Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
På förekommen anledning kommer jag göra en del försök för att se om min tes kan stärkas. Min tro är att det är en myt att sten, som jag tror blir ganska snabbt mättat med kalkbundet fosfat, inte läcker tillbaka fosfati nån betydande grad under normala akvarieförhållanden. Jag kommer inleda en del försök för att bevisa eller motbevis tesen: 1) kalkmaterial blir mkt snabbt fosfatmättat 2) Denna fosfat läcker inte tillbaka till akvarievattnet i ngn betydande grad under normala akvarieförhållanden (läs pH i alla fall ej under 7.5), ej ens om fosfathalterna i omgivande vatten är 0. Jag kommer göra så här: 1) Tar dött kalkmedia, mättar det me…
-
-
- 4 svar
- 817 visningar
-
-
Hej! Vet inte om detta varit uppe förut så jag frågar. När vi ska mäta fosfat i ett av våra akvarium bildas små blå korn efter att vi blandat i reagensen. Dessa löser inte upp sig hur mycket man än blandar. De är svåra att få bort och när vi ändå mätt så blir det tokiga resultat. Konstigt att det just är ETT akvarium som detta händer i. Vad har jag missat? Ska jag filtrera akvarievattnet innan? Testen funkar ok för andra akvarium. / David
-
- 3 svar
- 817 visningar
-
-
Hej alla, hjälp vad mycket skoj det finns på internet Letade efter info om ammonium upptag, tråden jag slängde igång förut idag, när jag trillade på detta: http://advancedaquarist.com/issues/jan2003/feature.htm Vad ska man säga. Randy Holmes-Farley i farten igen!! mvh Mattias
-
- 1 svar
- 817 visningar
-
-
-
Han hanna phosphur ulr kör zeovit och har brottats med att få ner po4 men misstänker att jag har fått fel översättning till den För att få ut po4. misstänker jag att man ska räkna ut det så här (Först mätvärdet på cheakern) 25x3,066÷1000=0.07 hittade detta på reefcentral kan detta stämma att man räknar såhär?
-
- 3 svar
- 815 visningar
-
-
Hejsan. Har under ca 8 mån haft olika skäl till att låta vattenkvaliteten falla. Under denna period har en Nemateleotris decora uppvisat extremt aggressivt beteende mot en Nemateleotris magnifica. Så till den gräns att den senare bara visat sig kort då det varit matning (och knappt då heller). Hur som haver, så gjorde jag 2st 15% vattenbyten med nån vecka emellan och ett 25% vattenbyte nån vecka efter det. Nu simmar de sida vid sida under dygnets ljusa timmar och verkar helt oberörda av varandra. Nån som kan gissa sig till varför? Nån som upplevt ändrat beteende (förutom mindre skygghet) vid stora vattenbyten?
-
- 4 svar
- 815 visningar
-
-
Hej. Jag har blandat salt i osmosvatten och haft aluminiumfolie som lock på tunnan. Aluminiumfoliet har kommit i kontakt med aluminiumfoliet och som blev svart istället för silver på den delen som va i vattnet kan de har gjort vattnet dåligt?. Mvh Mikael
-
- 1 svar
- 815 visningar
-
-
Klurade på en sak... är nybörjare på detta med balling men kan man köra ner kemikalierna i osmos påfyllningsdunken? Kör med Tunze auto osmos och en 10L dunk och den brukar gå åt på vecka så om man doserar utefter det ner i den. Anledningen till att jag frågar är att det är lite tajt om ytrymme att dra dessa slangar upp till karet i mitt fina kabelkanal, tänkte jag skulle slippa göra om den installationen;) Ska köra balling light med Grotech TEC III
-
- 3 svar
- 814 visningar
-
-
Hej, Jag, som så säkert flera andra, är ganska trött på att väga, mäta och kladda runt med en massa pulver när balling-dunkarna börjar ta slut. Min tanke är att göra portionspåsar som man bara öser in i dunkarna vid behov. Så min fråga är helt enkelt - kan man blanda natriumkloridfritt salt ihop med magnesiumkloridhexahydrat samt magnesiumsulfatheptahydrat i en och samma påse när dessa är i pulverform? Kommer det ske någon reaktion som man helst vill undvika? Salterna kanske blir en stor klump?
-
- 1 svar
- 813 visningar
-
-
Igår publicerades en ganska oväntad ekologisk rapport om öar med korallrev. Det forskarna fann rör fluxen av näringsämnen som går över korallreven. Man undersökte 12 öar och fann att överlag var det en 45 % högre produktion runt 6 öar jämfört med de andra 6. Man hittade också orsaken - fluuxen av näringsämnen var högre på dessa 6 öar - detta berodde i sin tur på att antalet sjöfåglar var väldigt många fler på dessa öar än på de andra 6. I sin tur berodde antalet fåglar på om det fanns råttor på öarna eller inte...... https://www.nature.com/articles/d41586-018-05355-y https://www.nature.com/articles/s41586-018-0202-3 MVH Lasse
-
Hej! Försöker i det här forumet och är det fel får ni gärna skicka mig vidare till rätt. Köpte ett stort testkit begagnat för ett tag sedan och konstaterade att en av manualerna saknas. Tänkte kolla här om någon vänlig själ kunde tänka sig att skriva ner instruktionerna eller länka till en sida där instruktionerna finns. (Tillverkarn har det inte vad jag kunde se...) Mina tester är A-7831 Nutrafin KH och A-7832 Nutrafin GH test. De var del av en stor låda, A-7860 Nutrafin Master Test Kit. Det jag lyckats hitta hittills på nätet är att man ska droppa i tills provröret byter färg från blått till gult och då ska antalet droppar x10 ge mg/l (ppm) går ju lätt att räkna om til…
-
- 0 svar
- 812 visningar
-
-
Hej, Jag är lite fundersam gällande faktorer som påverkar ph...eller är jag helt ute och cyklar? Om jag har förstått rätt så har en sur lösning (ph<7) ett överskott på vätejoner och en basisk lösning ett överskott på hydroxidjoner. Men hur hänger detta ihop med att ett överskott på syre ökar ph och ett överskott på CO2 minskar ph? /PP
-
- 0 svar
- 812 visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 250 liter, tio fiskar, fem koraller än så länge. Mitt PHvärde är 6.40, är detta lågt och i så fall hur ökar man det?
