Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by Dellan1980,

    Hejsan har en liten fråga mitt saltvattens akvarium har börjat få en liten unken doft om man doftar på vattnet ! är detta normalt eller är det dags igen då för ett större byte på vatten ? dock ser alla värdena bra ut så jag ser inget problem med vattenvärdena men lukten som bara känns om jag luktar med snoken ovanför vattenyten är lite skum ?

  2. Jag har noterat att det är ganska vanligt att akvarister byter sina fosfatremovers för sällan, när vi alltså talar om ett kar med skyhögt fosfat och detta skall jobbas ner. Fosfatremovers i ett stort system med tex 0.1 i fosfat mättas på nolltid. Mediat blir mättat snabbare än vad man tror. Det är dyrt att dra ur 0.1 ppm fosfat ur 1000 liter (tex) men det finns inga genvägar. Använd mindre removers o byt ofta säger jag. Helst skall man mäta så tätt så man kan se när sänkningen avtar o då byta osv. I värsta fall kan dessutom mediat sen läcka tillbaka, men huruvida det verkligen är sant är väl lite ovisst.

      • Gilla
    • 5 svar
    • 856 visningar
  3. Started by jonasroman,

    Ett kärt ämne men som tål att repeteras. Vad gör KH med pH värdet och hur bra är KH som buffert (pH stabilisator)? KH påverkar pH ganska lite, och olika mkt vid olika pH. KH består ju av HCO3, vätekarbonat. Vätekarbonat kan både ta upp och avge en vätejon, vilket innebär att vätekarbonat stabiliserar pH i båda riktningarna. ”Problemet” är att vid just pH 8, där vi ligger, så är vätekarbonat en ganska passiv jon, dvs tar vare sig upp eller avger en vätejon ”i först taget” i detta område. Det är skälet till att pH varierar en hel del över dygnet TROTS bra KH. Detta är så i naturen med så det äringen problem. Vid pH runt 5.9 så arbetar HCO3 som bäst och tar upp …

    • 0 svar
    • 855 visningar
  4. Started by danne031,

    Skickade in mitt resultat från triton och fick följande. Samtidigt så får någon annan: Density ρ = 1021.73 kg/m3 at T = 26 °C [1] Och Salinity Sp = 33.2643 (Practical Salinity Unit) Alltså lägre densitet än mig, men högre Practical?

      • Gilla
    • 5 svar
    • 855 visningar
  5. Started by bjomat,

    Jag har precis testat Saliferts Mg Ca samt KH test mot referensvätska. Ca och KH stämde alldeles utmärkt men Mg blev 70 för högt. Jag testmätte 2ggr och allt var väl rengjort. Någon som varit med om liknande eller har jag haft otur och fått en dålig batch? Jag antar att man kan lita på referensvätskan?! Mvh Björn

  6. Started by Mazzi,

    Hej Min osmos släpper igenom lite koppar, vilken del behöver bytas ut? Kollat runt lite och om alla delar ska bytas kan man lika gärna köpa en ny anläggning känns det som...typ samma pengar. Hur gör ni? tacksam för tips och idéer. Mvh Mats

    • 3 svar
    • 854 visningar
  7. Started by RiJo,

    Hej alla, Jag har senaste två veckorna sett en avtagande förbrukning av alkalinitet. Mätt med Alkatronic, Doserat ATI Essentials Pro med doseringspump, så har jag haft en tilltagande trend på alkalinitet som jag mött med minskande dosering. Alkaliniteten har på dessa två veckor gått upp från 8.7 till 9.5dKh, och under samma tid har jag gått ner från 8.5ml ATI till 5ml / dag och ändå ser jag fortfarande en sakta tilltagande trend (350liter burk). Dock känns detta kontraintuitivt då tillväxten i burken är märkbar dag till dag på de flesta korallerna. Är detta ett mät eller doseringsfel? Eller är det biologi? Burken är 6 månader gammal med…

      • Gilla
    • 6 svar
    • 853 visningar
  8. Started by Dimorb,

    Att de får hamna i en nystartad karantän med helt nyblandat saltvatten, 2 små skummare plus cirkulation ELLER att de får gå i en invänjningshink/box innan de släpps rakt ner i DT. Fiskarna skall ha gått i karantän förre leverans så inte parasiter jag är bekymrad för. Tänker mer på skillnader i vattenkvalitet och aggressioner från nuvarande fiskar som är i DT. Vad hade ni gjort?

