Gå till innehåll

Elins 240-liters projekt


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Kom och låna mitt test och se om du får samma resultat. Är inte helt säker på att det är ett rättvisande resultat.

Jag är hemma nu om du vill låna!

Jag använder nåt Sera dropp -test.

Jag kommer gärna förbi en sväng så kan jag visa min sambo ditt fina kar. Går det bra om jag kommer inom en timme?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Snyggt kar, gillar den här typen av kar mer å mer sedan jag var hemma hos Trilobit och fick se det.

Mängden sten borde vara angiven i förhållande till belastning istället....men det är ju svårt att ange ett sådant värde.

Hög belstning = Mycket sten (stor filteryta)

Låg belastning = Lite sten (liten filteryta)

Bra Riktvärde 10%

/PP

Håller fullständigt med. Det borde vara mängden fisk och fisktyp kontra mängden LS och akvarievolym. Självklart blir det nästan omöjligt att visa detta.

Hur gick de nu med testet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ju berätta om du fick samma resultat nu med salifert testet!

Javisst!

Intressant nog så fick jag ett helt annat resultat än med Sera testet. Salifert indikerade nämligen på pH 8 när det andra testet visade på 9. Så då är alltså pH värdet helt normalt i mitt kar och inte för högt som mit eget test indikerade på. Saliferts mätskala var ju också mycket mera tydlig med olika färger och därmed enklare att läsa av.

Jag undrar verkligen om jag kan lita på mina andra tester efter det här. Det är ju ganska stor skillnad mellan pH 8 och pH 9. Tänk om Nitriten skulle visa fel på samma sätt tex.

Tack för lånet Jonas och tack även för fraggarna. Båda korallerna verkar må hyfsat bra även om den lilla skivisen ser lite misshandlad ut för jag skadade den lite i kanten när jag försökte få den att sitta fast på stenen.

Idag när jag kom hem upptäckte jag två långa maskar (kanske en fire-worm) som slogs. Det var rena rama brottningsmatchen, den ena höll tag om den andres bakända så låg de i en enda härva. Tykte synd om den som låg i underläge. Vet ej hur de gick för de försvann under nån sten efter en stund.

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite nytagna bilder på karet som jag visar eftersom jag har byggt upp och modifierat revet en smula. Kom gärna med tips på hur jag kan fortsätta bygga upp revet, ska ju snart köpa mer sten. Det finns inte så mycket utrymme i karet och det är viktigt att fiskarna kommer att få plats att röra sig.

Jag behöver också tips på hur jag kan lösa det här med belysning: Vad är egentligen bäst, metallhalogen eller T5 och hur kan jag lösa upphängningsanordningen då det ej går att borra i taket ovanför akvariet?

Elin

post-3366-1446891445595_thumb.jpg

post-3366-14468914456128_thumb.jpg

post-3366-14468914456292_thumb.jpg

post-3366-14468914456502_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lite nytagna bilder på karet som jag visar eftersom jag har byggt upp och modifierat revet en smula. Kom gärna med tips på hur jag kan fortsätta bygga upp revet, ska ju snart köpa mer sten. Det finns inte så mycket utrymme i karet och det är viktigt att fiskarna kommer att få plats att röra sig.

Jag behöver också tips på hur jag kan lösa det här med belysning: Vad är egentligen bäst, metallhalogen eller T5 och hur kan jag lösa upphängningsanordningen då det ej går att borra i taket ovanför akvariet?

Elin

Tycker du har tänkt rätt med stenupplägget..de ser luftigt o bra ut...behövs de så mkt mer sten tror du??...de där med belsyning är en smaksal..de går lika bra med MHI som med T5...själv har jag valt T5 för att just slippa upphängningsproblemet o minimera ljusutsläpp i rummet. MHI ger ett fint glitter, men är bökigare att få till. T5 armaturen kan du ju lägga direkt på akvariet. Titta runt lite på andra kar, o kan du inte skilja dej från de lite extra glitter MHI ger, så får de ju bli en sån. Den kan du isåfall hänga från väggen med vinklar ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt kar, gillar den här typen av kar mer å mer sedan jag var hemma hos Trilobit och fick se det.

Håller fullständigt med. Det borde vara mängden fisk och fisktyp kontra mängden LS och akvarievolym. Självklart blir det nästan omöjligt att visa detta.

Hur gick de nu med testet?

Glöm inte Elin, att det är bottenmaterialet som har den största förmågan att bryta ner nitrat, betydligt bättre än stenen. Förutsatt att du har åtminstone ngr centimeters bottenlager det vill säga. jag tror med andra ord ditt nitrat så småningom går ner när du får sand i akvariet o låter den mogna. Akavrium utan sand har ofta problem med nitrat. Att ditt nitrit är lågt är inte konstigt..stenen klarar just nu precis bryta ner nästan all den nitrit som bildas, men alltså inte nitraten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akavrium utan sand har ofta problem med nitrat.

