Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by crille,

läste i tidningen idag,att vi har höga halter av mangan,någon som vet hur detta påverkar i akvariet,tar osmosen det? vet att detta finns som tillsats i trace-elements och i salt.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Henrik.Å,

håller som alla andra på och kämpar med att höja mitt ca och kh värde, ligger på 330ca och 7-8 kh byter 25L vatten varannan vecka. nu till mitt problem... jag kan inte höja mitt ca värde, det ligger mellan 300-330 men försöker jag höja det högre så skjuter kh i höjden, provade och tillsätta mer under nästan två veckor. första veckan ca runt 320 kh 13, veckan som föjde ca låg still kh:t låg på 17! (svälj) vad göra nu? tillsatte inget mer biocalsium..... efter lite över en vecka låg kh på 10. senaste halvåret ligger ca och kh still på 330/7-8 har planer på en kalkreaktor men det får vänta till hösten och det nya karet. Är det någon som haft problem med att kh:t skjuter i …

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by Draedon,

Testade lite igen nu på kvällen.. verkar som om mitt PH har sjunkit från 8,4 till 8 sen jag testade sist. Nitrat har också sjunkit men nitriten ligger kvar ?? Den ökade när en fisk och ett par sniglar dog, men efter det har jag bytt sammanlagt 40% vatten.. så jag tycker den borde gå ner. Vet inte vad det kan bero på.. matar mindre, inget dött i karet, skummare gör sitt jobb osv. Annars då, ser det bra ut? Vatten 12/3 Temp: 25 Salt: 1,021 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Vatten 22/3 Temp: 27 Salt: 1,022 PH: 8 KH: 8 Nitrit: <0,02 mg/l Nitrat: <1 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l Ammoinak: <0,0…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Draedon,

salthalten i mitt kar är lite låg så jag tänkte höja den. hur gör man det på smidigast sätt? ska byta vatten ikväll. byter 10l i mitt 105l kar. finns det något smart sätt att räkna på hur man ska höja salthalten? om jag har x salthalt i de 10 litrarna jag byter, hur mycket höjer det den totala halten osv.

• 6 svar
    • 2,3k visningar
  5. Started by Christer T,

Jag har för mig att jag läst någonstans att man kan tillföra Iodide genom att blanda det i färskvattnet. Är det någon som gör så eller kan säga att det inte är lämpligt?

• 4 svar
    • 921 visningar
  6. Started by Drullputt,

Eftersom pluskan inte tillåter att jag köper en osmos anläggning just nu så vill jag ha bästa möjliga kranvatten. Min fråga lyder som följer: Hemma har jag kommunalt vatten. Farsan har en 110m djup borrad brunn, och i det vattnet tillsätts inga ämnen eller tillsatser. Vattnet är lite salt direkt som det kommer upp från det "underjordiska havet". Tror ni det skulle funka bättre med det vattnet än mitt kommunala ?

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by acuario,

Vad ska den ligga på i vattnet

• 2 svar
    • 848 visningar
  8. Started by isak,

Hej Kan man använda oxydator med väteperoxid i saltvattenakvarium? Jag har sett att det har använts vid strömavbrott för att syresätta vattnet. Tanken här är mest att öka nedbrytningen av DOC (gulfärgning). I sötvatten används det för att öka syresättningen och att öka nedbrytningen av skit. Mvh Rolf

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by Halogen,

Hej, Jag provade ett nytt Salifert silicate test och får inget utslag. Med det gamla testet så får jag reslutatet 0,5-1ppm silikat i ofiltrerat kranvatten med det nya testet så blir det 0. Vilket jag tycket är konstigt i och med att jag använder kranvatten att mäta på. Det nya testet har en ny instruktion där man använder 2ml vatten istället för 10ml med det gamla. Jag vet inte vilket jag ska lite på, är det någon som har liknande erfarenheter? / Hälsningar Pär

