Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Finns det något sätt o mäta järnhalten i akvariet? Anledningen att jag skulle vilja göra det är att de flesta av mina sps:er har lite grönt på sig, vissa mer andra mindre. Tex. en creamfärgad acropora med lila toppar, innan topparna färgat ut till lila har alla haft grönt på sig. Flera koraller som jag misstänker inte ska ha grönt i sig har det. Det jag TROR kan vara boven, rätta mig om jag har fel eller kom med egna teorier. 1. Min algmagnet (vanlig akvariemodell) som alltid sitter i akvariet läcker ut nåt. (är det förresten rekommenderat att alltid ha den i vattnet?) 2. Jag har fosfatremover från Fauna marine som e järnbaserad.
-
Testade mitt vatten med en refraktometer (sån för glykol som man kan köpa på biltillbehörsaffärer). Den visade helt fel och jag antar att det inte funkar med att mäta saltvatten med en sådan. Är mitt antagande rätt? I min enfald trodde jag det skulle gå eftersom densitetsskalan är inom korrekta intervall (min avläsning kom aldrig upp på skalan ens). Min fråga är alltså om det är så att en refraktometer för akvariebruk är av annan sort, eller hade jag endast ett måndagsexemplar som inte funkade alls? /Klas
-
- 6 svar
- 3,4k visningar
-
-
jag skaffade ett nytt kar igår på 210 L och jag flyttade över all vatten + sanden men när jag hällde i vattnet blev det grumligt... går det bort av sig självt eller måste man byta ut en del av vattnet? en annan fråga bara, räcker min sump på 20 L för jag har inte mer plats....obs jag har tagit ner skummaren till sumpen (Deltec mce 600 som hänger utanför)
-
- 4 svar
- 3,4k visningar
-
-
Blev lite förvånad när det inte fanns några träffar vid sökning på jod. Jänkarna använder sig ju av lite jod att doppa skadade/nyfraggade koraller, ger det egentligen något och hur får man tag på det i Sverige?
-
-
- 6 svar
- 3,4k visningar
-
-
Jag har under lång tid dragits med en besvärande växt av macros. Har också under lång tid legat med ett nitrat på 30. Efter några måttliga vattenbyten och hårdare skummning har jag kommit ned och pendlat mellan 3 och 7 men växten av alger påverkades inte. Likaså har jag fått skrapa rutan dagligen. I helgen besökte jag triton och kom att prata vatten med Leffe. Han hävdar att osmos skall man alltid använda vilket är ett råd jag har följt. Men jag frågade också hur länge en osmosanläggning håller och han sade -mellan tummen och pekfingret- ett år. Min osmos ankäggning hade använts under ett år redan när jag drog igång min nuvarande burk och vattnet här är ganska extr…
-
- 16 svar
- 3,4k visningar
-
-
jo tänkte kolla om det är nån som bytt ut allt vatten i ett redan inkört kar..? ja tänkte iaf prova på det då ja ska bygga om allt, och skulle vilja starta om med nytt vatten. borde ju kunna gå bra.. eller?? ska ja spara undan mitt gamla vatten nånstans?
-
Halloj, Ska ha i salt i mitt 546L (Tropic Marine salt). Vad jag får det till så bör jag ha i ca 16kg. Kan det stämma?
-
- 5 svar
- 3,4k visningar
-
-
Var mest nyfiken på varför man inte skall använda vanligt koksalt med/utan jod om man har för låg salthalt i akvariet. Någon som med säkerhet vet om de 2 e-medlen som är klumpförebyggande som finns i är skadliga på något sett? Någon som kanske själv har erfarenhet av detta?
