Gå till innehåll

Förmodligen ingen uppstart


Matt_HiHat

Rekommenderade inlägg

Hoppas detta är rätt del av forumet, annars får ni gärna flytta den.

Flyttade in i en ny lägenhet precis och hade länge planerat att sparka igång ett saltvattensakvarium här. Jobbade riktigt rejält mycket i somras för att ha råd med att flytta hemifrån och ändå ha pengar över till att starta ett kar. Läste på rikligt om allt som har med saltvatten att göra. Planerade skitnoga, skissade och tänkte igenom allt flera gånger om. Lånade skjuts för att köpa ett akvarium med möbel och huv och grejer. Säkerhet var en viktigt faktor i mitt planderande. Hatar att ligga sömnlös och oroa sig.

När jag bestämt mig för vad jag ville ha så beställde jag i princip allt utom salt, levande sten och alla typer av djur/koraller från korallen.dk. Totalt ca 3500-4000 kr. Tog reda på begagnad sten som jag kan köpa, plus eventuellt fixat skjuts (körkortslös än så länge) dit för att välja/hämta sten. Kollat upp med försäkringsbolaget om olika säkerhetsfrågor gällande akvarier och ersättning ifall något skulle hända.

MEN, nu när jag är nyinflyttad och färsk i stan så kommer jag på att jag glömt typ det viktigaste i hela världen. Jag glömde bort att kolla ifall kontakterna var jordade, eftersom man nästan brukar ta det som självklart. En elektriker sa på en föreläsning en dag att alla hus är i regel jordade förutom vissa riktigt gamla orenoverade 60, 70-tals hus. Jag kommer hem till den nya lägenheten och tittar i vägguttagen. Och självklart är kontaktjävlarna ojordade. Allihopa i hela lägenheten. Kortsluts något börjar det att brinna, plus att det förmodligen börjar göra det i lägenheterna bredvid också (var det en granne som sa iof). Så nu vette det fan hur det blir. Som sagt så är säkerhet väldigt viktigt för mig och allt känns raserat eftersom detta inte uppfylls. Så nu sitter jag här med ett akvarium plus grejer för 3500-4000kr på väg med posten och jag kommer inte kunna starta upp akvariet på grund av att lägenheten är ojordad. Skit.

Känns lite som att ifall man ska hålla på med elektronik och vatten så är det självklart att kontakterna ska vara jordade. Känns riktigt dystert om det inte skulle bli någon uppstart eftersom man sett fram emot det så pass länge.

Finns det något man kan göra för att lösa säkerhetsfrågan ändå?

Känns som sagt lite risky med ojordade kontakter...

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte säga till hyservärden/bostadsrättsföreningen att du gärna vill ha jordade uttag och se ifall det går att fixa?

Själv har jag kört ojordat sen jag startade, men nu när det nya ska sparkas igång får det bli att dra elen ifrån ett jordat uttag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite crazy och kör fortfarande ojordat. Har nog inte haft jordat uttag någonstans där jag har bott. Dumt eller inte, men hittills har det gått bra... (peppar peppar)

När ändå diskussionen kring jordat eller inte kommer upp; räkna vilka prylar som har jordade kontakter och med andra ord inte är dubbelisolerade...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade ojordat i min lägenhet när jag fick akvarietömning. När jag kom hem och hela sovrummet flöt så brummade ytterfiltret på utan något vatten. Jag fick mig en rejäl kyss när jag klev i vattnt och skulle dra ut kontakterna. (Idiotförklarad, jag vet. :)) Efter det så drog jag en förlängningssladd från köket där kylskåpet var inkopplat, och vidare in i sovrummet.

Men i dagens läge har vi jordat med jordfelsbrytare, det känns en hel del säkrare.

Så du ska nog inte oroa dig Mat_HiHat, se till att köpa en jordfelsbrytare där du ska koppla in akvariet, så ska det nog gå bra. Sen kan du som fler har skrivit, föreslå till husvärden att du vill ha jordat lägenheten, då fixar han/hon det säkert mot en mindre ersättning. Annars kan du ta kontakt med en elfirma själv som kommer och gör det till dig, drar ledningar och byter kontakter.

