Gå till innehåll

Hur många kan försörja sig på saltvattensakvaristik i Sverige?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Jag har haft en tanke i bakhuvudet om att drömmen vore att kunna försörja sig på det som är min stora hobby – saltvattensakvaristik. Tanken är ganska orealistisk, men det är ändå kul att filosofera lite då och då, och speciellt nu under loven då det finns lite mer tid. Jag har fortfarande minnesbilden från mötet med Joe Yaiullo på näthinnan. Under sitt utmärkta föredrag på Aquaria i Stockholm den 5 dec berättade han hur lycklig han är över att få arbeta heltid med ”sitt” 80.000-liters kar på det publika akvariet Atlantis Marine World utanför New York. Joe såg verkligen mycket lycklig ut, samtidigt som han sade ”You never see someone working with aquariums drive a Porsche”. Det är väl där som skon klämmer. Om man vill arbeta med sitt brinnande intresse, gäller det att ha låga driftkostnader privat. Även om man skulle lösa detta problem, så dyker kanske ett annat problem upp. Den dagen man börjar jobba med sin hobby så är det kanske ingen rolig hobby längre.

I vilket fall, det skulle vara intressant att, mest för skoj skull, att få en översikt över hur många i landet som faktiskt kan försörja sig, helt eller delvis, på saltvattensakvaristik. För så värst många kan det ju inte röra sig om. Min julklappsbok ”Advanced Marine Aquarioum Techniques” av Jay F. Hemdal ger en bra översikt över vilka olika jobbtyper som finns inom branschen, men då naturligtvis ur ett amerikanskt perspektiv. Tillsammans kanske vi kan skapa oss en överblick över hur stor (i antal personer räknat) branschen är i Sverige, dvs hur många som faktiskt verkar kunna försörja sig på just detta.

Följande olika försörjningområden skulle man kunna tänka sig:

1. Detaljhandel

Våra akvariehandlare är väl de vi i första hand tänker på när det gäller personer som försörjer sig i branschen. Flera är blandade sött och salt, bara ett fåtal är helt ”salta”. Arbetsrollerna varierar från ägare/delägare, anställd (hel- eller deltid) och ”medhjälpare”. De första två arbetsrollerna kan ge konkret lön, men den senare arbetsrollen är ett försök till benämning på rollen som innebär att man ger handlaren ett handtag då och då i utbyte mot något annat än lön i pengar.

Hur många heltidstjänster finns det inom saltdetaljhandeln?

Gissning: Kanske 10 heltidstjänster?

2. Uthyrning och service

Marknaden för uthyrning och service av saltvattensakvarium är nog inte så stor i landet. Hur många firmor kan det finnas? Jag ser att Akvarieleasing i Stockholm har med ett saltvattensakvarium i deras referenssamling av specialakvarier, men räcker saltverksamheten för att sysselsätta en hel anställd? Finns det fler firmor i landet?

Gissning: 1 heltidstjänst

3. Tillverkning

Finns det några tillverkare i Sverige inriktade mot salt? Jag kan tänka mig att denna verksamhet kan täcka en deltidstjänst av några enstaka glasmästare som bygger kar, men inte mer.

Gissning: 1 heltidstjänst

4. Import- och grossistverksamhet

Grossisterna och importörerna är nog inte så många, då de flesta handlare importerar själva. På rak arm kan jag själv bara tänka mig Simontorp som har några volymer av saltvattensprylar. Men räcker det för att få ihop en heltidare?

Gissning: 1 heltidstjänst

5. Odling

Många drömmer kanske om att kunna starta konkret odling av fisk eller koraller, och sedan sälja till handeln. Men finns det någon sådan verksamhet i landet som inte är ren hobbyverksamhet? (Jag tänker då inte på fisk- och musselodlingarna på bl.a. Västkusten, utan tropiska djur)

Gissning: 0 heltidstjänster

6. Publika akvarier

Vi har ju ett antak publika akvarier i landet, t.ex. Aquaria, Skansenakvariet, Kolmården, Universeum mm. Alla dessa har väl även sött och ibland även terrarier mm, så det blir väl knappast så många rena saltjobb. Hur många arbetar på dessa ställen? Finns det fler stora kar ute i landet som sysselsätter folk? Det är väl gränsfall om man ska räkna in Havets Hus i Lysekil här, då jag vill minnas att Havets Hus inte har någon tropisk avdelning (eller minns jag fel?).

Gissning: 5-10 heltidstjänster (enbart salt)

7. Forskning

Det går ju att studera marinbiologi, och då är väl kopplingen till Lysekil och vår egen biotop naturlig. Men finns det konkret någon i landet som kan försörja sig på att forska eller utbilda om djur i tropiska miljöer?

Gissning: 0

8. Författande

Den riktigt duktige kan kanske få in några kronor på att skriva artiklar till internationella tidskrifter eller t.o.m. ge ut böcker. Men hur många finns det i landet som kan sysselsätta sig på detta?

