Gå till innehåll

Pimos nya ( planeringstråd )


pimo

Rekommenderade inlägg

Hej, ja det känns jättekul nu när man startar upp med riktiga prylar!

Nu är det bara ca reaktor som ska ställas in, du berättade ju hur du gjorde hos ted, med att mäta varannan dag osv, men jag kommer inte riktigt ihåg, kan du dra det lite snabbt igen så vore det kanon?

Jag mätte innan jag satte på Co2 både Ca och Kh och sedan 1-2 timme efter att jag stängt av Co2.

För att se hur mycket Ca sjunkit/stigit sedan dagen innan å hur mycket det stigit efter att jag haft det hela igång. Hänger du med

1: Mät vattnet i karet Ca & Kh

2: sätt på Co2/kolsyran

3: kör tex 2 timmar stäng sedan av tillförseln av Co2/kolsyra

4: 1-2 timmar efter punkt 3 så mät Ca & Kh i karet och vattnet ut ifrån reaktorn

Detta gjorde jag varje dag under 1 månad

Jo jag vet, det blir hävert från osmostanken, men det har jag inte kört igång igen då det krånglade lite med min osmolator, men sedan kommer jag att dra ett 20 mm pvc rör från osmosbehållaren och ner i tanken, vattnet från slangen "släpps" längst upp i röret och leds ner i sumpen.

Ja då kommer det ju funka bra. Bra med detta tipps som jag kan ta tillvara på sedan för mitt kommande bygge ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar wrang! ca testet varje dag, det är ju det värsta näst efter magnesium att mäta ;)

Som det ser ut nu så ligger kh på 9, ca på 410 och mg på 1300-1400.

Jag skulle dock vilja ha ner kh till runt 7 utan att påverka de andra, hur ska jag gå tillväga då tro?

Eller det kanske löser sig självt med lite tid.

I övrigt så mätte jag po4 nyss och blev glad, ligger på 0,01 nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var iväg för att köpa lite nyttodjur idag.

Blev några astrea sniglar, 4 stoooora nassarius och 2 stoooora sandsjöstjärnor.

När jag gick runt i butiken fick jag syn på en acanthurus lineatus, ca 13-15 cm lång, tjock som en gris och extremt fin i färgerna.

Kunde inte slita ögonen ifrån den, utan stog där och funderade och beudrade fisken i nån timme.

Sen bestämmde jag mig för att han skulle få följa med hem.

Så nu simmar han runt i karet, går kanon änsålänge.

Det går även en gul kirurg i karet, men det är inga som helst problem såhär efter några timmar.

Nu har jag väl förstört det för möjligheten till framtida kirurger, men han är så otroligt fin!

Kommer satsa på ett gäng anthias längre fram, några chromis cyanea och lite små roliga gobies.

Ska försöka knäppa lite bilder på fisken och akvariet, men inte just nu;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis är en utav de kirurger jag gillar mest.

Var det i Karlstad du köpte dessa djur?

Tackar

Japp det var i karlstad, brukar inte gilla att handla där, men ibland kan man göra "fynd".

ramq, jag sökte på nassarius tiger, men hittade inte så mycket, dock en bild på snäckor av samma sort som mina.

http://www.koralsiden.dk/Art/Nassarius_distortus.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gött pimo,ska inte dra igång nån debatt, men jag har handlat en del fisk, bla min paru och lineatusen hos Farid, och har bara gott att säga om fiskarna!

Japp, det gäller bara att välja ut de fina, friska exemplaren.

Lineatusen verkar som en riktig gottegris, har precis matat och han äter för fullt.

Han har även simmat runt och provsmakat allt i akvariet, stenar, sniglar, rutor, han va tom på en montipora digitata och nopprade lite, men det verkade inte som någon "hit".

Börjar bli dags att köpa nytt foder, matar just nu med torkad nori och ON F1 men det börjar bli lite kvar.

Några tips på bra foder för kirurger?, gärna pellets av lite större storlek.

Funderar även på vad man ska köpa för foder till framtida anthias?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jaså du har syndat ;) hehe hoppas den klarar sig. det är en förbannat fin firre! achilles då??? vågar du prova en nu då? hehe

Haha ja syndat har jag!

Achilles ligger långt bort nu ja, vi får se hur det ter sig i framtiden och hur aggressiv min lineatus verkar.

Tackar för fraggarna!

crille:

Ok, ONF2 ska inhandlas så snart som möjligt.

Food timer har jag tänkt mig, men vad ska man fylla den med som anthias gillar och som är bra för dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att det är tråkigt när jag postar utan bilder, jag ska som sagt skärpa mig.

Tycker det är ett väldans mas att minska ner bilderna för att kunna posta här, finns det något program som man kan använda för att minska ner flera bilder till samma storlek på samma gång?

Tänkte bara berätta att mina astrea sniglar snuskar sig.

Igår ställde sig en på "bakbenen" och sprutade "mjölk" en bra stund, och nyss såg jag en stå och spruta ut så mörka "kulor" som jag antar är ägg?

Har fått astrea bebisar innan, så det vore kul om det blir några nu igen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag har jag varit hos ted och köpt några läckerbitar, 4 st acroporor, en hystrix fragg och en calendrum(stavning?) fragg.

Slänger upp en bild på ena acron + 2 på min lineatus, vattnet är grumligt på bilderna pga nypumpad reaktor + att jag flyttat runt sanden lite.

post-2539-14468914943417_thumb.jpg

post-2539-14468914943626_thumb.jpg

post-2539-1446891494385_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar tackar, jättekul med lite respons.

Ska försöka ta några helbilder, eller iallafall på den vänstra delen av karet, den högra är inte färdig uppbyggd ännu.

Har lite problem med vad jag tror är dinos, men har bytt osmos nyligen och jag tror att den gammla var problemet, så det verkar som dom håller på att ge sig.

Förövrigt går allt kanon!, vilken fröjd det är med riktigt utrustning!, framförallt ca reaktorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...