Gå till innehåll

Pimos nya ( planeringstråd )


pimo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

mkt snyggt!

de finaste lineatusen jag sett på länge!...den julgransgröna acroporan känner jag allt igen från teds burk;)...också jättesnygg

/Jonas

Tackar så mycket!

Lineatusen är jag skitnöjd med, tjock och fin, inte en enda prick eller liknande.

Tjenna Martin :)

Vad kör du för zeoprodukter i ditt kar? Dosering? :)

mvh Emil

Tjena

zeovit 1,8 liter

aktivt kol 0,5 liter

Zeostart 0,8 ml 2gånger/dag

zeofood 8 droppar 1 gånger/vecka

zeobak 4 droppar varannan dag

Coral vitalizer 5 droppar dag

sponge power 5 droppar dag

kaliumjoditflour 1 droppe dag

jod komplex 1 droppe dag

bbalance 4 ml dag

zeospur ej börjat med ännu.

Håller på och experimenterar lite med doseringarna, men som jag kör nu så verkar det fungera fint!

Ligger lite lågt på CV, zeofood och sponge power kanske, men har inte jättemycket koraller i karet ännu, så det känns onödigt att köra på för mycket.

I övrigt rullar det på fint, dinoflagetellerna ( stavning? ) har försvunnit och korallerna mår fint, börjar komma igång med tillväxten ganska bra.

Skummaren är ett riktigt monster, drar ur så mycket skit så det är otroligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på med sponge power, har sett en ökning av olika svampdjur sedan jag började med detta

Kul iaktagelse. Själv har jag svampar så det blir över och detta utan något foder... Fanns det ett sätt att rensa dom hade jag gjort det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten lägesrapport, allt går kanon!

Var borta från karet i 6 dagar och kom hem igår, morsan fick åka hit och sköta zeoviten ;)

Karet såg bra ut när jag kom hem, lite grön hinna/alger på rutorna och sanden bara, fått för mig att det beror på överdosering av något zeo preparat, så jag ska utreda det.

Värden från igår:

ca: 410

kh: 8,6

mg: 1300

po4: 0.00

no3: 0.5-1 ppm

Köpte ett par nya godbitar hos ted igår, en grön milleporafragg, en gul acropora och en blå/lila acropora gomezi, min nya favorit!

Svängde även förbi bengan och köpte en pullaris sandvändare ( stavning? ) och en mandarin.

Just nu är hobbyn roligare än någonsin!

Jag slänger med en liten bild, dock totalt missvisande vad det gäller färg osv, försökte fixa den i ps men det gjorde bara saken värre.

Om någon fotokunnig har vägarna förbi och har lust att knäppa några bilder vore det väldigt uppskattat.

post-2539-14468915040263_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar tackar allihop, jättekul med positiv respons!

Ser ju jätte bra ut Martin, gillar dina koral-val:).

Uppbyggnaden av stenen är väldigt fin, jag gillar de öppna ytorna.

Är riktigt nöjd med de koraller jag skaffat ännu! Näst på önskelistan står efflo och echinata, får hoppas ted hittar echinata nästa gång han är iväg och handlar.

Uppbyggnaden av stenen är jag nöjd med, är några småstenar som jag vridit och flyttat runt lite, men nu tror jag att jag nästan är klar med "aquascapen" och har fått det som jag vill.

Dem kan vara bra att ha ibland:)

Ditt akvarium ser jättefint ut:smiley20:

Trevligt å träffas hos Ted i lördags förresten.

mvh Thomas

Hehe mm, nästa steg blir väl att lära henne dom viktigaste vattentesterna och hur ca reaktorn fungerar ;), nej det vet jag inte om jag vågar föresten.

Ja det var trevligt, alltid roligt att träffa lite andra "nördar" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt fin aquascape! Tänkte på en sak: vore det bra/bättre att flytta stenen med musslan någonstans till revpelaren till höger och få en synlig "dalgång", så att dalgången inte ser så tilltäppt ut, sticker ut och drar uppmärksamheten från helheten enbart till stenen med musslan på? Bara en reflektion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack tack allihop, nu blir man ännu mer motiverad!

Väldigt fin aquascape! Tänkte på en sak: vore det bra/bättre att flytta stenen med musslan någonstans till revpelaren till höger och få en synlig "dalgång", så att dalgången inte ser så tilltäppt ut, sticker ut och drar uppmärksamheten från helheten enbart till stenen med musslan på? Bara en reflektion.

Tackar, jag antar att du menar stenen i "mitten" så att säga, är ingen mussla på men ser lite så ut på bilderna, det är någon oidentifierad korall.

Jag har tänkt på samma sak, och flyttat runt den stenen endel, så det blir nog att jag gör som du säger och flyttar den igen, det är ju trots allt en väldigt lätt sten att flytta.

Den gröna "beläggningen" jag hade på rutorna, och till viss del på stenen verkar ha att göra med zeofood, har inte doserat det på några dagar nu och hinnan har försvunnit.

Ska avvakta med doserandet lite till och sedan ta upp det i lägre dos och se hur det blir.

Dagens fosfatvärde ligger på 0,01.

Jag ligger och svajar lite mellan 0,00 och 0,03 på hannan, någon som har upplevt ifall såpass små förändringar i fosfaten påverkar korallerna märkbart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Går det att öka kolkällan för att få ner fosfaten helt till noll?

Ja när jag kör hög dosering så går fosfaten ner till 0,00 snabbt.

Just nu håller jag på och grejat med zeoviten, tar lite tid att lära sig systemet, men det går frammåt.

Bara det att vissa koraller ser bättre ut med mer zs2, och mindre zf2, och andra ser bättre ut när jag göra tvärtom, men jag hittar nog en bra dosering med tiden.

Ikväll har jag gjort något oplanterad.

Skulle få loss en millepora ifrån den överstra stenen, korallen är ca 15x15 cm och växer "kompakt" som en "platta".

Jag tyckte den såg ut att få dåligt med flöde och ljus undertill så som den satt nu, så ja har limmat den på en ganska stor och hög fraggsten istället.

Korallen hade växt fast rätt bra i stenen + att speed glue hade gjort sitt jobb, så endel av aqua scapen är "nedmonterad" nu.

Men det känns bra, för nu har jag möjlighet att göra några små ändringar.

Imorgon blir det att fixa till aquascapen, pegga några korall och storstäda i akvariet, så då blir det även någon/några disiga bilder ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och här komma några bilder, flera dagar försent och inga bra bilder, men bättre det än aldrig.

Håller på och jobbar med att få fram färgerna på korallerna, har kommit en bit på vägen, men några är väldigt tråkiga just nu.

post-2539-14468915126497_thumb.jpg

post-2539-14468915126709_thumb.jpg

post-2539-14468915126884_thumb.jpg

post-2539-14468915127054_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...