Gå till innehåll

Bilder från Dykaren - 540liter


Dykaren

Rekommenderade inlägg

  • Svar 103
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jättefina fiskar och koraller. Saknar själv möjlighet att ha en öppning mellan revpelare med enbart sand (och någon Fungia eller liknande). Har planer på större akvarium men väntar på att vi skall byta bostad så att det blir enklare att genomföra ett akvariebyte (det nya skulle annars stå på samma plats som det gamla med allt (extra-) arbete det skulle innebära).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättesnyggt!

Tycker också att din aquascape (vad sjutton heter det på svenska) ger ett bra djup och mer perspektiv. Framförallt gillar jag ditt bakgrundsmotiv. Är det en back to nature med motiv från ett 70-talskök :)?

En fråga bara; på bilderna verkar dina sps sitta ganska tätt. Jag håller också på att fylla mitt kar och är lite osäker på hur nära man böra placera sina sps? De är väl inte alls lika aggressiva som vissa lps men finns det någon tumregel för detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättesnyggt!

Tycker också att din aquascape (vad sjutton heter det på svenska) ger ett bra djup och mer perspektiv. Framförallt gillar jag ditt bakgrundsmotiv. Är det en back to nature med motiv från ett 70-talskök :)?

En fråga bara; på bilderna verkar dina sps sitta ganska tätt. Jag håller också på att fylla mitt kar och är lite osäker på hur nära man böra placera sina sps? De är väl inte alls lika aggressiva som vissa lps men finns det någon tumregel för detta?

70-tals kök????

Okej att det inte är toppmodernt, men det är faktiskt ifrån 98! :)

SPS är inte aggresiva med brännande tentakler såsom många LPS. Det brukar inte vara någon fara så länge de inte kommer i kontakt med varandra. Efterhand som korallerna växer så kommer jag få gallra och ändra om lite troligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

70-tals kök????

Okej att det inte är toppmodernt, men det är faktiskt ifrån 98! :)

SPS är inte aggresiva med brännande tentakler såsom många LPS. Det brukar inte vara någon fara så länge de inte kommer i kontakt med varandra. Efterhand som korallerna växer så kommer jag få gallra och ändra om lite troligen.

Oj, då ber jag om ursäkt, lite svårt att se på bilderna (ser 100 gånger bättre ut än vårat kök) :).

Tack för råden angående placeringen av sps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Här kör vi ketchup-effekt. Först inga bilder... sen inga bilder... sen en hel massa bilder!

Ber om ursäkt till alla modemare! :)

En närbild på en lila Acropora som växer snabbt nu.

KIF_1392.JPG-for-web-NORMAL.jpg

En liten Acro-koloni..

KIF_1396.JPG-for-web-NORMAL.jpg

KIF_1400.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Acropora Florida

KIF_1401.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Lila toppar

KIF_1415.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Blå Acro

KIF_1417.JPG-for-web-NORMAL.jpg

KIF_1418.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Lite blandat med musslor

KIF_1420.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Röd Montipora digitata. Riktigt snygg i blåljus!

KIF_1424.JPG-for-web-NORMAL.jpg

En till Acro

KIF_1427.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Och fler

KIF_1429.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Har inte artbestämt den här ännu... men gillar den skarpt!

KIF_1432.JPG-for-web-NORMAL.jpg

KIF_1433.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Grön Montipora som växer ruskigt snabbt!

KIF_1436.JPG-for-web-NORMAL.jpg

KIF_1445.JPG-for-web-NORMAL.jpg

En anomen+clownbild får vi väl ta med också. Clownen är från egen odling. :)

KIF_1450.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Favia/Favites som var döende ända tills jag började byta mer vatten och mata med olika plankton. Nu växer den snabbt igen.

KIF_1454.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Bild från sidan på karet

KIF_1459.JPG-for-web-NORMAL.jpg

En till sidbild

KIF_1463.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Det är svårt att få rätt färger med min gamla skitkamera. De flesta bilderna är iaf tagna utan blixt och belysningen är 2x250W BLV 10K-lampor kompletterade med 2x54W blåa T5'or.

Cirkulationen sköts av en 20 000 liters streamer med vågsimulator.

Ingen skummare, inga tillsatta spårämnen... men mkt vattenbyten.

Jag matar korallerna med GroTech NutriMarine och VitAmino cirka en gång i veckan. Dagligen tillsätter jag levande phytoplankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Suck! Det är sånna bilder som får en att undra om man håller på rätt spår i egna karet...

Skitfina färger! Är de putsade i photoshop eller liknande eller ser det verkligen ut så på andra sidan av rutan?! I vilket fall som helst: Skitfint!!!

Kan inte annat än att hålla med!

Matar du dem mycket och med vad? Vad tillsätter du för spårämnen m m?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilderna jag skickade på CD-skivan till Hans är alla original rakt från kameran. Jag förmodar att Hans enbart har förminskat bilden.

Digitalkameran var inte heller inställd på att förstärka något, utan faktiskt en aning tvärt om för att fånga information med lite mer dynamiskt omfång. Detta för att få åtminstone en liten buffert att kunna justera i efterhand i datorn för att minska problem med överexponerade bilder. För att bilderna jag fotar ska bli rättvisande (på en korrekt inställd bildskärm) jämfört med verkligheten bör man i ett bildbehandlingsprogram justera nivåer och färgmättnad så att resultatet upplevs ca 15% mer färgstark. Bilden är fotograferad rakt ovanifrån genom vattenytan, inte genom någon glasruta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för kommentarerna! :)

Jag matar korallerna (och en massa andra djur) med levande phytoplankton (Phyto-feast) varje dag. Ett par gånger i veckan ger jag även GroTech NutriMarine och GroTech VitAmino. Jag odlar även rotifers för att ha till fiskodlingen, men eftersom inga par leker just nu så går överflödet av rotifers också ner i karet till glädje för koraller m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...