Gå till innehåll

Elins 240-liters projekt


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Jag har testat osmosvattnet och det krävdes bara en droppe alltså KH 1, det lägsta värdet. I Lördags fyllde jag på med salt och då steg KH till 8. Vattnet börjar bli lite klarare nu även om det fortfarande är lite mjölkigt men det kommer nog att försvinna med tiden.

På lördag blir det av att åka till Triton och inhandla stenen, ska bli spännande att se vilka djur som följer med. Vet någon en bra sida som man kan använda som guide till att identifiera djur som kan följa med den levande stenen?

Jag ska försöka lägga upp lite bilder på akvariet inom kort.

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ingen som vet?

Problemet med att ge en sida som är bra för att lyckas med identifieringen är inte helt lätt då man måste nyttja flera sidor. Här är en som är bra för sniglar http://www.seaslugforum.net/ . Jag tycker detta forum också är bra då man kan ta kort och sedan lägga upp här. Då brukar man kunna få lite tips och sedan använder man google att söka på bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp!

Igår åkte vi som sagt var till Triton och det var väldigt inspirerande, det var ju BARA saltvatten överallt. Jag fick bra råd gällande vilka fiskar som kan vara lämpliga i mitt kar också.

Jag köpte 27 kg levande sten, väldigt fin är den. Jag ska eventuellt köpa 5-10 kg mer sten senare men jag vill inte att det blir för plottrigt heller. Nu när jag har byggt upp endel av revet så ser jag var man kan bygga på mera.

När jag släckte ned lyset i rummet och lös in med ficklampa såg jag några småräkor springa omkring på stenarna. :) Och så såg jag nån typ av larv ca 2cm lång krypa omkring på rutan. Intressant!

Skummaren skummade ut en massa äckel päckel från akvariet när jag slog igång den efter att ha lagt i stenen. Vattnet i kommpen var aldeles brunt. Nu idag kommer det knappt något skumm upp i själva tratten (den som leder upp till koppen när allt äckel päckel samlas), är det för att det helt enkelt inte finns något mer skit kvar i vattnet? Ska det inte alltid vara skumm upp i den där tratten? Har ju ingen bruksanvisning till skummaren.

Jag ska göra ett försök att lägga upp bilder senare idag!

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är lite bilder på mitt kar.

Men det kanske inte blev så bra bildkvalite när jag minskade filstorleken. Min kamera kan ta ganska bra bilder

Är det någon som vet vad det är för snigel som har följt med stenen? Den är lite hårig och har snabel, när jag petade på den så drog den in yttersta hudlagret och blev helt blank!!!

På sista bilden syns lite små koraller, vet ej vad det kan vara för sort.

Elin

post-3366-1446891442921_thumb.jpg

post-3366-14468914429359_thumb.jpg

post-3366-14468914429539_thumb.jpg

post-3366-14468914429725_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ja det är fin sten!

Jag har just nu 27 kg LS men kommer nog att köpa lite mer sten för att bygga upp revet på höjden mot avrinningskammaren. Som jag har förstått så blir det bättre balans i akvariet ju mer sten man använder. 10% av akvariets volym är tydligen lite för lite... suck den är inte billig den här stenen.

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KUL att se! Som Pär sa ser stenen fin ut.

Ligger stenen stadigt? Den ser nästan ut att vilja ramla mot framrutan!

Menar du stenen i pelaren, som jag har bundit samman med buntband så står den ganska stadigt. Det är bara den översta stenen (kunde ej buntbanda fast denna) som rörs en aning när man petar på den, men den rörs inte av vattenströmmarna. Jag skulle dock vilja ha den lite rakare ställd. Kommer inte stenarna att fastna vid varandra så småningom?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, ja det är fin sten!

Jag har just nu 27 kg LS men kommer nog att köpa lite mer sten för att bygga upp revet på höjden mot avrinningskammaren. Som jag har förstått så blir det bättre balans i akvariet ju mer sten man använder. 10% av akvariets volym är tydligen lite för lite... suck den är inte billig den här stenen.

Elin

De finns många olika bud om hur mkt sten du behöver...10% av vattenvolymen kan man läsa lite här o var, men senast häromdan läste jag i sprungs bok 1 kg/4 liter vatten..dvs nästan dubbelt så mkt. De finns de som anser att sanden är betydligt mer effektivt media för bakterierna, o att en bra sandbädd därför gör att man inte behöver så mkt sten...o då talar jag alltså inte om en djup sandbädd, utan om en "vanlig" på kanske 5cm. Jag tror vi underksattar sandbäddens betydelse i berlinsystem där ju sandbädden är ganska tunn (3-7cm). jag tillhör dom som lägger i sanden direkt, o dessutom köper en viss andel "levande" sand, dvs aragonit med bakteriekultur i. detta gör att stenen kommer igång mkt snabbare, o behovet av mkt sten minskar. rent estetiskt är de ju ofta lättare att få en fin o luftig inredning med inte alltför mkt sten, o då räddar sandbädden oss från att överlasta akvariet med en massa sten. Jag är i uppstartsfasen av ett akvarium som är ungefär lika stort som ditt, 225l. min plan är att lägga i levande sand först, fylla på med vatten, o sen ca 30kg levande sten.

