Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by per.w,

Jag har en fråga!! Jag ser att många använder en strumpa i sumpen med fosfatremover i akvarium där man kör zeo... Jag har läst att man inte kan/ska köra fosfatremover samtidigit med zeo... Hur ligger det till? Mvh Per

• 5 svar
    • 764 visningar
  2. Started by Warmar,

Hej på er! Jag är hyfsat ny med saltvattensakvarium och kör för närvarande enbart mjukisar. Har på senare tid börjat snegla på baillingmetoden för att kunna hantera stenkoraller. Jag har ett 275 liters akvarium och undrar ungefär vad man kan förvänta sig för förbrukning av kalcium, magnesium och karbonater? Givetvis beror de på belastning osv. Men jag är mer ute efter en ungefärlig uppskattning. Hur ofta blandar ni nytt? Varje vecka eller varannan? När jag ändå är igång kanske någon här vet var man får tag på höga smala förvaringskärl att blanda i (5L). Då jag har en akvastabil är de rätt tajt i sumpen. Ordinarie 5l dunkar kommer inte f…

• 4 svar
    • 764 visningar
  3. Started by Admiral,

Ska börja med ballning light snart, har en ghl doserpump med 4 pumpar, kommer få en övers med ballning light vad jag har förstått. undrar om jag kan blanda i den fjärde behållaren spårämnen själv? Ex blanda jod och kalium och osmos vatten för dosering? Vilka kemikalier går bra att blanda, vilka inte? Kan man späda ut med osmos eller inte? Mvh

4. Started by Namnbrist,

Tyckte värdet drog iväg när jag kollade med kh/alk salifert som har bäst före 08-2015. Hamnar på 0.32ml / 10.9 dKH Tog kalibreringsvätskan och den slår över till rosa på samma 0.32. Förmodar att detta betyder att jag ska utgå från att 0.32 är samma som 7.1 dKH som det står på kalibrerings flaskan och inte 10.9? Better safe then sorry så jag frågar er som har koll

• 3 svar
    • 762 visningar
  5. Started by freguz,

Står att PH på vattnet ska vara 0-8 Om man, som de flesta sw kar, har över 8.0, hur gör man då? Brukar ni bry er om det? Anledningen att jag frågar är att det blev helt ofärgat, inte ens lite gult, och att mitt fosfat skulle vara typ 0 låter ju för bra för att vara sant, dags att ana uggla i mossa således...

• 1 svar
    • 762 visningar
  6. Started by Fredrik.g,

Bytte precis 10liter vatten och när jag fyllde på med det nya vattnet blev det vitgrumligt. Har använt samma salt som innan dvs D&d h20. Blandade det igår och har haft det i en ren dunk som alltid. Något som kan vara skadligt eller jag ska bara ta det lugnt.

• 4 svar
    • 761 visningar
  7. Started by Fagerberg,

Någon som kan rekomendera ?

• 1 svar
    • 761 visningar
  8. Started by Ouscazz,

Jag har under vintern råkat ut för skarpt avvikande mätresultat med Saliferts Mg-test. Kitet är nytt med lång utgångstid. Jag mäter alltid mina värden vid samma tidpunkt på kvällen. Mitt mål är att hålla Mg på 1290mg/l, det är där värdet hamnar utan Ballingdosering och med veckovisa vattenbyten med Read Sea Salt. För en månad sedan avläste jag plötsligt 1320mg/l, blev fundersam om jag hade gjort mätfel och gjorde om testet med exakt samma resultat. Dagen efter, och de följande veckorna mätte jag åter stabila 1290mg/l. Igår kväll gjorde jag nytt test och fick ett värde av 1230mg/l. Det kändes fel så jag gjorde om testet, med identiskt resultat, 1230mg/l. Jag behöll lu…

• Gilla
    • 8 svar
    • 761 visningar
  9. Started by oualid,

Hej. Mina koraller SPS + LPS växer inte längre sedan vintern. Dessutom alla mikroorganismer som fanns i sumpen försvann. När jag byter ut filtersocken ser jag inga pods eller andra små organismer. Inte heller ser jag pods i makroalgreaktorn. Akvariet känns sterilt. Värden på Ca, Mg, KH, PO4, No3, KH, temp, salinitet är OK. Jag använder inte osmosvatten. I sumpen har jag filtersocken, Skummaren (Deltec), aktivkol, levande sten och en algreaktor. Temperaturen är på 25c. Akvariet på 567L är 4 år gammal. Belysning är Maxspect razor 320w. Jag matar fiskarna två gånger per dag och korallerna 1 gång per vecka. …

