minskar. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 746 visningar
-
-
Bytte precis 10liter vatten och när jag fyllde på med det nya vattnet blev det vitgrumligt. Har använt samma salt som innan dvs D&d h20. Blandade det igår och har haft det i en ren dunk som alltid. Något som kan vara skadligt eller jag ska bara ta det lugnt.
-
- 4 svar
- 745 visningar
-
-
Fungerar det - har ingen ref-vätska och vill kalibrera. Vad säger ni - kan man kalibrera med osmos eller kranvatten? Med vänlig hälsning, Ted
-
-
- 6 svar
- 745 visningar
-
-
Hej! Om man nu slarvat med att byta mediet i RO-anläggningen och fått väldigt höga värden av Silikat i akvariet, kan man cirkulera akvarievattnet direkt genom en media reaktor likt Aktiv kol och fosfatremover? Eller är det vattenbyten som gäller?
-
-
- 8 svar
- 744 visningar
-
-
Jag snor ett ämne från ett annat forum som jag precis läst, då det är mkt intressant. men ger er min vinkling på det, och sen får vi köra för de som vill. En korall behöver karbonater för att bilda sitt skelett. Ett saltvattens karbonater består av HCO3 och CO3. HCO3 finns det betydligt mer av pgr av vattnets pH, men ju högre pH desto mer går över som CO3 på bekostnad av HCO3. Summan av HCO3 + CO3 är alltså (nästan) konstant vid olika pH, och det är endast relationen mellan HCO3 och CO3 som ändras vid olika pH. Ok, detta är ganska basic o så det fungerar. Nu till det praktiska tillämpningen: När en korall skall bilda sitt skelett behöver den karbo…
-
- 4 svar
- 744 visningar
-
-
Hej jag har en hög med tester för olika vattenvärden, men alla bruksanvisningar är på Tyska och jag är totalt hopplös på det. Finns det någon stans där man kan finna översättningar? Har just gjort ett vattenbyte och vill ta tester på vattnet då det är något som känns fel i karet. Jag brukar köpa allt jag behöver till akvariet av en handlare där man alltid får Svenska bruksanvisningar, men fann dessa till ett bra pris hos en som laggt ner, testerna är alla Salifert profi test. KH/Alk, PO4, NO2, NO3, pH Vill inte ringa min handlare för att fråga efter något jag inte köpt av honom då det känns fel, fast jag tror att han skulle hjälpa mig. Hoppas på hjälp/Glenn
-
- 4 svar
- 744 visningar
-
-
Litar inte på min natriumkarbonat som jag har(se tråden om högt jod), behöver därför baka bikarbonat till karbonat. Jag skulle behöva få ut 1560g natriumkarbonat, hur mycket bikarbonat ska jag börja med för att sluta med 1560g när den är färdig och ungefär hur länge och vilka grader behövs i ugnen?
-
-
- 2 svar
- 744 visningar
-
-
Hej! Min refraktometer visar 40ppm/ 1.030 vid 20 grader i mitt akvarium. Vad blir då den volymen vid 25 grader? För visst blir densiteten i saltvatten olika vid olika temperatur? Mvh fredrik
-
- 2 svar
- 743 visningar
-
-
Hej på er! Jag är hyfsat ny med saltvattensakvarium och kör för närvarande enbart mjukisar. Har på senare tid börjat snegla på baillingmetoden för att kunna hantera stenkoraller. Jag har ett 275 liters akvarium och undrar ungefär vad man kan förvänta sig för förbrukning av kalcium, magnesium och karbonater? Givetvis beror de på belastning osv. Men jag är mer ute efter en ungefärlig uppskattning. Hur ofta blandar ni nytt? Varje vecka eller varannan? När jag ändå är igång kanske någon här vet var man får tag på höga smala förvaringskärl att blanda i (5L). Då jag har en akvastabil är de rätt tajt i sumpen. Ordinarie 5l dunkar kommer inte f…
-
- 4 svar
- 743 visningar
-
-
Jag kör Tropic Marin Reef Salt, tycker det är det bästa saltet enligt min erfarenhet. Vilket föredrar ni??
