Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Hittade en grej jag tycker verkade smart nyss http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/cf68306ef4b9c430aa5bd009f2e36b26/cl/details/anid/055000/Seachem%20Ammonia%20Alert//listtype/search/searchparam/-/searchvendor/manufac.875 Min frågan är ifall det finns liknande fast med nitrit, nitrat, ph, kh osv? Man får ju ändå göra "riktiga" test antar jag, men det vore skönt att ha i sumpen så man kan kika så inte nått är galet någon gång om dagen. Någon som vet?
-
- 0 svar
- 686 visningar
-
-
Gjorde iordning en petflaska med 4 dl osmos och 1,5 dl salt. Tänker använda denna som top off om salthalten behöver justeras uppåt. Dutta i framför streamern. Håller detta kvalitet i en sluten flaska ?
-
-
- 6 svar
- 686 visningar
-
-
En fråga om dosering. Jag har köpt en doserpump med tre kanaler men skulle vilja dosera fyra ämnen Ca, KH,MG och kolkälla. Hur gör jag? Finns det några ämnen som kan blandas? Eller finns det något ämne jag kan dosera via osmolator?
-
- 3 svar
- 686 visningar
-
-
-
Hej! Jag kollade min salthalt idag och tyckte den var lite låg. 1.022,5. Skulle vilja ha salthalten på i alla fall på 1.023-1.025. Hur höjer jag salthalten utan att skada mina fiskar? Eller är salthalten godkänd? De jag är oroliga för när det gäller salthalten är min eremitkrabba och snigel ^^
-
- 2 svar
- 684 visningar
-
-
-
Intressant tråd på ultimatereef. http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=555963 Har bra färger och tillväxt på SPS trots skyhöga nitrat och fosfatvärden. Killen har haft två TOTM så det är ingen nybörjare (kolla in hans två TOTM) Mvh Mattias
-
- 0 svar
- 683 visningar
-
-
Hej En fråga som jag måste ställa kör för tillfället med alu baserad remover för att få ner min fosfat till lite mer rimliga nivåer ligger nu på en runt 0.05 mätt med hanna checker url mäter även vattnet ut från fosfatreaktorn efter en veckas användning och får då liknande värde som i det "vanliga" akvarievattnet. kan kanske använda mig av 2-3 dl remover i reaktorn med ett flöde på ca akvariets totala vattenmängd på ett dygn. Är det rimligt att fosfatremovern mättas på en veckas användning????
-
- 1 svar
- 683 visningar
-
-
Hej Vilken Hanna Checker för fosfat är att föredra? /Mats
-
- 3 svar
- 682 visningar
-
-
Med stigande palett på dagens ICP tester får vi ibland med Fluor nuförtiden. Fick vi ej förr. För mig är detta en ganska ny parameter av ovan nämnda skäl. Säkert för er med. En del intressanta rapporter att vid dosering av detta, styrt av ICP test, så ser man remarkabel effekt på koraller. Har ej provat själv, då jag inte direkt har ett specifikt problem, men fick precis tillbaka mitt ICP OES/MS test från ATI, med lågt Fluor. Vad vet vi om fluor? empiriskt samt eventuellt vetenskapligt? Vilka preparat använder ni som fluorkälla vid dosering? /Jonas
-
Vad tror ni om det ? Bägge bygger ju på att bakterier skall göra jobbet.
-
- 2 svar
- 681 visningar
-
-
Såg att jag hade lite Juwel Cirax liggandes. Är det någon som har testat det i saltvatten? Det står att det ska fungera till söt och saltvatten. Som jag förstår det så är det juwel egna variant på zeovit eller? tack för all input //Patrik
-
- 3 svar
- 680 visningar
-
-
Kör med balling nu, dock så går det bara åt KH varje dag och knappt något calcium eller magnesium. Hur blir det när man bara tillsätter KH, finns det risk för utfällningar ? Och sen har jag dinos, och läste som snabbast bara någon som tillsatte kalkvatten för att höja ph:t, funkar det med balling calcium också eller måste det vara rent kalk ?
-
- 0 svar
- 680 visningar
-
-
Jag använder mig av Fauna Marin Phosphate Test för att testa fosfatnivån i mitt akvarium och nu har jag lyckats tappa bort mätskeden. Är det någon som har samma test och som kan kolla upp vilken volym skeden har (brukar stå på skeden). För jag har x-antal mätskedar från andra tester, men med olika volym. Så jag behöver veta volymen på Fauna Marins skedar.