• 4 svar
    • 760 visningar
  10. Started by Keller,

Vad är den rekommenderade salthalten för ett revakvarium? Jag har alltid kört på 1,025 men nu kör jag Aqua Calculator appen på min ajfån och tänkte kolla hur jag kan justera ner salthalten (ligger på 1,0265 nu och när jag ställde in önskat värde så står det att det är ovanligt högt för ett revkar. Jag trodde det var det som de flesta kör. Ja ja, vad ligger ni andra på?

• Gilla
    • 8 svar
    • 760 visningar
  11. Started by Genne,

Hej jag har en hög med tester för olika vattenvärden, men alla bruksanvisningar är på Tyska och jag är totalt hopplös på det. Finns det någon stans där man kan finna översättningar? Har just gjort ett vattenbyte och vill ta tester på vattnet då det är något som känns fel i karet. Jag brukar köpa allt jag behöver till akvariet av en handlare där man alltid får Svenska bruksanvisningar, men fann dessa till ett bra pris hos en som laggt ner, testerna är alla Salifert profi test. KH/Alk, PO4, NO2, NO3, pH Vill inte ringa min handlare för att fråga efter något jag inte köpt av honom då det känns fel, fast jag tror att han skulle hjälpa mig. Hoppas på hjälp/Glenn

• 4 svar
    • 760 visningar
  12. Started by Halogen,

Hej, Jag är lite fundersam gällande faktorer som påverkar ph...eller är jag helt ute och cyklar? Om jag har förstått rätt så har en sur lösning (ph<7) ett överskott på vätejoner och en basisk lösning ett överskott på hydroxidjoner. Men hur hänger detta ihop med att ett överskott på syre ökar ph och ett överskott på CO2 minskar ph? /PP

• 0 svar
    • 760 visningar
  13. Started by Dimorb,

Hittade två stycken flaskor i skåpet och tänkte använda dem för att bekämpa otrevligheter på fraggar. Mina frågor. Finner inte någon hållbarhetstid på flaskorna - hur länge kan man anta att de fungerar? Någon som vet vad som är i och om ämnet kan bli giftigt/farligt/fälla ut andra ämnen med tiden? En flaska är öppnad och en är oöppnad. Tacksam för svar. Har sökt på nätet men finner inte ut något för det verkar som om de har stoppat produktionen och ersatt med ett annat medel.

• 6 svar
    • 756 visningar
  14. Started by Bmwpower,

Hur påverka saltmängden i karet fisken och korallerna. Kollade i påsen från handlaren och där var 1,021-1,022 mätt med en refraktor Medans en handlare hade 1,028. Vore intresant och veta hur det påverka livet i karet.

• 1 svar
    • 756 visningar
  15. Started by nike83,

Igår så fick jag tillbaka mitt ICP-test från Fanua marin (skickade i fredags). När jag skulle börja justera vissa vattenparametrar så kom jag till Barium där det visade sig att jag skulle dosera en HEL flaska. dvs ca 200kr i karet för något som mycket väl kan vara lite mätfel + att jag misstänker att FM har fel nivåer i sina tester om man jämför text och graf/testrapport. mailat FM om detta, då jag tycker det är väldigt konstigt att behöva dosera en hel flaska.

• Gilla
    • 1 svar
    • 756 visningar
  16. Efter ett par år på forumet tror jag att jag förstår(teoretiskt) de flesta diskussioner, ett undantag är skillnaden mellan Balling och Kalsium reaktor. tex, Ersätter reaktor helt ballinger? Om mediat är kalk, var kommer spårämne och magnesium från ? Någon som kan utveckla eller har en länk

• 1 svar
    • 756 visningar
  17. Started by bengt,

Jag kör Tropic Marin Reef Salt, tycker det är det bästa saltet enligt min erfarenhet. Vilket föredrar ni??