-
- 6 svar
- 3,4k visningar
-
-
Tänkte att det vore trevligt och intressant att få kommentarer från mer erfarna saltisar, ang mina vattenvärden. Jag mäter 1 gång/mån. Nej oroa er inte... ska inte spamma mina värden varje månad, men för tillfället har jag lite hög nitrit kan jag tycka även om den är under alarmerande värden (+0,5?), samt att jag skulle behöva höja kH till 7-8 och öka Mg rejält närmare 1350 ppm. Vad tycker ni och vad har ni får råd att ge en relativ nybörjare som mig (endast 1 år erfarenhet)... Sumputrustning består av Deltec skummare (SC2060) och fosfatreaktor (FR509) med NP Reducing BioPellets, aktivt kol blandat med zeolith samt Seachem's Purigen. Använder inte osmos, utan kranvatten f…
-
-
Hej! Har ett 100 L inkört kar med ca 15 kg sten, bra cirkulation och en enkel intern skummare. Borde det räcka för min igelkottfisk som äter ungefär en räkstjärt om dagen? Har stora algproblem nu. Jo jag kör med ozmos oxå. Tack för synpunkter!
-
-
- 17 svar
- 3,4k visningar
-
-
Vet ej om ämnestiteln är korrekt, kemi är inte min starka sida. Av en slump kom Lasse och jag in på ett sidospår i en annan tråd och jag vill reda ut begreppen. Av en slump upptäckte jag i sanden en gulfärgning och gasbubblor. Nyfiken störde jag sanden och kände då lukten av ruttet ägg. Sandbädden är finkornig och som tjockast 2-4 cm. Cirkulationen är rätt dålig, levandesten ligger mot bottenglaset (vilket är bra) och på stenarna och i sanden växer mycket skivanemoner, delvis svampar. Efter att ha läst en artikel skriven av Randy Holmed Farley förstår jag att svavel förekommer i olika former i marinaakvarier och att svavelväte är en vanlig form. Giftighetsgraden…
-
-
- 13 svar
- 3,4k visningar
-
-
Någon som kan kommentera följande värden? Kisel: 1,2 mg/l Kalium: 370 mg/l Bor: 4,2 mg/l Hårdhet i tyska grader, säger det något? (400 dH) (Kör med kranvatten) /Mats
-
-
- 38 svar
- 3,4k visningar
-
-
Har nu haft cyano i karet ett tag,sen jag bytte lampor . Har lagt märke till att antalet snäckor och maskar minskat drastiskt. Hade säkert 100 små snäckor som kröp på rutorna varje kväll ,nu är alla borta. Maskarna syns inte alls på samma sätt. Kan cyanon ta död på smådjuren? Hade tänkt köpa en hög snäckor men det verkar ju meningslöst om dom ska dö på en gång. MVH BA
-
-
Någon som planerar att testa, eller redan har testat dessa? http://reefbuilders.com/2012/08/03/xl-biopellets-jumbo-biobones-fluidized/
-
- 5 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej! Har mer eller mindre sedan uppstart av mitt akvarium haft problem med PH. Det första jag gjorde var att koppla på en slang med luft utifrån och det började lovande där det sakta men säkert stegrade till 8.15 precis innan belysningen började gå ned på kvällen. Dock verkar något hänt efter den dagen då mitt PH sjunkit dag för dag sedan dess. Jag har inte ändrat något och det är inget som blockerar i slangen. PH går så lågt som 7.6 nattetid, proben är utesluten genom flertalet tester mot kalibreringsvätska och den fungerar som den ska. Efter rätt så intensiv läsning så har jag förstått att det är mängden Co2 och mängden alk som styr PH. Jag har e…
-
-
- 32 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej jag tänkte kolla om ni kan rekommendera de här testerna samt startkulturen som kommer med? Ska starta upp mitt kar i veckan och vill ju såklart ha bra tester att kolla mina vattenvärden med http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1564 Om jag lagt denna tråd i fel avdelning så får nån moderator lägga den på rätt ställe!