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  10. När jag kom hem från jobbet idag var vattnet vitaktigt och nästan all caulerpa hade dött. Vet inte varför den dog men antar att det är dess död som har färgat vattnet vitt. Behöver jag vidta några akuta åtgärder? Har: - Tagit bort alla caluerparester - Lagt i en stor damstrumpa med aktivt kol - Bränner på med ozon i skummaren för att hjälpa till och reducera nitrit om det skulle bildas större mängder än bakterierna kan ta hand om. Släpper caluerpan ifrån sig gifter när den dör annat än näringsämnen som den har samlat på sig? Misstänker att den största risken är att få förhöjda halter av ammoniak och nitrit? Är stora vattenbyten att rekommendera? /Robban

11. Started by Robbygg,

Jag har under de nästan 7 veckor karet varit igång, inte varit med om en enda nitrittopp. Jag har mätt vattenvärdena ca 10 ggr och Salifert testerna har visat 0 varje gång i nitrit. Ska det vara så? Sen har jag också märkt att nitraten sjunker, jag börja med drygt 5 i nitrat nu har det sjunkit till 2,5. Kan det vara algerna som suger åt sig den näringen? Jag har inte mycket alger nu men det börjar komma mer och mer. Jag har även upptäckt små små områden med röda alger, är de bra? De fördubblar sig ganska snabbt. Vilka djur rekommenderas för att hålla nere algtillväxten? Kirurger? Många frågor, som jag hoppas många svar på Kan lägga till vattenvärdena: Kh drygt 11 Ph 8,2 …

12. Started by fredrik.tern,

tjena ni som får fram kraftiga färger på era spser, vad tllsätter ni i era vatten vilka spårelement tillsätter ni? vilka värden har ni i era kar? jag får mina att växa men det går inte lika fort som era verkar växa och jag får inte lika skarpa färger på dom. mvh fredde

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Draedon,

sitter och ska beställa tester.. men vad behöver man? har lagt till följande i "kundvagnen": Nitrit Nitrat KH PH Fosfat Ammonia Sillikat Behövs det något mer för ett nybörjar akvarium? Kanske jag tom. kan skippa någon test?

• 3 svar
    • 1k visningar
  14. Started by jeppe öo,

har problem med nitrathalten den vill inte gå ner, har försökte det mesta som tipsas om här, har en egen tanke?? kan det var nåt problem med skummaren?? har inte hållit på så länge så det kanske är en dum fråga, två fiskar har nyligen dött kan det kopplas samman med detta??

15. Started by Dave,

Skaffade ett 80 liters molly med 8 kg LS + vatten från samma tank från handlaren i fredags. Skaffade även fyra turbosar varav två nu dött. Har missat detta då de säkerligen varit döda i över en dag eller mer. Tog upp dem o de luktade allt annat än gott. Innan detta hade jag 0.02 i nitrit. Jag bytte 10 liter vatten direkt efter jag plockat upp dem, har nu 0.5 i nitrit.. hurra. PLanerar att byta 20 liter till om 6 timmar då saltet blandat sig ordentligt. har även satt i en liten påse med aktivt kol för att ta upp de bakterier som sniglarna släppt ifrån sig. Något mer o göra? har 1200 liters pump i karet enbart för cirkulation och 1100liters pump som sköter ytavrinningen. …

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by glamsjo,

Hej jag har problem med att vattenbubblorna "stannar" på stenarna. Alla värden är helt okej men jag har tidigare haft problem med alger, men det har börjat att avta nu. Däremot tror jag att resterna har gjort att vattnet har blivit lite grumligt, inte märkvärt men man ser det om man kollar riktigt nära.

