Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Jag om min sambo flyttar ut på landet i höst och det innebär att vi har enskilt vatten. Det är borrad brunn i berg. Har fått vattenvärdena från analysen. Vad kan vi dra för slutsatser från dessa? Tyvärr saknar jag värde på silikat. Men går det att hitta ett förhållande mellan silikat och något annat värde som är analyserat och ur det utläsa om halten silikat är hög eller låg? Jag vill helst slippa köra med osmos om det inte är absolut nödvändigt. Vad säger ni om vattenvärdena? Järn och fluor är högt. Färgtal 30 Kemisk syreförbrukning COD-Mn 4,6 mg/l pH 8,2 Konduktivitet 46 mS/m Alkalinitet 240 mg HCO3/l Fluorid 1,7 mg/l Klorid 16 mg/l Sulfat 10 mg/l Nitrat <0,2 mg/l N…

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by Fisherman`s Friend,

Hej fortsätter min tråd här med lite bilder. Som ni ser så slår inte korallerna ut på ett bra sätt kan det vara så illa att de aldrig återhämtar sig då jag miskött mitt avkarium under nästan 4 månaders tid. Mina aktuella värden är ialla fall Nitrat 25 Fosfat 0,25 Kh 10 Calcium 405 salthalt i nivån på min saltmätare

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  3. Started by Draco547,

Hej Jag har en fråga angående vattenvärdena i mitt kar 120L utan ytavrinning, filtreras av bollar, nitrit/nitratfilter och vanliga grovfilter. det e vad som finns i, 2 clowner och 2 putsarräkor Har följande värden Salthalt 1.023-1.025 PH 8 No2 0 No3 0 Alk inom normalvärde med det testet jag har NH3/NH4 0.5 denna borde väl ligga på noll?? Är detta normala värden eller går det att få ner NH3? Jag skummar inget då detta är ett budgetbygge. Saltet jag använder är Red sea coral pro Har ni några bra tips till en nybörjare som mig? Mvh Mattias

• 2 svar
    • 619 visningar
  4. Started by Hawkmoon,

Hejsan. Jag roade mig med att ta lite vattenvärden på vatten som jag tog med mig hem från Röda Havet. Värdena är tagna med refraktometer samt saliferts tester och är kalibrerade/kollade mot Fauna Marines multiref vätska. Så här såg det ut. Salinitet 1.031 KH 7,5 PH 8,3 MG 1500 CA 470 Po4 0 No3 0,4 Det som stack ut var väl salthalten samt MG (Dubbelkollat) annars var det inga överraskningar. En kul grej bara eller nördigt om ni så vill

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by Draedon,

Testade lite igen nu på kvällen.. verkar som om mitt PH har sjunkit från 8,4 till 8 sen jag testade sist. Nitrat har också sjunkit men nitriten ligger kvar ?? Den ökade när en fisk och ett par sniglar dog, men efter det har jag bytt sammanlagt 40% vatten.. så jag tycker den borde gå ner. Vet inte vad det kan bero på.. matar mindre, inget dött i karet, skummare gör sitt jobb osv. Annars då, ser det bra ut? Vatten 12/3 Temp: 25 Salt: 1,021 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Vatten 22/3 Temp: 27 Salt: 1,022 PH: 8 KH: 8 Nitrit: <0,02 mg/l Nitrat: <1 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l Ammoinak: <0,0…

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  6. Hej har följande vattenvärden i min burk 350 l +sump 80 liter Fosfat cirka 0,1-0,2 Kh 6 Nitrat 10-25 Mg 1500 Ca 500 Salthalt 1,024 Cirkulation två tunze stream 6000/l Belysning MH 250 inom kort 4x39 t5 Skummare NItratfilter Fosfatfilter med nystart av biopellets (vart igång sen torsdags) Inga tillsatser men skall börja med balling snart.

