Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 253 ämnen i detta forum
-
För oss som får "reklam" från Triton så damp detta ner i brevlådan i morse: Ett nytt "mirakelmedel" i kampen mot cyano? Jag tycker det är bra för hobbyn att tillverkare tar upp kampen mot cyanon och kanske ökar förståelsen varför den uppkommer och hur vi undviker samt bekämpar cyanon. Blir spännande att följa. CYA-NO Derived through TRITON’s unique scientific work in N-DOC lab testing and establishing the TRITON N:C:P Ratio. CYA-NO is a cyanobacteria inhibitor which aids against the most common forms of cyanobacteria…
-
Enligt AC ska jag dosera 1,7g/dag av FM Calciumchloride Dihydrate (undrar vad det heter på ren svenska), för att komma upp från Ca 350 till Ca 440, under ett antal dagar. Frågan är hur mycket 1,7g är.... måste man inköpa en microvåg eller kan man anta att ett gram är cirka ett kryddmått? eller nåt liknande begrepp
-
- 2 svar
- 833 visningar
-
-
Hej hej! Har nyligen beställt Tropic Marin Pro Reef Sea salt somm nytt salt. Har suttit och läst en hel del om spårämnen, har bl.a. annat funderat på att tillsätta t.ex. jod, strontium ev magnesium. Men när man läser beskrivningen av innehållet står det att de 70 vanligaste spårämnena finns i saltet, samt om man läser artikeln http://www.advancedaquarist.com/2005/12/aafeature1 så verkar det ju som om alla spårämnen redan finns där. Om man gör regelbundna vattenbyten (för mig en gång i veckan) - finns det då anledning att tillsätta externa spårämnen? Är det mest för dom som inte byter vatten - alternativt om man har ruggigt mycket koraller som förbrukar i stora kvantiteter…
-
- 1 svar
- 833 visningar
-
-
Har nyligen kommit igång med denna härliga hobby. Mycket utgifter nu i början med allt som hör där till. Ska så småningom köpa ett filter så jag kan ordna eget vatten. Just nu har jag kranvatten i karet. Men vill förbereda fördiga dunkar med både osmosvatten och färdigt saltvatten för vatten byten och på fyllning. Zoo.se säljer men jag bor söder om Stockholm i Hökarängen. Så tänkte kolla fall det möjligen finns någon på närmare håll som har lust att sälja lite? Mvh Johan
-
- 2 svar
- 832 visningar
-
-
Hej Blandar balling för första gången och givetvis gick det lite för fort. Råkade ta hela burken med carbonatmix (1kg) istället för 500g som det skulle vara, jag fick väl för mig att allt var anpassat efter dunkarna. Så vad gör jag nu, kommer pulvret lösa sig tror ni? Tips? /Mats
-
-
- 3 svar
- 832 visningar
-
-
Efter ett par år på forumet tror jag att jag förstår(teoretiskt) de flesta diskussioner, ett undantag är skillnaden mellan Balling och Kalsium reaktor. tex, Ersätter reaktor helt ballinger? Om mediat är kalk, var kommer spårämne och magnesium från ? Någon som kan utveckla eller har en länk
-
- 1 svar
- 832 visningar
-
-
Hej, Jag, som så säkert flera andra, är ganska trött på att väga, mäta och kladda runt med en massa pulver när balling-dunkarna börjar ta slut. Min tanke är att göra portionspåsar som man bara öser in i dunkarna vid behov. Så min fråga är helt enkelt - kan man blanda natriumkloridfritt salt ihop med magnesiumkloridhexahydrat samt magnesiumsulfatheptahydrat i en och samma påse när dessa är i pulverform? Kommer det ske någon reaktion som man helst vill undvika? Salterna kanske blir en stor klump?
-
- 1 svar
- 831 visningar
-
-
Om jag minns rätt så måste man öka Mg innan Ca om det ligger snett. Hur är det med kH? Spelar ordningen någon roll där eller är det bara att köra?
-
-
- 4 svar
- 831 visningar
-
-
Nu har jag sökt överallt. Vad kostar ett komplett Balling "startkit" me styrdator och allt? Behöver man 3 eller 4 kanalers doseringsmaskin?
-
- 4 svar
- 830 visningar
-
-
Hej! Vet inte om detta varit uppe förut så jag frågar. När vi ska mäta fosfat i ett av våra akvarium bildas små blå korn efter att vi blandat i reagensen. Dessa löser inte upp sig hur mycket man än blandar. De är svåra att få bort och när vi ändå mätt så blir det tokiga resultat. Konstigt att det just är ETT akvarium som detta händer i. Vad har jag missat? Ska jag filtrera akvarievattnet innan? Testen funkar ok för andra akvarium. / David
-
- 3 svar
- 830 visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 250 liter, tio fiskar, fem koraller än så länge. Mitt PHvärde är 6.40, är detta lågt och i så fall hur ökar man det?
-
- 4 svar
- 830 visningar
-
-
Han hanna phosphur ulr kör zeovit och har brottats med att få ner po4 men misstänker att jag har fått fel översättning till den För att få ut po4. misstänker jag att man ska räkna ut det så här (Först mätvärdet på cheakern) 25x3,066÷1000=0.07 hittade detta på reefcentral kan detta stämma att man räknar såhär?
