Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.
-
- 1 svar
- 696 visningar
-
-
-
Hejsan, Jag är sedan några dagar saltvattensakvarist efter många många år med sötvatten. Mycket nytt blir det. Jag har förstått att det finns olika datorbaserade "verktyg" bland annat på webben för att hålla reda på sina mätvärden och även ta fram förslag på åtgärder vid avvikelser. Vilken av dessa rekommenderar ni som är mer erfarna här på formet? Hälsningar Johan
-
- 3 svar
- 692 visningar
-
-
Finns det nåt bäst före datum på produkter av denna typ? Hur länge kan man använda öppnade flaskor?
-
- 3 svar
- 690 visningar
-
-
Bakgrund: karet på 54L har varit igång drygt 3 månader, ingen skummare, ingen osmos, 10% VB varje 7-14 dagar. Jag har inte tagit det på så stort "allvar" efterom tanken mest varit att låta sten osv gå in sig tills jag skaffar ett större (det är nära nu). Har tidigare gjort enstaka tester spontant när lusten fallit på och har tidigare uppmätt lågt nitrat, och fosfat upp mot 25. Idag gjorde jag en rejäl genomgång då jag byggt ut mitt testförråd lite. Resultat med (*) innebär att testerna av okänt datum då jag köpt de begagnade, info om något värde är märkligt. 25 grader, 1.029 NO2 - 0 (*) NO3 - 2mg/l (*) NH4 - 0 (*) PO4 - 0 (*)(eventuellt 0.01, ska det vara mjölkigt?) MG - …
-
- 2 svar
- 689 visningar
-
-
Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.
-
- 0 svar
- 687 visningar
-
-
Instruktionerna är på tyska, franska och liknande. Någon som vet hur den ska användas? /Danne
-
- 2 svar
- 686 visningar
-
-
Håller på och pysslar med min bänk och behöver "täta" mellan stålställningen och bottenskivan med några fogar. Har wurth svart silikon hemma, dock är det antimögelbehandlad. Vad tror ni?, kan jag använda detta?, det kommer inte vara mer än några strängar och inte ha någon kontakt med vattnet. Kan det giftiga i siliconet överföras via luften?
-
- 0 svar
- 686 visningar
-
-
Ska flytta mitt kar imorgon och undrar hur många % av vattnet man behöver med sig eller går det bra och ta allt nytt? karet är ett 80L mollyhotell
-
- 1 svar
- 686 visningar
-
-
Hej hur länge brukar ni köra med Aktivt kol i en strumpa i akvariet efter en anemon död ? ser att mina andra mjukisar har dragit ihop sig så jag blir ju lite orolig Mvh Dennis
-
- 0 svar
- 684 visningar
-
-
Har precis testat vattnet och har bra i "allt" utom: KH 5,4 magnesium 1710. Maxade Salifert så jag fick fylla på sprutan en gång till. Lade ihop tömd spruta och värdet från den nya (vet inte om kan göra så). Bör jag skaffa ett salt med lite lägre magnesium och göra vattenbyten med det tills jag fått ner magnesium och upp KH? Kanske bör tillägga att det är i ett litet karantänskar med sten i men köpte en korall igår och vill ju att den skall klara sig tills mitt stora är igång. Mvh Kim
-
- 2 svar
- 683 visningar
-
-
Är det någon som blandar egna spårelement ? I såfall hur gör ni och var köper ni detta ?
-
- 1 svar
- 683 visningar
-
-
Är det nån som vet hur mycket det är i en medföljande sked till 18 oz. förpackningen av denna tillsats? Min sked verkar ha blivit försnillad på något sätt. MVH Martin
-
- 2 svar
- 681 visningar
-
-
Undrar om någon använder det kolet? Står på hemsidan att det bara skall användas i filter med stark cirkulation i 2-4 dagar och sedan tas ut för att därefter återupprepa processen var 4:de vecka. Det kolet jag har nu använder jag i cirka 14 dagar innan jag byter. Skulle det innebär en risk av något slag att låta Grotech ActivCarbon ligga i flera dagar än rekommenderat eller är det bara det att effekten avtar/forsvinner? Undrar så klart också om någon vet om ifall det släpper fosfat till vattnet.
