Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by johnsson_82,

Kan man använda Sera bio nitrivec som bakterieflora vid uppstart av saltvattensakvarium eller måste man ha någon flora speciellt anpassad för saltvatten? Jag pratar om den här produkten http://www.sera.de/en/products/in_category/filter-and-purification-bacteria-382/product/sera-bio-nitrivec.html

2. Started by wrang,

Tästade mitt vatten i kranen idag för att kolla tänkbara silicat problem. Testade med Salifert Si test Kranvatten 3mg/l Osmosvatten 0mg/l (var lite svårt att bestämma sig men lutar mer åt 0mg än 0.03mg ) så detta kan ju vara bra att kolla upp även hemma hos er andra Mitt osmosfilter är ganska nytt kör väll upp en 60liter i månaden å har haft det sedan april Kommer ifrån Alingsås ca 5 mil norr om Göteborg Så er med algproblem kolla era osmos eller vatten från kranen det är mycket att det kan vara detta som är bla boven

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Ewwe,

Hej. Undrar om det är någon som har hunnit köra med miracle mud som kan dela med sig av sina erfarenheter och åsikter kring den "sanden"? Är den verkligen så bra som det påstås? Skickat från min D5803 via Tapatalk

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by r_kane20,

Hejsan! Skickade in ett test till marinlab för att se varför jag har för värden på karet. Förstår att att mitt fosfat är ganska högt men även P vet dock inte vad de är.. eller vad man ska göra åt de? Frågar därför om lite hjälp om vad gör bör och ska göra för att få till fina värden:) har märkt lite minskad tillväxt på några lps koraller oxå. kör med skummare endast som filtrering och pytsar i KH och Ca manuellt behöver nästan aldrig tillsätta Mg, de håller sig fint med vattenburens Results_2019_01_29_9612.pdf

• 2 svar
    • 534 visningar
  5. Started by rambomyran,

Vad händer om du kör vanligt kranvatten genom aktivit kol? Blir de ngn som helst skillnad eller är vattnet de samma? Eller rättare sagt blir värdena dom samma? Om ingen har svaret så ska jag pröva!

• 2 svar
    • 945 visningar
  6. Started by Thomas141,

Hej Nu drar jag i gång igen, jag har varit utan kar i två år sålde av tidsskäl nu börjar abstinensen komma... När jag körde sist så gjorde jag nog rätt många fel, men vis av erfarenhet så tänkte jag planera min uppstart denna gång och försöka välja strategi. Målet är att få ett lättskött kar som kan klara sig utan tillsyn i en vecka. Jag har ett gammalt hus och jag har tidigare haft problem med kallras så hur gärna jag än vill så tänkte jag nöja mig med lysrör och mjukisar. Detta för att slippa avdunstning. Tanken är ett specialbyggd borrat hörnkar på runt 400L scummare blir en aquaCare 700 A, Hade en sådan sist och var kanon nöjd. That is about it allt annat är för förha…

7. Started by Admiral,

Ska börja med ballning light snart, har en ghl doserpump med 4 pumpar, kommer få en övers med ballning light vad jag har förstått. undrar om jag kan blanda i den fjärde behållaren spårämnen själv? Ex blanda jod och kalium och osmos vatten för dosering? Vilka kemikalier går bra att blanda, vilka inte? Kan man späda ut med osmos eller inte? Mvh

8. Started by TgL9705,

Tänkte att vi kunde jämföra lite med vad vi stoppar i våra burkar,dvs magnesium,strontium,All in One mm.Det finns en uppsjö av tillsatser och alla kommer fram till vad som passar deras akvarium bäst pga antal koraller mm. Jag har jättefina vattenvärden utslagna koraller,fiskar som mår bra men problem med brunalgen Lobophora variegata,denna sprider sig mer och mer och jag har ingen aning vad jag ska göra förutom skaffa en Naso Litturatus som verkar omöjlig att få tag i nu. Jag kör osmosvatten,och tillsätter Salifert All in One,magnesium,iodine och allt trivs men denna alg trivs bättre. Kan det vara nån av tillsatserna som triggar den?

• 2 svar
    • 856 visningar
  9. Ja, en del vet såklart detta, men för er som inte vet så tar jag idag upp teorin kring: Hur kan KH stiga när man tillsätter Ca(OH)2(Kalkvatten)...det innehåller ju inga karbonater?..frågar sig säkert en del som inte som jag gillar kemi. Ja, alltså, vanlig balling, dvs kalciumklorid i en behållare o NaHCO3 i en annan, där är det såklart busenkelt och förstå att man höjer BÅDE kalcium o KH, den ena burken innehåller ju kalcium o den andra karbonater. Men, för oss som använde kalkvatten förr i tiden, vet att kalkvatten som alltså är Ca(OH)2 löst i vatten, höjer trots frånvaron av karbonater, även det BÅDE kalcium och karbonathårdheten. Skälet är…

• Gilla
    • 2 svar
    • 841 visningar
  10. Started by crille,

en stilla undran, skulle inte zeolith av nån sort funka i silikatfiltret efter osmosen, som jonbytare?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Ilma,

HeJ, Köpte ett fosfattest från JBL och jag blir inte klok på det. Jämförelseskalan går från ofärgat till mörkblått. Alla är blåa nyanser. Men provet blir grön/blått! Helt omöjligt att läsa av något bra värde. Har någon erfarenhet av dessa tester? Finns det något trick man kan ta till? Mvh Magnus

• 1 svar
    • 793 visningar
  12. Tar gärna emot förslag och erfarenheter på vad ni har använt vid sykling/seed av akvarier. Har tidigare bara kört med fisk men hade tänkt komplementera med bakterier som kan bidra till att förkorta ner inkörningsprocessen. Detta vill bli ett dedikerat korallsystem så osäker på om det behövs så mycket men prövar å få översikt. Har tidigare brukt aquaforest men är inte helt imponerad av deras produkter. Någon som testat rowabac?