    • 8 svar
    • 853 visningar
  9. Kalkalger men även andra kalkbildande organismer som växer på rutorna kan påverka KH o Ca förbrukningen mer än du tror. särskilt i kar där man redan kämpar med hög förbrukning då kanske kalkeaktorn orkar inte , och Ballingdosen blir så hög så man får viss utfällning på grund av högt lokalt pH , ledandes till att man får dosera mer än vad som förklaras av biologisk tillväxt. I sådana lägen kan det vara värt att prova att rensa rutorna. Bilden nedan visar hur Kh samt autodoseringen ändras /justeras när jag skrapat. /Jonas

    • 2 svar
    • 852 visningar
  10. Started by BAminoff,

    Mitt kar står vid en norrvägg vid sidan om ett fönster . Om jag öppnar fönstret strömmar kall luft in mest där skummarens vatten kommer ut. Fungerar jättebra som kylning men jag törs inte för det finns kanske nån anledning att inte göra så smuts som kommer med luften och så har en ful fläkt som låter nu. Vad säger ni som vet kan man kyla med friskluft? Förresten jag har turbobebisar ser ut som små kanelbullar jttesöta. MVH BA

    • 2 svar
    • 849 visningar
  11. Started by jhjelm,

    Hej, Ni som kör VÄS, får ni produktion av det som nästan kan beskrivas som ”snor”? Har inte fått det tidigare trots att jag kört VÄS ca 6 månader. Mina vattenvärden har inte ändrats nämnvärt den senaste tiden. MVH Jocke (vet inte om detta var rätt av mig att publicera denna fråga i Kemi)

    • 3 svar
    • 848 visningar
  12. Started by KMG,

    Hade börjat få några små envisa fläckar cyano (bekräftat i mikroskop) efter att antagligen justerat upp belysningen för fort. Inget problem mer än irriterande. Annars väldigt sparsamt med alger på rutor. Har legat väldigt fint och stabilt i näringsnivåer under flera månader (No3 5 och Pi4 0.04). Vill inte tillsätta "problemlösare" då merparten verkar vara baserat på kopparsulfat eller antibiotika, utan kör med mörkläggning, UVC och/eller väteperoxid. I det här fallet mellan 48h -72h mörkläggning med kort tänt för mat. Nu till iakttagelser. Efter 48h hoppade No3 upp på 25 och Po4 0.16!!! Hela tiden har jag kört mitt refugium med cirka 80 l chaeto och en AI Fuge…

      • Gilla
    • 7 svar
    • 848 visningar
  13. Started by ppihlstrom,

    behöver man ha cirkulation av osmosvattnet i påfyllningsbaljan? jag har byggt ihop en automatisk påfyllningsanordning. karet till denna håller tillräckligt med osmosvatten för ett par veckors förbrukning under normala förhållanden - måste detta vatten cirkulera för att inte bli dåligt? karet är helt öppet uppåt, men står instängt i ett mörkt skåp...

    • 2 svar
    • 847 visningar
  14. Started by Fredrik.g,

    Bytte precis 10liter vatten och när jag fyllde på med det nya vattnet blev det vitgrumligt. Har använt samma salt som innan dvs D&d h20. Blandade det igår och har haft det i en ren dunk som alltid. Något som kan vara skadligt eller jag ska bara ta det lugnt.

    • 4 svar
    • 846 visningar
  15. Started by droopy,

    Har kört typ 2 veckor men får inte bukt på ph. Ska inte natriumbikarbonsten höja eller stabiliserar den bara kh? För den ligger konstant på 8. Eller ska ja höja med målarsoda utöver ballingen? Har provat att ta en kopp vatten och bubblat ny luft i och det blev Inge bättre, så ha tror inte att det är dålig luft.

  16. Gjorde iordning en petflaska med 4 dl osmos och 1,5 dl salt. Tänker använda denna som top off om salthalten behöver justeras uppåt. Dutta i framför streamern. Håller detta kvalitet i en sluten flaska ?

