Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Nu är det 5e månaden i rad som jag får ett värde på titanium, har denna månad ökat igen, från 3,2 till 3,7 ug/l. FM har 3,5 som max i riktvärde. Har ingen aning om vart detta kan komma från och hittar ganska lite om det på nätet. Bytte doppvärmare för 2 månader sen så det bör ju inte vara anledningen. Har inga titanskruvar eller så någonstans heller, så vitt jag vet. Min enda gissning är att det kommer från den kåpa som jag har stående på akvariumet (som är på väg att bytas ut mot en hängande variant). Den är vitmålad och kommer i ofta i kontakt med akvarievattnet när jag är nere och grejar etc. Vit målarfärg innehåller ju vanligtvis…
-
- 0 svar
- 393 visningar
- 1 följare
-
-
Har precis blandat till Tropic Marines BIO-Calcium Liquid-pulver och ska köra igång ikväll. Jag har däremot innan kört med en massa olika tillsatser som bland annat Peter wilkens coral och ngt annat av samma märke. Tillsatt KZ coralSnow, Fauna Marines; Ultra Marine S & Ultra Organic. Och nu har jag även fått med Grotech tillsatser Coral A, B och C. Kan jag eller bör jag blanda ner något av detta i någon av mina dunkar med Tropic Marin BIO-CALCIUM Liquid eller kanske något helt annat? Dosera något av ovanstående separat eller bara förlita sig helt på TM BIO-CALCIUM Liquid-ballingmetoden?
-
- 23 svar
- 2,4k visningar
-
-
Tills dess jag fått igång min kalkreaktor någon gång i höst/vinter så hade jag tänkt försöka dosera Ca+Mg "manuellt" och funderar på att handla dessa på PWSS: TM Bio-Calcium Liquid set 3x1000 ml TM Magnesium liquid 1000ml Någon som skulle vilja råda mig till att göra annorlunda? Är det något mer jag behöver? Observera att jag har inte speciellt stora SPS:er för närvarande, bara små fraggar, men däremot 12-15st av dom och en 7-helsikes massa ljus. Detta är första gången jag börjar labba med kemikalier också, så...
-
Hej! Vilken av Tropic Marines "Bio calcium liquid" flaskorna ska jag använda för att höja Kh? a eller b? Har sett 2 alternativ, och blev därmed osäkerr i och med att jag behöver höja Kh. Hälsningar Patrik
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej ! Någon som provad TMs produkt( har sökt på forumet men inte hittat)? Känns som en bra o billig lösning för att skapa balans mellan N/P när man har uppnått värden enligt rekommendation. "NP-Bacto-Balance is ideal for keeping nitrate and phosphate low while maintaining the important balance between these key nutrients."
-
Hej! Jag är nu inne på min andra vecka av inkörning och väl medveten om att värden o sånt flyger härs o tvärs... Har 540 liter + 170 liter sump med nylagd DSB. Ljus är på max 25% enligt tidsschema och kornigt brunt material har börjat bildas på sand och död sten. Har bara 6 kg levabde sten Har mätt vid tre tillfällen. Det senaste gav: salt 1.025, NO3:25 och PO4: 0,33. Mina frågor är: PO4 testet hamnade på den "bebisblå" färgen d.v.s 1....Denna siffra delar jag med tre enligt instruktion och hamnar då på 0.33...Har jag rätt i min tolkning eller gör jag ett rookiemisstag ??? NO3 testet hamnade denna gång på 25mg/l...hittar dock ingen referens…