Gissning: 0

9. Fotograferande

Detta liknar författande. Det finns kanske någon som lyckas sälja sina bilder för pengar till författare av akvarieböcker, emn det kan nog som bäst bli ett extraknäck. Fulltidstjänst för detta kräver nästan anställning hos National Geographic Society.

Gissning: 0

10. Dykning

På ett sätt kan ju dykning och arrangerande av dykresor vara ett sätt att få in pengar på sin hobby. Men det hamnar ändå lite utanför de andra jobbkategorierna, då det inte går att göra inom landet för att uppleva tropiska miljöer (om man inte är dykare på typ Kolmården…)

Avslutning

Tja, vad sägs? Hur många personer kan det finnas i landet som kan försörja sig på saltvattensakvaristik?

Hur många där ute i landet skulle våga ta steget och pröva? Visste är tanken intressant ;)

Vilken av yrkena under rubrik 1-10 ovan skulle vara mest skoj?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite off topic, men min "dröm" är att saltvattenshobbyn skulle "tjäna in" sina egna kostnader.

Tex genom att man sätter upp ett fraggsystem och plockar fraggar från huvudkaret och drar upp till försäljningsstorlek.

Dock verkar detta svårt, läser man tex på odlingsforumet på reefcentral så verkar inte de flestas fraggförsäljning ens täcka kostnaderna för fraggsystemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7. Forskning

Det går ju att studera marinbiologi, och då är väl kopplingen till Lysekil och vår egen biotop naturlig. Men finns det konkret någon i landet som kan försörja sig på att forska eller utbilda om djur i tropiska miljöer?

Gissning: 0

Min fars gamla arbetskollega är någonslags professor i marinbiologi, han reser runt i hela världen och dyker och har sig, så visst går det. Sedan är ju våran västkust och vattnet runt norge faktist riktigt artrikt och spännande. Själv har jag faktist tänkt att plugga marinbiologi nere i göteborg någon gång i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av mina gamla elever kom och besökte mig på skolan. Han hade läst elektronik på gymnasienivå och sedan ett år högskolematte. På sommaren var han vid Lysekil och badade när han träffade några kufar som gick runt i strandkanten med olika håvar och en massa glasburkar. De kom i samspråk och innan eftermiddagen var över var han erbjuden ett stipendium för att studera marinbiologi vid universitet i Melbourne. Stipendiet skulle inte räcka till så han var tvungen att som extrajobb sköta service och underhåll på deras mätutrustning.

Efter två år kom han tillbaka och berättade. Fast i Melbourne var han inte ofta. Den mesta tiden dök han på stora barriärrevet. Gissa om jag var avis!

Vad jag vet är han där ännu så där har vi en svensk som försörjer sig på koraller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite off topic, men min "dröm" är att saltvattenshobbyn skulle "tjäna in" sina egna kostnader.

Tex genom att man sätter upp ett fraggsystem och plockar fraggar från huvudkaret och drar upp till försäljningsstorlek.

Dock verkar detta svårt, läser man tex på odlingsforumet på reefcentral så verkar inte de flestas fraggförsäljning ens täcka kostnaderna för fraggsystemet.

Att sälja några enstaka fraggar går väl an, men om du ska sätta upp det som en regelrätt verksamhet måste du börja skatta på inkomsterna och debitera moms till dina kunder, dvs vara på lika villkor med de etablerade handlarna. Då blir det genast tuffare. Bolagsskatten kan du kanske minimera om du debiterar din elräkning och andra liknande kostnader på din verksamhet, men du måste ju fortfarande skatta på lönen om du ska ha det som din försörjning (helt eller delvis).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror det är omöjligt att få någon lönsamhet i fragghanteringen på våra breddgrader utan naturligt solljus och naturligt havsvatten - finns väl iofs sådan verksamhet i tyskland, men jag förmodar att det är storskalig operation med "industri-el" priser, knappast applicerbart på lilla sverige

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under punkt #6 kan jag med egen erfarenhet säga att det inte blir mer än 2/40h på en normal arbetsvecka. I vissa fall blir det mindre, andra fall mer. Detta räknas som "normal drift" och innefattar inte utbyggnad eller andra specialfall.

Med andra ord skulle jag behöva sköta om 19st till liknande kar för att komma upp i en heltidstjänst! (skrämmande tanke)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade flera akvarium hemma under 70- 80talet (mest sötvatten). sen så började jag jobba på en fiskodling regnbåge,rödding ål m.m och då tröttna man direkt på sina akvarium hemma alla åkte ut.Så själv tror jag jag trivs bäst med akvarium som hobby.

Tror en blanding av flera 1-5 tex skulle kunna gå men knappast till en Porsche;).

nr 10 finns väl en del, Har själv en svåger som jobbade flera år som dykinstruktör på Barriärrevet (fast det blev defenitivt ingen porsche LoL ).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon i detta land som till 100% livnär sig som detaljhandlare inom saltvattensakvaristik?

