Gå till innehåll

Elins 240-liters projekt


Lilla Nemo

Rekommenderade inlägg

Tack för svaret!!

Jag tror att jag får plats med 6 lysrör eftersom akvariet är 41 cm brett.

Jag såg att Triton hade 54 watts armatur på drygt 123 cm (längden) men det borde väl inte göra någonting om det sticker ut lite på båda ändarna?

Dessvärre var ju priset ganska högt så det kanske får bli begangnat.

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 129
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tänkte passa på att updatera er om mitt akvarieprojekt.

Den här veckan köpte jag ca 10 kg levande sten med koraller på av Rickard (ghost) här på forumet så nu har jag närmare 40 kg sten i karet. Korallerna är olika typer av skivanemoner och de gör sig bra i karet tillsammans med Sinularian.

Igår var jag till Triton och inhandlade två stycken Koralia pumpar som gör 2300l/timmen styck. Dom är tysta och jag är jättenöjd med dom.

Eftersom karet har varit igång i ca 3 veckor så gick det bra att köpa några levande lägre djur.

Jag köpte...

2 st Blåbenade eremiter (roliga rackare)

1 liten karibisk eremit

2 snäckor

1 Ormsjöstjärna. (Svart/brun utan hår)

Köpte även en alg av nåt slag... kommer inte på vad det latinska namnet var just nu.

Så nu börjar jag komma igång på riktigt med akvariet. Nästa vecka kommer förhoppningsvis ljusarmaturen med 2x150wMH + 2x54wT5 +månljus :ler:!

post-3366-14468914513976_thumb.jpg

post-3366-14468914514112_thumb.jpg

post-3366-14468914514253_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ju riktigt tjusigt ut:smiley20: det är roligt när man börjar få lite liv i karet, verkar som om kalkalgerna kommit igång också.

Har du funderat nått på vilka fiskar du vill ha?

Oja... jag funderar ständigt på vilka fiskar jag vill ha.

Jag tänker ha ett Clownfiskpar (percula).

I övrigt så funderar jag på följande fiskar men vet inte villka det kommer att bli i slutändan så jag är tacksam för lite råd!

* Pseudochromis paccagnellae

* Någon typ av Blennid

* Några Gulfenade frökenfiskar eller Blå djävuls fiskar

* En Cirrhitichthys Falco (Falco Hawak fish)

* Centropyge loriculus Elddvärgkejsare

* Centropyge bicolor Tvåfärgad Dvärgkejsare

* Pterapogon kauderni

Jag skulle vilja ha en gul kirurg men har hört att de kan växa sig ganska stora. Fast de kanske inte växer så fort eller?

Jag behöver lite hjälp att hitta lämpliga intressanta firrar som är lämpliga att ha i ett 240 liters kar.

Skickar även en bild där men ser min ormsjöstjärna.

post-3366-14468914518076_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför Percula? Vad gör att du väljer den före ocellaris? Jag frågar för jag sa som du innan jag köpte mina clowner men kom hem med Ocelaris ändå och jag har inte ångrat mig.

EDIT: Såg du ville ha en av mina favoriter också, Eld dvärg kejsare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oja... jag funderar ständigt på vilka fiskar jag vill ha.

Jag tänker ha ett Clownfiskpar (percula).

I övrigt så funderar jag på följande fiskar men vet inte villka det kommer att bli i slutändan så jag är tacksam för lite råd!

* Pseudochromis paccagnellae

* Någon typ av Blennid

* Några Gulfenade frökenfiskar eller Blå djävuls fiskar

* En Cirrhitichthys Falco (Falco Hawak fish)

* Centropyge loriculus Elddvärgkejsare

* Centropyge bicolor Tvåfärgad Dvärgkejsare

* Pterapogon kauderni

Jag skulle vilja ha en gul kirurg men har hört att de kan växa sig ganska stora. Fast de kanske inte växer så fort eller?

Jag behöver lite hjälp att hitta lämpliga intressanta firrar som är lämpliga att ha i ett 240 liters kar.

Skickar även en bild där men ser min ormsjöstjärna.

En gul kirurg är perfekt för ditt akvarium..köp en liten..den växer långsamt, o blir aldrig "jätte"stora.

Centr. bicolor tycker i alla fall jag är mkt svår...loriculus lättare enligt mina erfarenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför Percula? Vad gör att du väljer den före ocellaris? Jag frågar för jag sa som du innan jag köpte mina clowner men kom hem med Ocelaris ändå och jag har inte ångrat mig.

EDIT: Såg du ville ha en av mina favoriter också, Eld dvärg kejsare!

Percula är ju en vekare clown än ocellaris och kan ibland stå och trycka i ett hörn eller vid ytan. Å andra sidan är de inte lika benägna att gå i koraller som euphyllier m.m. För- och nackdelar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda jag tänkte var att Percuan blir lite större och har lite bredare svarta markeringar. Men Om det finns fler fördelar med Ocellaris så väljer jag nog hellre en sådan. Eftersom jag inte har några egna erfarenheter så är det jättebra att ni berättar om era egna erfarenheter. Det är väl lite av vitsen med det här forumet eller hur? ;)

Vad tycker ni om Blå djävuls fisken?

Jag vill jättegärna ha en gul kirurg om nu inte mitt kar är för litet. Kan man ha den ensam eller bör den ha en artfrände?

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha - Det var du som köpte de andra mjukisarna av Ghosten! Jag är väldigt nöjd med mina stenar också. Skönt att kunna köpa efter jobbet i Enköping!

