Gå till innehåll

Val av fisk för nybörjare


bläckis

Rekommenderade inlägg

Jag kan inte fatta den nya ägaren är inte snäll han tror han kan lura mig jag skulle köpa en midas blennid och en color . men bara för att jag är nybörjare så visste jag inte att det var fel fisk eller rättare sagt i stället för en midas som jag upptäckte i dag att vi hade fåt en firefisch vet inte vad det heter på svenska

Namnet på affären i fråga har redigerats av moderator. Vi uppmanar medlemmar som har negativa erfarenheter av affärer att i första hand reda ut detta med affären direkt innan ni tar upp det på SG. Affären måste få en juste möjlighet att förklara sig först. Låt därför denna tråd fortsätta som en diskussion kring val av fisk för nybörjare generellt sett och inte kopplat till en särskild handlare.

/Moderator Vargklo

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej David!

Tråkigt att du känner att du har blivit lurad när du handlade fisk. Tror inte det är hellt ovanligt att handlare inte har full koll och säljer något dom tror är en sak som i verkligheten är något annat. Det finns handlare som är oerhört kunniga men inte de heller kan allt. Jag tycker du ska skaffa dig en bra bok med fiskar som du kan ta med till affären för då kan du gå runt i affären och titta och lära dig samtidigt. Lättare att diskutera med handlaren när du har lite fakta om djuret också.

Jag har ett exempel som tips på bra bok vad det gäller fiskar!

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=104&sort=2&cat=3&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej David!

Tråkigt att du känner att du har blivit lurad när du handlade fisk. Tror inte det är hellt ovanligt att handlare inte har full koll och säljer något dom tror är en sak som i verkligheten är något annat. Det finns handlare som är oerhört kunniga men inte de heller kan allt. Jag tycker du ska skaffa dig en bra bok med fiskar som du kan ta med till affären för då kan du gå runt i affären och titta och lära dig samtidigt. Lättare att diskutera med handlaren när du har lite fakta om djuret också.

Jag har ett exempel som tips på bra bok vad det gäller fiskar!

https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=104&sort=2&cat=3&page=1

tack för tipset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänkte själv starta upp ett 96L snart.För tillfället har vi ett 380L RENA Malavi ciklid akvarium som vi tycker mycket om.Kanske de blir att komvertera om till salt så småningom,men vi börjar smått så man får lära sig lite först! =P ha de gött mvh jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte fatta den nya ägaren är inte snäll han tror han kan lura mig jag skulle köpa en midas blennid och en color . men bara för att jag är nybörjare så visste jag inte att det var fel fisk eller rättare sagt i stället för en midas som jag upptäckte i dag att vi hade fåt en firefisch vet inte vad det heter på svenska

Namnet på affären i fråga har redigerats av moderator. Vi uppmanar medlemmar som har negativa erfarenheter av affärer att i första hand reda ut detta med affären direkt innan ni tar upp det på SG. Affären måste få en juste möjlighet att förklara sig först. Låt därför denna tråd fortsätta som en diskussion kring val av fisk för nybörjare generellt sett och inte kopplat till en särskild handlare.

/Moderator Vargklo

Du belyser ett viktigt o dessvärre ganska vanligt problem. Den "snällaste" akvariehandlare har ändå som första prio att de skall gå runt..det är för honom ingen välgörenhet...så därför finns de tyvärr en del handlare som man inte kan helt lita på. Sjävklart inte alla, de finns underbara undantag o entusiaster, men du måste ta reda på allt själv, de är de enda sättet att inte gå på en blåsning. Jag har också blivit "lurad" många ggr i början av hobbyn. de positiva är du lär dej nåt för varje gång, o inte minste genom ett sånt här forum, så lär man sej mkt. Låt dej icke nedslås av de som hänt, en enda person skall inte få grumla din fina hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har iaf haft tur och inte blivit "lurad" än av någon handlare :)

Dem jag har handlat av tidigare är Triton Akvarium och Aqua Warehouse. Två enligt mig mycket seriösa och bra handlare.

Nu är jag själv en nybörjare med saltvattensakvarium och har inte haft ett salt igång mer än i 8 månader. Att jag dock började stort kan ju uppfattas som annat än nybörjare, men med mycket påläsning, planering så kan även en person som inte har någon erfarenhet av saltvatten lyckas få till det.

Mina tips vid val av fisk är att inte (i början) impulsköpa fiskar, utan att alltid planera vad man vill ha för fisk (typ av fisk) i akvariet.

