Gå till innehåll

Elins 240-liters projekt


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att sätta igång ett 240 liters akvarium och tänkte starta upp en egen tråd om det eftersom jag säkert kommer att ha många frågor under resans gång. Ni är välkomna att följa projektet här.

Just nu har jag ett problem.

Jag har efter mycket om och men (det var trixit att komma på hur jag skulle koppla en slang från badrummet till osmosen för att vattnen skule rinna direkt ner i akvariet) lyckats fylla akvariet till ungefär en tredjedel. Det har hittils tagit två dagar iom att jag jobbar och bara kan fyllla när jag är hemma. Igår gick vattenkranen sönder så jag kunde inte fylla så mycket igår som var tänkt. Nu på morgonen ser jag att vattnet har börjat grumla sig, har det blivit orent? Jag har cirkulationspumpar igång och nu på morgonen har jag även satt igång skummaren för att rena vattnet lite.

Jag har ännu inte satt i saltet, blir det bättre om jag sätter i det eller? Påfyllningen kommer att ta minst en dag till om de fixar vattenkranen idag.

Tacksam för svar.

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

det är konstigt att det blivit grumligt om du bara har vatten i.

Att köra med skummaren gör varken till eller från om du inte har salt i akvariet så fyll upp det nästan fullt typ två tredjedelar.

Sen lägger du i saltet cirkulationspumpar och en doppvärmare så att du få upp tempen

eftersom det går åt lite salt så har vattenytan nu stigit en del men det bör finnas plats att justera med mer vatten eller salt om det inte blir exakta värden med en gång.

Blanda först å låt det sedan gå en dag så att alt salt har löst upp sig innan du mäter igen för att få exakta salt värden.

så mer vatten sen höj tempen å i med saltet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att sätta igång ett 240 liters akvarium och tänkte starta upp en egen tråd om det eftersom jag säkert kommer att ha många frågor under resans gång. Ni är välkomna att följa projektet här.

Just nu har jag ett problem.

Jag har efter mycket om och men (det var trixit att komma på hur jag skulle koppla en slang från badrummet till osmosen för att vattnen skule rinna direkt ner i akvariet) lyckats fylla akvariet till ungefär en tredjedel. Det har hittils tagit två dagar iom att jag jobbar och bara kan fyllla när jag är hemma. Igår gick vattenkranen sönder så jag kunde inte fylla så mycket igår som var tänkt. Nu på morgonen ser jag att vattnet har börjat grumla sig, har det blivit orent? Jag har cirkulationspumpar igång och nu på morgonen har jag även satt igång skummaren för att rena vattnet lite.

Jag har ännu inte satt i saltet, blir det bättre om jag sätter i det eller? Påfyllningen kommer att ta minst en dag till om de fixar vattenkranen idag.

Tacksam för svar.

Elin

om du får grumligt vatten utan att du salgt i vare sej salt eller sand, tycker jag de låter skumt. var akvariet helt rent??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att sätta igång ett 240 liters akvarium och tänkte starta upp en egen tråd om det eftersom jag säkert kommer att ha många frågor under resans gång. Ni är välkomna att följa projektet här.

Just nu har jag ett problem.

Jag har efter mycket om och men (det var trixit att komma på hur jag skulle koppla en slang från badrummet till osmosen för att vattnen skule rinna direkt ner i akvariet) lyckats fylla akvariet till ungefär en tredjedel. Det har hittils tagit två dagar iom att jag jobbar och bara kan fyllla när jag är hemma. Igår gick vattenkranen sönder så jag kunde inte fylla så mycket igår som var tänkt. Nu på morgonen ser jag att vattnet har börjat grumla sig, har det blivit orent? Jag har cirkulationspumpar igång och nu på morgonen har jag även satt igång skummaren för att rena vattnet lite.

Jag har ännu inte satt i saltet, blir det bättre om jag sätter i det eller? Påfyllningen kommer att ta minst en dag till om de fixar vattenkranen idag.

Tacksam för svar.

Elin

Elin..har du hällt i saltet än??. Om jag hade fyllt upp med enbart osmosvatten, men ej hunnit lägga i salt, o fått den grumling du beskriver, så hade jag tömt akvariet, sköljt de noga med kallt kranvatten, torkat ut noga, o sen börjat om. osmosvatten är ju i princip gratis, du förlorar lite tid, men de spelar ju ingen roll i de långa loppet...chansa inte...vattnet skall INTE bli grumligt om de är rent osmosvatten i et rent kärl...de kan jag lova dej. är osmosen ny?? de kan ju va den också, om de är grumligt direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

Vattnet var klart när det kom från osmosen men nu har det som sagt var blivit lite grumligt. Akvariet är ju använt till saltvatten och det kan ju ha varit rester kvar trots att jag försökte torka av det invändigt med en blöt trasa innan jag fyllde det. Pumpar och dyligt har används tidigare då akvariet var igång.

Osmosen är nyinköpt

Sen har jag också märkt att det kommer in vatten i ytavrinningskammren (det är ett Juwelakvarium, som har en liten plastlåda som man använder som avrinningskammare, utan sump) och det vattnet blir det ju ingen cirkulation i eftersom akvariet bara är fyllt till hälften. Ska jag försöka täta boxen (vet var det rinner in) eller gör det ingenting att vattnet blir stillastående där? Kan ju ej sätta i en pump eftersom det är så lite vatten och då riskerar det vattnet att stå stilla under hela inkörningsperioden.

Vad ska jag isåfall täta med? Silikon eller?