Så visst kan du starta upp dit kar ändå! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag på långa vägar inte nån expert på starkström, men man får inte dra en skarvsladd från ett jordat uttag till ett rum med ojordade kontakter då detta kan skapa väldigt farliga situationer, inte heller får man bara jorda ett uttag i rummet utan alla uttag i samma rum måste vara antingen jordade eller ojordade. Läs elsäkerhetspocketen på http://www.elsak.se/ för mer information. En jordfelsbrytare är dock aldrig fel att skaffa sig. =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det verkar kanonbra med jordfelsbrytare. Jag pratade med en kille om det men han sa att de bara funkar i jordade uttag, men detta verkar vara en myt. Ska ringa husvärden idag och fråga om jordade uttag. Tack för svaren, nu känns det som att det rullar igen! Dock så tar det 2-3 veckor för korallen att skicka grejerna jag beställt. Har redan väntat en vecka. Från början sa de att det skulle ta ca 3 dagar... Den som väntar på nåt gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas detta är rätt del av forumet, annars får ni gärna flytta den.

Flyttade in i en ny lägenhet precis och hade länge planerat att sparka igång ett saltvattensakvarium här. Jobbade riktigt rejält mycket i somras för att ha råd med att flytta hemifrån och ändå ha pengar över till att starta ett kar. Läste på rikligt om allt som har med saltvatten att göra. Planerade skitnoga, skissade och tänkte igenom allt flera gånger om. Lånade skjuts för att köpa ett akvarium med möbel och huv och grejer. Säkerhet var en viktigt faktor i mitt planderande. Hatar att ligga sömnlös och oroa sig.

När jag bestämt mig för vad jag ville ha så beställde jag i princip allt utom salt, levande sten och alla typer av djur/koraller från korallen.dk. Totalt ca 3500-4000 kr. Tog reda på begagnad sten som jag kan köpa, plus eventuellt fixat skjuts (körkortslös än så länge) dit för att välja/hämta sten. Kollat upp med försäkringsbolaget om olika säkerhetsfrågor gällande akvarier och ersättning ifall något skulle hända.

MEN, nu när jag är nyinflyttad och färsk i stan så kommer jag på att jag glömt typ det viktigaste i hela världen. Jag glömde bort att kolla ifall kontakterna var jordade, eftersom man nästan brukar ta det som självklart. En elektriker sa på en föreläsning en dag att alla hus är i regel jordade förutom vissa riktigt gamla orenoverade 60, 70-tals hus. Jag kommer hem till den nya lägenheten och tittar i vägguttagen. Och självklart är kontaktjävlarna ojordade. Allihopa i hela lägenheten. Kortsluts något börjar det att brinna, plus att det förmodligen börjar göra det i lägenheterna bredvid också (var det en granne som sa iof). Så nu vette det fan hur det blir. Som sagt så är säkerhet väldigt viktigt för mig och allt känns raserat eftersom detta inte uppfylls. Så nu sitter jag här med ett akvarium plus grejer för 3500-4000kr på väg med posten och jag kommer inte kunna starta upp akvariet på grund av att lägenheten är ojordad. Skit.

Känns lite som att ifall man ska hålla på med elektronik och vatten så är det självklart att kontakterna ska vara jordade. Känns riktigt dystert om det inte skulle bli någon uppstart eftersom man sett fram emot det så pass länge.

Finns det något man kan göra för att lösa säkerhetsfrågan ändå?

Känns som sagt lite risky med ojordade kontakter...

Tacksam för svar.

Om vi har en elektriker bland oss så rätta mej om jag har fel.Även ojordade kontakter är kopplade till en säkring, dvs om de kortsluts så börjar de inte alls att brinna, utan säkringen löser ut. Ingen fara alls med andra ord. Jordningen är till för dej själv, inte för huset. Jordningens funktion är att om höljet blir strömförande så skall säkringen gå, så att du själv om du skulle råka hålla i höljet o samtidigt i ngt som har kontakt med jord (diskbänk el dylikt) inte ska få ström i dej. Därför finns inget behov av att jorda kontakter som inte är i närheten av föremål som har kontakt med jord. Och om jordningen skall ha nån som helst nytta så måste ju även själva apparaten vara jordad också som du kopplar in..o de är ju inte alla apparater som är de. Om dom är dubbelisolerade behövs ingen jordning, för då kan höljet inte bli strömförande. Jag kan inte se någon fara i de du skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lite crazy och kör fortfarande ojordat. Har nog inte haft jordat uttag någonstans där jag har bott. Dumt eller inte, men hittills har det gått bra... (peppar peppar)

När ändå diskussionen kring jordat eller inte kommer upp; räkna vilka prylar som har jordade kontakter och med andra ord inte är dubbelisolerade...

de är inte dumt de du gör...de behövs ingen jordning om du inte samtidigt som du håller i akvariet eller dess prylar håller i diskbänken eller nåt element. dessutom är ju de mesta dubbelisolerat, o då behövs ingen jordning ens under dessa omständigheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör ojordat, inga som helst problem, vid ett tillfälle fick jag kondensvatten på en sladd som droppade ner i kontakten vilket resulterde i att säkringen löste ut inget annat. Den enda apparat jag har i karet som är jordad är lyset, alla andra pumpar, värmare, skummare mm är ojordade pryttlar, så det fyller ingen funktion att stoppa i ett jordat uttag. Kör du på med dina planer och skaffa en jordfelsbrytare mad nollspänningsutlösare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi har en elektriker bland oss så rätta mej om jag har fel.Även ojordade kontakter är kopplade till en säkring, dvs om de kortsluts så börjar de inte alls att brinna, utan säkringen löser ut. Ingen fara alls med andra ord.