-
- 3 svar
- 829 visningar
-
-
Hej alla, hjälp vad mycket skoj det finns på internet Letade efter info om ammonium upptag, tråden jag slängde igång förut idag, när jag trillade på detta: http://advancedaquarist.com/issues/jan2003/feature.htm Vad ska man säga. Randy Holmes-Farley i farten igen!! mvh Mattias
-
- 1 svar
- 829 visningar
-
-
Har mycket partiklar i vattnet de senaste veckorna och har inte riktigt förstått varför. Tills jag såg vad lilla pricken uppe på sjöborren är. Värsta skräputblåset! Satte in två nya Didema för ett par veckor sedan. Skaplig avverkning. Dom går fram som en dammsugare utan påse ?
-
- 1 svar
- 827 visningar
-
-
Hej. Jag har en extern UV-lampa som är kopplad till en extern filter, syns på bilden. Problemet som uppstår är att det bildas luftfickor i filtret. Jag undrar om UVn är rätt vinklad. Är det nån som har haft samma problem? /Oualid
-
Är där någon vänlig själ som kan tala om hur stor skeden för dosering av pulvret är till Saliferts Ca test? Jag har lyckats slarva bort/blanda ihop min med andra och måste snabbt få ordning på vattenvärdena efter ett haveri Med vänlig hälsning Fredrik
-
- 2 svar
- 825 visningar
-
-
Är det någon här som har erfarenhet från de salterna? Någon som vet parametrarna på dem? Någon som är duktig på att googla som kan finna det ut åt mig? Jag har funnit för finest men finner inte info för basic. Tacksam för hjälp. Mvh Andre
-
- 4 svar
- 825 visningar
-
-
Hej! Försöker i det här forumet och är det fel får ni gärna skicka mig vidare till rätt. Köpte ett stort testkit begagnat för ett tag sedan och konstaterade att en av manualerna saknas. Tänkte kolla här om någon vänlig själ kunde tänka sig att skriva ner instruktionerna eller länka till en sida där instruktionerna finns. (Tillverkarn har det inte vad jag kunde se...) Mina tester är A-7831 Nutrafin KH och A-7832 Nutrafin GH test. De var del av en stor låda, A-7860 Nutrafin Master Test Kit. Det jag lyckats hitta hittills på nätet är att man ska droppa i tills provröret byter färg från blått till gult och då ska antalet droppar x10 ge mg/l (ppm) går ju lätt att räkna om til…
-
- 0 svar
- 825 visningar
-
-
Hej. Jag lider av att mitt PH ligger hela tiden lågt. Volymen är totalt med sump ca 450l. Mitt KH ligger runt 10.9-11.2 konstant, men PH ligger på 7,8. Kör omvänd belysning i sump men får inte upp detta. Övriga värden är ok. Jag har haft prick så kör med uvc hela tiden och det har gjort susen, allt ser ut att må bra, tempen ligger på ca 25,8 matar rejält för att fiskarna ska ha motstånd mot pricken och det har gjort susen. Någon ide om hur jag trycker upp PH samtdigt som jag har så pass högt KH? Med vänlig hälsning , Göran
-
- 2 svar
- 824 visningar
-
-
Hej, Har precis kopplat upp ett ytterfilter Xp1 till mitt Nano. Filtret innehåller ett par inkörda biobollar, rowaphos och zeolith. Har kört filtret nu i över ett dygn, och värden är som följer; PH: ~7 NO3: ~25ppm NO2: 0 PO4: ~0 Salthalt: 1023 Kan detta vara en inkörningsfas för filtret, och att PH kommer att ramla upp till sina ordinarie 8,1-8,3?
-
Hej! Har dåliga värden på KH i mitt kar så jag har tänkt att jag skulle börja buffra upp detta lite och sedan försöka hålla det på en bra nivå. Nu till frågan: Är det bra eller dåligt att blanda ut buffern i lite vatten innan man häller det i burken istället för att hälla pulvret direkt i burken? Har fått för mig att det är bättre men tänkte bara kolla om någon vet bättre =) Mvh Fredrik
-
- 2 svar
- 824 visningar
-
-
Någon som har koll på om det går att köra ABCD i ballinglösningarna. Isf vilka av dom i respektive av Kh, Ca och Mineralsalt? /Johan
-
- 2 svar
- 824 visningar
-
-
-
Hej. Jag har blandat salt i osmosvatten och haft aluminiumfolie som lock på tunnan. Aluminiumfoliet har kommit i kontakt med aluminiumfoliet och som blev svart istället för silver på den delen som va i vattnet kan de har gjort vattnet dåligt?. Mvh Mikael
-
- 1 svar
- 824 visningar
-
-
Klurade på en sak... är nybörjare på detta med balling men kan man köra ner kemikalierna i osmos påfyllningsdunken? Kör med Tunze auto osmos och en 10L dunk och den brukar gå åt på vecka så om man doserar utefter det ner i den. Anledningen till att jag frågar är att det är lite tajt om ytrymme att dra dessa slangar upp till karet i mitt fina kabelkanal, tänkte jag skulle slippa göra om den installationen;) Ska köra balling light med Grotech TEC III
-
- 3 svar
- 823 visningar
-