Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by runstenen,

En undran till er kemister + wannabes:) Jag underhållsdoserar en del ämnen från Triton. Som ni vet står det inga doser/anvisningar på flaskorna fr Triton Labs utan man får detta anpassat till sitt vatten efter tritontest. Med tiden har jag kommit fram till olika doser/ml per vecka för tex Boron m Tritons Boron flaska. Om jag nu köper tex Ati Boron på 1 liters flaska ist för Tritons 1 liters flaska : Kan man anta att det är likvärdig koncentration i denna så jag kan köra samma ml/vecka som med Tritons flaska ? Svårt att veta såklart, men vad skulle ni gissa ? @jonasroman @Lasse mfl ? Och samma frågeställning då på Strontium, Kalium, Jod så länge det är sam…

• Gilla
    • 8 svar
    • 730 visningar
  2. Started by KMG,

Hej! Ni som ligger på nitrat mellan 2 och 10, hur pass mycket matar ni era fiskar. Ligger dom på svält? Punkmatar ni? Foderautomat? Hur ofta per dag? Har ni refugium med t.ex. Chaeto och/eller dsb för att hålla nere nitrat och fosfat? Mina firrar får pellets 2 ggr/dag via automat samt en kub mysys. 820 liter vatten i karet. Mitt nitrat hamnar kring 25 - 30. Kör Triton-metoden

• 4 svar
    • 728 visningar
  3. Started by Pasaputte,

Hej är det nån som har provat detta ? det skulle vara perfect för en Nano med SPS Dosage: 1 piece / 50 L / 4 months http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/oxid-oxid/Automatic-Elements-Pohl-s-B-Balance-Concentrate-5-pcs.html http://reefbuilders.com/2014/06/03/zeovit-automatic-elements-dosing-system-iodine-fluoride-iron-amino-acids/

• 0 svar
    • 726 visningar
  4. Started by Mazzi,

Hej Vilken Hanna Checker för fosfat är att föredra? /Mats

• 3 svar
    • 725 visningar
  5. Started by RiJo,

Hej alla, Jag har senaste två veckorna sett en avtagande förbrukning av alkalinitet. Mätt med Alkatronic, Doserat ATI Essentials Pro med doseringspump, så har jag haft en tilltagande trend på alkalinitet som jag mött med minskande dosering. Alkaliniteten har på dessa två veckor gått upp från 8.7 till 9.5dKh, och under samma tid har jag gått ner från 8.5ml ATI till 5ml / dag och ändå ser jag fortfarande en sakta tilltagande trend (350liter burk). Dock känns detta kontraintuitivt då tillväxten i burken är märkbar dag till dag på de flesta korallerna. Är detta ett mät eller doseringsfel? Eller är det biologi? Burken är 6 månader gammal med…

• Gilla
    • 6 svar
    • 724 visningar
  6. Started by campokatt,

Såg inlägget om JBL testsattsen men ville inte tränga mig på i hans tråd. Vilka märken på tester ska man välja nu då? Har Sailferts Ca och KH test. Lite glädjevärden har jag hört men vet man hur det brukar se ut så kan man ju iallafall se att allt är som det brukar och att inga värden sticker iväg... Fosfat har jag mätt med Aquarium systems test. Enkelt o bra men lite svåravläst... Ge gärna förslag på billiga o bra tester o testsatser. /Mattias

• 1 svar
    • 724 visningar
  7. Hej som rubriken lyder så överdoserade jag ordentligt, glömde att jag tagit bort droppkorken, så hällde frisk i ca 20 ml i mitt 200 liter system.. enligt instruktion ska man dosera 3-15 ml /1000 liter...... bör jag göra något? Är vad jag förstår näringslösning, borde inte ställa till det allt för mycket eller? tyvärr har jag inget salt hemma så kan inte byta vatten. //Axel

• Gilla
    • 8 svar
    • 723 visningar
  8. Started by LN21,

Hej! Läste någonstans att Jonas Roman (kanske) fick delning på sina acroporatoppar när han började Co2 reducera inluften till sin skummare. Vet att även Lasse testar detta. Ja mätte Co2 halten hemma tidigare i år. Jag hade i medel Ca 1500 ppm Co2 i sumprummet där skummaren tar sin luft. Visste att det var lite skevt och förra veckan gjorde ja slag i saken och drog en slang till vinden, som ja kopplar direkt i skummarinsuget. Då får ja i vart fall ner Co2 halten till ca 430 ppm i inluften till skummaren. Nu kommer ja till det lite knepiga. Det verkar som om ja får samma fenomen som Jonas. Acropora topparna förgrenar sig. Har n…