Japp, det var jag det! Tur att det fanns kvar lite till mig också hehehe! Det var riktigt fina stenar och mina skivisar verkar må bra, ser ut som stora paraboler.

Jag fick ju med en skivis som har en massa tentakler och igår råkade en liten bit räka komma på den när jag matatde eremiterna. Skivisen blev som tokig, började krumbukta sig och förde räkbiten med tentaklerna mot munnen och så drog den ihop sig. Det verkar som han käkar kött! Vad är detta för art egentligen? Är det en skivis eller är det en anemon? Eller är det ett monster? ;)

post-3366-14468914520629_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänkte att du tänkte på samma sätt som mig när jag skulle köpa mina clowner. Nu var jag hos en handlare som tod sig tid och diskuterade ett tag och han frågade varför jag ville ha en Percula. Han visade då upp ett antal olika kar med Clowner och frågade då vilken jag tyckte passade i utseende. Jag pekade ut en Ocellaris, de kan skilja på utseendet beroende på vart de kommer från ursprungligen. Vill du ha en äkta Nemo så är det en Percula men de flesta ser inte skilnad på dem. Jag rekomenderar dig dock att köpa odlade Clowner och inte vildfångade. Dels är ddet bättre för naturen och de odlade vet oftast inte vad en anemon är och kommer följd aktningen inte sakna anemonen.

Skivis heter på svenska skivanemon. Det är alltså varianter på anemoner även om det inte är vanlig anemon.

Blådjävul är en frökenfisk och de kan vara tuffa mot andra fiskar. Jag tror säkert du kan ha en men du ska fundera på övriga om de tål den konkurransen. Har inte haft någon egen uta skriver bara det jag kommer ihåg av det jag läst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, men vet ni vad skivanemonen på bilden har för namn?

Ang. Djävulsfisken så kanske det inte är någon ide om den kan vara lite aggresiv mot andra fiskar eftersom det inte blir så mycket utrymme i mitt kar och clownerna är ju också lite revirhävdande.

Ang. Ocellarisen så vill jag absolut inte ha några viltfångade exemplar. Tycker att det är synd när dom tar fiskar från det vilda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar även på om jag skulle skaffa en Zebrazoma xanthurum istället för en Gul kirurg. Tycker om den blåa färgen. Är den svårskött och hur funkar den med andra firrar?

Elin

Om du ska ha en xanthurum så får du ha tur om du får tag på en, det ska bli exportförbud på dom. När hur och varför får någon mer insatt tala om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste passa på att tacka för alla komplimanger för mitt akvarium :) Jag är själv jättenöjd och kan inte sluta titta på det.

Varför ska det bli exportförbud på Xanthurum? Är dom hotade i de vilda?

Jag vill inte ha en terrorist i mitt kar... får spåna vidare.

Vad tror ni om kombinationen:

1 clownfiskpar Ocellaris

1 Gul kirurg

1 Cirrhitichthys Falco (Falco Hawak fish)

1 Centropyge loriculus Elddvärgkejsare

1-2 bottenlevande fiskar

Jag vet inte hur många fiskar som är lämpligt att ha i mitt kar men jag tycker om fiskar som blir lite större fast inte så att det blir övermäktigt för mitt kar.

Mvh,

Elin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det blir lite sand i botten. Just nu har det samlats väldigt mycket detrius (skräp) på botten som jag ska försöka suga upp.

Jag kommer nog inte att köpa fisk förrän senast i början på Januari för jag och min sambo ska åka bort två veckor under jul och jag har ingen lust att lämna nyinköpta fiskar att ta hand om till våran kattvakt ifall det skulle gå åt skogen.

Fast jag vet inte om jag orkar vänta så länga *suck*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste passa på att tacka för alla komplimanger för mitt akvarium :) Jag är själv jättenöjd och kan inte sluta titta på det.

Varför ska det bli exportförbud på Xanthurum? Är dom hotade i de vilda?

Jag vill inte ha en terrorist i mitt kar... får spåna vidare.

Vad tror ni om kombinationen:

1 clownfiskpar Ocellaris

1 Gul kirurg

1 Cirrhitichthys Falco (Falco Hawak fish)

1 Centropyge loriculus Elddvärgkejsare

1-2 bottenlevande fiskar

Jag vet inte hur många fiskar som är lämpligt att ha i mitt kar men jag tycker om fiskar som blir lite större fast inte så att det blir övermäktigt för mitt kar.

Mvh,

Elin

Jättebra val, algätare o sandvändare mm. Om akvariet är väldigt stabilt o inkört klarar de säkert av dessa fiskar, alla är ju ganska små. Introducera dom bara en o en med ordentligt mellanrum, o kolla så eventuella nitrittoppar lägger sej ordentligt mellan gångerna! Börja med algätande fiskar o de som gör rent på botten, dvs nyttodjuren...o glöm inte att köpa ett gäng sniglar...de kan du göra redan nu om du inte redan gjort de...dom håller rent från mikroalger. I ditt akvarium skulle jag inte tatt turbosniglar då dom kan bli lite stora, utan de mindre sorten, runt ett 20 tal behövs nog. tyvärr är dessa sjukt dyra, oftast 40-50:-...fattar ärligt talat inte detta då de kan knappast jämföras med en tex clownfisk i frakt, vattenmängd i påsen etc under transport...så tyvärr har man ju sällan råd att köpa riktigt så många sniglar som egentligen behövs (1 st per 5 liter!!)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...