Det var väl inte hela sanningen... Poängen med BB är att ha så stark cirkulation så all skit "detrius" går direkt till skummaren för export, innan det ens hinner bli nitrat av det.... Vet man inte hur man sköter en BB så kan man få nitrat precis som om man inte vet hur man sköter en DSB kan få nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väl inte hela sanningen... Poängen med BB är att ha så stark cirkulation så all skit "detrius" går direkt till skummaren för export, innan det ens hinner bli nitrat av det.... Vet man inte hur man sköter en BB så kan man få nitrat precis som om man inte vet hur man sköter en DSB kan få nitrat.

De går säkert sköta en BB så de blir mindre nitrat, men det är svårare, för du har ju tagit bort en kompetent nitratnedbrytare från akvariet. Skummare o cirkulation har du ju ändå, så att ta bort sanden helt är ju lite som att istället för att köra med hängslen o livrem, bara köra med livrem. vad är de för vits med de?

Ju tjockare sandbädd desto mer nitratnedbrytningsförmåga har den...de finns ingen magisk gräns mellan djup o tunn bädd eller nån sanning i att den antingen skall vara rejält djup eller rejält tunn..Det är en flytande skala/övergång där man för varje centimeter från Bare Bottom till Deep Sand Bed vinner i nitratnedbrytingsförmåga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De går säkert sköta en BB så de blir mindre nitrat, men det är svårare, för du har ju tagit bort en kompetent nitratnedbrytare från akvariet. Skummare o cirkulation har du ju ändå, så att ta bort sanden helt är ju lite som att istället för att köra med hängslen o livrem, bara köra med livrem. vad är de för vits med de?

Ju tjockare sandbädd desto mer nitratnedbrytningsförmåga har den...de finns ingen magisk gräns mellan djup o tunn bädd eller nån sanning i att den antingen skall vara rejält djup eller rejält tunn..Det är en flytande skala/övergång där man för varje centimeter från Bare Bottom till Deep Sand Bed vinner i nitratnedbrytingsförmåga.

Att skumma bort detrius innan det hinner brytas ner till nitrat är om man gör det rätt en ruskigt bra näringsexport och dessutom slipper man den "tickande bomben" som en DSB sågottsom alltid blir tillslut. Svårt är det ju inte heller.. Rejäl cirkulation och en rejäl skummare är allt som behövs.

Jag är varken för det ena eller det andra. Tror säkert att båda systemen funkar bra bara man vet vad man gör. Men att gå ut och säga till nybörjare att akvarium utan sand får problem med nitrat är inte ett bra sätt att "pusha för DSB". Då det helt enkelt är ett felaktigt påstående.

Vill man ha det bästa av två världar kan man ju alltid ha en RDSB, som man kan koppla bort om/när det blir skit av det. Men den blir iofs ganska onödig om man har satt upp en BB på rätt sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att skumma bort detrius innan det hinner brytas ner till nitrat är om man gör det rätt en ruskigt bra näringsexport och dessutom slipper man den "tickande bomben" som en DSB sågottsom alltid blir tillslut. Svårt är det ju inte heller.. Rejäl cirkulation och en rejäl skummare är allt som behövs.

Jag är varken för det ena eller det andra. Tror säkert att båda systemen funkar bra bara man vet vad man gör. Men att gå ut och säga till nybörjare att akvarium utan sand får problem med nitrat är inte ett bra sätt att "pusha för DSB". Då det helt enkelt är ett felaktigt påstående.

Vill man ha det bästa av två världar kan man ju alltid ha en RDSB, som man kan koppla bort om/när det blir skit av det. Men den blir iofs ganska onödig om man har satt upp en BB på rätt sätt.

Jag håller med dej att båda systemen kan funka. Jag har dock inte gått ut med nåt koncept att nybörjare skall köra med DSB...de jag talar om är fördelarna med bottensubstrat kontra inget bottensubstrat alls. Sen vilken tjocklek man väljer...de är en helt annan sak. Där väljer väl dom flesta en berlinbädd, på 2-4cm. Viss nitratnedbrytning, men inte de risker som finns med en DSB. Men förstås...jätteviktigt med sanvändande djur, särskilt om man väljer en lite djupare bädd, dock fortfarande inom ramen för berlinkonceptet.

Att gå ut med policyn att bare bottom skulle va nåt bra får nog ifrågasättas starkt, då de defakto är en säkerhetslina mindre beträffande nitratackumulation. Du tar trots allt bort ett nitratfilter ur akvariet, o måste lite än mer till skummaren...eller vodka..mm

Hela tanken med BB var ju rädslan att detritusackumulation i sanden skulle leda till nitrat...men hela de resonemanget visade ju sej va snarare tvärtom! ...man vet ju nu att nitratnedbrytningen i även en tunn sandbädd,en icke DSB, är långt överlägsen den bästa levande sten på att bryta ner nitrat!! bakterieytan är ofantligt mkt större med alla dessa sandkorn.