-
- 2 svar
- 741 visningar
-
-
Hej alla, hjälp vad mycket skoj det finns på internet Letade efter info om ammonium upptag, tråden jag slängde igång förut idag, när jag trillade på detta: http://advancedaquarist.com/issues/jan2003/feature.htm Vad ska man säga. Randy Holmes-Farley i farten igen!! mvh Mattias
-
- 1 svar
- 740 visningar
-
-
Är det någon som tillsätter Järn och Zink av alla här på guiden?
-
- 0 svar
- 739 visningar
-
-
Hittade dessa i en låda jag fick med karet, hur funkar kalibreringen till dessa? Dock verkar ORP mätaren va kass då den inte reagerar när man trycker på knappen.
-
- 0 svar
- 738 visningar
-
-
Har ett JBL calciumtest som funkar,det består av 2st flaskor och en behållare med pulver.Man har i 5ml vatten,droppar i 5st droppar regent 1,tillsätter 1 liten skopa pulver från regent 2 och sen har färgen varit rosa,då tar man regent 3 och droppar i tills det färgar blått och får kalciumvärdet. Problemet för mig nu är att det blir blått redan efter pulvret,innebär det att jag inte har nån kalcium nivå alls eller på tok för hög? Mjukisarna trivs bra och är helt utslagna,clownerna leker och resten av alla fiskar mår bra men stenkorallerna börjar bli riktigt hängiga. Alla andra värden är bra,vad kan ha hänt sen en vecka tillbaka då även stenkorallerna trivdes?
-
- 0 svar
- 737 visningar
-
-
Följande frågor och ämnen är centrala och en av hörnstenarna inom saltvattensakvaristiken, och kommer upp med jämna mellanrum i spridda trådar. Låt oss diskutera dessa ämnen. 1)Vilka nivåer av nitrat vi bör ligga på? 2)Vid vilka nivåer blir nitrat skadligt? 3)Får vi verkligen nitrat/kvävebrist i ett saltvattensakvarium nånsin? 4)Är de ens i något fall bra att tillsätta nitrat? Jag går först ut och ger några kommentarer: Min grundtro och övertygelse är att det i princip alla situationer är fel att dosera nitrat. Jag tror också att vi aldrig får en kvävebrist i ett akvarium. Så här stöder jag mina tankar: På revet har vi nitratvärden som ligger under de mest hårdkörda zeovi…
-
- 0 svar
- 736 visningar
-
-
Hej. Mina koraller SPS + LPS växer inte längre sedan vintern. Dessutom alla mikroorganismer som fanns i sumpen försvann. När jag byter ut filtersocken ser jag inga pods eller andra små organismer. Inte heller ser jag pods i makroalgreaktorn. Akvariet känns sterilt. Värden på Ca, Mg, KH, PO4, No3, KH, temp, salinitet är OK. Jag använder inte osmosvatten. I sumpen har jag filtersocken, Skummaren (Deltec), aktivkol, levande sten och en algreaktor. Temperaturen är på 25c. Akvariet på 567L är 4 år gammal. Belysning är Maxspect razor 320w. Jag matar fiskarna två gånger per dag och korallerna 1 gång per vecka. …
-
- 4 svar
- 736 visningar
-
-
Kan bli så om vädret tillåter att jag sticker och köper ett nano i helgen samt ls! Frågan är med vattnet! Hur doserar man saltet? Samt efter jag slängt i saltet i vattnet, är det bara slänga i sten då? Eller måste det stå ett tag och gotta till sig
-
- 5 svar
- 736 visningar
-
-
hejsan! skriver inte så ofta här på forumet men läser desto mer. nu tänkte jag att jag kanske kan ha något att komma med som hjälp till några av er med betoning på kanske. fick med vid en inköpsresa lite calcium och magnesium i stora hinkar + en länk från reefkeeping där det finns recept på hur man skall blanda detta. vet inte själv om jag kommer att använda det, har heller inte läst det så noga men jag har en fått det översatt på svenska om det finns intresse av detta så får ni gärna maila eller pm'a mig så kan jag maila det. tror inte att jag får publicera det här då jag inte har kontrollerat om det är okej http://www.reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php//jonata…
