Gå till innehåll

Vargklos 425 liter Fish Only


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Ja, den började äta för drygt en vecka sedan. Men jag har bara fått den att äta totalt 3 gånger, och då bara scampi. Nu har den inte ätit på kanske 4-5 dagar, trots att jag försökt med både scampi och räkor. Jag får skaffa lite annan seafood i affären för att växla om med. Den borde inte svälta, men det är alltid bra att veta att den har god aptit.

Jag ska förresten lägga in lite bilder på karet med mina nya KZ T5-rör när jag orkar plocka fram kameran (inga fler före och efter-experiment med fotona ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 157
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 månader senare...

Hoppsan, det var visst ett tag sedan denna tråd uppdaterades. Dags att åtgärda!

Karet som sådant tuffar på. Jag hade problem med dinoflagellater i höstas, och strax före jul startade jag en AlgenEx-behandling för att bli av med dessa. Efter nästa fem veckors enveten behandling blev jag så av med dem, och sanden är nu vackert vit igen. Några skaldjur klarade dock inte behandlingen, och de stackars små korallfraggar jag hade i karet strök också med. Så nu är det verkligen ett Fish Only-kar. Ni ser också att stenröset blir allt "plattare" med tiden allteftersom min stora muräna försöker finna vägar genom stenhögen som inte finns ;)

post-1358-14468916789434_thumb.jpg

Jag har fortfarande två tryckarfiskar i karet, en Odonus niger och en Picassofisk som blir större och större hela tiden. Riktigt vacker tycker jag picassofisken är!

post-1358-14468916789589_thumb.jpg

Min Drömkejsarfisk mår prima och ser mycket vacker ut i färgerna.

post-1358-14468916789766_thumb.jpg

Mina två Saddleback clownfish har fått flytta över till fiskkaret tillsammans med sin värdanemon då de börjat bli lite för stökiga i det lugna revkaret.

post-1358-14468916790013_thumb.jpg

Jag har också plockat ned en läppfisk (möjligen en Halichoeres hortulanus) i karet som extra tillskott. Den flyger och far som en skottspole, så jag har dessvärre inget bättre foto på den.

post-1358-14468916790273_thumb.jpg

Slutligen - kungen - min Drakmuräna! Matningen har varit ett bekymmer igen - den har inte ätit något som helst sedan julafton. Den rör sig lika mycket/lite som alltid dock. Jag trugar med olika formera av mat nästan varje dag, både frysta foder (hela räkor med skal, utan skal, scampi, kammusslor, annan seafood) och även färska fiskfileer. Han nosar lite på det, men vänder sedan bort huvudet. Jag skulle må så mycket bättre om han ville äta igen...

post-1358-14468916790433_thumb.jpg

Vattenvärdena har fått ordentligt stryk under den långa AlgenEx-behandlingen, då man enligt instruktionerna inte ska göra vare sig vattenbyten eller ha några filter påkopplade. Fosfathalten hann sticka upp till 0,40! Nu har jag med mitt fosfatfilter lyckats få ned fosfathalten till 0,21 på två dagar, så filtret har arbetat duktigt! (FM aluminiumbaserad media).

post-1358-14468916791571_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att du har en rengörings magnet i karet" skulle rekomendera att ta bort den ur vattnet när du inte använder den. skulle den läcka så får du rejäla bekymmer.

annars lider jag med dig när det gäller muränan! hade en bräckvattens muräna en gång fick den aldrig o äta! den överlevde i ett halvår utan att fått i sig en ända matbit! tyvärr! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur går det med muränana calle ?

Testa med någon större ciklid så att den får lite blodsmak tror det ska hjälpa på denna sorten polaren köpte en stjärnmuräna som vägrade länge men sen testade vi med att ta en stor Cichlasoma citrinellum som jag hade och den bet han en gång sen spottade han ut den men när man såg att det kom blod i vattnet då j*vlar hög han fisken riktigt och svalde den det var precis som att den inte kunde låta bli den när den märkte att det var levande föda !

Ett tips bara då din firre är en (DYR) predator fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att du har en rengörings magnet i karet" skulle rekomendera att ta bort den ur vattnet när du inte använder den. skulle den läcka så får du rejäla bekymmer.

annars lider jag med dig när det gäller muränan! hade en bräckvattens muräna en gång fick den aldrig o äta! den överlevde i ett halvår utan att fått i sig en ända matbit! tyvärr! mvh Jerry

Jag har en algmagnet som blivit helt vattenfylld vid flera tillfällen utan att uppleva några som helst bekymmer, det som kan vara tråkigt är väl att den sjunker istället för att flyta ifall man skulle "tappa" den i karet.

