Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej, Undrar över en sak, hur vet man att mediet inte kan absorbera mer fosfat? Jag använder järn baserat fosfat reducering och det står att 50g / 100l och bytas 1 ggr per månad. 50g lades i strumpa den 20/8-12 31/8-12 hade jag 0,543mg/l(Hanna) Den 1/9-12 la jag i ytterliggare en strumpa med 50g då värdet var högt. 7/9-12 hade jag 0.3mg/l(Hanna) 13/9-12 0.291 mg/l(Hanna) Så första veckan hade det gått ner 0.2mg/l , men denna vecka bara 0.01mg/l. Är det då dax att byta ut mediet för att det inte kan absorbera mera eller kan det ligga still och sjunka igen? Mvh Hans Sandén i Braås. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 1 svar
- 671 visningar
-
-
på triton resultatet fick jag förhöjt kopparvärde, räknades upp flera möjligheter som orsakat detta bla. biopellets. är det vanligt med förhöjda kopparvärden pga av biopellets, vad är orsaken ? Jag använder biopellets all in one. Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
-
- 4 svar
- 668 visningar
-
-
Jag blandade lite nytt vatten och råkade ställa min doppvärmare lite för högt. Så nu är vattnet 30 grader och salthalten visar 1,025 vilket är bra men är det rätt värde? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 2 svar
- 668 visningar
-
-
PS: Välj HD, 1080p eller 720p adm kommer lägga in filmerna i artikelbiblioteket:-)
-
- 2 svar
- 667 visningar
-
-
Ska flytta mitt kar imorgon och undrar hur många % av vattnet man behöver med sig eller går det bra och ta allt nytt? karet är ett 80L mollyhotell
-
- 1 svar
- 667 visningar
-
-
Bakgrund: karet på 54L har varit igång drygt 3 månader, ingen skummare, ingen osmos, 10% VB varje 7-14 dagar. Jag har inte tagit det på så stort "allvar" efterom tanken mest varit att låta sten osv gå in sig tills jag skaffar ett större (det är nära nu). Har tidigare gjort enstaka tester spontant när lusten fallit på och har tidigare uppmätt lågt nitrat, och fosfat upp mot 25. Idag gjorde jag en rejäl genomgång då jag byggt ut mitt testförråd lite. Resultat med (*) innebär att testerna av okänt datum då jag köpt de begagnade, info om något värde är märkligt. 25 grader, 1.029 NO2 - 0 (*) NO3 - 2mg/l (*) NH4 - 0 (*) PO4 - 0 (*)(eventuellt 0.01, ska det vara mjölkigt?) MG - …
-
- 2 svar
- 666 visningar
-
-
Nån som använt dom nya testerna. Man ska som sagt fylla på 2ml vatten, sen en skopa av pulvret. sen kommer de nya att man ska fylla på 0,6ml av ca-2 då ska den skifta från blå till lila. Men mitt problem är att den inte gör det forsätter nämligen att vara blått. vad innebär det tror ni?
-
- 8 svar
- 666 visningar
-
-
-
Har precis testat vattnet och har bra i "allt" utom: KH 5,4 magnesium 1710. Maxade Salifert så jag fick fylla på sprutan en gång till. Lade ihop tömd spruta och värdet från den nya (vet inte om kan göra så). Bör jag skaffa ett salt med lite lägre magnesium och göra vattenbyten med det tills jag fått ner magnesium och upp KH? Kanske bör tillägga att det är i ett litet karantänskar med sten i men köpte en korall igår och vill ju att den skall klara sig tills mitt stora är igång. Mvh Kim
-
- 2 svar
- 663 visningar
-
-
Är det nån som vet hur mycket det är i en medföljande sked till 18 oz. förpackningen av denna tillsats? Min sked verkar ha blivit försnillad på något sätt. MVH Martin
-
- 2 svar
- 662 visningar
-
-
Fick inte med någon användarmanual till mitt kalium test. Någon som kan bifoga pdf eller vet var jag kan tanka ner den? Har googlat, men kan inte hitta något. //Marko 'DaTrucka' (via mobil).
-
- 1 svar
- 662 visningar
-
-
Hej allesammen. Jag undrar lite om någon kan dela sina erfarenheter med produkter som innehåller/baseras sig på lantanklorid. Just nu använder jag rowaphos till mitt system. Jag har ett stort system med en extrem belastning så det går mycket rowaphos i systemet vilket i sin tur blir dyrt när jag inte får köpt större pack än 5 liter. Mitt fosforvärde pendlar mellan 20-50 ppb och jag önskar att få ett mer ekonomiskt alternativ och ett enklare alternativ. Ni som använder lantanklorid: - Vid vilka halter av fosfor/fosfat fungerar lantanklorid bäst? - Skulle det vara effektivt för mig med mina halter att använd…
-
Så då var lite tester gjort i karet, har provat kört med manuell dosering balling och inte gjort något test på 2veckor, följande resultat: Ca 470, Kh 7,7 Mg 1350 Kalium 350. Mätte även fosfat och nitrat. Fosfat 0,015 nitrat 0. Börjar få ner näringsvärden riktigt bra men tycker ändå inte mina acrosar som jag köpte av borg färgar ut ordentligt, även börjat tillsätta Fauna marin Trace elements 1-4 gjort detta i 3veckor. Någon som har andra tips på varför vissa koraller inte färgar ut? då i synnerhet acrosar. mvh Rickard
-
- 0 svar
- 660 visningar
-
-
Jag har provat några märken men har inte blivit helt nöjd ännu. Antingen så höjs inte K+ och jod eller så går magnesium/kalcium upp i topp. Nu så doserar jag separat K+ och jod. Köpte KZ Spurenelemete / Meerwasser komplex. Men med Meerwassasser så höjer jag mitt Mg jätte mycke så vart tvungen att sluta med det. Jag kör med kalciumreaktor så det är lite svårt att sluta dosera Mg tills det försviner i reaktoen. Jag har doserat efter vad det står på flaskorna, men måste hitta på egna mängder. Har inte doserat Mg separat sens 130721. Har kört med Saliferts spårämnen också med samma resultat. Vad använder ni er av ????