OBS!

Det som står ovan är inte korrekt. Brand mycket väl kan uppstå vid kortslutning, även om man har säkring installerad.

Jag är själv elektroingenjör, men mycket information finns att hämta för lekmän på nätet. Följande information är hämtad från Skellefteå kommuns hemsida:

Kortslutning

Kortslutning är en oavsiktlig kontakt mellan till exempel två strömförande ledare eller mellan strömförande ledare och jord. En kortslutning med metallisk förbindelse mellan två ledare gör normalt att säkringen löser ut. Men vid kortslutning i kabel kan en ljusbåge med mycket hög temperatur bildas utan att säkringen löser. Ljusbågen går inte att släcka, enda metoden är att bryta strömmen.

Alltså: Brand är ALLTID en risk vid elektriska installationer. Jordning ökar sannolikheten för att säkringen löser ut vid elektriskt fel, och alltså minskar risken för brand vid fel (samt naturligtvis även personsäkerheten).

Jag kanske låter lite skarp i ordvalet, men jag arbetar till vardags på försäkringsbolag... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sticker ut hakan lite nu, men e det inte så att en jordfelsbrytare funkar bättre med ett ojordat uttag?! Jag gick en elkurs, elsäkerhet eller nåt sånt, där våran lärare sa det.

Jag har köpt en billig jordfelsbrytare på CO och den funkade perfekt. Vi mätte den på kursen enligt konstens alla regler och den löste ut helt enligt spec.

Det har varit uppe förut men när vi ändå pratar om säkerhet: en brandvarnare i närheten av akvariet är en billig livförsäkring oxo då det faktiskt finns grejer som kan ta eld.

Eller bara nåt börjar ryka, så väcks man ju och kan åtgärda problemet innan alla akvarieinvånarna dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sticker ut hakan lite nu, men e det inte så att en jordfelsbrytare funkar bättre med ett ojordat uttag?! Jag gick en elkurs, elsäkerhet eller nåt sånt, där våran lärare sa det.

Jag har köpt en billig jordfelsbrytare på CO och den funkade perfekt. Vi mätte den på kursen enligt konstens alla regler och den löste ut helt enligt spec.

Det har varit uppe förut men när vi ändå pratar om säkerhet: en brandvarnare i närheten av akvariet är en billig livförsäkring oxo då det faktiskt finns grejer som kan ta eld.

Eller bara nåt börjar ryka, så väcks man ju och kan åtgärda problemet innan alla akvarieinvånarna dör.

En jordfelsbrytare fyller en funktion även i ojordade uttag, eftersom brytaren kan känna om strömmen går "fel väg" tillbaka och inte fullt ut genom kabeln. Följande text är citerad från do-it-your-self:

Hej. Jag har en fråga till. Fyller en jordfelsbrytare som man sätter mellan uttaget och apparaten någon funktion om uttaget som brytaren sitter i är ojordat? Alltså, är det någon idé att använda en jordfelsbrytare i ett ojordat uttag?
Svar

Ja det är det.

Jordfelsbrytaren mäter skillnaden i summaström i faserna och nollan. Dvs om inte all ström (max 30mA skillnad) som går i faserna kommer tillbaka via nollan bryts kretsen. Detta har inget att göra med om någon kabel/uttag är jordat eller ej.

Brandvarnare är för övrigt en mycket klok investering, vare sig den är i närheten av akvariet eller inte. Ditt eget och din familjs liv kan räddas av denna, räddning av akvarieinvånare blir då en bonus på köpet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk också på att dra sladdarna uppåt från akvariet, iallafall första biten. annars finns risken att vatten följer sladden direkt till utaget. köp gärna ett skarv grenutag som är godkännt för utomhusbruk (sköljsäkert).dom är ofta försedda med ögglor så man kan skruva fast den en bit över akvariehöjden. ang jordfelsbrytare kan jag inte utala mig, men det ju inte värre än att kolla eniro och ringa och rådfråga nån elfirma. sånt kostar oftast inget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag jobbar i elsäkerhetsbranchen så tycker jag gärna till.

