Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Mäter med min ghl dator och kalibrerad probe. Förut så låg jag på 8,3 under dagtid och ca 7,9 kväll och nattetid. Men nu av någon anledning, varför vet jag inte, har inte ändrat på något så ligger jag på 8,0 dagtid och neråt 7,8 nattetid. Varför och vad bör jag göra ?
-
- 1 svar
- 883 visningar
-
-
Testvattnet går i gul färgskala men avläsningspappret i blå, känns inte helt rätt... Edit Användarfel, testet fungerar ua!
-
- 0 svar
- 882 visningar
-
-
Gjorde iordning en petflaska med 4 dl osmos och 1,5 dl salt. Tänker använda denna som top off om salthalten behöver justeras uppåt. Dutta i framför streamern. Håller detta kvalitet i en sluten flaska ?
-
-
- 6 svar
- 882 visningar
-
-
Skickade in mitt resultat från triton och fick följande. Samtidigt så får någon annan: Density ρ = 1021.73 kg/m3 at T = 26 °C [1] Och Salinity Sp = 33.2643 (Practical Salinity Unit) Alltså lägre densitet än mig, men högre Practical?
-
-
- 5 svar
- 882 visningar
-
-
Tänkte beställa en sån här för att automatisera påfyllningen av osmostunnan:http://www.ebay.com/itm/New-Brass-220V-AC-3-4-Electric-Solenoid-Valve-Water-Air-Fuels-Gas-Normal-Closed-/190841095157?pt=AU_Business_Industrial_Industrial_Supply_MRO&hash=item2c6f0403f5 Borde väl inte vara några problem om jag kör den innan osmosfiltret? Eventuella släpp från den tar filtret hand om?
-
- 1 svar
- 881 visningar
-
-
Kom hem igår efter 2dagars vistelse på annan ort. Sambon skulla fylla på vatten och tömda skummarkoppen som vanligt. Såg då att fläktarna inte fungerade och inget vatten hade avdunstat. Fixade fläktarna och inga problem såg vi igår. I morse var vattnet lite mjölkigt. Kan det vara min glasros av modell större som tydigen var död som framkallt detta? Vet ju att en anemon kan förgifta vattnet när den dör. Fiskarna och alla "djur" mår prima fast en knappkorall är inte utslagen nu på kvällen. Skall jag vänta och se hur det är imorgon eller var tycker ni? /Johan PS. Blandar vatten nu så jag ev. kan byta 7L imorgon. Ds
-
- 1 svar
- 881 visningar
-
-
Mitt kar står vid en norrvägg vid sidan om ett fönster . Om jag öppnar fönstret strömmar kall luft in mest där skummarens vatten kommer ut. Fungerar jättebra som kylning men jag törs inte för det finns kanske nån anledning att inte göra så smuts som kommer med luften och så har en ful fläkt som låter nu. Vad säger ni som vet kan man kyla med friskluft? Förresten jag har turbobebisar ser ut som små kanelbullar jttesöta. MVH BA
-
- 2 svar
- 881 visningar
-
-
Först å främst, när man ska mäta åtgången för balling, kan man mäta som idag och notera värdena sen mäta på söndag igen och sedan räkna åtgången eller måste man mäta varje dag ? Sen kollade jag mina värden och knappade in dom i aquacalc, mitt mg låg nu på 1200 och ska höja det till 1300 på 330 liter vatten, då räkna aquacalc ut att jag ska tillsätta 139ml i 5 dagar, kan det verkligen stämma ?
