Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
I min iver att höja Ca och Kh, blev resultatet inte vad jag hade väntat mig. Jag har på e.m/kvällen ett Ph på 8,6. Kh ligger runt 11 men Ca har inte nämnvärt gått upp. Ligger runt 360. Mg ca. 1120. Har jag en skadlig nivå på Ph? Med vad får jag ner det? Vill inte använda Bikarbonat, för då ökar ju också Kh, och den bör väl inte öka just nu. Har inte tillgång till kalsiumklorid, för att höja Ca. Kan jag enbart använda typ API Liquid Calcium?
-
- 4 svar
- 581 visningar
-
-
Hej allesammen. Jag undrar lite om någon kan dela sina erfarenheter med produkter som innehåller/baseras sig på lantanklorid. Just nu använder jag rowaphos till mitt system. Jag har ett stort system med en extrem belastning så det går mycket rowaphos i systemet vilket i sin tur blir dyrt när jag inte får köpt större pack än 5 liter. Mitt fosforvärde pendlar mellan 20-50 ppb och jag önskar att få ett mer ekonomiskt alternativ och ett enklare alternativ. Ni som använder lantanklorid: - Vid vilka halter av fosfor/fosfat fungerar lantanklorid bäst? - Skulle det vara effektivt för mig med mina halter att använd…
-
Bakgrund: karet på 54L har varit igång drygt 3 månader, ingen skummare, ingen osmos, 10% VB varje 7-14 dagar. Jag har inte tagit det på så stort "allvar" efterom tanken mest varit att låta sten osv gå in sig tills jag skaffar ett större (det är nära nu). Har tidigare gjort enstaka tester spontant när lusten fallit på och har tidigare uppmätt lågt nitrat, och fosfat upp mot 25. Idag gjorde jag en rejäl genomgång då jag byggt ut mitt testförråd lite. Resultat med (*) innebär att testerna av okänt datum då jag köpt de begagnade, info om något värde är märkligt. 25 grader, 1.029 NO2 - 0 (*) NO3 - 2mg/l (*) NH4 - 0 (*) PO4 - 0 (*)(eventuellt 0.01, ska det vara mjölkigt?) MG - …
-
- 2 svar
- 579 visningar
-
-
Har precis testat vattnet och har bra i "allt" utom: KH 5,4 magnesium 1710. Maxade Salifert så jag fick fylla på sprutan en gång till. Lade ihop tömd spruta och värdet från den nya (vet inte om kan göra så). Bör jag skaffa ett salt med lite lägre magnesium och göra vattenbyten med det tills jag fått ner magnesium och upp KH? Kanske bör tillägga att det är i ett litet karantänskar med sten i men köpte en korall igår och vill ju att den skall klara sig tills mitt stora är igång. Mvh Kim
-
- 2 svar
- 576 visningar
-
-
Hej Jag kollade mitt osmosvatten mot mitt kranvatten och det ser ut som om det släpper igenom lite koppar, behöver någon del bytas? Kran: Osmos: Mvh Mats
-
- 6 svar
- 575 visningar
-
-
Hej, Mitt kar har varit igång nu i snart 4 månader. Saker och ting rullar på, jag försöker hedra "hands off" principen att inte hålla på att pilla för för mycket. De aktiva insatser jag gör är att jag doserar ATI 2-part (auto), CheatoGro manuellt några gånger per vecka samt 15% vattenbyte var 14:e dag. En gång per vecka går jag över och blåser av sten och sandbädd med "stor pippett / turkey baster". Ett par observationer jag känner mig ganska trygg med att de stämmer. 1. pH. Om jag lyckas pressa upp detta över 8 så tar alkalinitetsförbrukningen fart på allvar. Vill påstå att skillnaden mellan 7.9 och 8.25 är c:a 5x högre förbrukning. Ja…
-
- 7 svar
- 574 visningar
-
-
Finns det något sätt att använda saliferts nitrit test till å mäta nitrat i vattnet eller få en uppskattning på värdet som kan vara i vattnet? Nitrattestet tog så klart slut men har nitrit test kvar.