• Gilla
    • 4 svar
    • 722 visningar
  9. Started by elvir,

Hej, Jag har ett nystartat kar 80L Aqua Medic Blenny, ca 2 veckor sedan började jag mitt nya revkars äventyr. Jag har ca 7kg levande sten, och ca 4kg död väldigt urtvättad sand. har använt osmos vatten vid start, gör även mitt eget osmos vatten. Använder Aktivt kol. Allt har sett bra ut börjar redan få röda kalkalger på stenarna, ser små djur som håller sig på glas rutan. så här såg mina tester ut vecka 1 och vecka 2 Vecka1: Po4 = 0.5ppm JBL Nitrit = 0ppm Salifert Nitrat = 5ppm Salifert Ca = 420 Salifert MG= 1280 Salifert Vecka 2: Po4 8-10ppm? Nitrit = 0 Nitrat = 5ppm …

• Gilla
    • 7 svar
    • 721 visningar
  10. Started by Dimorb,

Någon som har erfarenhet med det medlet? Vad är det för någonting? Järnbas eller aluminium? Cirka upptagningsförmåga? Renhet? All info som kan fås tas tacksamt emot. mvh Andre

• 3 svar
    • 721 visningar
  11. Hejsan jag har en diy bakgrund i mitt kar som är uppbyggd med portlandcement och korallsten, skulle den även fungera i ett sötvattenskar? Tankarna går att lägga ner saltkaret då jag haft mkt strul och vill helst inte ta ut bakgrunden som jag är mkt nöjd med. Karet har varit igång i tre år och jag tänker att man får köra ett antal vattenbyte med ngt lämpligt medel för att laka ut allt som hör saltkaret till innan man kör igång det i sötvatten. Någon som har erfarenhet av detta? mvh Tobbe

• 3 svar
    • 721 visningar
  12. Started by Dimorb,

Att de får hamna i en nystartad karantän med helt nyblandat saltvatten, 2 små skummare plus cirkulation ELLER att de får gå i en invänjningshink/box innan de släpps rakt ner i DT. Fiskarna skall ha gått i karantän förre leverans så inte parasiter jag är bekymrad för. Tänker mer på skillnader i vattenkvalitet och aggressioner från nuvarande fiskar som är i DT. Vad hade ni gjort?

• 8 svar
    • 720 visningar
  13. Started by Anlu,

Skulle vara intressant att veta lite hur stora Ph variationer ni har mellan dag och natt. Visserligen har jag lite lågt kH just nu men jag ligger på nästan 0,3 i differens mellan morgon (efter natten) och kväll (när luset släcks). Är det acceptabelt? Tycker själv det är lite mycket, men vad har ni andra?

• 3 svar
    • 720 visningar
  14. Started by d33j4y,

Är det någon som kan hjälpa mig med att förstå mig på no3 testet från red sea? Jag har enligt testet väldigt höga värden av no3, högre än vad tabellen visar och det spelar ingen roll om jag gör ett vattenbyte. vad gör jag för fel?

• 0 svar
    • 720 visningar
  15. Started by Dimorb,

Vad doserar ni för att höja kalium? Just nu använder jag kaliumklorid men det är snart slut och vet inte vart jag skall få tag på mer.

• 3 svar
    • 719 visningar
  16. Started by mikoto,

Om man har en kraftig förbrukning av nitrat men inte fosfat tex verkar en tillväxt av cyano bli ett problem för många. Jag överväger att testa på biopellet här hemma, en del rapporterar att de drar ned nitrat snabbare än fosfat och en viss mängd nitrat verkar även vara en nödvändighet för att hålla ett lyckat korall akvarium. Det går ju utmärkt att dosera nitrat med salpeter enligt anvisningar i andra trådar här på guiden. Men jag undrade här om jag kunde förenkla och automatisera påfyllningen lite. Mitt akvarie har en osmolator, den fyller på ungefär 10 liter vatten i veckan från den behållare jag har. Däri har jag kalkvatten nu. Jag undrade om jag kunde tillsätta även s…

• 2 svar
    • 719 visningar
  17. Started by Dimorb,

Vill höra lite vad ni gör med saltrester eller för att förhindra saltrester i sumpregionen. Jag har alla mina utblås från nedfallsfack, pumpar, kylare osv UNDER vattennivå men likväl får jag massor med salt som blir liggandes på rör, slangar och stag till sumpen. Det syns tydligt att saltet är förorenat med smuts och damm så det är säkert inte bra att det faller tillbaka ner i akvariet men det är mer eller mindre en omöjlighet att städa bort det utan att det sker att salt faller tillbaka in i sumpen och löses upp med skit och allt. Hur städar ni era rör och utrustning som får saltlagringar på sig i sumpen? Dammsugare? Är det någon …