Calle: din gylta är nog en Mångylta, har haft en sådan förut, riktigt destruktiv då jag hade den tyvärr, inte många stenar som fick ligga på plats.

(Clownerna är "Saddle clown", inte "Saddleback". ;))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en algmagnet som blivit helt vattenfylld vid flera tillfällen utan att uppleva några som helst bekymmer, det som kan vara tråkigt är väl att den sjunker istället för att flyta ifall man skulle "tappa" den i karet.

Calle: din gylta är nog en Mångylta, har haft en sådan förut, riktigt destruktiv då jag hade den tyvärr, inte många stenar som fick ligga på plats.

(Clownerna är "Saddle clown", inte "Saddleback". ;))

som alla vet är magneter gjorda i metall! så det bådar ju inget gott om den kommer i kontakt med vattnet mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag blev avrådd själv att lämna algskrapan i karet ! men efter att jag idiot förklara mig själv nu så abdikerar jag och kryper ner i sumpen ! =)

jäkligt sant det där med pumparna hehe

:)

så farligt var det inte;) inte fel att vara försiktig!

kul att det går på rätt håll calle!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag har dessvärre tråkiga nyheter när det gäller mitt Fish Only-kar. Karets stolthet, drakmuränan, har dessvärre gått ur tiden.

Jag köpte muränan i augusti i höstas, och den började äta efter en sedvanlig fastemånad. Dessvärre började den fasta igen två dagar för jul, och jag har försökt mata den minst varannan dag ända sedan dess. Jag testade både mat som jag sett den äta innan (olika former av frysta skaldjur, men även färska fiskfiléer), men den har envetet vägrat att äta. Jag samlade också tips via en tråd på Reef Central. Sedan dagen före frånfället, i tisdags, trugade jag med mat ända in i munnen på muränan, men den vände ändå bort huvudet. Under hela denna tid har jag inte sett den bete sig annorlunda än tidigare, utan den har hela tiden varit lika rörlig. I onsdags upptäckte jag muränan död i karet efter 3,5 månaders fasta.

Det är ju inget litet djur som gått bort - 60 cm muräna. Så det är ju som ett husdjur som gått bort. Själv känner jag mig mest ledsen över att ett husdjur gått bort, men även en liten känsla av ett kantstött självförtroende för att vara djurvårdare. Jag övervägde ett tag att köra upp kadavret till SLU i Uppsala för obduktion, men för mycket annat kom i vägen i vardagen. Just nu ligger kadavret i frysen i en påse.

Jag kommer nog att köpa en ny, men annorlunda, "kronjuvel" till mitt Fish Only-kar vad det lider, men inte just nu. Sannolikt tar jag heller inte lika stort ekonomiskt risktagande med en fisk nästa gång, det går ju dessvärre inte att försäkra fiskar på samma sätt som t.ex. min hustrus raskatter.

Även om jag tagit bilder på det döda kadavret, väljer jag ändå att avsluta historien med en bild som jag vill ska vara representativ för muränan i mitt och andras minnen.

Vila i frid!

PS - Jag vet att det finns underforum för "Vila i frid"-inlägg på en del andra akvarieforum runt om i världen. Om fler än jag själv upplever behov för detta, kan vi kanske starta ett sådant här också.

post-1358-14468917231226_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här var inte alls kul o läsa fasen vad tragiskt, kände själv ångest när jag läste.. Det ska gå att få ut försäkringspengar fast vet ej om det går när fisken dog av svält.. Om fisken kosta så mkt som det stod på på länken blir man ju ännu mer knäckt. Hoppas du hittar någon ny skönhet o stoppa ner i karet, jag skulle ju velat se firren i livet för den var något av det värsta jag sett på bild!!! En liten fråga bara tog den inte levande fisk heller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lider med dig, tragiskt.

Prata med en marinbiolog eller biolog om konservering. Tror dock att färgerna

försvinner i vätskan.

/Johan

Tack för all omtanke.

Är det någon som vet om det går att lämna in ett fiskhuvud för uppstoppning/konservering? Det skulle det kunna vara värt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...