Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Har länge funderat på om man ska göra vattenbyte när det är tänt eller släckt i karet någon som har någon fundering över detta? När det är ljust så är ju fotosyntesen igång hos alger o koraller, men när det är mörkt inte. Då är min fråga när man kör med kol och fosfatremover förlorar man mer ämnen när det är mörkt pga koraller inte använder/förbrukar lika mycket ämnen som när det är ljust. Samma gäller väl för bakterier.
-
- 1 svar
- 751 visningar
-
-
-
Han hanna phosphur ulr kör zeovit och har brottats med att få ner po4 men misstänker att jag har fått fel översättning till den För att få ut po4. misstänker jag att man ska räkna ut det så här (Först mätvärdet på cheakern) 25x3,066÷1000=0.07 hittade detta på reefcentral kan detta stämma att man räknar såhär?
-
- 3 svar
- 748 visningar
-
-
Köpte en tunna salt idag. Gammla goa TM pro-reef var slut så jag handlade en tunna Coralife. Nu har jag dock läst en massa på nätet om folk som haft problem me dehär saltet, farligt höga ca-värden. koraller som mår dåligt, fan å hans moster, mm. Vågar jag en hälla i dehära pulvret i mitt vatten?
-
- 2 svar
- 747 visningar
-
-
Vill höra lite vad ni gör med saltrester eller för att förhindra saltrester i sumpregionen. Jag har alla mina utblås från nedfallsfack, pumpar, kylare osv UNDER vattennivå men likväl får jag massor med salt som blir liggandes på rör, slangar och stag till sumpen. Det syns tydligt att saltet är förorenat med smuts och damm så det är säkert inte bra att det faller tillbaka ner i akvariet men det är mer eller mindre en omöjlighet att städa bort det utan att det sker att salt faller tillbaka in i sumpen och löses upp med skit och allt. Hur städar ni era rör och utrustning som får saltlagringar på sig i sumpen? Dammsugare? Är det någon …
-
- 3 svar
- 747 visningar
-
-
Vad doserar ni för att höja kalium? Just nu använder jag kaliumklorid men det är snart slut och vet inte vart jag skall få tag på mer.
-
- 3 svar
- 746 visningar
-
-
Jag udrar om man kan tillsätta typ dolomitkross till rowalith för att få den att fungera som rowalith C+ dvs avge magnesium. Någon som vet? Mvh Daniel
-
- 1 svar
- 746 visningar
-
-
Hej! Läste någonstans att Jonas Roman (kanske) fick delning på sina acroporatoppar när han började Co2 reducera inluften till sin skummare. Vet att även Lasse testar detta. Ja mätte Co2 halten hemma tidigare i år. Jag hade i medel Ca 1500 ppm Co2 i sumprummet där skummaren tar sin luft. Visste att det var lite skevt och förra veckan gjorde ja slag i saken och drog en slang till vinden, som ja kopplar direkt i skummarinsuget. Då får ja i vart fall ner Co2 halten till ca 430 ppm i inluften till skummaren. Nu kommer ja till det lite knepiga. Det verkar som om ja får samma fenomen som Jonas. Acropora topparna förgrenar sig. Har n…
-
-
- 4 svar
- 745 visningar
-
-
Blir inte klok på hur jag ska läsa av Salifers NO3 test. Jag ska försöka läsa av på "medium range". Har förstått att jag ska titta uppifrån genom glaset/vätskan. Men ska jag ställa glaset på färgmarkeringarna eller under markeringarna? Blir stor skillnad om jag ställer glaset på eller under.