• 3 svar
    • 719 visningar
  18. Started by Dimorb,

Sitter och funderar på om jag skall byta över till Triton nu när jag behöver nya salter till min balling. Har förstått det som attt man kan använda Triton tillsatserna i ballinguppsätt men finner ingenstans om de har natriumkloridfritt salt. Just nu använder jag oceanakvariums ballingsalter och de fungerar mycket bra. Om jag skulle byta till t.ex. kalciumklorid från Triton så räknar jag med att jag också måste byta ut magnesium, natriumkarbonat osv för att koncentrationerna är olika. Om jag då byter ut magnesium, kalcium och natriumkarbonaten så räknar jag med att jag också måste använda tritons natriumkloridfria salt för om jag fortsätter å använda det jag har nu s…

• Gilla
    • 7 svar
    • 718 visningar
  19. Started by lindholm,

Hej är det någon som använder grotechs salter för balling. De finns i pulverform som magnesiumpro, calciumpro och khpro enligt förpackningen ändrar de inte jonbalansen så de borde vara enklare att använda än rena mgcl cacl osv för man slipper laborera med mineralsalt eller vattenbyten för att hålla mineralbalansen. (när jag kört balling light har det behövts väldigt olika mängder av mg och ca så de blir inte "balancerat") så, är det någon som har ett recept för hur ni späder dessa i dunkar (om man inte vill hälla i pulver), någon som vet hur mycket man kan lösa av dessa olika ?, normalt kan man ju lösa mycket mer av ca och mg jämfört med bikarbonatet peter

• 0 svar
    • 718 visningar
  20. Started by Cosmo,

Undrar över vilken metod som är lämpligast för att höja Ph värdet. Är lämpligast att använda sig av kalkvatten eller buffer, vilka för resp nackdelar finns det med metoderna? Kan jag använda buffer samma dag som jag höjt calciumet? Trevlig helg Martin

• 0 svar
    • 717 visningar
  21. Started by KMG,

Hade börjat få några små envisa fläckar cyano (bekräftat i mikroskop) efter att antagligen justerat upp belysningen för fort. Inget problem mer än irriterande. Annars väldigt sparsamt med alger på rutor. Har legat väldigt fint och stabilt i näringsnivåer under flera månader (No3 5 och Pi4 0.04). Vill inte tillsätta "problemlösare" då merparten verkar vara baserat på kopparsulfat eller antibiotika, utan kör med mörkläggning, UVC och/eller väteperoxid. I det här fallet mellan 48h -72h mörkläggning med kort tänt för mat. Nu till iakttagelser. Efter 48h hoppade No3 upp på 25 och Po4 0.16!!! Hela tiden har jag kört mitt refugium med cirka 80 l chaeto och en AI Fuge…

• Gilla
    • 7 svar
    • 717 visningar
  22. En fråga om dosering. Jag har köpt en doserpump med tre kanaler men skulle vilja dosera fyra ämnen Ca, KH,MG och kolkälla. Hur gör jag? Finns det några ämnen som kan blandas? Eller finns det något ämne jag kan dosera via osmolator?

• 3 svar
    • 717 visningar
  23. Started by ppihlstrom,

Jag har ett gäng Salifert tester, nitrat osv. De är ca 4 år gamla, har förvarats mörk och svalt. Är de bara skräp, eller kan jag använda dem under uppstarten, för att se nåt alls?

24. Started by Mathias81,

Har ett akvarium med lps och fisk. Samt ngn sps. Kör idag med red sea coral salt. Finns de något bättre eller är detta salt bra. För ja ska byta akvarium och därför tänkte ja de kunde vara ett bra tillfälle att byta ev.

• 3 svar
    • 716 visningar
  25. Started by pegekin,

Finns det överhuvudtaget någon sorts Riktlinjer hur mycket man skall dosera av Ballingsalterna. Hur stor del av Mg Ca och Kh. Ja ,jag vet att det beror helt o hållet på vad man har i karet o så. Har nästan bara Lps o Sps. 500 l + 100 sump. Vill gärna veta på ett ungefär doser/dag. Ett ungefärligt svar duger så bra så. Tack Peter

• 2 svar
    • 716 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.