Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Klurade på en sak... är nybörjare på detta med balling men kan man köra ner kemikalierna i osmos påfyllningsdunken? Kör med Tunze auto osmos och en 10L dunk och den brukar gå åt på vecka så om man doserar utefter det ner i den. Anledningen till att jag frågar är att det är lite tajt om ytrymme att dra dessa slangar upp till karet i mitt fina kabelkanal, tänkte jag skulle slippa göra om den installationen;) Ska köra balling light med Grotech TEC III
-
- 3 svar
- 794 visningar
-
-
Experiment: Detta med dino o omogna sandbäddar överhuvudtaget. Nu provar jag att höja min sandbädd en cm samt blanda ner lite finare sand så jag har blandbädd. Överst grövre, den finare silas ner o där är bakterieytan större o kanske kan ta hand om den dedritus som silas ner. I bästa fall leder detta till en mognare bädd trots att den är relativt tunn. Sen gör jag så att nu kör jag min sand (gammal tvättad plus ny tvättad plus en näve från min DSB) i en balja med kraftig cirk i mörker. Doserat lite bakterier samt lite organiskt kol. Skall låta det stå så i 4-5 dar o sen i med sanden. Alltså jag vill skapa en liten biofilm o mätta sanden med Mg innan den läggs i så ja…
-
- 0 svar
- 793 visningar
-
-
Hej Blandar balling för första gången och givetvis gick det lite för fort. Råkade ta hela burken med carbonatmix (1kg) istället för 500g som det skulle vara, jag fick väl för mig att allt var anpassat efter dunkarna. Så vad gör jag nu, kommer pulvret lösa sig tror ni? Tips? /Mats
-
-
- 3 svar
- 792 visningar
-
-
Hej! Har dåliga värden på KH i mitt kar så jag har tänkt att jag skulle börja buffra upp detta lite och sedan försöka hålla det på en bra nivå. Nu till frågan: Är det bra eller dåligt att blanda ut buffern i lite vatten innan man häller det i burken istället för att hälla pulvret direkt i burken? Har fått för mig att det är bättre men tänkte bara kolla om någon vet bättre =) Mvh Fredrik
-
Att använda RODI vatten eller kranvatten till sitt saltvatten har alltid varit en kontroversiell fråga - mycket ofta mer grundat på vad andra säger eller vad man själv tycker. Några närmare undersökningar är dock inte gjorda vad jag vet. Generellt så har vi i Sverige ett mycket bra vatten för att kunna använda detta direkt för att blanda saltvatten med undantag där kalcium och magnesiumhalten är hög samt vissa områden med mycket kisel i vattnet. Vad gäller metaller och skadliga ämnen så håller vårt kranvatten väldigt låga och bra halter. Men det är utgående vatten från renvattenverken - innan vattnet kommer i akvariet så passerar det även ditt eget hus vattensystem och dä…
-
Är det någon som tillsätter Järn och Zink av alla här på guiden?
-
- 0 svar
- 790 visningar
-
-
Är där någon vänlig själ som kan tala om hur stor skeden för dosering av pulvret är till Saliferts Ca test? Jag har lyckats slarva bort/blanda ihop min med andra och måste snabbt få ordning på vattenvärdena efter ett haveri Med vänlig hälsning Fredrik
-
- 2 svar
- 789 visningar
-
-
Jag läste att Nyos fått en ny serie med tester. Vet någon ifall det kommit en ny test för nitrat? Jag har googlat runt lite men hittar väldigt lite information om testerna. Här på forumet hittar jag bara någon som har testat ett gammalt nitrattest från nyos men fått kraftiga avvikelser där testerna visat endast en 10-del av vad det egentligen skulle visa. Jag kör nu salifert men jag menar att det har för små marginaler då man endast använder 1 ml akvarievatten och förutom 4 droppar reagensvätska en skopa pulver som också lätt kan över eller underdoseras. Sedan när man tittar på resultat ligger det U-format nere på botten och visar ett jättespektra i olika nyanser från lil…
-
- 2 svar
- 789 visningar
-
-
Hej! Vet inte om detta varit uppe förut så jag frågar. När vi ska mäta fosfat i ett av våra akvarium bildas små blå korn efter att vi blandat i reagensen. Dessa löser inte upp sig hur mycket man än blandar. De är svåra att få bort och när vi ändå mätt så blir det tokiga resultat. Konstigt att det just är ETT akvarium som detta händer i. Vad har jag missat? Ska jag filtrera akvarievattnet innan? Testen funkar ok för andra akvarium. / David
-
- 3 svar
- 789 visningar
-
-
Har köpt en picobello 300liter och jag har satt in den i badrummet nu och har kommit fram till att röda slangen med kran är smutsvatten och blåa osmosvatten. Undrar nu om röda kranen ska vara stängd så det rinner ur den? Öppnade den och då sprutade den ut vatten så kom det inget ut blåa slangen ? Så kör jag på kallvatten :-) gör jag rätt ?? Ska testa utan silikatfilter och kommer det brunalger iallafall så blir det ett sånt filter med.