-
-
- 7 svar
- 681 visningar
-
-
Jag har haft lite obalans i mitt 6 månader gamla 50-liters vilket ledde till mycket alger. Först någon brun, sammetsliknande beläggning på stenarna och sedan gröna alger på stenar och glas. Jag gjorde vattenbyten och köpte några snäckor till. Resultatet var ännu värre med grönalger. Flera 50% vattenbyten och järnbaserad fosfatremover verkade inte hjälpa. Till slut fann jag att 4 av de nya snäckorna dött vilket sannolikt var orsaken till algerna. Min enda LPS, en frogspawn, hade sett dålig ut sedan jag köpte snäckorna. Den förlorade ett huvud som jag försökte rensa bort men nytt vattenbyte hjälpte inte utan den dog helt och avlägsnades. I övrigt har jag bara…
-
- 1 svar
- 678 visningar
-
-
Finns det något sätt att använda saliferts nitrit test till å mäta nitrat i vattnet eller få en uppskattning på värdet som kan vara i vattnet? Nitrattestet tog så klart slut men har nitrit test kvar.
-
- 1 svar
- 677 visningar
-
-
Hej allesammen. Jag undrar lite om någon kan dela sina erfarenheter med produkter som innehåller/baseras sig på lantanklorid. Just nu använder jag rowaphos till mitt system. Jag har ett stort system med en extrem belastning så det går mycket rowaphos i systemet vilket i sin tur blir dyrt när jag inte får köpt större pack än 5 liter. Mitt fosforvärde pendlar mellan 20-50 ppb och jag önskar att få ett mer ekonomiskt alternativ och ett enklare alternativ. Ni som använder lantanklorid: - Vid vilka halter av fosfor/fosfat fungerar lantanklorid bäst? - Skulle det vara effektivt för mig med mina halter att använd…
-
Jag blandade lite nytt vatten och råkade ställa min doppvärmare lite för högt. Så nu är vattnet 30 grader och salthalten visar 1,025 vilket är bra men är det rätt värde? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 2 svar
- 677 visningar
-
-
Jag undrar om batterivatten är tillräckligt avmineraliserat för att använda när jag kalibrerar min digitala saltmätare ? Skickat från min iPad med Tapatalk
-
- 2 svar
- 676 visningar
-
-
-
Försöker läsa av vad jag har för värde på nitrattestet...? 15? 25?
-
-
- 2 svar
- 675 visningar
-
-
Jag har under 3-4 år nu kört Triton Core7 men har börjat snegla på ATI Essential Pro då jag tycker Core7 är lite för dyrt egentligen. Behöver man dosera mer av ATI än Core7? Andra för eller nackdelar?
-
- 0 svar
- 674 visningar
-
-
Är det någon här som har koll på pålitliga tester? Det är ju rätt stor skillnad på värdena beroende på fabrikat.
-
- 3 svar
- 673 visningar
-
-
Har några lps som sliter lite och några som inte sliter alls. Har testat att ha dem i sockerbad både med druvsocker och med fruktsocker men det ger absolut ingen effekt. Vad gör jag då för fel? Har använt 2 matskedar socker på en liter. Några erfarenheter? Använder druvsocker framställt från majs, potatis och vete.
-
- 3 svar
- 673 visningar
-
-
Hur beräknar jag den förväntade maximala effekten på fosfat media? Om jag t.ex. har ett preparat som sägs binda 30.000 mg PO4/kg media hur kan jag då räkna ut hur mycket det kan ta upp i ppm som jag mäter i vattnet? Mäter just nu 99ppb som då bör bli 99*0,003 ppm.. alltså 0,297 ppm fosfat. Hur räknar jag för att se hur mycket media som behovs (i kg) för att ta bort den fosfaten?
-
- 5 svar
- 671 visningar
-