• 1 svar
    • 387 visningar
  13. Hej, Jag, som så säkert flera andra, är ganska trött på att väga, mäta och kladda runt med en massa pulver när balling-dunkarna börjar ta slut. Min tanke är att göra portionspåsar som man bara öser in i dunkarna vid behov. Så min fråga är helt enkelt - kan man blanda natriumkloridfritt salt ihop med magnesiumkloridhexahydrat samt magnesiumsulfatheptahydrat i en och samma påse när dessa är i pulverform? Kommer det ske någon reaktion som man helst vill undvika? Salterna kanske blir en stor klump?

• 1 svar
    • 720 visningar
  14. Started by Gnarkill,

jag sitter och funderar på det här med att höja KH:t i mitt kar efter som att det är lågt. Kan man använda Santa Marias Bikarbonat /Natron eller är det år pipan fel?

• 1 svar
    • 879 visningar
  15. Started by danne031,

Snappade upp detta på ett annat ställe men får ingen klarhet i vad som händer. Först trodde jag att ättika är en kolkälla, är det ofarligt svagt för att fungera som det eller? Vad är det som egentligen händer när kh sjunker av ättika?

• Gilla
    • 1 svar
    • 475 visningar
  16. Started by Tedd,

Hej! Jag hittade en sida som kan vara bra för många nybörjare där det står lite smått och gott om olika vattenvärden och mer. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=vattenvarden Varsågoda, man ska hjälpa varandra.

• 1 svar
    • 889 visningar
  17. Started by freguz,

Ser många Triton Lab tester med ganska höga aluminium-nivåer, antingen har man kört mycket med alu remover, eller så har saltet man byter vatten med höga nivåer ibyggt i saltet. Så jag tänker att då är dessa nivåer inte direkt nåt att oroa sig för? Om Al var giftigt skulle ju inte saltleverantörerna våga ha aluminium i saltet?

• 1 svar
    • 1k visningar
  18. Started by Andreas_Lindholm,

Hej! Jag har sedan uppstart av akvariet använt kalkvatten som topoff. Mäter låg fosfathalt med salifert test och har inga gröna alger eller liknande (2 fighter med cyanotillväxt hittills). Har förstått att fosfat binds till tillsatta carbonater och ansamlas i sand och levande sten. Men vad händer sen? Är fosfaten bunden tills pH sjunker? Skummas delar av den bundna fosfaten bort? Binds den i korallernas vävnad? Med vänlig hälsning, ante

19. Started by SkogsflickaN,

Jag är inget vidare på tyska, inte heller italienska eller nederländska... Men jag gjorde ett försök till att testa vatten här hemma för en liten stund sen. Med Seras test så kunde jag hälla i 2 droppar, så vart testvattnet blått. Testade även med Saliferts test, och då visade det 4,8. På det sistnämnda vet jag inte ens om jag gjorde rätt, för det fanns ytterligare en flaska i förpackningen, med någon vätska i, men jag kunde inte se någonstans att man skulle ta något av den. Följande flaskor finns alltså i testet: KH-Ind (batch:0308-E) KH (batch:0308-C) Alkalinity Check Solution: Det är alltså denna vätska jag undrar över, vad används den till?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Nordin,

Har en påse Biophos 2 jag tänkte börja ha de i karet då fosfaten vägrar vilja ge upp, men har inte hittat några doseringsråd alls, förmodar att det är 1dl/100L vatten. Hur länge vågar jag ha den hängandes där? 2v kanske?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  21. Funderar på att dosera FM ultramin S och ser att den innehåller kolkälla. Vad ska jag tänka på då?

• 1 svar
    • 991 visningar
  22. Started by Jerka,

På mitt arbete har vi denna osmosanläggning. Är det lämpligt att använda detta vatten till mitt kar? (länken går till en PDF-fil om anläggningen) www.grafiskelservice.se/page/info/get_file.asp?id=3297

• 1 svar
    • 886 visningar
  23. I senaste numret av Practical Fishkeeping testar de ett gäng av marknadens saltblandningar. De blandar salt och mäter sedan nivåerna på en mängd mätbara ämnen (total nitrogen, ammonia, nitrite, nitrate, total inorganic phosphate, pH, calcium carbonate, calcium, alkalinity and magnesium). Mätningarna är gjorda av ett kommersiellt proffslabb. Deras testvinnare är H20 Ocean. Till näst bäst utser de Tunze Reef Excel. Deras värdering av de olika testresultaten kan säkert ifrågasättas men det är definitivt en läsvärd artikel för den som är ute efter det optimala saltet. Länk till deras puff för artikeln: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=2667 För de som bor …

• 1 svar
    • 821 visningar
  24. Started by sonny,

ni som har redox vad ligger ni på

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by urcellen,

Hej på er behöver få lite tips på vad som kan vara mitt problem. Jag har ett 5oo liters akvarium med mjukkoraller ca 60 kg levande sten och ca 15 fisk.Har under de senaste 2 dagarna fått ett mjölkaktigt vatten i burken. Mina vattenvärden är som följer salthalt 1024,Ca 470,Mg 1380 Kh 10,Ph 8,0.Tillsätter mg och ca när det behövs dock ej så ofta med ca då jag har bara mjukisar.Däremot Kh får jag höja regelbundet då det förbrukas snabbt använder metoden med bikarbonat och rostad bikarbonat blandningen för detta ändamål.Jag har under lång tid kämpat med höga nitratvärden mellan 50-80 ppm och har då under en längre tid använt Ultrabak utan synbart resultat dock... Fick rådet a…

• 1 svar
    • 1,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.