-
- 1 svar
- 680 visningar
-
-
Jag har ett gäng Salifert tester, nitrat osv. De är ca 4 år gamla, har förvarats mörk och svalt. Är de bara skräp, eller kan jag använda dem under uppstarten, för att se nåt alls?
-
- 4 svar
- 679 visningar
-
-
-
Hej, nybörjare som man är så behöver jag lite råd. Körde igång karet innan jul och lade för någon vecka sedan i ett städteam av sniglar. (länk i signatur till uppstartstråden) Verkar som att jag har tillskott av Ca från antingen konstgjord levande(?) sten eller min hemmagjord bakgrund. Bakgrunden gjordes redan 2005 och karet har varit i drift sedan dess med sötvatten utan problem. Hur tacklar jag detta? Ösa på med Ca-konsumenter (vilka?) eller lägga en massa pengar på stora vattenbyten...*suck* Salinitet 1,023 Temp 24,4 grC pH 8,2 KH/Alkanitet 7,5dKH (sjunkit 1/2 grad sedan sist..började på 9,3) Kalcium 490 (gjorde prov precis efter vattenbyte för två dagarsedan och hade …
-
- 2 svar
- 678 visningar
-
-
Hur länge kan man vänta sig att det tar innan skummaren slutar skumma över efter att man använt revepoxi? Kan säga att jag aldrig igen köper epoxi. Luktar illa, är dyrt och sabbar ytspänningen helt.
-
- 4 svar
- 677 visningar
-
-
Funderar på vad som är i Grotech produkterna (magnesium, kalcium och karbonater) som gör att de kan brukas som "vanliga" ballingprodukter samtidigt som de sägs ha noll inverkan på pH, jonbalans och salthalt. Någon som vet vad som är i och/eller vet vad som gör att de inte har någon inverkan på något annat än det önskvärda. mvh Andre.
-
- 2 svar
- 676 visningar
-
-
Betrakta kurvorna. denna ena beskriver hur min CO2 halt igår inomhus efter vädring i flera timmar var nere på 400 ppm. pH kurvan visar på skillnaden i pH vid samma tidpunkt dagen innan då jag ej vädrat. pH steg efter vädring jämfört med dagen innan mätt vis samma tidpunkt, med pH 0.05. En ph stigning med 0.05 motsvarar(eller beror på) en minskning av CO2(aq)(löst CO2 i vattnet), med 10^0.05=1.12. Alltså borde det skilja lika mkt i luftens CO2-halt OM total jämnvikt hann ställa in sig mellan luft o vatten..dvs det borde alltså dagen innan då jag ej vädrat vara cirka 450 ppm i min luft. Jag mäter ju som bekant CO2 i luften och mätaren visade dagen innan runt 500. Det stämme…
-
-
- 1 svar
- 675 visningar
-
-
Har mycket partiklar i vattnet de senaste veckorna och har inte riktigt förstått varför. Tills jag såg vad lilla pricken uppe på sjöborren är. Värsta skräputblåset! Satte in två nya Didema för ett par veckor sedan. Skaplig avverkning. Dom går fram som en dammsugare utan påse ?
-
- 1 svar
- 675 visningar
-
-
Ny artikel från undertecknad, läggs upp i registret också /Jonas Zooxanthellreglering.pdf
-
-
- 1 svar
- 675 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet med det medlet? Vad är det för någonting? Järnbas eller aluminium? Cirka upptagningsförmåga? Renhet? All info som kan fås tas tacksamt emot. mvh Andre
-
- 3 svar
- 675 visningar
-
-
Var kan man köpa aluremover och vilket märke ska man ha? Kan man ha det i en Deltec Mce 600? Eller hur använder man det? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
-
- 4 svar
- 673 visningar
-
-
För ett tag sen så lyckades jag med att Blanda ihop ballingsalterna och när jag trodde att jag gjort en ny dunk med KH så var det egentligen CA och det märkte jag såklart lååååångt senare, vet inte ens hur det kunde gå till gör det är ju några faktorer som skiljer sig när man blandar ca och KH [emoji23] MEN! Till frågan, finns det något sätt att sänka CA? Tänker att mindre vattenbyten bara boostar mängden ist. För att sänka? Och ska vattenbyten ha någon inverkan så måste jag byta i princip allt vatten eller? I dagsläget doserar jag inget calcium alls, ligger långt över rekommenderat men KH är ändå helt okej numer eftersom jag doserar mer KH än vanligtvis, och det har …
-
- 6 svar
- 673 visningar
-