• 5 svar
    • 905 visningar
  7. jag är färgblind, inte vanliga röd-brun. jag har problem med alla nära nyanser på färgspectrat. dvs. jag ser alla färger var för sig men kan inte se skilnad på tex ljusblå och rosa när de ligger bredvid varandra. så jag har minst sagt problem med att testa mina vattenvärden. tjejen är lagom intresserad när jag ber henne om hjälp och så velar hon hela tiden om var på skalan det är. finns det fler med detta grava handikapp här som har några bra tips? eller finns det bra digitalmätare man kan köpa?

• 1 svar
    • 559 visningar
  8. Started by hakki,

Hallå alla på saltvattensguiden. Har varit inaktiv i nästan 2 år? Men har sen en månad tillbaka fått igång på en ny burk! Tänkte posta lite värden på min burk, då jag önskar lite tips om hur mina värden BORDE ligga, och vad jag kan göra för att få dom bättre. Salt. 0.024 Nitrat 50-100 (Salifert) Fosfat 0.03 (Salifert) ph 8.0 (Salifert) Har fortfarande lite alger kvar i burken och min källa till vatten är från kranen. Hade gött och det är roligt att vara tillbaka igen!

• 1 svar
    • 516 visningar
  9. Started by vahagn,

Det har pratats flitigt om vattenvärden i olika orter så det kanske vore intressant att dela med sig info till andra så att folk som har den informationen kan dela med sig till andra på samma ort. Ni på andra orter kanske kan lägga upp liknande info som referens för framtida funderingar... Hur som helst, jag skrev till Uppsala kommun och fick lite värden som jag lägger upp här. Silikat är inget som livsmedelsverket frågar efter så det mäter man aldrig. Däremot har man mätt kisel i Uppsala och den ligger mellan 3,50-4,70mg/l. Dessutom gäller att "Samtliga prover är tagna på oavhärdat dricksvatten. Avhärdas dricksvattnet i en jonbytare minskar totalhårdheten, kalciumhalten…

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by freguz,

Hittade lite info om vattnet i sthlm Tydligen finns det 2 reningsverk, Lovö och Norsborg, och vi i innerstan har en mix av båda. Kan man utläsa om det är ok att ha som saltvatten? Norsborg http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/commondata/rapporter/dricksvatten/Dricksvattenkvalitet/Kval_dekl_Norsborg_2008.pdf Lovö http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/commondata/rapporter/dricksvatten/Dricksvattenkvalitet/Kval_dekl_Lovo_2008.pdf Står inget om fosfat / silikat... eller gör det det? Har mailat dom och frågat explicit efter dessa värden, får se vad de (om de) svarar. Säkert nåt i stil med "det varierar med årstiderna..bla bla", men man vet ju aldrig. Tänk om d…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Vargklo,

Jag håller nu på att nystarta mitt mindre 425-liters kar till ett Fish Only. EFtersom jag kommer att drifta två kar parallellt vill jag helst slippa att följa och justera för alla vattenvärden i båda karen. Jag undrar då om jag kan "strunta i" vissa vattenvärden i mitt Fish Only, t.ex. Kalcium, Magnesium och Fosfat? Jag kommer inte att ha några som helst ambitioner att ha koraller i detta kar. Ställer fiskar krav på vissa Kalcium-, Magnesium- eller Fosfatvärden?

• 5 svar
    • 998 visningar
  12. Started by Thommy,

hejsan mitt akvarie på 375 har varit i gång lite över en månad nu.å mina värden e ph 8 salt 1.023 temp 26g magnesium 1340 ca 360 phospat 0.5.måste ju siga att det är svårt å läsa dessa tester har califert.Nu har ja ganska mycket brunt i sanden å stenarna förmodar att det är bruna kiselalger för de ska la komma först. a just de ja nitrit 0 nitrat 50.Jag kör utan osmos nu försökte lägga ut en annons innan men ja fattade nada där så det blir la att köpa en nyer.Tacksam för svar h Thommy.