-
- 2 svar
- 660 visningar
-
-
Håller på å mäter lite i mitt kar för att se hur mkt som förbrukas. Tanken var att räkna ut en daglig förbrukning för karet, men kan man verkligen göra det? Jag har märkt att värdena i vattnet inte aldrig sjunker till 0 å då borde det ju vara svårt att räkna ut en verklig daglig förbrukning. Och varför förbrukas inte värdena ända ner till 0? Får koraller svårt att ta till sig ämnen när det blir dåligt om dem i vattnet? Här är förbrukningen för mitt kar på 3 dagar(Dvs hur mkt det minskat): Kh-4 (8 - 4) Mg- 90 (1380 - 1290) Ca- 40 (460 - 420) Och går man efter det skulle den dagliga förbrukningen hamna på ca: Kh~ 1,33 Mg- 30 Ca~ 13,33 Och då ä…
-
- 0 svar
- 659 visningar
-
-
Jag tror det sker en viss internproduktion av CO2 i en kalkreaktor. Inte så den har ngn betydelse direkt för upplösning av kalk då det är såpass lite co2 som internproduceras men ändå intressant. Jag har nämligen lagt märke till att trots att co2-tillförseln är avstängd tex ett halvt dygn o därmed har reaktorns volym bytts ut flera gånger med akvarievatten, så är pH i reaktorn alltid lägre än pH i akvariet! Den enda förklaring till det jag kan komma på är att det finns sådan betydande bakteriell tillväxt på kalkgruset så dessa bildar koldioxid pgr av sin cellandning. Rent teoretiskt borde en kalkreaktor som matas med lägre flöden än kanske 1.5l/h, efter …
-
-
- 2 svar
- 659 visningar
-
-
Är det någon här som har koll på pålitliga tester? Det är ju rätt stor skillnad på värdena beroende på fabrikat.
-
- 3 svar
- 658 visningar
-
-
Är lite lat av mig idag kan bero på ölen eller drinken men vilken produkt rekomdera ni för enbart höja calsiumet i ett akvarium har sökt runt lite och hittat endel men vissa av dessa produkter höjer även kh och det vill jag inte. Har fauna marin något sån produkt för det märket hat den lokala handlaren.
-
- 1 svar
- 657 visningar
-
-
Försöker läsa av vad jag har för värde på nitrattestet...? 15? 25?
-
-
- 2 svar
- 656 visningar
-
-
Finns det något sätt att använda saliferts nitrit test till å mäta nitrat i vattnet eller få en uppskattning på värdet som kan vara i vattnet? Nitrattestet tog så klart slut men har nitrit test kvar.
-
- 1 svar
- 655 visningar
-
-
Jag har haft lite obalans i mitt 6 månader gamla 50-liters vilket ledde till mycket alger. Först någon brun, sammetsliknande beläggning på stenarna och sedan gröna alger på stenar och glas. Jag gjorde vattenbyten och köpte några snäckor till. Resultatet var ännu värre med grönalger. Flera 50% vattenbyten och järnbaserad fosfatremover verkade inte hjälpa. Till slut fann jag att 4 av de nya snäckorna dött vilket sannolikt var orsaken till algerna. Min enda LPS, en frogspawn, hade sett dålig ut sedan jag köpte snäckorna. Den förlorade ett huvud som jag försökte rensa bort men nytt vattenbyte hjälpte inte utan den dog helt och avlägsnades. I övrigt har jag bara…
-
- 1 svar
- 654 visningar
-
-
är det någon som har prövat Aquarium systems produkter? jag funderar på att köpa lite diverse saker av det märket som sea buffer och jod
-
- 0 svar
- 652 visningar
-
-
Hej... Har ett 128 L kar, gör vattenbyte på 20 L per vecka e det för mycket o byta? Mvh Roger
-
- 2 svar
- 652 visningar
-
-
Som titeln säger. Vad använder ni för co2absorber? Länka gärna. Hade divesorb från dräger innan men vet inte om de säljer till privatpersoner längre.
-
-
- 3 svar
- 650 visningar
-
-
Hej. Jag undrar om någon här vet vad "Reef Evolution Potassium Iodine" innehåller. Eller rättare sagt, hur mycket flaskan innehåller. Det enda som står på flaskan är att doseringen ska vara 5ml till 50 gallons, en gång varannan vecka. Och att en flaska på 250ml räcker till 10000L. Jag skulle vilja veta hur stark jod-koncentrationen är i mg/L. Det står "kaliumjodid-koncentrat" på flaskan. Är det någon som vet om det verkligen är en enkel KI-lösning, eller om den innehåller någonting mer komplext?
-
- 0 svar
- 649 visningar
-