-
Någon som testat att ha filtermedia (fosfat remover/aktivt kol) i en te-sil? Typ en sån här
-
- 4 svar
- 879 visningar
-
-
-
Hej! Min refraktometer visar 40ppm/ 1.030 vid 20 grader i mitt akvarium. Vad blir då den volymen vid 25 grader? För visst blir densiteten i saltvatten olika vid olika temperatur? Mvh fredrik
-
- 2 svar
- 879 visningar
-
-
Eftersom jag håller på att öka korallbeståndet och trimma in nya Ballingtillsatser så testar jag vattnet ganska frekvent för tillfället. Gjorde då en rolig eller i alla fall intressant upptäckt förra helgen då vi hade kalas här med cirka 15 personer inbjudna. Efter att alla hade gått hem så satte jag återigen ner pH-pennan i karet och kunde nu mäta cirka 0,3 grader lägre pH än normalt vid samma tid på dygnet! Visst hade det känts som att det var lite "slut på luft" i rummet men kunde det verkligen ha gjort så stor skillnad? Jag kom fram till att det nog var pH-pennan som strulade och beställde hem nya kalibreringsvätskor... men innan jag hade fått hem dessa så hade pH åte…
-
- 2 svar
- 878 visningar
-
-
Hej, Mitt akvarium är visserligen startat med inkörd sten, och matas sparsamt men mitt Red Sea test på NO3 har aldrig visat mätbara värden. Är det troligt att en handfull fraggar konsumerar all NO3 från 3 fiskar och en minimal städpatrull eller är det troligare att jag har ett icke fungerande test? Jag har (tror jag) god tillväxt på mina 2 spser om det spelar roll i frågan.
-
- 1 svar
- 878 visningar
-
-
Jag startade upp ett 290 lit kar för 6v sedan. Under fyra veckor fyllde jag på med "veckobytesvatten" från mina två små nano-kar som varit igång i knappt ett år tillsammans med nyblandat vatten. Jag har för tillfället 20 kg schysst ls i karet och 2x30w lysrör igång 8 tim dagtid. En grotech påhängsskummare puttrar dygnet runt. Alla vattenvärden är som de ska enligt skolboken förutom värdet för Nitriten. Jag använder Salifert testen och värdet före 0 på färgkartan är 0,1 mg/l. Från ovansidan så ser det nästan ut som noll = icke rosafärgat. Men när jag tittar genom provet från sidan så ser jag en svagt rosa färgton som visar att Nitritvärdet är 0,01 mg/l. Hur pass allvarli…
-
Någon som kan förklara skillnaden på: Magnesiumklorid och Magnesiumsulfat samma gäller kalciumklorid och kalciumsulfat? Med vänlig hälsning David
-
- 2 svar
- 877 visningar
-
-
Jag har ett tag haft varierande låga mätningar av svavel (S) i mina icp-svar. Jag har läst runt lite kring svavel och sulfat och försökt förstå sammanhang, orsaker och eventuella lösningar. Just nu kör jag romans 2part balling sedan ett par månader tillbaka, inklusive natriumsulfat/glaubersalt. Min gissning är dock att den något låga svavelnivån är rester från tidigare balling. Jag har inte gjort några vattenbyten det senaste året. Uppgraderade akvarium årsskiftet 19-20 och dubblade då i volym. Då använde jag red seas salt med normala nivåer. Innan Romans 2part körde jag Aquaforest balling. Jag ser inte i deras mix att det finn…
-
-
- 4 svar
- 877 visningar
- 1 följare
-
-
Har suttit och fluktat en del på min nyanlagda (3v) stenöken och de senaste dagarna så har "stenarna" börjat att fotosyntetisera ?? Ser lite mysko ut, det borde vara ruggigt med syre i vattnet inbillar jag mig. Det bildas små bubblor främst på dom ställen där stenarna kom med "färdiga" kalkalger. Jag tycker det har bildats en del nya åxå men det kanske är ett önsketänkande... Värdena är väl att betrakta som hyggliga tror jag. kh=10 salinitet=1,024 no3=nära noll (tjejavläst, själv har jag svårt för rosa nyanser) no2=noll po4 lite för högt fortfarande ca 0,25ppm (kör Rowaphos-svamp i ett quickfilter) temp 24 grader ljus 156W på 180 liter Så frågan lyder förståss, är bubbla…
-
- 3 svar
- 877 visningar
-
-