• 2 svar
    • 850 visningar
  13. Started by Jurgonh,

Hejsan, har försökt hitta nån tråd om detta men inte hittat. Skulle nån vänlig själv orka skriva ner vilka som är dom optimala värdena av följande. Och hur man senare kontrollerar altså ökar eller sänker värderna till det optimala. Så jag vet vad jag skall göra när jag nu mäter alla värden framöver. Skulle vara mycket snällt =) Eller hänvisa mig till rätt tråd om jag har varit blind när jag letat. Nitrit Nitrat Fosfat PH KH Calsium Mg Strontium Jod Nått mer?

• 3 svar
    • 921 visningar
  14. Started by Saxmark,

Tja, tänkte smälla upp en site som skall hålla vattenvärden, tanken är att man skall kunna logga in, posta sina värden och sedan få upp en kurvor och eventuella tips och trix.. Vidare hade jag tänkt att lägga den som nån form av dagbok för olika akvarier.. Tanken är att det skall vara en blog för ditt akvarie/um Nån som har några färdiga phpsnuttar liggandes så slipper jag skriva allt från scratch.. Har hotell i drift och tänkte börja pula nu i helgen.. Nån som e sugen på att haka på projektet.. Det är 100% ickekommersiellt och det skall inte finnas några diskussionsgrupper eftersom jag inte har tänkt att konkurera vare sig med saltvattensguiden eller zoopet utan mer fung…

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by Cyruz,

Halloj! Den 28:e december startade jag upp ett percula 90, med begagnad levandesten (det som blev över för rikard598, dom flesta har säkert läst hans tråd).. Jag har börjat få en del alger, men inte jättemycket.... Det som jag förundras över är att enligt mina tester har jag _inget_ skit i vattnet... Nitrit är ej mätbart (Macherey Nagel) Nitrat är ej mätbart (Sera) Fosfat är ej mätbart (Sera) Kan detta verkligen stämma?, eller är mina tester helt kassa ??

16. Hej allesammans antar att det inte är bara för mig som akvariehobbyns intresse sviktar ibland. Det stora problemet för mig är att när jag väl sätter igång är jag väldigt noga för att sedan hamna på en nivå som inte är godkännd. Detta resulterar i att många koraller dör bort och de som finns kvar skrumpnar i hop och mår dåligt. Jag stod inför ett val att antingen lägga ner eller hitta en så kallad gyllene medelväg. Valet föll på att försöka hitta en gyllenemedelväg. Jag nämner lite om den teknik som brukas för att kunna få tips på vad som saknas. UV ljus (inte varit igång på 3 år måste byta lampa) Skummare aqua care (igång och avger en väldigt suspekt grön gegga ser ut so…

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by kvalle,

nu e det så här.. har jag har ett kar med avrinning del. sump med 3fack. med skummare i mitten. men nu på senare dagar så sjunker nivån bak vid avrinningen och inte vid returfacket där det va tidigare. har funkar par veckor.men nu sista 5dagarna har det börja sjunka där bak i ställe? är jag bara korkad eller varför har det blivit så. vill ne ha mer ingående info så säg det

18. Jag har en fundering kring detta med olika saltfabrikat. Hur gör ni kör ni med samma salt hela tiden i era kar eller växlar ni mellan olika sorter? Om ni byter salt upplever ni en possetiv eller negativ påverkan i karet? Har själv provat tre olika sorter och känt det som man fått en possetiv bost när man bytt, det första saltet jag köpte upplevde jag bara negativt men dom andra gångerna har det bara känts possetivt. Så jag är lite nyfiken hur ni gör med olika salt? Kör ni bara på med ett för att det känns bra eller har ni gjort några byten och inte märkt någon skillnad eller som jag tyckt att det blivit en possetiv verkan pga byte av salt? MVH/Glenn

• 1 svar
    • 704 visningar
  19. Started by elvir,

Hej, Jag har ett nystartat kar 80L Aqua Medic Blenny, ca 2 veckor sedan började jag mitt nya revkars äventyr. Jag har ca 7kg levande sten, och ca 4kg död väldigt urtvättad sand. har använt osmos vatten vid start, gör även mitt eget osmos vatten. Använder Aktivt kol. Allt har sett bra ut börjar redan få röda kalkalger på stenarna, ser små djur som håller sig på glas rutan. så här såg mina tester ut vecka 1 och vecka 2 Vecka1: Po4 = 0.5ppm JBL Nitrit = 0ppm Salifert Nitrat = 5ppm Salifert Ca = 420 Salifert MG= 1280 Salifert Vecka 2: Po4 8-10ppm? Nitrit = 0 Nitrat = 5ppm …