90% (eller mer) av den elektriskt drivna tekniken till akvariet är av så kallat Klass II utförande. Det innebär att de saknar annordning för skyddsjordning och att isolationen mellan nätspänning och berörbar del av ytterhölje är dubbel eller förstärkt. Ett jordat uttag fyller ingen som helst funktion för en Klass II produkt då stickpropp och sladd saknar stift och kabel för skyddsjordsledare. Det finns ingen ökad brandrisk eller ökad risk för elchock med att ansluta en Klass II produkt till ett ojordat uttag. Uppstår kortslutning mellan fas och nolla löser säkringen i elcentralen. Naturligtvis med en brasklapp för Vargklos inlägg om ljusbåge.

Kruxet kommer när vi ska ansluta utrustning av Klass I utförande, d v s utrustning som är avsedd att anslutas till ett skyddsjordat vägguttag i ett ojordat vägguttag. Isolationen i en Klass I apparat uppfyller oftast endast grundisolation mellan nätspänning och berörbar del av ytterhölje (vilket oftast är av metall för en Klass I apparat). Då krävs det att apparaten ansluts till ett skyddsjordat uttag för att fullgott skydd skall erhållas. Faran uppstår om en överledning sker mellan nätspänning och metallhölje (kan t ex ske om någon komponent går sönder, kabel lossnar eller genom vätning/fukt). Är då inte metallhöljet skyddsjordat blir det elektriskt ledande och livsfarligt att beröra.

Skulle apparaten ha vart ansluten till ett skyddsjordat vägguttag skulle säkringen i elcentralen ha löst ut i det läget.

Problemet är dock att det i många äldre hus saknas skyddsjordade vägguttag i många rum. Så är det även hos mig och jag kör ändå med MH-armaturer av Klass I utförande. Det är ett medvetet risktagande i det här fallet då jag inte kan lösa det på något bra sätt. Har man möjlighet är det en utmärkt ide att dra en skarvsladd från ett jordat uttag i ett annat rum till apparaten i fråga.

En jordfelsbrytare är ett utmärkt skydd mot elchock och bör sättas före all utrustning, speciellt när vi har så mycket vatten i en elektrisk miljö. Den skyddar oss mot elchock vare sig apparaten är jordad eller ojordad. Är en billig livförsäkring enligt min mening.

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man möjlighet är det en utmärkt ide att dra en skarvsladd från ett jordat uttag i ett annat rum till apparaten i fråga.

/Robert

Håller med dig om allt förutom just detta. Grundregeln är att man inte ska blanda jordade och ojordade uttag i samma rum. Om du för in en jordad appart i rummet (med i övrigt ojordade uttag)blir detta en risk i sig då det nu finns något som leder tillbaka en eventuell ström(stöt). Ett exempel: Om golvlampan som står bervid karet har blivit spänningsförande och du samtidigt tar i den jordadade MH lampan är det mycket värre än om MH:n varit ojordad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Vet någon föresten vart man kan köpa jordfelsbrytare UTAN nollspänningsskydd?

De enda jag har hittat har nollspänningsskydd, har sökt på nätet och tittat på de klassiska Jula, Biltema, CO etc.

Hittade iof en på Rusta där det inte stod något om nollspänningsskydd, den borde ju då vara utan det tycker man, men man blir lite fundersam även där när man bara hittar andra med nollspänningsskydd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OBS!

Det som står ovan är inte korrekt. Brand mycket väl kan uppstå vid kortslutning, även om man har säkring installerad.

Jag är själv elektroingenjör, men mycket information finns att hämta för lekmän på nätet. Följande information är hämtad från Skellefteå kommuns hemsida:

Kortslutning

Kortslutning är en oavsiktlig kontakt mellan till exempel två strömförande ledare eller mellan strömförande ledare och jord. En kortslutning med metallisk förbindelse mellan två ledare gör normalt att säkringen löser ut. Men vid kortslutning i kabel kan en ljusbåge med mycket hög temperatur bildas utan att säkringen löser. Ljusbågen går inte att släcka, enda metoden är att bryta strömmen.

Alltså: Brand är ALLTID en risk vid elektriska installationer. Jordning ökar sannolikheten för att säkringen löser ut vid elektriskt fel, och alltså minskar risken för brand vid fel (samt naturligtvis även personsäkerheten).

Jag kanske låter lite skarp i ordvalet, men jag arbetar till vardags på försäkringsbolag... ;)

Tack Calle! Du är inte skarp i ditt ordval, snarare korrekt, vilket i detta fall emottages med tacksamhet!

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...