Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by DaTrucka,

Fick inte med någon användarmanual till mitt kalium test. Någon som kan bifoga pdf eller vet var jag kan tanka ner den? Har googlat, men kan inte hitta något. //Marko 'DaTrucka' (via mobil).

• 1 svar
    • 634 visningar
  2. Started by Salta katten,

Jag har köppt mig lite salifert tester för första gången. I beskrivningen säger de att när man fyller sprutan med reagensvätska så är det naturligt att det blir lite luft mellan kolven i sprutan och själva vätskan, men att detta inte ska vara något som påverkar utfallet av testet. Det är klart en definition av vad som är "lite" luft men när jag fyller 1ml sprutan så att kolven på sprutan står på 1ml så blir det ganska exakt 0,2ml luft i den, vilket då innebär att det bara är 0,8ml reagensvätska i sprutan. Kan detta vara korrekt och att Salifert har räknat med dessa 0,2ml luft eller är det jag som fyller sprutan på felaktigt sätt? Jag är lite oroad då dessa 0,2ml rimligen…

• 3 svar
    • 633 visningar
  3. Started by Curtus,

Håller på å mäter lite i mitt kar för att se hur mkt som förbrukas. Tanken var att räkna ut en daglig förbrukning för karet, men kan man verkligen göra det? Jag har märkt att värdena i vattnet inte aldrig sjunker till 0 å då borde det ju vara svårt att räkna ut en verklig daglig förbrukning. Och varför förbrukas inte värdena ända ner till 0? Får koraller svårt att ta till sig ämnen när det blir dåligt om dem i vattnet? Här är förbrukningen för mitt kar på 3 dagar(Dvs hur mkt det minskat): Kh-4 (8 - 4) Mg- 90 (1380 - 1290) Ca- 40 (460 - 420) Och går man efter det skulle den dagliga förbrukningen hamna på ca: Kh~ 1,33 Mg- 30 Ca~ 13,33 Och då ä…

• 0 svar
    • 632 visningar
  4. Started by Gnarkill,

är det någon som har prövat Aquarium systems produkter? jag funderar på att köpa lite diverse saker av det märket som sea buffer och jod

• 0 svar
    • 632 visningar
  5. Started by Neruza,

Hej är det någon som har någon erfarenhet med detta nitrit test? Gjorde ett test nyligen, som visade 2 Fick givetvis panik, men sedan slog det mig att "2" kanske innebär" 0.2 ppm? och då är det kanske inte riktigt så illa som jag hade tänkt mig? eller bör jag gå tillbaka till panik stadiet igen? De båda clownerna ser ut att må bra, och även eeld räkan börjat dosera med startbakterier (aquaforest bio S) för att få ner värdena till noll Bör jag även använda nitrivec? eller blir det lite kaka på kaka? vilket bör vara mest effektivt? edit: bör jag kanske riktga om streamer pumparna? mer fokus på att blåsa på LS eller ska jag rikta dom …

• 4 svar
    • 632 visningar
  6. Hej. Jag undrar om någon här vet vad "Reef Evolution Potassium Iodine" innehåller. Eller rättare sagt, hur mycket flaskan innehåller. Det enda som står på flaskan är att doseringen ska vara 5ml till 50 gallons, en gång varannan vecka. Och att en flaska på 250ml räcker till 10000L. Jag skulle vilja veta hur stark jod-koncentrationen är i mg/L. Det står "kaliumjodid-koncentrat" på flaskan. Är det någon som vet om det verkligen är en enkel KI-lösning, eller om den innehåller någonting mer komplext?

• 0 svar
    • 629 visningar
  7. Started by saltatrox,

Jag har provat några märken men har inte blivit helt nöjd ännu. Antingen så höjs inte K+ och jod eller så går magnesium/kalcium upp i topp. Nu så doserar jag separat K+ och jod. Köpte KZ Spurenelemete / Meerwasser komplex. Men med Meerwassasser så höjer jag mitt Mg jätte mycke så vart tvungen att sluta med det. Jag kör med kalciumreaktor så det är lite svårt att sluta dosera Mg tills det försviner i reaktoen. Jag har doserat efter vad det står på flaskorna, men måste hitta på egna mängder. Har inte doserat Mg separat sens 130721. Har kört med Saliferts spårämnen också med samma resultat. Vad använder ni er av ????