Är det risk för framtida problem så är det nog lika bra att jag tömmer akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Litet läck mellan ytavrinningskammaren och karet gör ingen skada. Det skall ju ändå rinna över en massa vid vattenytan.

Jag håller med Stig om att det inte gör någon skada vid normaldrift. Dock skulle jag göra en allvarlig fundering på om det inte är värt att tömma akvariet och sedan torka rent ytterliggare nen gång. Det är lättare at göra det nu än senare när du har LS och levande i karet.

Det finns akvariesilikon som ska användas när man har 2 glaskivor. Dock vet jag inte vad du har för mellanvägg i ditt akvarium. Dock ska man veta att silikon fastnar dåligt på annat silikon vilket gör att det kan vara svårt att laga med silikon!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick också lite smågrumligt/ mjölkigt vatten när jag fyllde upp mitt kar, tittade man på vattnet när det kom ur dunken så var det klart men när det kom i akvariet så blev det lite grumligt, jag tror det berodde på att vattnet var iskallt och rummet där akvariet står var varmt och därmed också glaset och det kan göra att kalken i vattnet "fälls" ut, blir det som en tunn hinna på glaset?

men så fort vattnet hade värmts upp och saltet var i så klarnade det, men om du känner dig osäker så är det bäst att tömma ut och börja om.

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elin!

Du köpte ju akvariet av oss, och vi har aldrig haft några problem med det.

Det jag tror att det kan vara är fler saker.

1. Vi har "limmat" igen alla håligheter i den svarta boxen med korallim, eftersom vi inte trodde att silicon fäster på plast. Och eftersom det har stått tomt i tre månader så tror jag att limmet kan ha torkat och att det släpper lite extra nu när du fyller det med vatten.

2. Det var en hel del kalkalger på den svarta boxen som vi inte fick bort när vi rengjorde akvariet efter tömmning. Och då antar jag att samma sak kan hända där, kalkalgerna torkar och dör och sen när du fyller med vatten så kanske de bidrar till att du får grummligt vatten.

Hör av dig om det är något.

Mvh Karro och Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick också lite smågrumligt/ mjölkigt vatten när jag fyllde upp mitt kar, tittade man på vattnet när det kom ur dunken så var det klart men när det kom i akvariet så blev det lite grumligt, jag tror det berodde på att vattnet var iskallt och rummet där akvariet står var varmt och därmed också glaset och det kan göra att kalken i vattnet "fälls" ut, blir det som en tunn hinna på glaset?

men så fort vattnet hade värmts upp och saltet var i så klarnade det, men om du känner dig osäker så är det bäst att tömma ut och börja om.

mvh Thomas

va de inte osmosvatten? då borde de nog inte finnas nån kalk o tala om, i alla fall inte så de fäller ut. jag skuller nog gissa på att, om de inte bara är luftbubblor, så är del lite skit o damm i akvariet som du inte riktigt fått bort. Onödigt o chansa, om du inte hällt i salt, skulle jag verkligen rekommendera att fylla på nytt, efter noggrann rengöring med kranvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Elin!

Du köpte ju akvariet av oss, och vi har aldrig haft några problem med det.

Det jag tror att det kan vara är fler saker.

1. Vi har "limmat" igen alla håligheter i den svarta boxen med korallim, eftersom vi inte trodde att silicon fäster på plast. Och eftersom det har stått tomt i tre månader så tror jag att limmet kan ha torkat och att det släpper lite extra nu när du fyller det med vatten.

2. Det var en hel del kalkalger på den svarta boxen som vi inte fick bort när vi rengjorde akvariet efter tömmning. Och då antar jag att samma sak kan hända där, kalkalgerna torkar och dör och sen när du fyller med vatten så kanske de bidrar till att du får grummligt vatten.

Hör av dig om det är något.

Mvh Karro och Anders

Hej!

Akvariet är jättefint!!

Jag tror också att det kan vara allt kalk som finns i akvariet plus det som fanns intorkat i cirkulationspumparna (det kom ut en liten torkad räka från den ena cirkulationspumpen *he he he*.

Jag ska prova att köpa en doppvärmare som värmer upp akvariet till rätt temperatur. Om inte det grumliga försvinner så tömmer jag akvariet och rengör det mera.

Att det läker in lite i avrinningsboxen gör inte så mycket. Jag är mest bekymrad över att det kan bli problem med stillastående vatten inne i avrinningskammaren då ytvattnet inte når så högt upp så det rinner över kanten till en början.

Kan det bli problem?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat fylla akvariet med vatten igen eftersom vattnet ändå såg klart ut när jag tog upp det i ett glas. Inga spår av fosfater, nitrit eller nitrat heller.

Jag tror att det är kalken som orsakar grumligheten. KH värdet ligger på 2, betyder det att det är mycket kalcium i vattnet?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosvattnet skall ha KH = 0.

Jag skulle kolla en extra gång att den är rätt kopplad.

Jag skulle testa en gång till så att mätningen görs rätt men även testa vattnet som kommer ut ur osmosen innan det kommer ner i karet. Om jag har förstått det rätt är inte karet hundraprocentigt rengjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har börjat fylla akvariet med vatten igen eftersom vattnet ändå såg klart ut när jag tog upp det i ett glas. Inga spår av fosfater, nitrit eller nitrat heller.

Jag tror att det är kalken som orsakar grumligheten. KH värdet ligger på 2, betyder det att det är mycket kalcium i vattnet?

Elin

de bekräftar din teori Elin...att de är lite kalkavlagringar i akvariet som löst ut när du fyllt på med osmosvatten. Osmosvatten har ju ett ph på 7.0, o såpass "lågt" ph kan säkert lösa ut en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...