• Gilla
    • 7 svar
    • 638 visningar
  20. Started by jonasroman,

En liten kemifråga så här mitt i veckan. Om man häller i en basisk lösning, vilken som helst, blir saltvattnet direkt grumligt. Till exempel när man doserar natriumkarbonat (som KH-del) eller kalciumhydroxid (som kalkvatten), eller om man tillsätter natriumhydroxid. Oavsett metod höjer man pH snabbt till cirka 12, och det blir grumligt i vattnet. Vilken fällning utgörs grumligheterna av? /Jonas

21. Started by uffe2,

Jag köpte Salifert's KH-test och min tyska är inte något vidare....dvs nästan noll ! Jag mätte KH-värdet och det var för lågt, så jag hade i buffertlösning för att höja KH-värdet. Sedan förstod jag inte hur KH-värdet kunde minska något, när man hade i tripple-buffert lösning. Därför öste jag i ännu mera tripple-buffert och sedan blev KH nästan noll (trodde jag). Fattade ingenting ..... Sedan upptäckte jag att mina avläsningar var felaktiga ! ....jäklar.... Jag missuppfattade hur man skulle läsa av tabellen. Det är inte hur mycket man har sprutat i, utan hur mycket som är kvar i sprutan som man skulle matcha mot tabellen. KH-värdet var inte noll, tvärtom, det är närmare …

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  22. Started by JonasW,

Har en flakväxande grön Montipora som har börjat att blekna. Byter ~15% vatten i veckan med Red Sea Coral Pro. Calendrium, skivor, Ricordea Florida, Xenia, Sarcophyton m.m. växer och ser ut att trivas men inte Montiporan..... Kan man köra t.ex. Grotech ABC +Vitamino utanpå dessa veckovisa vattenbyten med lite låg dos utan att riskera att överdosera spårämnen, då dessa kommer in med saltet också? Finns det alternativ som kan vara än bättre utan att behöva ge sig in på Balling och doserpumpar vilket inte är aktuellt än för mig som nybörjare. Får ta allt eftersom. Tänkte bara se om det blir någon förbättring om man doserar lite extra spårämnen eller om det är något annat gal…

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  23. Started by crille,

när jag mäter nitrat med tropic marin ligger jag på 5!när jag mäter med ett helt nytt salifert ligger det på 20!!!!!!, när jag mäter med teds hanna, ligger det på 5!!

24. Jag har noterat att det är ganska vanligt att akvarister byter sina fosfatremovers för sällan, när vi alltså talar om ett kar med skyhögt fosfat och detta skall jobbas ner. Fosfatremovers i ett stort system med tex 0.1 i fosfat mättas på nolltid. Mediat blir mättat snabbare än vad man tror. Det är dyrt att dra ur 0.1 ppm fosfat ur 1000 liter (tex) men det finns inga genvägar. Använd mindre removers o byt ofta säger jag. Helst skall man mäta så tätt så man kan se när sänkningen avtar o då byta osv. I värsta fall kan dessutom mediat sen läcka tillbaka, men huruvida det verkligen är sant är väl lite ovisst.

• Gilla
    • 5 svar
    • 725 visningar
  25. Started by oveb,

Jag klantade till det lite med buffertdoseringen och fick en rejält ökning av Ca-halten på köpet (använder doserpump till Ca). Det verkar som om burken tvärnitade redan vid ett KH på 7. Min gissning är att KH't då i själva verket var ännu lägre. Kanske runt 6 (använder Elos KH-test). Men min undran är förstås vid vilket KH man kan förvänta sig att kalcifieringen upphör ?? .

• 8 svar
    • 1,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.