Så om vi nu skall tala om att gå ut med råd, så är att sörja för en hyffsad Berlinbädd på mellan 2-5 cm med sandvändande djur, knappast någon villolära.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dej att båda systemen kan funka. Jag har dock inte gått ut med nåt koncept att nybörjare skall köra med DSB...de jag talar om är fördelarna med bottensubstrat kontra inget bottensubstrat alls. Sen vilken tjocklek man väljer...de är en helt annan sak. Där väljer väl dom flesta en berlinbädd, på 2-4cm. Viss nitratnedbrytning, men inte de risker som finns med en DSB. Men förstås...jätteviktigt med sanvändande djur, särskilt om man väljer en lite djupare bädd, dock fortfarande inom ramen för berlinkonceptet.

Att gå ut med policyn att bare bottom skulle va nåt bra får nog ifrågasättas starkt, då de defakto är en säkerhetslina mindre beträffande nitratackumulation. Du tar trots allt bort ett nitratfilter ur akvariet, o måste lite än mer till skummaren...eller vodka..mm

Hela tanken med BB var ju rädslan att detritusackumulation i sanden skulle leda till nitrat...men hela de resonemanget visade ju sej va snarare tvärtom! ...man vet ju nu att nitratnedbrytningen i även en tunn sandbädd,en icke DSB, är långt överlägsen den bästa levande sten på att bryta ner nitrat!! bakterieytan är ofantligt mkt större med alla dessa sandkorn.

Så om vi nu skall tala om att gå ut med råd, så är att sörja för en hyffsad Berlinbädd på mellan 2-5 cm med sandvändande djur, knappast någon villolära.

Inte ute efter att starta en DSB vs BB diskussion, det finns det nog så många av om man är intresserad av. Däremot ville jag påpeka för Elin att nedanstående citat inte är helt korrekt.

Akavrium utan sand har ofta problem med nitrat.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte ute efter att starta en DSB vs BB diskussion, det finns det nog så många av om man är intresserad av. Däremot ville jag påpeka för Elin att nedanstående citat inte är helt korrekt.

Mitt budskap är endast att även en tunnare sandbädd bryter ner nitrat, o att ingen sandbädd alls därför ger större risk för nitratansamling.

Visst finns de akvarium med BB som klarar detta ändå..men varför tänja på gränserna o ta bort akvariets naturliga nitratfilter?

Mitt budkskap till dej Elin är att jag tycker du definitivt skall köra med ett sandlager jämfört med ingen sand alls..men de kanske är de du redan tänkt. Att du väntar med att lägga i den dock är nog inte så dumt...men så småningom skulle jag definitivt lagt i ett sandlager på ngr centimeter..;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... tack för den argumenterande diskussionen om BB och DSB (roliga förkortningar).

Lugn grabbar, jag kommer att slänga i ett lager med sand har ju redan en 25 kg säck här hemma ;=)

Det blir nog ett lager på 2 cm, fast jag har även fått rådet om att endast ha 1 cm.... men jag kommer ju att köpa en massa sandvändande djur så jag vill ha minst 2 cm.

Tack för svaret ang belysningen. Jag skulle nog behöva se ett kar med MH belysning innan jag bestämmer mig.

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt budskap är endast att även en tunnare sandbädd bryter ner nitrat, o att ingen sandbädd alls därför ger större risk för nitratansamling.

Visst finns de akvarium med BB som klarar detta ändå..men varför tänja på gränserna o ta bort akvariets naturliga nitratfilter?

Mitt budkskap till dej Elin är att jag tycker du definitivt skall köra med ett sandlager jämfört med ingen sand alls..men de kanske är de du redan tänkt. Att du väntar med att lägga i den dock är nog inte så dumt...men så småningom skulle jag definitivt lagt i ett sandlager på ngr centimeter..;)

Jonas.

Det finns inte kar som klarar detta "ändå". Det finns kar som klarar det pga BB.

Själv tycker jag det är så snyggt med sand så jag har ett tunt lager i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att du fått rådet med bara tunt lager sand är att ett sandlager på 2 cm ackumulerar ganska ansenliga mängder skit som inte bryts ner, och du kommer att få ha så mycket sandvändare att du inte ens ser sanden om dom ska hålla rent.

Så mitt råd är tunt tunt tunt, eller en riktig DSB - men då är du lite sent ute....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att du fått rådet med bara tunt lager sand är att ett sandlager på 2 cm ackumulerar ganska ansenliga mängder skit som inte bryts ner, och du kommer att få ha så mycket sandvändare att du inte ens ser sanden om dom ska hålla rent.