-
- 4 svar
- 812 visningar
-
-
Hej. Jag lider av att mitt PH ligger hela tiden lågt. Volymen är totalt med sump ca 450l. Mitt KH ligger runt 10.9-11.2 konstant, men PH ligger på 7,8. Kör omvänd belysning i sump men får inte upp detta. Övriga värden är ok. Jag har haft prick så kör med uvc hela tiden och det har gjort susen, allt ser ut att må bra, tempen ligger på ca 25,8 matar rejält för att fiskarna ska ha motstånd mot pricken och det har gjort susen. Någon ide om hur jag trycker upp PH samtdigt som jag har så pass högt KH? Med vänlig hälsning , Göran
-
- 2 svar
- 811 visningar
-
-
Jag har inget behov av det då jag doserar nitrat, men sänka nitrat är ju alltid ett hett ämne. Har läst lite på AF hemsida men jag greppar det inte. Det som verkar rekommenderas är att man doserar bakterier och något som kallas flytande polymer. Bakterierna flockas på det och skummas enklare ut då? Samtidigt som de mumsar no3 och po4? Vad är flytande polymer? Upplys en nyfiken
-
- 0 svar
- 811 visningar
-
-
Hej, Har precis kopplat upp ett ytterfilter Xp1 till mitt Nano. Filtret innehåller ett par inkörda biobollar, rowaphos och zeolith. Har kört filtret nu i över ett dygn, och värden är som följer; PH: ~7 NO3: ~25ppm NO2: 0 PO4: ~0 Salthalt: 1023 Kan detta vara en inkörningsfas för filtret, och att PH kommer att ramla upp till sina ordinarie 8,1-8,3?
-
Hej Blandar balling för första gången och givetvis gick det lite för fort. Råkade ta hela burken med carbonatmix (1kg) istället för 500g som det skulle vara, jag fick väl för mig att allt var anpassat efter dunkarna. Så vad gör jag nu, kommer pulvret lösa sig tror ni? Tips? /Mats
-
-
- 3 svar
- 811 visningar
-
-
Hej. Jag har en extern UV-lampa som är kopplad till en extern filter, syns på bilden. Problemet som uppstår är att det bildas luftfickor i filtret. Jag undrar om UVn är rätt vinklad. Är det nån som har haft samma problem? /Oualid
-
Hej. Döm om min förvåning när jag upptäckte att strumpan som hänger vid skummarens utlopp var tom idag, alltså har ca 1 msk kol och 1 msk fosfat remover läckt ut i ett av facken i min sump. Finns det några risker med att låta det ligga kvar eller ska jag försöka få ut det? Vattenvärdena är som de ska.
-
- 2 svar
- 808 visningar
-
-
Har läst beskrivningen men förstår inte... Hur ska man använda den, när och hur mycket i ett 30 liters kar? Mvh Kakan
-
- 1 svar
- 808 visningar
-
-
För oss som får "reklam" från Triton så damp detta ner i brevlådan i morse: Ett nytt "mirakelmedel" i kampen mot cyano? Jag tycker det är bra för hobbyn att tillverkare tar upp kampen mot cyanon och kanske ökar förståelsen varför den uppkommer och hur vi undviker samt bekämpar cyanon. Blir spännande att följa. CYA-NO Derived through TRITON’s unique scientific work in N-DOC lab testing and establishing the TRITON N:C:P Ratio. CYA-NO is a cyanobacteria inhibitor which aids against the most common forms of cyanobacteria…
-
-
Hej! Har dåliga värden på KH i mitt kar så jag har tänkt att jag skulle börja buffra upp detta lite och sedan försöka hålla det på en bra nivå. Nu till frågan: Är det bra eller dåligt att blanda ut buffern i lite vatten innan man häller det i burken istället för att hälla pulvret direkt i burken? Har fått för mig att det är bättre men tänkte bara kolla om någon vet bättre =) Mvh Fredrik
-
Har fått svar på mitt första Triton N-DOC-test. Enligt detta så hade jag 7,54 dKh. I samband med att jag fyllde test-rören så mätte jag dock karbonathårdheten med Hanna HI-772. Gjorde två test (med olika kyvetter) och fick resultatet 9,1 respektive 9,2. Stor skillnad mellan mina mätningar och Triton tycker jag, och vilket värde ska jag lita på?
-
Har en massa partiklar i vattnet, har börjat med balling för ett par veckor sedan, och skaffat en Valenciennea strigata, dock väldigt sällan framme. Andra ändringar har jag inte gjort. Kan det ha ngt med balling att göra? Sent from my iPhone using Tapatalk