Jag vet en duo i Stockholm som jag tror i varje fall inte har någon annan förvärvsinkomst. Om det sedan räcker för att "livnära sig" är ju en fråga om vilka personliga driftkostnader man har, vilket jag inte känner till något om (eller har att göra med för den delen). Om man redan har en annan inkomst i botten, t.ex. pension, så kan man ju sätta ribban på en helt annan höjd också. Men det blir ju snabbt en personlig fråga det här.

Vad är ditt eget perspektiv, Magnus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev jag omåttligt rik skulle jag köpa ett slott på Maldiverna eller nåt och ha världens största saltkar utanför farstukvisten. :)

Annars låter ju 6:an eller 5:an bra.

Om jag blev rik skulle jag lägga hälften på vin, kvinnor och saltvattenakvarium resten skulle jag slösa bort ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet en duo i Stockholm som jag tror i varje fall inte har någon annan förvärvsinkomst. Om det sedan räcker för att "livnära sig" är ju en fråga om vilka personliga driftkostnader man har, vilket jag inte känner till något om (eller har att göra med för den delen). Om man redan har en annan inkomst i botten, t.ex. pension, så kan man ju sätta ribban på en helt annan höjd också. Men det blir ju snabbt en personlig fråga det här.

Vad är ditt eget perspektiv, Magnus?

Mitt perspektiv är att det möjligtvis är i Stockholm som någon person kan driva en butik så att det går att leva på det... Men i stora drag är "detaljhandlare inom saltvattenakvaristik" en omöjlig inkomstkälla i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra trad! Sitter och skriver detta pa en av Arubas stränder (28 grader i luften och 27 i vattnet!). I gar talade jag med en kille som arbetar som barnläkare här. Han berättade att han haller just nu pa att planera sitt nya hus som kommer att ha ett saltvattensakvarium som en integrerad del av huset. I hans hemland (Venezuela) är saltvattensakvarium mycket vanliga. Det blir naturligtvis lite enklare med karibiens vattenvärld alldeles utanför dörren (tydligen köper man inte akvarieinnevanare i samma utsträckning som hemma utan fangar dem själva istället).

Det viktiga här är dock att saltakvarier är vanliga här här men ytterst ovanliga i Sverige. Jag tror att om hobbyn gjordes mer synlig och folk kom till insikt om att man inte behöver en doktorsgrad i marinbiologi eller pengar motsvarande Luxemburgs statsbudget för att framgangsrikt driva en saltburk sa skulle antalet akvarier i Sverige kunna öka rejält och därmed antalet som kan försörja sig pa hobbyn.

Som sagt, i Schweiz som är mycket mindre än Sverige finns en saltvattensbutik i varenda stad, verkar det som.

Eller man kanske skulle följa med sin tid tid och be Kanal 4 att starta dokusapan "Saltvattensakvariet"....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Jag blåser liv i denna gamla tråd igen. Anledningen är att jag såg en tråd på det danska Saltvandsforum (länk till tråden) som berättar om hur en handlare nu valt att tacka för sig och stänga sin verksamhet. Tråden innehåller en massa diskussioner om det är avans eller inte avans på att bedriva detaljhandel inom saltvattensakvaristik. Tråden kommer väl inte till någon tydlig slutsats i just denna fråga, annat än att konstatera att ingen tycks ha blivit rik på detta yrke.

Handlaren skriver att han startade sin verksamhet därför att han tyckte att prisnivån var för hög och utbudet för litet i Danmark. Han skriver också att han inte trodde sig kunna tjäna så mycket pengar på det, men istället få en möjlighet att få topputrustning till sitt privata kar och samtidigt tillfredsställelsen över att få öka utbudet på marknaden.

Det riktigt tråkiga är dock att handlaren nämner som ett av sina skäl att packa ihop är den missunnsamma stämningen handlare emellan.

Jeg synes jeg at der ofte pga. af denne konkurrence er for stor negativitet mellem konkurrenter og vil jeg også en dag kunne vise mig som en normal kunde i andre saltvandsbutikker, uden at nogen skulle have nogen sure miner. Jeg har blandt andet fået mails om visse forhandlere der har ville knalde mig til skov og naturstyrelsen, men nu selv handler hos dejong! Og blandt andet at en hvis jysk forhandler hævdede at jeg solgte varer uden at betale moms og at jeg skulle tage "ud og lege på en motorvej". Alt det negative snak gider jeg ikke, at være med til. Jeg har en kone, søn og et kommende barn på vej til november, så jeg gider ikke, at lade denne negativitet gå ud over alt det positive jeg har.
Jag kan inte tillräckligt om dynamiken på den danska marknaden, men tydligen är stämningen och missunnsamheten de danska handlarna emellan större än vad vi är vana vid. Trist...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...