-
-
- 7 svar
- 746 visningar
-
-
Hejsan! Jag upptäckte för några dagar sedan att topparna på min seriatopora dör (eller vitnar). På dom flesta topparna handlar det bara om precis den lilla spetsen i toppen (0,5 mm). På detta vita område har det sedan börjat växa en brun alg som jag inte kan se någon annanstans i akvariet. Väldigt konstigt för det händer bara på mina seriatoporor :S Mätte värdena precis i kraret och dom var som följande: Ca: 450 Mg: 1170 (lite lågt) KH: 9,0 Salthalt: 1,024 (refraktometer) Har tyvärr inga test för phosfat, nitrat och nitrit. Detta pga att jag testa dessa så sällan innan så därför har det inte blivit att jag köpt nya (lärde mig att kunna gå efter vissa koraller på deras uts…
-
Tja. Har just tömt mitt kar i en golvbytar-process och pelletsfiltret får inte plats bland all sten, kan man tömma det på pellets och torka dem och sen köra vidare med dem som en nystart igen när man kör igång stora karet igen? Ska jag skölja dem i sötvatten innan jag torkar dem? Tack på förhand. Mvh/ Jimmy.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad tror ni om dessa värden ifrån mitt senaste Tritontest.... Mätvärde Börvärde Skillnad Al 4976.00 μg/l 2.00 μg/l 4974.00 B 4270.00 mg/l 4.50 mg/l 4265.50 Sr 3743.00 mg/l 8.00 mg/l 3735.00 V 4046.00 μg/l 1.20 μg/l 4044.80 P 7098.00 μg/l 6.00 μg/l 7092.00 PO4 21.720 mg/l 0.018 mg/l 21.702 2020-05-30.pdf
-
-
- 16 svar
- 2,7k visningar
-
-
Ibland har man tid över. Idag hade jag det. På reefcentral finns en hel del vackra akvarier. Jag bestämde mig för att kolla hur deras vattenparametrar såg ut. Mitt antagende var att detta är akvarier som verkar må väldigt bra. Vattenet måste vara ganska ok. Och tar man genomsnittet på dessa kan man vara övertygad om att det är siffror att sträva efter. Detta är vad jag fann efter att ha kollat de 44 senaste burkarna. Kalcium: genomsnittet låg på 418 mg/l. Högsta värdet låg på 500 men det måste ha varit fel eftersom hans Mg låg på 1600, dKH på 13, osv. Av de realistiska värden var det högsta 475 och det lägsta 390 Mg: genomsnittet var 1328. Det högsta var 1470, de…
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Intressant tråd på ultimatereef. http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=555963 Har bra färger och tillväxt på SPS trots skyhöga nitrat och fosfatvärden. Killen har haft två TOTM så det är ingen nybörjare (kolla in hans två TOTM) Mvh Mattias
-
- 0 svar
- 683 visningar
-
-
Jag har en Hanna Checker för PO4, HI-713. Den visar nästan alltid 0.00 eller 0.02 ppm, vilket inte känns helt orimligt. Det som förbryllar mig är att när jag testar med referensvätskan som ska innehålla 0.2 mg/l PO4 visar checkern 0.00. Mg/l är väl samma sak som ppm i det här fallet?
-
- 23 svar
- 1,9k visningar
- 1 följare
-
-
Gjorde sönder mitt "motstånd" på min osmos anläggning,krossade den. Har beställt nytt filter men det kommer faan inte. PÅ måndag åker jag på 2 veckors semester till rödahavet. Frågan är skall jag göra vattenbytte på kranvatten eller hoppa över bytet? Påfyllningsvatten har jag ju inget val med..... det måste ju fyllas på...