-
- 5 svar
- 789 visningar
-
-
Hej alla glada! Jag hittade en kille i Tony Vargas nya bok som doserar spårelement med hjälp av vattenutspädd honung. Vad tror ni om det? Har någon hört det tidigare? Kanske någon som gör det själv?
-
- 2 svar
- 789 visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 250 liter, tio fiskar, fem koraller än så länge. Mitt PHvärde är 6.40, är detta lågt och i så fall hur ökar man det?
-
- 4 svar
- 789 visningar
-
-
Hejsan. Har under ca 8 mån haft olika skäl till att låta vattenkvaliteten falla. Under denna period har en Nemateleotris decora uppvisat extremt aggressivt beteende mot en Nemateleotris magnifica. Så till den gräns att den senare bara visat sig kort då det varit matning (och knappt då heller). Hur som haver, så gjorde jag 2st 15% vattenbyten med nån vecka emellan och ett 25% vattenbyte nån vecka efter det. Nu simmar de sida vid sida under dygnets ljusa timmar och verkar helt oberörda av varandra. Nån som kan gissa sig till varför? Nån som upplevt ändrat beteende (förutom mindre skygghet) vid stora vattenbyten?
-
- 4 svar
- 788 visningar
-
-
Hej. Jag har blandat salt i osmosvatten och haft aluminiumfolie som lock på tunnan. Aluminiumfoliet har kommit i kontakt med aluminiumfoliet och som blev svart istället för silver på den delen som va i vattnet kan de har gjort vattnet dåligt?. Mvh Mikael
-
- 1 svar
- 786 visningar
-
-
Hittade dessa i en låda jag fick med karet, hur funkar kalibreringen till dessa? Dock verkar ORP mätaren va kass då den inte reagerar när man trycker på knappen.
-
- 0 svar
- 785 visningar
-
-
Ramlade över ett föredrag Delbeek höll i december förra året där han hävdar det kan finnas ett samband mellan den molära kvoten mellan NO3-N och PO4-P Obs om du har dina värden i mg/L så skall du multiplicera ditt förhållande NO3/PO4 baserat på mätvärden i mg/L med 1,53 för att få den ungefärliga molära kvoten och om du har du har kvoten i mol så får du ungefärliga kvoten i mg/l genom en multiplikation med 0,65 Observera att han inte bedömer låga värden som lika skadliga som kraftigt förhöjda. I de akvarium han studerat så är kvoter i mol räknat kring 50 ( runt 32-33 räknat i mg/L) och upp mot 100 i beräknat på molförhållande (65 räkna…
-
-
- 11 svar
- 785 visningar
- 1 följare
-
-
På förekommen anledning kommer jag göra en del försök för att se om min tes kan stärkas. Min tro är att det är en myt att sten, som jag tror blir ganska snabbt mättat med kalkbundet fosfat, inte läcker tillbaka fosfati nån betydande grad under normala akvarieförhållanden. Jag kommer inleda en del försök för att bevisa eller motbevis tesen: 1) kalkmaterial blir mkt snabbt fosfatmättat 2) Denna fosfat läcker inte tillbaka till akvarievattnet i ngn betydande grad under normala akvarieförhållanden (läs pH i alla fall ej under 7.5), ej ens om fosfathalterna i omgivande vatten är 0. Jag kommer göra så här: 1) Tar dött kalkmedia, mättar det me…
-
-
- 4 svar
- 784 visningar
-
-
Jag fick meddelande i måndags att de har min test skulle ta 2-3 dagar att få svar på vatten prov har inte kommit något det har gått en vecka nu på måndag det första gången händer de svarar inte telefon har ringt 8-10 gånger på email samma ///fy vad dåligt ?