De va ett långt svar...men de jag vill säga är alltså att om du inte väntar för länge med sanden, o ser till at du får ett hyffsat sandlager i akvariet, så tror jag de räcker med kanske endast ngr kilo till av stenen.

Snyggt stenupplägg förresten med pelaren till vä, o utrymmet mellan bakruta o sten;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De finns många olika bud om hur mkt sten du behöver...10% av vattenvolymen kan man läsa lite här o var, men senast häromdan läste jag i sprungs bok 1 kg/4 liter vatten..dvs nästan dubbelt så mkt. De finns de som anser att sanden är betydligt mer effektivt media för bakterierna, o att en bra sandbädd därför gör att man inte behöver så mkt sten...o då talar jag alltså inte om en djup sandbädd, utan om en "vanlig" på kanske 5cm. Jag tror vi underksattar sandbäddens betydelse i berlinsystem där ju sandbädden är ganska tunn (3-7cm). jag tillhör dom som lägger i sanden direkt, o dessutom köper en viss andel "levande" sand, dvs aragonit med bakteriekultur i. detta gör att stenen kommer igång mkt snabbare, o behovet av mkt sten minskar. rent estetiskt är de ju ofta lättare att få en fin o luftig inredning med inte alltför mkt sten, o då räddar sandbädden oss från att överlasta akvariet med en massa sten. Jag är i uppstartsfasen av ett akvarium som är ungefär lika stort som ditt, 225l. min plan är att lägga i levande sand först, fylla på med vatten, o sen ca 30kg levande sten.

De va ett långt svar...men de jag vill säga är alltså att om du inte väntar för länge med sanden, o ser till at du får ett hyffsat sandlager i akvariet, så tror jag de räcker med kanske endast ngr kilo till av stenen.

Snyggt stenupplägg förresten med pelaren till vä, o utrymmet mellan bakruta o sten;)

Mvh

Jonas

Tack för svaret!

Det är inte lätt att veta vad och hur man ska göra som nybörjare när den ena säger si och den andra så plus att böckerna säger olika saker. Svårt att veta vad som egentligen är bäst att göra.

Jag tillsätter just nu bakteriekultur i akvariet varje vecka och planerar att lägga i sanden iallafall någon vecka innan jag introducerar fiskar så att även sanden hinner "gro" in sig och mogna.

Igår såg jag en liten ilröd krabba som sprang omkring på botten, knappt 1 cm stor. Cool liten krabat. Den stora snigeln åker omkring i akvariet och käkar alger tror jag. Den har en rund mun som ser ut att kunna suga i sig det mesta. Jag kan inte precis kalla den gulligt husdjur...

Det avdunstar ganska mycket vatten från akvariet. Jag fick fylla på med ca 5 liter vatten bara efter 3 dagar!! Men temperaturen var uppe i 27-28 grader så det kanske inte är så konstigt? Nu har jag iallafall sänkt tempen till 25 grader så få se om det avdunstar mindre. Visst finns det någon typ av pump som fyller på vatten automatiskt i takt med att vatten avdunstar? Vad kallas en sådan manick och fungerar den bra?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår testade jag vattenvärdena i akvariet:

Temp: 25*c

Salthalt 1.024 Sg

PH: 8.5

KH: 8

Nitrit: Under 0.1 mg/l

Nitrat: 10 mg/liter

Fosfor: 0.5 mg/l

Dessa värden kommer jag att ha som referenser för att se hur vattenvärdena förändras under de kommande veckorna. Jag blev förvånad över att nitritvärdet fortfarande är så lågt medan Nitratvärdet är uppe i 10 mg/liter. Läste att Nitratet uppstår som ett led i nedbrytning av nitrit men i mitt kar finns det ju ännu knappt någon Nitrit. Hur kan det komma sig?

Är det ingen som har lyckats identifiera min snigel? Den åker runt i akvariet och käkar när det är mörkt. Har märkt att den har ett slags hud över skalet som den drar in när den vilar eller om man rör vid den, då blir den aldeles slät och blank. Lustigt. Ska försöka ta en bättre bilda av den...

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...