-
- 2 svar
- 785 visningar
-
-
Efter att ha startat mitt 375L med TM pro reef salt som vi har haft en diskussion om här på forumet så fick jag äntligen mitt test och efter kontroll har jag 260 i värde. Så vid vattenbyte kommer saltet att skakas om först för att sedan blandas enligt svar från mr balling. Har även en flaska med 48gram seltin blandat till 1L vatten som jag doserar 1dl var dag i tron att det kommer att stiga. //Jonas
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
- 2 följare
-
-
Hej! Läste någonstans att Jonas Roman (kanske) fick delning på sina acroporatoppar när han började Co2 reducera inluften till sin skummare. Vet att även Lasse testar detta. Ja mätte Co2 halten hemma tidigare i år. Jag hade i medel Ca 1500 ppm Co2 i sumprummet där skummaren tar sin luft. Visste att det var lite skevt och förra veckan gjorde ja slag i saken och drog en slang till vinden, som ja kopplar direkt i skummarinsuget. Då får ja i vart fall ner Co2 halten till ca 430 ppm i inluften till skummaren. Nu kommer ja till det lite knepiga. Det verkar som om ja får samma fenomen som Jonas. Acropora topparna förgrenar sig. Har n…
-
-
- 4 svar
- 663 visningar
-
-
-
För oss som får "reklam" från Triton så damp detta ner i brevlådan i morse: Ett nytt "mirakelmedel" i kampen mot cyano? Jag tycker det är bra för hobbyn att tillverkare tar upp kampen mot cyanon och kanske ökar förståelsen varför den uppkommer och hur vi undviker samt bekämpar cyanon. Blir spännande att följa. CYA-NO Derived through TRITON’s unique scientific work in N-DOC lab testing and establishing the TRITON N:C:P Ratio. CYA-NO is a cyanobacteria inhibitor which aids against the most common forms of cyanobacteria…
-
Är det någon av er som kör med triton base elementz? Jag har mina funderingar på att testa detta. Slänger in en länk till en butik som har det? Vad tycker ni är det värt att satsa på? http://shop.foretagsakvarium.se/sv/tillsatser/balling/triton-base-elementz-41000ml.html
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har under 3-4 år nu kört Triton Core7 men har börjat snegla på ATI Essential Pro då jag tycker Core7 är lite för dyrt egentligen. Behöver man dosera mer av ATI än Core7? Andra för eller nackdelar?
-
- 0 svar
- 493 visningar
- 1 följare
-
-
Tänkte höra om det finns erfarenhet av tritonlab core7?skulle vilja testa för jag kör fauna marine balling light idag men vill testa något nytt!vad är fördelarna och hur justerar man in det!ska man bara mäta KH och sedan dosera lika på alla flaskor? Mvh/Tommy
-
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej. Kan man köra detox utan att veta sina värden på koppar , alu , osv osv ? Misstänker att jag kan vissa oönskade ämnen i lps karet.
-
- 6 svar
- 852 visningar
-
-
Senaste ICP test, vad säger ni? chrome-extension___mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai_index.pdf
-
-
- 2 svar
- 512 visningar
-
-
Hej! Fick hem resultatet från senaste ICP via triton idag och när jag är inne och försöker ladda hem PDF:en som jag brukar så hittar jag inte i senaste uppdateringen av hemsidan vart det är någonstans? Upplever någon annan liknande problem? Verkar bara finnas ett interaktivt schema som man kan välja värden och ladda hem en bild av det. Om det är så att PDF:en har försvunnit och möjligheten att ladda hem den så är det ett stort minus enligt mig.
-
-
- 5 svar
- 582 visningar
-
-
Lämnade in ett test... Ser att jag har för höga ämne..hjälp mig att tyda det bättre och vilka ämne är akuta att sänkas/höjas. Triton Lab.pdf
-
-
- 22 svar
- 3,1k visningar
-
-
Efter att ha lyssnat på Triton Labs föredrag på Sjöfartsmuseet blev jag sugen på att fördjupa mig i deras "tänk" och metod. Jag har surfat runt på lite olika forum och på Ultimate Reef finns det många trådar om Triton Lab. Triton lab kan delas in i två delar. Den ena är deras lab som mäter alla macro och spårelement och den andra delen är att köra enligt deras metod. Triton lab metod bygger på ordentlig (mycket) belysning och ett väl fungerande refugium och inga vattenbyten. Man justerar kH till ett värde av 8 (Base2) och därefter doseras alla deras Base Elementz och man håller fortsatt koll på kH. Justering av B-E sker efter hur kH påverkas. Deras B-E ska vara komplett o…