-
- 35 svar
- 3,3k visningar
-
-
Funderade på att gå tillbaka till kalciumhydroxid då jag inte kan hitta någon info om vad som kan vara farligt vid jon-obalans i vattnet. Men då undrar jag ju naturligtvis hur man skall göra för att värdena skall "följas åt". Mitt kalcium förbrukas väldigt lite och försvinner inte nämnvärt medans mina karbonater slukas varje dag. Om jag har 11 i kH ena dagen så kan det vara nere på 8-9 bara en dag därifrån. Om man tillsätter Kalciumhydroxid kommer det då att balansera sig så att det blir lagom tillskott av kalcium och karbonater eller behöver man trots kalciumhydroxiden tillsätta något annat? mvh Andre
-
- 14 svar
- 3,3k visningar
-
-
blir väldigt förvirrad över vilken metod som är bäst, köra med light innebär fler vattenbyten vad jag förstått vilket skulle vara väldigt trevligt att slippa, jag har mg sulfat och nacl-fritt salt men skall jag skippa dem och köra light? har bara 3pumpar till doseringen, försökt leta här på forumet men blir inte klok på det, och är det bättre att köra Mg i dunk för sig? så att det blir lättare att justera, när jag kollar på Aquacalculator så skall det gå åt väldigt mycket mer Mg än Ca vilket jag förstått som att det är galet. 44g av Ca i 5 liter och 1000g Mg i 5 liter för att få samma dosermängd,
-
- 26 svar
- 3,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej. En fråga från en som aldrig tänkt steget längre än lågt värde på nitrat är bra. Jag har en tank där jag jobbat för att få ner Nitrat från 15 till nuvarande 0.0!!! Så till frågan. Kan man ha för låg nitrat och i så fall vad händer då? för info så kör jag triton metoden och har inget Nitrat remover utom macroalger!
-
-
- 6 svar
- 3,3k visningar
-
-
när jag läste Zeovits manual för att jag ev funderat på att starta med Zeovit nån gång så läste jag att det rekomenderas att man tillsätter Kalium i akvariet eftersom att det är nödvändigt för korallerna och impellerskummare tar bort kalium ur vattnet.. Har adlrig hört talas om detta tidigare och aldrig hört om nån som dosserar detta. Är det så att man "måste" tillsätta kalium för att korallerna ska må bra och att det är så att skummaren tar bort det ur vattnet? Bör jag köpa ett kaliumtest och tillsätta kalium? vilket märke rekomenderas isf?
-
- 18 svar
- 3,3k visningar
-
-
Jag vill ha en hel del fisk i karet och kommer troligtvis att få förhöjda värden av fosfat och nitrat pga matningen. När jag köpte mitt senaste akvarium fick jag flera reaktorer med på köpet. Bland annat.. 1. Phosban 150 som jag kör Triton ALU99 i för att hålla styr på fosfat. 2. Deltec FR509 som jag har planer på att använda till biopellets för att hålla nitrat nere. Jag har aldrig pillat med biopellets och behöver lite råd och kunskap. Först och främst om det är befogat med biopellets, i andra hand vilka pellets man isf skall köpa. Tack på förhand.
-
-
- 6 svar
- 3,3k visningar
-
-
Såg till min förvåning att dKH stigit från 8 till 12 det senaste halvåret. Mitt andra akvarium visar 7dKH, så jag tror att testet (JBL) fortfarande är OK. Jag tillsätter kalkvatten men har inga koraller och matar mycket sparsamt, kan det vara orsaken? Kalkhalten ligger mellan 400-440ppm (Salifert, mätte slarvigt).
-
-
- 26 svar
- 3,3k visningar
-
-
Ska starta upp ett kar med real life rock från carib sea 36kg till ett 450L kar så jag undrar eftersom denna sten inte är riktig levande sten utan bara har sporer av bakterier så skulle jag vilja veta vilken bakterie cultur ni rekommenderar. kommer även kläcka Artemia och lägga i samt pods sniglar små sjöstjärnor osv och låta detta gå ett tag innan fisk osv. Så ny mark för mig då mina andra kar varigt med levande sten (mycke oönskat som växte till sig under åren) så provar nått nytt.
-
- 5 svar
- 3,3k visningar
-