Bengan Postat 20 januari 2008 Författare Postat 20 januari 2008 Glaset som jag använde som fälla lutade jag mot stenen där krabaten bor. Blev väckt klockan 4 inatt och någon välte glaset i akvariet, vem vet jag inte, där är stora spår i sanden af. Glaset låg sedan med öppnigen på botten och alla kunde gå rakt in och och ta räkor, men det var det ingen som gjorde.Mina tankar går såhär nu: Eftersom krabban inte tagit någon räka kanske den inte är carnivore? Jag vill inte förstöra min aquascape för att plocka ut honom. Han får vara kvar tills han hittar på något riktigt otrevligt.
Bengan Postat 20 januari 2008 Författare Postat 20 januari 2008 Kollat värdena idag:Salt: 1.025Nitrit: 0.075Nitrat: 5Fosfat: 0.25KH: 9PH: 8.3Jag gjorde ett ca 10% vattenbyte idag, alltså 5liter. Det är mycket levande i karet som följt med ls:en och jag vill att de överlever. Nu ska jag försöka göra klart rampen. Är det okej att måla den på insidan med vattenbaserad lackfärg??? Utsidan ska tapetseras.
Trilobite Postat 20 januari 2008 Postat 20 januari 2008 Vattenbaserad färg är inte vattenlöslig när den väl torkat, men är bra mycket trevligare att måla med!
Bengan Postat 21 januari 2008 Författare Postat 21 januari 2008 Har idag börjat köra igång ljuset en timme per dag. Är det någon som kan uttala sig om mina värden. Är det bra eller dåliga värden för ett kar som varit igång en vecka? Hur ska värdena utveckla sig för att de ska bli bättre?
papi Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Nitriten är på väg uppåt sedan tidigare mätning. När den vänder ner igen och stabiliserar sig kan man nog anta att fas 1 av inkörningen är avklarad, i övrigt ser det normalt ut tycker jag.
Bengan Postat 25 januari 2008 Författare Postat 25 januari 2008 Kan man plocka ut den levande stenen ur karet nu utan risk för att förstöra någonting? Anledningen till att jag frågar är för att jag vill få ut den stora krabban från karet. Givetvis bor han i den stenen som ligger underst, så jag måste plocka ur alla stenar för att komma åt honom. Kan jag göra det?
wrang Postat 25 januari 2008 Postat 25 januari 2008 Ja det kan du göra. Oftast med en omöblering så ser akvariet bättre ut efteråt än innan Kanske mest beror på att man får till stenarna på ett annat sättgod kross lycka med krabban
Bengan Postat 25 januari 2008 Författare Postat 25 januari 2008 Tack för det snabba svaret! Bilder på förbrytaren kommer imorgon. Ska försöka hålla honom vid liv tills jag identifierat honom.
Bengan Postat 26 januari 2008 Författare Postat 26 januari 2008 Japp, förbrytaren är fast och fängslad. Bild på honom finns här...https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21043
Bengan Postat 27 januari 2008 Författare Postat 27 januari 2008 Kollat värden idag:Salt: 1.025Nitrit: 0.01Nitrat: 5Fosfat: 0.1PH: 8.3KH: 7Min nitrit har varit uppe och vänt vid 0.1. Kan detta vara "nitritspiken"?
papi Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Det kan det säkert vara. Hade också en mycket måttlig nitritspik i uppstarten.
Bengan Postat 27 januari 2008 Författare Postat 27 januari 2008 Skulle det vara okej att stoppa i något levande nu? Tänkte på sniglar, eremiter och möjligtvis en tålig korall.
papi Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Skulle det vara okej att stoppa i något levande nu? Tänkte på sniglar, eremiter och möjligtvis en tålig korall.Högst troligt och kanske en macroalg som kan konkurera om näringen med algerna när ljuset kommer igång.
Bengan Postat 27 januari 2008 Författare Postat 27 januari 2008 Då blir det handlat något levande imorgon som kan konkurrera med eventuella alger. Vi får se imorgon vad det blir, eller rättare sagt vad de har hemma. Tack för snabbt svar! I övrigt växer det så det knakar i diverse knappar i karet och det tuffar på utmärkt än så länge. Tyvärr har jag en dålig kamera och kan inte ta närbilder, men funderar på att skaffa en ny kamera med macro objektiv. Någon som har tips på en bra kamera???Ha en trevlig söndagkväll!
papi Postat 27 januari 2008 Postat 27 januari 2008 Om du funderar på en systemkamera så är nog alla bra idag. Det har annonsertas en del nya modeller nu i dagarna bl.a. Pentax K200D som är en fukt och dammtätad instegmodell.http://www.pentaxslr.com/bodies/k200Trevlig shoppning i morgon!
Bengan Postat 28 januari 2008 Författare Postat 28 januari 2008 Idag blev det inhandlat:3 st eremiter Clibanarius Tricolor3 st algätande sniglar Astraea sp1 st Euphyllia med en fin liten rörmask på.Euphyllian ser ut att må bra i mitt kar och eremiterna har mest spenderat tid till att undersöka varandra och de tomma skal jag slängt i. Allt ser okej ut än så länge.
saltbjörkan Postat 28 januari 2008 Postat 28 januari 2008 Nu får du ta och ordna lite bilder så man får se ditt kar
Bengan Postat 28 januari 2008 Författare Postat 28 januari 2008 Bilder kommer när jag gjort rent framrutan på karet och köpt en ny kamera. Ska kolla på kameror imorgon. Då ka det bli bättre närbilder på allt liv i karet.
Bengan Postat 29 januari 2008 Författare Postat 29 januari 2008 Han var nyfiken vad det var för en filur som satt och kikade på honom.Några knappar som jag fick av en saltvattensbutik. Nån som vet vad det är för id?
Bengan Postat 30 januari 2008 Författare Postat 30 januari 2008 Dagens värden.Nitrit: 0.01Nitrat: 10Fosfat: 0.03KH: 7PH: 8.3Ca: 420Mg: 1140Det blev bestämt igår att jag kommer att starta upp ett 60l nano till. Vill ha ett extra kar om något skulle gå åt pipsvängen. Jag har bställt en ny belysning 3 x 24w T5 och ska köpa karet nästa vecka. Ska bli kul att vara med om en nystart till. Hoppas på fler roliga liftare.Det är saltträff i Ystad på lördag vilket jag ser fram emot. Ska bli kul!Bilder kommer så snart jag lärt mig nya kameran. (håll ut)
Laggeman Postat 30 januari 2008 Postat 30 januari 2008 Kul med kamera Anders! Vilken blev det till slut?Karet ser fint ut och hoppas det går bra med nästa kar också.
Bengan Postat 30 januari 2008 Författare Postat 30 januari 2008 Tack så mycket!Det blev en Canon 400D tillslut. Varför vet jag inte, mer än att jag känner mig trygg med Canon.
papi Postat 30 januari 2008 Postat 30 januari 2008 Ett säkert kameraval med bra prestanda på höga ISO. Har du köpt någon macroglugg till den?Jag fick tipset i en tråd att mata eremiterna med algtabletter och mina gillar det skarpt. Det kanske inte behövs ännu men när algerna tryter är det säkert inte så dumt.
Bengan Postat 30 januari 2008 Författare Postat 30 januari 2008 Jag har köpt nån speciell mat till räkor som skulle vara bra till eremiter. Jag får se om de gillar det, annars får jag prova algtabletter.Jag ska köpa en macroglugg till den.
Rekommenderade inlägg