-
- 2 svar
- 736 visningar
-
-
Experiment: Detta med dino o omogna sandbäddar överhuvudtaget. Nu provar jag att höja min sandbädd en cm samt blanda ner lite finare sand så jag har blandbädd. Överst grövre, den finare silas ner o där är bakterieytan större o kanske kan ta hand om den dedritus som silas ner. I bästa fall leder detta till en mognare bädd trots att den är relativt tunn. Sen gör jag så att nu kör jag min sand (gammal tvättad plus ny tvättad plus en näve från min DSB) i en balja med kraftig cirk i mörker. Doserat lite bakterier samt lite organiskt kol. Skall låta det stå så i 4-5 dar o sen i med sanden. Alltså jag vill skapa en liten biofilm o mätta sanden med Mg innan den läggs i så ja…
-
- 0 svar
- 734 visningar
-
-
Jag har en fråga!! Jag ser att många använder en strumpa i sumpen med fosfatremover i akvarium där man kör zeo... Jag har läst att man inte kan/ska köra fosfatremover samtidigit med zeo... Hur ligger det till? Mvh Per
-
- 5 svar
- 733 visningar
-
-
Har bytt dator och hittar den inte... // J
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
Jag startade upp ett 290 lit kar för 6v sedan. Under fyra veckor fyllde jag på med "veckobytesvatten" från mina två små nano-kar som varit igång i knappt ett år tillsammans med nyblandat vatten. Jag har för tillfället 20 kg schysst ls i karet och 2x30w lysrör igång 8 tim dagtid. En grotech påhängsskummare puttrar dygnet runt. Alla vattenvärden är som de ska enligt skolboken förutom värdet för Nitriten. Jag använder Salifert testen och värdet före 0 på färgkartan är 0,1 mg/l. Från ovansidan så ser det nästan ut som noll = icke rosafärgat. Men när jag tittar genom provet från sidan så ser jag en svagt rosa färgton som visar att Nitritvärdet är 0,01 mg/l. Hur pass allvarli…
-
Vad är den rekommenderade salthalten för ett revakvarium? Jag har alltid kört på 1,025 men nu kör jag Aqua Calculator appen på min ajfån och tänkte kolla hur jag kan justera ner salthalten (ligger på 1,0265 nu och när jag ställde in önskat värde så står det att det är ovanligt högt för ett revkar. Jag trodde det var det som de flesta kör. Ja ja, vad ligger ni andra på?
-
-
- 8 svar
- 730 visningar
-
-
Hej! Försöker i det här forumet och är det fel får ni gärna skicka mig vidare till rätt. Köpte ett stort testkit begagnat för ett tag sedan och konstaterade att en av manualerna saknas. Tänkte kolla här om någon vänlig själ kunde tänka sig att skriva ner instruktionerna eller länka till en sida där instruktionerna finns. (Tillverkarn har det inte vad jag kunde se...) Mina tester är A-7831 Nutrafin KH och A-7832 Nutrafin GH test. De var del av en stor låda, A-7860 Nutrafin Master Test Kit. Det jag lyckats hitta hittills på nätet är att man ska droppa i tills provröret byter färg från blått till gult och då ska antalet droppar x10 ge mg/l (ppm) går ju lätt att räkna om til…
-
- 0 svar
- 730 visningar
-
-
Upptäckte precis att mina reagenser som jag fick med min hanna checker heter HI93713-0 och inte HI713-25! De reagenser jag har fått är alltså till hanna photometer! Jag har fått 0.00 på alla tester och trott på det. Mitt absolut första test visade dock 0.04 vilket är inom mätares felmarginal vilket innebär att det lika gärna kunnat vara 0.00 då med. Är dessa reagenser inte kompatibla med min checker?
-
- 7 svar
- 730 visningar
-