8. Har precis testat vattnet och har bra i "allt" utom: KH 5,4 magnesium 1710. Maxade Salifert så jag fick fylla på sprutan en gång till. Lade ihop tömd spruta och värdet från den nya (vet inte om kan göra så). Bör jag skaffa ett salt med lite lägre magnesium och göra vattenbyten med det tills jag fått ner magnesium och upp KH? Kanske bör tillägga att det är i ett litet karantänskar med sten i men köpte en korall igår och vill ju att den skall klara sig tills mitt stora är igång. Mvh Kim

• 2 svar
    • 624 visningar
  9. Hej allesammen. Jag undrar lite om någon kan dela sina erfarenheter med produkter som innehåller/baseras sig på lantanklorid. Just nu använder jag rowaphos till mitt system. Jag har ett stort system med en extrem belastning så det går mycket rowaphos i systemet vilket i sin tur blir dyrt när jag inte får köpt större pack än 5 liter. Mitt fosforvärde pendlar mellan 20-50 ppb och jag önskar att få ett mer ekonomiskt alternativ och ett enklare alternativ. Ni som använder lantanklorid: - Vid vilka halter av fosfor/fosfat fungerar lantanklorid bäst? - Skulle det vara effektivt för mig med mina halter att använd…

10. Started by jonasroman,

PS: Välj HD, 1080p eller 720p adm kommer lägga in filmerna i artikelbiblioteket:-)

• 2 svar
    • 623 visningar
  11. Ny artikel, förbättrat recept /Jonas

• 0 svar
    • 622 visningar
  12. Started by Dimorb,

Finns det något sätt att använda saliferts nitrit test till å mäta nitrat i vattnet eller få en uppskattning på värdet som kan vara i vattnet? Nitrattestet tog så klart slut men har nitrit test kvar.

• 1 svar
    • 622 visningar
  13. Started by danne031,

Bakgrund: karet på 54L har varit igång drygt 3 månader, ingen skummare, ingen osmos, 10% VB varje 7-14 dagar. Jag har inte tagit det på så stort "allvar" efterom tanken mest varit att låta sten osv gå in sig tills jag skaffar ett större (det är nära nu). Har tidigare gjort enstaka tester spontant när lusten fallit på och har tidigare uppmätt lågt nitrat, och fosfat upp mot 25. Idag gjorde jag en rejäl genomgång då jag byggt ut mitt testförråd lite. Resultat med (*) innebär att testerna av okänt datum då jag köpt de begagnade, info om något värde är märkligt. 25 grader, 1.029 NO2 - 0 (*) NO3 - 2mg/l (*) NH4 - 0 (*) PO4 - 0 (*)(eventuellt 0.01, ska det vara mjölkigt?) MG - …

• 2 svar
    • 620 visningar
  14. Started by Dimorb,

Har använt ATI i många år och är förnöjd så långt men irriterar mig på att diverse inte finns på lager titt som tätt och har därför sett på andra tillverkare. Grotech fångade blicken då deras produkter är cirka hälften så dyra - uppger samma koncentrationer på lösningarna - som ATI. Undrar därför om någon har använt dem båda och kan ge lite info och erfarenheter.

• 1 svar
    • 619 visningar
  15. Started by morphriz,

Snubblade på den här... http://en.wikipedia.org/wiki/Anammox Har någon hört talas om/erfarenhet av detta? Är det nått som går att använda i ett saltkar tro? mvh Mattias

• 0 svar
    • 619 visningar
  16. Started by DSB,

på triton resultatet fick jag förhöjt kopparvärde, räknades upp flera möjligheter som orsakat detta bla. biopellets. är det vanligt med förhöjda kopparvärden pga av biopellets, vad är orsaken ? Jag använder biopellets all in one. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

• 4 svar
    • 618 visningar
  17. Started by Constanzo,

Hej alla, Ska då flytta till hus och då skall sjöhästakvariet flyttas med! har satt upp i det nya huset, ett 112 liters kar, kommer pyttsa i vatten och sten från ett väletablerat system idag, inget nytt vatten, utan bara använt. Tänkte sedan köra igång ytterfilter från mitt gamla system med Rowaphos och Zeolith. Tror ni det räcker med en vecka för att få stabila värden och kunna släppa i hästarna? Tänkte köra på skummare och UV efter ett tag med.