• 2 svar
    • 756 visningar
  18. Started by Don J,

Har bytt dator och hittar den inte... // J

• 2 svar
    • 755 visningar
  19. Started by havre,

Som samhällvetare och humanist är det här med saltvettenskemin en helt ny barriär att spränga. Jag behöver få svart på vitt om jag tänkt rätt gällande dessa två begrepp. Buffer, när Ca höjs från ett värde till ett annat. Ca -380- till -420- Balling, när mängden Ca på ett visst ppm ökas den så att det tar längre tid innan Ca minskar i ppm Ca, finns mer att ta av. -----420----- Är jag helt ute och cyklar? Känns märkligt eftersom begreppet "buffer" för mig är vad balling gör, dvs en buffer är något som kan tas av utan att något minskar. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 755 visningar
  20. Started by slarvid,

Kan bli så om vädret tillåter att jag sticker och köper ett nano i helgen samt ls! Frågan är med vattnet! Hur doserar man saltet? Samt efter jag slängt i saltet i vattnet, är det bara slänga i sten då? Eller måste det stå ett tag och gotta till sig

• 5 svar
    • 753 visningar
  21. Started by morphriz,

Hej alla, hjälp vad mycket skoj det finns på internet Letade efter info om ammonium upptag, tråden jag slängde igång förut idag, när jag trillade på detta: http://advancedaquarist.com/issues/jan2003/feature.htm Vad ska man säga. Randy Holmes-Farley i farten igen!! mvh Mattias

• 1 svar
    • 751 visningar
  22. Följande frågor och ämnen är centrala och en av hörnstenarna inom saltvattensakvaristiken, och kommer upp med jämna mellanrum i spridda trådar. Låt oss diskutera dessa ämnen. 1)Vilka nivåer av nitrat vi bör ligga på? 2)Vid vilka nivåer blir nitrat skadligt? 3)Får vi verkligen nitrat/kvävebrist i ett saltvattensakvarium nånsin? 4)Är de ens i något fall bra att tillsätta nitrat? Jag går först ut och ger några kommentarer: Min grundtro och övertygelse är att det i princip alla situationer är fel att dosera nitrat. Jag tror också att vi aldrig får en kvävebrist i ett akvarium. Så här stöder jag mina tankar: På revet har vi nitratvärden som ligger under de mest hårdkörda zeovi…

• 0 svar
    • 749 visningar
  23. Tänkte bara höra om någon annan har observerat eller har insikt i varför. Jag har testat över 80 ICP med ATI. Har mer eller mindre ALLTID mätt 0 i zink och aldrig någonsin fått rekommendation att dosera det till trots för total avsaknad i säkert 50 tester i rad. Nu plötsligt har de startat å rekommenderat dosering av zink - på de 2 senaste ICP testerna. Någon som vet varför det har ändrat sig? Vad bidrar zink i huvudsak med i akvariekemin? @jonasroman @stigigemla

• Gilla
    • 5 svar
    • 749 visningar
  24. Started by Julgran,

Jag startade upp ett 290 lit kar för 6v sedan. Under fyra veckor fyllde jag på med "veckobytesvatten" från mina två små nano-kar som varit igång i knappt ett år tillsammans med nyblandat vatten. Jag har för tillfället 20 kg schysst ls i karet och 2x30w lysrör igång 8 tim dagtid. En grotech påhängsskummare puttrar dygnet runt. Alla vattenvärden är som de ska enligt skolboken förutom värdet för Nitriten. Jag använder Salifert testen och värdet före 0 på färgkartan är 0,1 mg/l. Från ovansidan så ser det nästan ut som noll = icke rosafärgat. Men när jag tittar genom provet från sidan så ser jag en svagt rosa färgton som visar att Nitritvärdet är 0,01 mg/l. Hur pass allvarli…

25. Started by jupiter,

hejsan! skriver inte så ofta här på forumet men läser desto mer. nu tänkte jag att jag kanske kan ha något att komma med som hjälp till några av er med betoning på kanske. fick med vid en inköpsresa lite calcium och magnesium i stora hinkar + en länk från reefkeeping där det finns recept på hur man skall blanda detta. vet inte själv om jag kommer att använda det, har heller inte läst det så noga men jag har en fått det översatt på svenska om det finns intresse av detta så får ni gärna maila eller pm'a mig så kan jag maila det. tror inte att jag får publicera det här då jag inte har kontrollerat om det är okej http://www.reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php//jonata…

• 2 svar
    • 749 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.