-
- 3 svar
- 784 visningar
-
-
Med udda menar jag dessa: Organics Copper Iodine Strontium Potassium Silicate (Ngn mer ?) Är det ngt att ha ? Blir dyrt med tritontester för alla kar. Misstänker att det är dåligt med precisionen och pålitligheten, men nyfiken om ni provat och erf.
-
-
- 5 svar
- 783 visningar
-
-
Har kört vodka i karet men hållt upp 2 dygn och tänkte köra i Bioptim samt biodigest nu i kväll är det någon fara eller är det ok så tätt in på annan kolkälla?? På bioptim står det en ampull till 250liter och mitt kar är på 450liter -50kg sten så volymen är då 400liter vatten skall jag tillsätta 2st ampuller av det eller är det viktigt att få en exakt dosering ? i så fall får jag slänga 25% ur den ena ampullen? vilket slöseri Biodigest vet jag att det är ok med en hel ampull trots att det står till 1000liter... För vad jag försstår så är det ingen fara med det.....
-
- 1 svar
- 783 visningar
-
-
Hej alla, nu har jag sett i flera trådar att folk planerar att lägga svavelkulor direkt i sumpen och som jag förstått det i en aerob miljö. Är det nånn poäng med detta som jag missat? mvh Mattias
-
- 2 svar
- 781 visningar
-
-
Har ett JBL calciumtest som funkar,det består av 2st flaskor och en behållare med pulver.Man har i 5ml vatten,droppar i 5st droppar regent 1,tillsätter 1 liten skopa pulver från regent 2 och sen har färgen varit rosa,då tar man regent 3 och droppar i tills det färgar blått och får kalciumvärdet. Problemet för mig nu är att det blir blått redan efter pulvret,innebär det att jag inte har nån kalcium nivå alls eller på tok för hög? Mjukisarna trivs bra och är helt utslagna,clownerna leker och resten av alla fiskar mår bra men stenkorallerna börjar bli riktigt hängiga. Alla andra värden är bra,vad kan ha hänt sen en vecka tillbaka då även stenkorallerna trivdes?
-
- 0 svar
- 781 visningar
-
-
Hej! Behöver lite hjälp med att få kläm på dosering och hur man balanserar ut höga värden. Försöker att få redseas värden på ett av deras recept. Har doserat bara KH av AF 123, vet att man skall egentligen dosera lika av alla 3, men vad gör man när något av CA eller MG är för höga? Där står att man skall dosera efter det värdet som konsumeras minst och "buffra" upp de andra till rätt nivå, är det då inte samma som att bara dosera KH om de andra värdena är höga? Mina värden igår. Tagna med Hanna. Har bara LPS och mjukisar. Inga fosfat removers förutom nopox. temp 25.3c salt 1.026 Kh 11.5 ca 525 Mg 1480 AF test nitrat 11.5 på väg nedåt. po4 0.1 ,…
-
-
- 9 svar
- 780 visningar
- 1 följare
-
-
Ska byta salt och se om jag får bättre fart på kalkalger och ev lite ändrat pH. Kör nu med red sea coral pro som snart är slut så tänkte passa på att byta. Är det någon som provat FM.s revsalt http://www.faunamarin.de/en/professional-sea-salt-10kg/water-treatment/meersalz/a-11729/ Eller om ni har något annat bra att rekommendera (tropic marine går bort).
-
- 3 svar
- 778 visningar
-
-
Hej. Jag har en extern UV-lampa som är kopplad till en extern filter, syns på bilden. Problemet som uppstår är att det bildas luftfickor i filtret. Jag undrar om UVn är rätt vinklad. Är det nån som har haft samma problem? /Oualid