När man sedan skall gå till affären så vet man vilka fiskar man är intresserad av och när man skall introducera dem (ordning) så är det mindre risk att man blivit "pålurad" något. Är man nybörjade så blir det ofta så också att man börjar lite mindre och då är det än mer viktigt att man planerar vad för fiskar man kan ha i akvariet.

De "nybörjarfiskar" som jag rekommenderar och som jag kollat mycket på är:

Clownfiskar, bicolor Blenid, gulstjärtad frökenfisk, Hexataenia, gul kirurg, segelfenskirurg, chromis.

Men sedan om dessa passar i alla nybörjarakvarier vet jag inte, det är upp till var och en att avgöra och läsa sig på om de olika fiskarna.

Dock så har alla dessa fiskar fungerat helt underbart perfekt i mitt akvarie. Inga sjukdomar, alla trivs, äter och mår bra.

Jag kommer även att köpa in ett par av Nemateleotris Magnifica som nämndes i början av tråden, men dessa har tydligen en benägenhet att hoppa och blir därav inte aktuella förrän jag fått överbyggnaden.

Så, jag sammanfattar lite av det jag skrivit om med:

1. Läs på. (forum, lexikon, böcker etc)

2. Planera (skriv upp och jämför storlek, krav etc)

3. Diskutera (diskutera på forum och med akvariehandlare och kompisakvarister)

4. Handla (av din lokala handlare t.ex)

För mig så skulle jag lätt bli lockad att köpa mycket om jag inte visste bättre och lyckades hålla mig i skinnet. Det är svårt ha ett 2.5m 1400L akvarie med bara 2 clowner i och hålla det så länge tills man känner det är moget introducera mer. Har faktiskt köpt två fiskar (kirurger) som jag inte planerat köpa just för att min lokala handlare har haft dem inne. Men innan jag köpte dem har jag läst på mig lite om fiskarna och konsulterat med andra och sedan introducerat dem. Peppar peppar, hittills har det fungerat bra :)

Så man behöver inte följa sina planer slaviskt, men bör ändå ha lite koll på läget.

Detta är mina åsikter om att köpa fiskar som nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar Fredriks sammanfattning av nya fiskar och hur man bör göra. Jag har dock ett tillägg och det är att lyssna på handlaren för de flesta kan massor. Stämmer inte det han säger med hur du tänkt åker du hem och funderar lite till. Då blir det inte impulsköp men du har tagit råd av en person som antagligen kan massor för det kan de bra handlarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att alla akvariehandlare har som hög prioritet att sälja mycket och tjäna pengar. De handlade som inte jobbar för att tjäna pengar kommer sedemera att försvinna.

Obs: Därtill så behöver inte pengarna betyda allt!

Seriösa och etablerade handlare, oavsett om det gäller akvarier eller hemmabio, vet att dem inte tjänar på att lura på saker till en nybörjare.

Om nybörjaren får för svåra och dyra fiskar så kommer nybörjaren inte att fortsätta. Och tänk på hur mycket vi som akvarister handlar under närmaste 5 åren så blir det ju en brakförlustaffär :)

Man kan ha sålt en svår fisk med vinst på 500 kr, men gjort en förlust då på 15 000 kr under de närmaste 5 åren. Och lägger man då till att denna nybörjare börjar avsky handlaren och inte längre rekommenderar denne så blir det kanske så att 5 nybörjare under dessa 5 år inte handlar där eller startar upp sina akvarier. Med lite matte så blir det 75 000 kr mot de 500 kr som denne tjänare kortsiktigt.

Som det nämndes tidigare så tror jag dem flesta "lurade" bara har köpt av okunniga säljare eller att säljaren hade för lite information. Kanske var säljaren stressad och när akvaristen frågade? "Vad är det där? Den var fin, vad kostar den?".. och säljaren då säljer den till akvaristen utan att ha frågat ut denne om vad denne har för system så kan det ju bli katastrof och akvaristen känner sig lurad.

`

För de flesta handlare så är credability oerhört viktigt.

Man behöver bara nämna företag som Cyberphoto .. så vet alla vilket företag det är och kan inte säga annat än något positivt om det. Finns ingen bättre reklam än detta.

Med det informationssamhälle som vi lever med idag och alla forum och webbsidor/föreningar som samlar upp akvaristerna så blir det än viktigare att hålla en bra credability. Negativa uttalanden om en handlare på ett forum/webbsida kan få förörande konsekvenser.