-
- 1 svar
- 572 visningar
-
-
Se på bilden. Den del av rutan som får mindre cirk växer det tydligt mindre alger på. Samma fenomen gäller ju sten. Teorier om varför det växer mindre alger om vattnet rör sig långsammare? Personligen tror jag det kan bero på att den lokala åtkomsten, tillförseln av HCO3/CO2/O2 etc är bättre vid kraftig cirk dvs att gasutbytet runt algcellen favoriseras av kraftig cirk då detta minskar den hinna som omger algcellen på samma sätt som den hinna av vatten som omger en korall ni vet. mer cirk--tunnare hinna--bättre gasutbyte---högre fotosyntes. Håller ni med?;-) Jonas
-
- 1 svar
- 571 visningar
-
-
Vid sidan om arbetet med min automatiska KH-maskin, vars arbete går mkt bra och jag är inne i en fas där jag byggt en ny version med förfiningar på olika sätt(läs gärna på reef2reef),.så gjorde jag ikväll min egna manuell KH kit också detta motsvara nog typ 200 salifertpaket;-).......
-
-
- 4 svar
- 571 visningar
-
-
Hejsan gott folk, tänkte höra om det fanns någon med bra erfarenhet när det gäller hålla bra vattenvärden, som hade kunnat tänka sig vara bollplank/mentor till mig? Jag vill ha bättre vattenvärden än vad jag har idag. Produkter som jag har är alla Red Sea vissa i pulver och andra i vätska. Jag hade uppskattat det väldigt mycket om det är någon som skulle vilja ställa upp. skriv här eller skicka ett PM om ni kan tänka er att ställa upp. Tack på förhand
-
- 0 svar
- 568 visningar
-
-
Är det någon som kan hjälpa mig med mina konstiga värden i akvariet, akvariet har varit igång i 3,5 år jag kör gärna genom meddelanden.
-
Mina hanna checkers börjar visa lite mer "fel" än vanligt och när jag undersöker kyvetterna så ser det ut som att det är lite belägg på insidan av kyvetten. Vad använder ni för att rengöra? Kan jag använda citronsyra? @stigigemla mvh Andre.
-
-
- 2 svar
- 567 visningar
-
-
Spännande! Jag kanske inte kommer vara "först på bollen", men det hade varit spännande att pröva detta i framtiden. Frågan är om de kommit på varför cyano uppstår i huvudtaget. Finns många teorier, men kanske inte lika många fakta. https://reefbuilders.com/2022/07/03/anti-cyano-symbio-kit-is-a-tag-team-treatment-for-cyanobacteria/
-
-
- 2 svar
- 566 visningar
-
-
Finns det någon som har några bra tips eller trix för att hålla vattenytan ren och klar om man inte har ytavrinning? Jag har idag en Deltech MCE 600 och har idag en filterhållare i mitt akvarium men tycker att den tar för mycket plats. Jag funderar på att ta bort den men hur blir det med vattenytan? Är det någon som inte kör med ytavrinning eller har andra bra idéer på hur man kan lösa det OM man behöver lösa det dvs. jag har inte någon sump har inte möjlighet till att ha en heller. Alla svar uppskattas
-
- 1 svar
- 565 visningar
-
-
Hej, Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av brightwell aquatics produkter, framförallt Xport NO3 cubes? Använde ni Microbacter7 för att kicka igång processen? http://brightwellaquatics.com/products/xport_no3.php http://www.brightwellaquatics.com/products/microbacter7.php
-
- 0 svar
- 565 visningar
-
-
Jag har haft lite obalans i mitt 6 månader gamla 50-liters vilket ledde till mycket alger. Först någon brun, sammetsliknande beläggning på stenarna och sedan gröna alger på stenar och glas. Jag gjorde vattenbyten och köpte några snäckor till. Resultatet var ännu värre med grönalger. Flera 50% vattenbyten och järnbaserad fosfatremover verkade inte hjälpa. Till slut fann jag att 4 av de nya snäckorna dött vilket sannolikt var orsaken till algerna. Min enda LPS, en frogspawn, hade sett dålig ut sedan jag köpte snäckorna. Den förlorade ett huvud som jag försökte rensa bort men nytt vattenbyte hjälpte inte utan den dog helt och avlägsnades. I övrigt har jag bara…
-
- 1 svar
- 563 visningar
-
-
Har köpt seachem matrix - ska ha det i sumpen. Hur gör ni - i reaktor eller i filtersocka? Är ni nöjda med produkten? Funkar det? Med vänlig hälsning, T Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 562 visningar
-
-
jag är färgblind, inte vanliga röd-brun. jag har problem med alla nära nyanser på färgspectrat. dvs. jag ser alla färger var för sig men kan inte se skilnad på tex ljusblå och rosa när de ligger bredvid varandra. så jag har minst sagt problem med att testa mina vattenvärden. tjejen är lagom intresserad när jag ber henne om hjälp och så velar hon hela tiden om var på skalan det är. finns det fler med detta grava handikapp här som har några bra tips? eller finns det bra digitalmätare man kan köpa?