Så mitt råd är tunt tunt tunt, eller en riktig DSB - men då är du lite sent ute....

Som du märker Elin finns de många åsikter om detta. Jag tror inte du behöver ha "så många sandvändare att du inte ens ser sanden", med ett så tunnt lager som 2 cm. jag har alltid haft sand mellan3-4 cm, o inte haft ngr som helst problem med detritus, o klarat mej med ett måttligt antal sandvändande djur. Sjöstjärnor funkar bra...dom äter upp den skit som samlas i sanden...dessutom är de inte skadligt med lite skit i sanden...tvärtom!..den gör att de nitratnedbrytande bakterierna trivs bättre, ungefär som när vi "matar" dom med kol(vodka mm). Detritus i sanden i lagom skall finnas där...rädslan för detta är överdriven.

men..kanske nog om de...vi får tillåta varann tycka lite olika...man gör de som man själv tror på...o du är säkert helt rätt ute med ett sådant måttligt lager som 2 cm.

De tror jag vi alla är överens om i alla fall.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel i detta fall då jag inte är kunnig nog. Dock skulle jag ta det säkra före det osäkra och sedan läsa på vartefter. Denna hobby har hur många aspekter som helst att ta hänsyn och man kan inte lära sig allt innan man startar. Inte ens de mest erfana kan hälften av vad som finns att lära sig.

Jag skulle börja som Greger säger med ett tunnt lager och sedan ev testa med någon annan lösning när du har mer erfarenhet!

Jag kör ju med ett tunt lager själv men det blir ändock tjockt bitvis då djur och vattenströmmar gör det ojämnt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer att ha ett tunt sandlager men inte så tunnt så att bottenglaset syns igenom. Det är bra att höra vad det finns för åsikter ang. detta med sand.

Nu funderar jag på att måla om baksidan på akvariet och undrar vad det är för färg ni brukar använda till detta. Jag vill ha en klarare blå färg. Vet ej vad det är för färg mitt akvarium är målat med... Anders & Carro om ni läser detta??

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt budskap är endast att även en tunnare sandbädd bryter ner nitrat, o att ingen sandbädd alls därför ger större risk för nitratansamling.

Visst finns de akvarium med BB som klarar detta ändå..men varför tänja på gränserna o ta bort akvariets naturliga nitratfilter?

Mitt budkskap till dej Elin är att jag tycker du definitivt skall köra med ett sandlager jämfört med ingen sand alls..men de kanske är de du redan tänkt. Att du väntar med att lägga i den dock är nog inte så dumt...men så småningom skulle jag definitivt lagt i ett sandlager på ngr centimeter..;)

Nitrat bryts väl endast ner i anaeroba miljöer?, vilket en 2-4 cm sandbädd med sandvändande djur inte kan erbjuda?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar fortfarande på det här med belysning. Jag tror att jag är mer inna på att köpa T5 än metallhalogen nu när jag har läst lite om för och nakdelar med båda varianterna.

Jag är en nolla på det här med lysrör och armatuter. Hur många watt är lämpligt på lysrören i mitt akvarium eller beror detta helt på de korallsorter jag tänker införskaffa. Hade tänkt mig att ha några stenkoraller samt mjukkoraller. Min kar är ju 121 cm långt men jag har inte hittat lysarmatur som passar till den längden. Nån som vet? Jag måste kunna skruva fast armaturen på akvariet. Det står inte så mycket om detta i den här svenska saltvattensboken som jag har.

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat bryts väl endast ner i anaeroba miljöer?, vilket en 2-4 cm sandbädd med sandvändande djur inte kan erbjuda?

jag tror du får även med ganska tunn bädd trots allt en del anaeoroba zooner...kanske inte med 1-2 cm, men med 4cm får du nog de. Det är i alla fall vad jag kan få ut av de som sprung skriver om sandbäddar. De är säkert ingen skarp gräns, utan en flytande, med ju tjockare bädd, desto mer anaeoroba zooner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar fortfarande på det här med belysning. Jag tror att jag är mer inna på att köpa T5 än metallhalogen nu när jag har läst lite om för och nakdelar med båda varianterna.

Jag är en nolla på det här med lysrör och armatuter. Hur många watt är lämpligt på lysrören i mitt akvarium eller beror detta helt på de korallsorter jag tänker införskaffa. Hade tänkt mig att ha några stenkoraller samt mjukkoraller. Min kar är ju 121 cm långt men jag har inte hittat lysarmatur som passar till den längden. Nån som vet? Jag måste kunna skruva fast armaturen på akvariet. Det står inte så mycket om detta i den här svenska saltvattensboken som jag har.

Elin

54w borde nog bli lagom till den längden...o kanske 3 eller 4 sådana rör. mitt akvarium är 1 meter, o där har jag 4 st 39w...2 blå rör o 2 vita.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...