Tror dem flesta handlare vill att dem skall bli uppmärksammade på vad dem kan göra för att förbättra sin verksamhet och credability. Skicka dem ett mail, eller ännu bättre ring och berätta, eller besök :)

Att hänga ut en specifik handlare är något som bara skall komma som en verkligen sista åtgärd och då på ett sätt som gör det neutralt och moget.

Det bästa för att undvika bli lurad och att det blir problem är att själv ha kunskap och kunna ta del utav kunskap innan man besöker en handlare. Det finns så mycket som kan gå fel och ibland också går fel.

Av de 100tals positiva som handlar på butiken X så hörs dem aldrig av, medan dem 2 som handlade där och det gick snett .. lär ju göra sig hörda.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar Fredriks sammanfattning av nya fiskar och hur man bör göra. Jag har dock ett tillägg och det är att lyssna på handlaren för de flesta kan massor.

Tänkte bara nämna att det är med i min punkt 3 ;)

"3. Diskutera (diskutera på forum och med akvariehandlare och kompisakvarister)"

Dem flesta akvariehandlare har oftast väldigt bra koll och berättar mer än gärna om dem inte är fullt upptagna med annat. När jag har varit i butik och handlat, eller bara besökt så vet jag att en del handlare är själva i butiken, det kommer in 5 kunder, man ska byta vatten, håva fisk och göra både det ena och det andra.

Besök handlaren, eller stäm tid med handlaren när det är mindre fullt upp i butiken så han nog han/hon ge väldigt mycket information. Berätta gärna om planerna med akvariet, vad du har för system och vad du gillar.

Ta sedan åt dig allt vad handlaren säger, skriv ned ev rekommendationer. Kom sedan hem och kolla på forum och sidor och diskutera med andra och jämför.

Vill man verkligen ha den där Achilles - kirurgen som handlaren ville rekommendera så lägg av den till dagen efter. Då har man tillräckligt med tid att fundera på köpet.

Verkar det som en bra deal så åk tillbaka dagen efter och köp den :)

Är det inte riktigt vad du tänkt det så kan du alltid säga det och fortsätta diskutera det med säljaren.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar Fredriks sammanfattning av nya fiskar och hur man bör göra. Jag har dock ett tillägg och det är att lyssna på handlaren för de flesta kan massor. Stämmer inte det han säger med hur du tänkt åker du hem och funderar lite till. Då blir det inte impulsköp men du har tagit råd av en person som antagligen kan massor för det kan de bra handlarna!

Man bör dock inför nybörjare höja ett varningens finger o påminna om att de finns tyvärr en del skrupelfria handlare som bryr sej mr om att sälja än att hjälpa dej. I egenskap av fackman förväntas de att denne alltid skall ha svar på allt o kunna allt. Jag tror de är mkt vanligt att sådant fackfolk känner att dom måste ju kunna svara, o därför inte alltid kan stå för de dom säger. De är tråkigt att de är så här, men tro mej..de är den bistra verkligheten, o människan är sådan. Vi ser de inom all fackbransch, saltvatten är inget undantag. Så än en gång...lita på handlare med försiktighet, va kritisk, o ta reda på själv vad som gäller. De finns litteratur o internet..så idag är de så mkt enklare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man bör dock inför nybörjare höja ett varningens finger o påminna om att de finns tyvärr en del skrupelfria handlare som bryr sej mr om att sälja än att hjälpa dej. I egenskap av fackman förväntas de att denne alltid skall ha svar på allt o kunna allt. Jag tror de är mkt vanligt att sådant fackfolk känner att dom måste ju kunna svara, o därför inte alltid kan stå för de dom säger. De är tråkigt att de är så här, men tro mej..de är den bistra verkligheten, o människan är sådan. Vi ser de inom all fackbransch, saltvatten är inget undantag. Så än en gång...lita på handlare med försiktighet, va kritisk, o ta reda på själv vad som gäller. De finns litteratur o internet..så idag är de så mkt enklare.

Jonas,

Jag tycker att din synpunkt ovan är alltför magstark för att stå oemotsagd. Det finns totalt sett mycket få handlare i Sverige som säljer levande saltvattenfisk (dvs det som denna tråd handlar om). Du tycks du ha gjort tillräckligt djup analys av dessa handlare för att kunna påstå att en del av dessa är "skrupelfria". Hur många av dessa handlare har du besökt? Hur många av dessa har du köpt fisk av? Om det stämmer att du inte satt upp ditt första akvarium ännu så är jag minst sagt mycket nyfiken på hur du ändå har kunna bygga upp denna erfarenhet av handlare för att kunna kalla flera av dem för "skrupelfria".