Ett kärt ämne men som tål att repeteras. Vad gör KH med pH värdet och hur bra är KH som buffert (pH stabilisator)? KH påverkar pH ganska lite, och olika mkt vid olika pH. KH består ju av HCO3, vätekarbonat. Vätekarbonat kan både ta upp och avge en vätejon, vilket innebär att vätekarbonat stabiliserar pH i båda riktningarna. ”Problemet” är att vid just pH 8, där vi ligger, så är vätekarbonat en ganska passiv jon, dvs tar vare sig upp eller avger en vätejon ”i först taget” i detta område. Det är skälet till att pH varierar en hel del över dygnet TROTS bra KH. Detta är så i naturen med så det äringen problem. Vid pH runt 5.9 så arbetar HCO3 som bäst och tar upp …
-
- 0 svar
- 877 visningar
-
-
hi everyone can anyone help,how much salt( tropic marin)of gram for 10liter water to be 34ppt.thank you
-
- 4 svar
- 877 visningar
-
-
För ett tag sen så lyckades jag med att Blanda ihop ballingsalterna och när jag trodde att jag gjort en ny dunk med KH så var det egentligen CA och det märkte jag såklart lååååångt senare, vet inte ens hur det kunde gå till gör det är ju några faktorer som skiljer sig när man blandar ca och KH [emoji23] MEN! Till frågan, finns det något sätt att sänka CA? Tänker att mindre vattenbyten bara boostar mängden ist. För att sänka? Och ska vattenbyten ha någon inverkan så måste jag byta i princip allt vatten eller? I dagsläget doserar jag inget calcium alls, ligger långt över rekommenderat men KH är ändå helt okej numer eftersom jag doserar mer KH än vanligtvis, och det har …
-
- 6 svar
- 874 visningar
-
-
Ramlade över ett föredrag Delbeek höll i december förra året där han hävdar det kan finnas ett samband mellan den molära kvoten mellan NO3-N och PO4-P Obs om du har dina värden i mg/L så skall du multiplicera ditt förhållande NO3/PO4 baserat på mätvärden i mg/L med 1,53 för att få den ungefärliga molära kvoten och om du har du har kvoten i mol så får du ungefärliga kvoten i mg/l genom en multiplikation med 0,65 Observera att han inte bedömer låga värden som lika skadliga som kraftigt förhöjda. I de akvarium han studerat så är kvoter i mol räknat kring 50 ( runt 32-33 räknat i mg/L) och upp mot 100 i beräknat på molförhållande (65 räkna…
-
-
- 11 svar
- 874 visningar
- 1 följare
-
-
Jag har noterat att det är ganska vanligt att akvarister byter sina fosfatremovers för sällan, när vi alltså talar om ett kar med skyhögt fosfat och detta skall jobbas ner. Fosfatremovers i ett stort system med tex 0.1 i fosfat mättas på nolltid. Mediat blir mättat snabbare än vad man tror. Det är dyrt att dra ur 0.1 ppm fosfat ur 1000 liter (tex) men det finns inga genvägar. Använd mindre removers o byt ofta säger jag. Helst skall man mäta så tätt så man kan se när sänkningen avtar o då byta osv. I värsta fall kan dessutom mediat sen läcka tillbaka, men huruvida det verkligen är sant är väl lite ovisst.
-
-
- 5 svar
- 874 visningar
-
-
Kan ju vara kul att veta vad olika märken med salt verkligen innehåller och vilka som är bäst kontra sämst. Här är en grundlig studie av Bornemann och Lowe. Artikeldel 1: http://www.reefland.com/rho/2006/05/sea_salt_study.php Artikeldel 2: http://reefkeeping.com/issues/2006-09/eb/index.php Diskussion om dessa på Reefcentral: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=936493
-
- 0 svar
- 872 visningar
-
-
Jag har precis testat Saliferts Mg Ca samt KH test mot referensvätska. Ca och KH stämde alldeles utmärkt men Mg blev 70 för högt. Jag testmätte 2ggr och allt var väl rengjort. Någon som varit med om liknande eller har jag haft otur och fått en dålig batch? Jag antar att man kan lita på referensvätskan?! Mvh Björn
-
Har den äldsta IPad. Funkar den med Aquqcalc eller behöver den IOS6? Mvh Johan
-
- 1 svar
- 872 visningar
-