18. Köpte ett Elos KH-test idag och testade mitt akvarium.Jag fick det till 15 droppar dvs. 7,5 dKH. Jag tyckte det borde varit lite högre så jag testade med Salifert också för att jämföra, nu fick jag 8,6 dKH. Tyckte det var konstigt så jag testade Både salifert och elos med kontrollvätskan man för med i saliferts test. Elos låg en grad under salifert som var mitt i prick. Vilket ska man lita på?! Tror jag kastar elos-testet faktiskt, kontrollvätskan borde ju stämma? //Emil

• 0 svar
    • 618 visningar
  19. Started by PeterG,

Tänkte starta en ny större burk till våren och funderar på vilken metod som skulle vara bra . Hittade lite olika metoder som jag inte känner till så mycket om, typ Triton, Sangokai , mfl mfl 1.-Vad är det för skillnad på tex de metoder där man tillför "element"? 2.-Hur testar man i dessa kalorimetriskt eller med hplc eller ? Är det någon som provat dessa nya metoder ( ej Balling) Tacksam för alla tips Mvh Peter

• 0 svar
    • 618 visningar
  20. Started by katten,

Är det någon här som har koll på pålitliga tester? Det är ju rätt stor skillnad på värdena beroende på fabrikat.

• 3 svar
    • 617 visningar
  21. Started by jonasroman,

Hej jag har funnit flera batcher där Fauna Marines ref vätska (den på 100ml) INTE innehåller den mängd nitrat som står på flaskan (10 ppm) , utan bara 0.7 mg/l. jag tror nitraten har blivit konsumerad. var således vaksam om du använder denna som ref vätska o får ett oväntat lågt testsvar. FM är meddelade och gjorde direkt en test själva och fick också närmare 0 på den batch jag rapporterade. Men det kan vara fler batcher då jag fått rapporter från UK att även där mätte en kund att det var för lite nitrat i flaskan och det var en annan batch. så var vaksam. personligen tror jag felet är att man blandar både po4 o NO3 i samma referensvätska. …

• Gilla
    • 5 svar
    • 617 visningar
  22. Se på bilden. Den del av rutan som får mindre cirk växer det tydligt mindre alger på. Samma fenomen gäller ju sten. Teorier om varför det växer mindre alger om vattnet rör sig långsammare? Personligen tror jag det kan bero på att den lokala åtkomsten, tillförseln av HCO3/CO2/O2 etc är bättre vid kraftig cirk dvs att gasutbytet runt algcellen favoriseras av kraftig cirk då detta minskar den hinna som omger algcellen på samma sätt som den hinna av vatten som omger en korall ni vet. mer cirk--tunnare hinna--bättre gasutbyte---högre fotosyntes. Håller ni med?;-) Jonas

• 1 svar
    • 616 visningar
  23. Started by Catchio,

Jag har haft lite obalans i mitt 6 månader gamla 50-liters vilket ledde till mycket alger. Först någon brun, sammetsliknande beläggning på stenarna och sedan gröna alger på stenar och glas. Jag gjorde vattenbyten och köpte några snäckor till. Resultatet var ännu värre med grönalger. Flera 50% vattenbyten och järnbaserad fosfatremover verkade inte hjälpa. Till slut fann jag att 4 av de nya snäckorna dött vilket sannolikt var orsaken till algerna. Min enda LPS, en frogspawn, hade sett dålig ut sedan jag köpte snäckorna. Den förlorade ett huvud som jag försökte rensa bort men nytt vattenbyte hjälpte inte utan den dog helt och avlägsnades. I övrigt har jag bara…

• 1 svar
    • 615 visningar
  24. Started by joh3,

Hej. Har kört med alubaserad fosfatremover i mitt kar nu under drygt 4v. Dvs från uppstarten av akvariet. Nu till frågan. Hur länge håller sig en sån där påse egentligen? Läste nånstans här på forumet att den blir mättad redan efter en vecka. Stämmer verkligen det?

• 1 svar
    • 614 visningar
  25. Started by KMG,

Försöker läsa av vad jag har för värde på nitrattestet...? 15? 25?

• Gilla
    • 2 svar
    • 613 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.