Jag har mött och köpt fisk av flera handlare på flera orter i Sverige, och jag har fortfarande inte stött på någon "skrupelfri". Tvärtom är många av dessa dedikerade individer som brinner för sin hobby. Där det ibland kan bli problem är i blandade söt/saltbutiker där varje enskild försäljare inte kan både sött och salt, men det finns i regel alltid minst en kunnig saltsäljare i varje butik om man frågar efter honom/henne. Du är skyldig oss alla på forumet en inte så liten portion fakta (t.ex. dokumenterade erfarenheter) om du ska stå på dig med ditt påstående om skrupelfrihet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker Fiends åsikter är utmärkta. Speciellt om man är nybörjare. Det kan vara massor med kunder inne . Det kan inte vara lätt för en handlare att förhöra kunden vilket system, vilka fiskar som finns i karet , korallkar , osv när fyra andra kunder ber om hjälp.Är man osäker vad som passar kom överens med butiks innehavarn om en tid. Det tror jag alla seriösa handlare i sverige skulle gå med på.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas,

Jag tycker att din synpunkt ovan är alltför magstark för att stå oemotsagd. Det finns totalt sett mycket få handlare i Sverige som säljer levande saltvattenfisk (dvs det som denna tråd handlar om). Du tycks du ha gjort tillräckligt djup analys av dessa handlare för att kunna påstå att en del av dessa är "skrupelfria". Hur många av dessa handlare har du besökt? Hur många av dessa har du köpt fisk av? Om det stämmer att du inte satt upp ditt första akvarium ännu så är jag minst sagt mycket nyfiken på hur du ändå har kunna bygga upp denna erfarenhet av handlare för att kunna kalla flera av dem för "skrupelfria".

Jag har mött och köpt fisk av flera handlare på flera orter i Sverige, och jag har fortfarande inte stött på någon "skrupelfri". Tvärtom är många av dessa dedikerade individer som brinner för sin hobby. Där det ibland kan bli problem är i blandade söt/saltbutiker där varje enskild försäljare inte kan både sött och salt, men det finns i regel alltid minst en kunnig saltsäljare i varje butik om man frågar efter honom/henne. Du är skyldig oss alla på forumet en inte så liten portion fakta (t.ex. dokumenterade erfarenheter) om du ska stå på dig med ditt påstående om skrupelfrihet.

??jag har rätt att precis som alla andra delge er min erfarenhet. Ett objektivt forum skall hantera alla erfarenheter även om dom avviker från andras. De bör vara såpass högt i tak att sanningar får sägas..för de jag upplevt är faktiskt en realitet för mej inklusive trådskaparen. Jag har 20 års erfarenhet av denna verksamhet o inget jag skriver är taget ur luften. Du är skyldig mej en ursäkt...i annat fall får jag liksom en del andra kloka lämna sg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Våra budskap är defenitivt inte lika för du poängterar att det finns skrupelfria handlare det har inte jag påstått!

Okej..jag ber om ursäkt för ordvalet "skrupelfri", som tycks ha tänt en del. Mitt budskap tror jag nog ni förstår, de är samma som "samuel" skriver:

"Lektion1:

Lita aldrig på en handlare,någonstans,någongång. Kolla allting hemma både en och två gånger innan du köper något."

Och trådskaparen har upplevt exakt detta. Jag håller mej således till tråden o belyser problemets faktiska existens. Givtevis finns massor av fantastiska handlare, som har både kunskap o samvete...men nu handlade faktiskt tråden om de som vår stackars trådskapare upplevt, o de går faktiskt inte blunda för detta. Det är väl ett forums syfte att lyfta fram alla sidor?? O varför får inte tidigare citerade inlägg samma respons, som förmedlar samma budkskap på ett lika tydligt sätt...???

De tycks råda ett konsensus att oavsett vad jag skriver är de fel, trots att jag aldrig brutit mot en enda vett o etikett regel, o aldrig uttryckt något negativt om någon här på forumet, men däremot fått ta emot en hel del. Jag vore tacksam om jag slapp mer oförskämda svar nu, o lämnar därmed enligt eran tydliga önskan detta forum!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...