-
- 2 svar
- 745 visningar
-
-
Hej alla, nu har jag sett i flera trådar att folk planerar att lägga svavelkulor direkt i sumpen och som jag förstått det i en aerob miljö. Är det nånn poäng med detta som jag missat? mvh Mattias
-
- 2 svar
- 744 visningar
-
-
-
Fick precis tillbaka resultatet från titon icp. För första gången får jag ett förhöjt värde på koppar (samt även aluminium). Helt nytt för mig... Hur kritiskt är nuvarande nivå 5 ug/l? Ingenting ser påverkat ut, varken chaeto eller koraller, skrapar rutor varannan dag etc. Triton rekommenderade triton detox som åtgärd. Erfarenheter av detta? Vad är er erfarenhet av koppar i vattnet? Jag bor i Solna stad och deras kommunala vatten innehåller (enligt analys i hushållen) 0.015 mg/l. Jag kör osmos 4 stegsfilter, kollade precis tds och det låg på 0. Var bortrest i 3 veckor och då fick svärfar fylla på ato med kranvatten. Känns…
-
Hej Vilken Hanna Checker för fosfat är att föredra? /Mats
-
- 3 svar
- 743 visningar
-
-
Hej Är det någon som har receptet på koncentrerad två parts Balling? Meddela gärna mig det. Mvh Per
-
-
hi everyone can anyone help,how much salt( tropic marin)of gram for 10liter water to be 34ppt.thank you
-
- 4 svar
- 740 visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 250 liter, tio fiskar, fem koraller än så länge. Mitt PHvärde är 6.40, är detta lågt och i så fall hur ökar man det?
-
- 4 svar
- 739 visningar
-
-
-
Någon som har erfarenhet med det medlet? Vad är det för någonting? Järnbas eller aluminium? Cirka upptagningsförmåga? Renhet? All info som kan fås tas tacksamt emot. mvh Andre
-
- 3 svar
- 737 visningar
-
-
Jag fick meddelande i måndags att de har min test skulle ta 2-3 dagar att få svar på vatten prov har inte kommit något det har gått en vecka nu på måndag det första gången händer de svarar inte telefon har ringt 8-10 gånger på email samma ///fy vad dåligt ?
-
- 3 svar
- 736 visningar
-
-
På förekommen anledning kommer jag göra en del försök för att se om min tes kan stärkas. Min tro är att det är en myt att sten, som jag tror blir ganska snabbt mättat med kalkbundet fosfat, inte läcker tillbaka fosfati nån betydande grad under normala akvarieförhållanden. Jag kommer inleda en del försök för att bevisa eller motbevis tesen: 1) kalkmaterial blir mkt snabbt fosfatmättat 2) Denna fosfat läcker inte tillbaka till akvarievattnet i ngn betydande grad under normala akvarieförhållanden (läs pH i alla fall ej under 7.5), ej ens om fosfathalterna i omgivande vatten är 0. Jag kommer göra så här: 1) Tar dött kalkmedia, mättar det me…
-
-
- 4 svar
- 734 visningar
-
-
Hej är det nån som har provat detta ? det skulle vara perfect för en Nano med SPS Dosage: 1 piece / 50 L / 4 months http://www.korallen-zucht.de/en/Salt-Water-Aquarium-Care/oxid-oxid/Automatic-Elements-Pohl-s-B-Balance-Concentrate-5-pcs.html http://reefbuilders.com/2014/06/03/zeovit-automatic-elements-dosing-system-iodine-fluoride-iron-amino-acids/
-
- 0 svar
- 734 visningar
-
-
Jag har precis fått min osmos och funderar på om jag ska göra några större vattenbyten eller bara fortsätta som vanligt med ca 10%/vecka? Behöver köpa ny salthink också, har kört Red Sea Pro nu men om jag ska köra lite större vattenbyten ett tag kanske KH svänger för mkt? Hur hade du gjort? /Mats
-
- 5 svar
- 734 visningar
-
-
Skulle vara intressant att veta lite hur stora Ph variationer ni har mellan dag och natt. Visserligen har jag lite lågt kH just nu men jag ligger på nästan 0,3 i differens mellan morgon (efter natten) och kväll (när luset släcks). Är det acceptabelt? Tycker själv det är lite mycket, men vad har ni andra?
-
- 3 svar
- 733 visningar
-
-
Såg att jag hade lite Juwel Cirax liggandes. Är det någon som har testat det i saltvatten? Det står att det ska fungera till söt och saltvatten. Som jag förstår det så är det juwel egna variant på zeovit eller? tack för all input //Patrik
-
- 3 svar
- 732 visningar
-