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  17. Started by Halogen,

Hej, Jag har svårigheter att få ner nitratvärdet, ligger runt 25ppm. Sjunker något vid vattenbytet för att sedan stiga igen. Jag har nu köpt en påse nollnitrat för att testa med, men det måste var något annat fel också! Min tanke är att jag har för dålig skummarkapacitet. Vad tror ni på att byta ut min aqua-medic miniflotor till en tunze 3115(bra beg. pris) eller deltec MC500. Skulle detta hjälpa ? Målet är att ligga runt 10ppm, jag har bara mjukisar.....men idagsläget alltså 25-50ppm. / Hälsningar Pär

18. Started by snosan30,

Har hög nitrathalt i karet men inget nitrit. Värdet ligger på över 50. Köpte ett nitrat-stop av aquatic nature. Någon som vet hur man ska använda det?

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by hippo,

mitt kh är lite lågt (8) men mitt ph ligger stabilt på 8,1-8,2 finns det någon anledning för mig att börja laborera för att höja kh:t? jag har sett att många av er har ett kh över 10 varför har ni det?

20. Started by MattiasN,

Hur styr man ph och kh om man använder balling för att tillsätta ca? Jag funderar på att skaffa en doserpump och köra med aqua medics 3 komponentslösning, men hur håller jag ph och kh jämt? Om man kör reaktor och mixer fixas ju allt, ph av mixern och ca och kh av reaktorn, men vad gör ni som inte kör dessa? Eller är det kanske lika bra att satsa på reaktor och mixer? Jag ska inte fylla karet med sps, men vill ha lite koraller framöver, tycker det verkar bli väldigt dyrt , men också krångligt med bådfe reaktor och mixer. Alternativet är kanske att börja med att skaffa mixer och buffra kh sepparat, eftersom jag till en början inte kommer ha så hög åtgång på ca? Tack på förh…

• 15 svar
    • 2,3k visningar
  21. Jag tänkte bara inflika här att det verkar som det enda sättet att få bort nitrat är med rowaphos nollnitrat o andra dyra grejjer nitratfilter m.m Även vattenbyten har ju en utspädande effekt. men finns det inga andra sätt att få bort nitraten effektiv skummnning fungerar ju. har hört om vodkametoden..... men vad finns mer kan man inte bara använda ett hederligt gammalt denitrifikationsfilter alà fosså??? Nu vill jag att alla "Skitexperter" skriver vad ni vet så vi nybörjare fattar nått.

22. Started by Saltis,

jag undrar om man kan lägga rowaphos och aktivt kol i samma ytterfilter? har dom i nylonstrumpor.

23. Started by hippo,

vad menas med att kalkvattnet har en förmåga att fälla ut fosfater?? och vad är det för skillnad på kalciumhydroxid och kalciumklorid???

• 25 svar
    • 6,2k visningar
  24. Started by f.tern,

tjena jag har lite problem med att få ner nitrat, nitrit och phosfat. jag matar så lite som jag kan, men så pas att djuren i karet mår bra.jag har ett phosfat filter med 500gr rowaphos i med en 1000 liters pump som drar runt detta. jag har även nitritfilter som jag håller på att dra igång. jag har osmosfilter och byter ca 10% av akvariets vatten minst en gång i månaden. ska jag köra med kol i ett filter kanske. jag är tacksam för alla råd o tips m.v.h fredde

• 13 svar
    • 1,8k visningar
  25. Started by Dez3d,

Hej alla! Jag satt och läste en tråd på Reefkeeping och såg ett inlägg av Anthony Califo angående osmos vatten. Han skrev att osmosvatten för påfyllning bör absolut buffras med karbonater/bikarbonater. Detta har jag helt missat tidigare och vill gärna höra hur ni gör. Själv har jag en tunna på 100 liter kopplat till min autopåfyllare som droppar osmosvattnet. Jag har ej någon kalkmixer eller reaktor då jag är inne på 6:e veckan från min uppstart och har inte några koraller ännu. Jag vore tacksam att få höra hur ni gör och ge mig råd. Bör jag även skaffa en syrepump som går i tunnan? Mitt pH pendlar mellan 8.2 och 8.3 och mitt KH har pendlat mellan 8,8 och 9.6, verkar nu …

• 15 svar
    • 3,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.