-
- 1 svar
- 560 visningar
-
-
Vilka plaster går att ha i saltvattens kar förutom Pvc och plexi (om det nu räknas som plast) Jocke
-
- 0 svar
- 557 visningar
-
-
Hejsan, jag undrar hur de olika skalorna ser ut för respektive märke? någon som har det som jag själv inte kunde fylla i? Tack på förhand Ammonium NH4 Red Sea: FaunaMarin: Salifert: <0.25 | 0.25 | 0.5 | 1.0 | 1.5 | 2mg/l Nitrite NO2: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: 0.0 | 0.1 | 0.25 | 0.5 | 1.0 | 2.0 | 4.0mg/l samt högre upplösning samma fast delat med 10 Nitrate NO3: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: 0.0 | 2.0 | 5.0 | 10.0 | 25.0 | 50.0 | 100.0mg/l samt högre upplösning samma fast delat med 10 Calcium Ca: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: från 0.0mg/l och uppåt med 0.10 för varje steg Magnesium Mg: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: från 30mg/l och uppåt med 30 för varje steg KH…
-
- 0 svar
- 557 visningar
-
-
Försöker läsa av vad jag har för värde på nitrattestet...? 15? 25?
-
-
- 2 svar
- 557 visningar
-
-
Hej! Behöver lite hjälp med att få kläm på dosering och hur man balanserar ut höga värden. Försöker att få redseas värden på ett av deras recept. Har doserat bara KH av AF 123, vet att man skall egentligen dosera lika av alla 3, men vad gör man när något av CA eller MG är för höga? Där står att man skall dosera efter det värdet som konsumeras minst och "buffra" upp de andra till rätt nivå, är det då inte samma som att bara dosera KH om de andra värdena är höga? Mina värden igår. Tagna med Hanna. Har bara LPS och mjukisar. Inga fosfat removers förutom nopox. temp 25.3c salt 1.026 Kh 11.5 ca 525 Mg 1480 AF test nitrat 11.5 på väg nedåt. po4 0.1 ,…
-
-
- 9 svar
- 556 visningar
- 1 följare
-
-
PS: Välj HD, 1080p eller 720p adm kommer lägga in filmerna i artikelbiblioteket:-)
-
- 2 svar
- 555 visningar
-
-
Jag tror det sker en viss internproduktion av CO2 i en kalkreaktor. Inte så den har ngn betydelse direkt för upplösning av kalk då det är såpass lite co2 som internproduceras men ändå intressant. Jag har nämligen lagt märke till att trots att co2-tillförseln är avstängd tex ett halvt dygn o därmed har reaktorns volym bytts ut flera gånger med akvarievatten, så är pH i reaktorn alltid lägre än pH i akvariet! Den enda förklaring till det jag kan komma på är att det finns sådan betydande bakteriell tillväxt på kalkgruset så dessa bildar koldioxid pgr av sin cellandning. Rent teoretiskt borde en kalkreaktor som matas med lägre flöden än kanske 1.5l/h, efter …
-
-
- 2 svar
- 553 visningar
-
-
hej hur gör ni med vatten provet ni skickar till marinlab,jag får besked när jag registrerar mitt prov med lösen ord att det är sparat, men marinlab säger att jag inte fått nåt svar för att jag inte är registrerad! Med vänlig hälsning mats
-
- 2 svar
- 553 visningar
-