      • Gilla
    • 6 svar
    • 845 visningar
  17. Started by Orion,

    Hej! Min refraktometer visar 40ppm/ 1.030 vid 20 grader i mitt akvarium. Vad blir då den volymen vid 25 grader? För visst blir densiteten i saltvatten olika vid olika temperatur? Mvh fredrik

    • 2 svar
    • 845 visningar
  18. Started by Dykaren,

    Eftersom jag håller på att öka korallbeståndet och trimma in nya Ballingtillsatser så testar jag vattnet ganska frekvent för tillfället. Gjorde då en rolig eller i alla fall intressant upptäckt förra helgen då vi hade kalas här med cirka 15 personer inbjudna. Efter att alla hade gått hem så satte jag återigen ner pH-pennan i karet och kunde nu mäta cirka 0,3 grader lägre pH än normalt vid samma tid på dygnet! Visst hade det känts som att det var lite "slut på luft" i rummet men kunde det verkligen ha gjort så stor skillnad? Jag kom fram till att det nog var pH-pennan som strulade och beställde hem nya kalibreringsvätskor... men innan jag hade fått hem dessa så hade pH åte…

    • 2 svar
    • 844 visningar
  19. Started by metcrue,

    Om man vill mäta KH i en kalkreaktor(högt KH) hur skall man mäta när testen inte går så högt. Går det att blanda ut testet?

    • 3 svar
    • 843 visningar
  20. Started by Genne,

    Hej jag har en hög med tester för olika vattenvärden, men alla bruksanvisningar är på Tyska och jag är totalt hopplös på det. Finns det någon stans där man kan finna översättningar? Har just gjort ett vattenbyte och vill ta tester på vattnet då det är något som känns fel i karet. Jag brukar köpa allt jag behöver till akvariet av en handlare där man alltid får Svenska bruksanvisningar, men fann dessa till ett bra pris hos en som laggt ner, testerna är alla Salifert profi test. KH/Alk, PO4, NO2, NO3, pH Vill inte ringa min handlare för att fråga efter något jag inte köpt av honom då det känns fel, fast jag tror att han skulle hjälpa mig. Hoppas på hjälp/Glenn

    • 4 svar
    • 843 visningar
  21. Hejsan gänget. Nu var det fredag och dags för lite vattenprover för min del. Min nya sump står på provtryckning och dagen går åt mina akvarium. Har nyss köpt Reef Foundation ABC+ och har använt det i ca 1.5 vecka. När jag mätte mitt värde så hade jag riktigt högt Ca. (tydligen mätt fel förra gången). Om man har för högt värde vad ska man göra då? måste jag byta vatten snabbt eller ska jag låta det stå? tänkte inte ha i något RF ABC+ mer denna vecka. Hoppas det inte blir ett olyckligt slut för mina små vänner. /Mathias

    • 5 svar
    • 843 visningar
  22. Started by freddi36,

    Undrar om någon har en matematisk formel så man lätt kan räkna ut hur mycket osmosvatten man behöver tillsätta för att få rätt salthalt i karet igen. Säg att du har 1,027 i salt och vill ner till 1,024. Ditt akvarium är på 100 liter för att göra det enkelt. Hur många liter (?) osmosvatten behövs då? Jag undrar även om någon vet ifall man kan räkna ut vad värdena på t.ex Ca och Mg blir efter man gjort vattenbyte. T.ex du har ett akvarium på 100 liter, ditt Ca är 400 och ditt Mg är 1200. Du ska byta 10%, dvs 10 liter. I det nya vattnet är värdena t.ex Ca 450 och Mg 1350. Vad blir då värdena i karet efter vattenbytet? Tack!

  23. Started by bengt,

    Jag kör Tropic Marin Reef Salt, tycker det är det bästa saltet enligt min erfarenhet. Vilket föredrar ni??

    • 2 svar
    • 842 visningar
  24. Started by Johan E,

    Hejsan Jag får inte alls ut den kapacitet som mitt Picobello gav tidigare. Det mesta kommer ut i den röda slangen. Bytte de båda filtren på sidorna före jul..... Vad är felet? Vad göra? Mvh Johan

  25. Started by runstenen,

    Vad är era erf av spårämnen fr Fauna Marin i kombo om man kör deras balling light ? Idag kör jag med Color elemnets 1,2,3 som jag fick av en polare. Jag har inte tillsatt Ultra Trace a,b,c i balling dunkarna. Borde man det även om allt stortrivs ? Ngn som märkt ngn skillnad med eller utan dessa 6 olika produkter, alltså: Fauna Marin Balling Light Trace A, B, C Fauna Marin Color Elements x3

    • 3 svar
    • 841 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.