Gå till innehåll

pocciloporinets funktion


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vill bara dela med mej nåt som i alla fall för mej va nytt beträffande pocciloprin:

Bakgrund o sånt vi vet(kanske):

Många av de färger koraller har vet vi ju har en uv skyddande effekt. Andra effekter är att färgämnet hjälper rätt våglängder att nå zooxanthellen, dvs färgämnet ökat zooxanthellens verkningsgrad..en tredje funktion är att vissa färger fluoriscerar o även på detta sätt förstärker ljuseffekten o ger zooxanthellerna mer ljus.

MEN: pocciloporinet, som ju är de röda färgämnen som finns i många arter inom familjen pocciloporidae, (seratiopora, poccilopora, stylopora)...har ingen av dessa funktioner enligt marinbiologerna! Man tror pocciloporinet har en immunförstärkande effekt!!..mkt spännande...

Säkert visste en del detta, men för mej va de en ny uppgift...fyll gärna på tråden om ni vet nåt mer om de här;)

Inte bara snyggt med färgade koraller...kanske bra för korallen också.;)..naturen har ju sällan fel.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley13:Nu måste jag få säga att jag blir besviken på guiden. Sedan en viss tid har jag gjort flera försök att ta initiativ till lite mer avancerade trådar. En va calciumkarbonats löslighet, en annan va en del lite kontrovbrsiella principer bakom balling, o en tredje är nu denna upptäckt om pocilloporinet.

Det är jättebra med nybörjarfrågor o trådar, men måste säga att jag blir besviken när dessa tre försök till trådar har besvarats med noll svar.

Vi är alla överens om att vi vill slippa pajkastning o sandlådefasonerna...men ibland tycks de va de trådar som tilldrar sej mest intresse. Då tappar man till slut lusten att försöka initiera trådar med lite högre nivå.

Jonas :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller faktiskt med dig här, delvis iaf.

Folk är nog inte tillräckligt pålästa vad gäller såhär avancerade diskutioner, mig själv inräknad.

Man måste nästan vara marinbiolog som studerar detta område för att kunna hänga med i dessa trådar. Hur många såna har vi med på guiden? Kan tänka mig att RC har betydligt större utbud där.

Så det är helt enkelt därför det är svårt att få igång en vettig diskution.

Jag tycker det är j-igt intressant med avancerade trådar oxå, men tyvärr inte tillräckligt kunnig för att kunna bektäfta/dementera dina inlägg.

Om du forskar vidare i detta så får du naturligtvis posta dina fynd. Så kanske det leder fram till en diskution så småningom när folk börjar bli mer intresserade/pålästa i ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas det är bra du försöker skapa dessa avacerade trådar. Tyvärr är saltvatten litet i sverige vilket gör att det blir väldigt få som kan något om du går in på denna detaljnivån. Dock tror jag att det finns personer som nu börjar läsa på om detta på andra sidor för att sedan kunna föra diskusionen vidare.

Nybörjarfrågor kan man få svar på omedelbart men det har bara gått 19 timmar sedan du startade denna tråden. Låt den mogna och sedan för du till lite info till om en vecka eller nått!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror en och annan tvekar att skriva i de sk. avancerade trådarna eftersom det ofta hamnar i att bevisa den egna tesen i någon form av skyttegravskrig. Tonen är hård, ämnet står och stampar och en och annan lämnar ju till och med forumet i vredesmod eller i indignation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror en och annan tvekar att skriva i de sk. avancerade trådarna eftersom det ofta hamnar i att bevisa den egna tesen i någon form av skyttegravskrig. Tonen är hård, ämnet står och stampar och en och annan lämnar ju till och med forumet i vredesmod eller i indignation.

På spikhuvudet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det nu har kommit fram anledningar till varför det kan vara svårt att få till dessa diskusioner. Jag tra med detta till moderatorerna så återgår tråden till topic! Vill ni diskutera hur vi får igång dessa diskusionerna gör vi det i en tråd som har det som topic!

/Sillen (moderator)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra feedback!

Jag förstår också att man kan bli avskräckt eller rent av rädd att ge sej in i lite svårare trådar. Egentligen tycker jag detta är mkt synd, för de finns verkligen inga dumma frågor, och man behöver inte alltid komma med nåt supersmart, utan kanske bara ett ord som "spännande", "intressant"...de gör att den person som ansträngt sej får trevlig feedback o uppmuntran, och forumet kan forstätta leva o utvecklas.

Vi bär alla under stundom ansvar för att tonen kan bli hård, men vi får verkligen inte låta detta göra oss så rädda att vi inte vågar ställa våra "dumma" frågor. Såvitt jag vet har ingen blivit illa bemött som mött en diskussion med öppenhet o ärliga frågor. det är när man inte respekterar andras kunskap, o kanske inte vill se den ens, som de börjar gunga på guiden.

låt oss alla lägga sånt åt sidan så gott vi kan, o istället med ungdomens entusiasm och omaskerade frimodighet kasta oss in i alla de diskussioner som här bjuds, oavsett enskildes kunskapsnivå.

Allt gott

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både spännande och intressant Jonas. :)

Var kom du över denna informationen från början?

Kan tyvärr inget i ämnet, men du får gärna utveckla det mer.

de står lite om detta i Bornemans bok om koraller. Så dessvärre vet jag inte så mkt mer än så här. De han skriver också är alltså att de röda korallerna inom pocciloporidae har större chans att klara sej! Så då har vi två skäl att välja en röd stylopora nu då...snygg OCH tåligare...:smiley20:

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och för att flika in med en dum fråga.

Hur fungerar immunförsvaret på koraller som inte har pocciloporin?

Verkar pocciloporinet endast som en förstärkning för ett befintligt immunförsvar, eller står det för "hela immunförsvaret"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara dela med mej nåt som i alla fall för mej va nytt beträffande pocciloprin:

Bakgrund o sånt vi vet(kanske):

Många av de färger koraller har vet vi ju har en uv skyddande effekt. Andra effekter är att färgämnet hjälper rätt våglängder att nå zooxanthellen, dvs färgämnet ökat zooxanthellens verkningsgrad..en tredje funktion är att vissa färger fluoriscerar o även på detta sätt förstärker ljuseffekten o ger zooxanthellerna mer ljus.

MEN: pocciloporinet, som ju är de röda färgämnen som finns i många arter inom familjen pocciloporidae, (seratiopora, poccilopora, stylopora)...har ingen av dessa funktioner enligt marinbiologerna! Man tror pocciloporinet har en immunförstärkande effekt!!..mkt spännande...

Säkert visste en del detta, men för mej va de en ny uppgift...fyll gärna på tråden om ni vet nåt mer om de här;)

Inte bara snyggt med färgade koraller...kanske bra för korallen också.;)..naturen har ju sällan fel.

Mvh

Jonas

Koraller har inget immunsystem. Så det måste marinbiologerna fått om bakfoten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koraller har inget immunsystem. Så det måste marinbiologerna fått om bakfoten.

du e på krigsstigen idag du.

med immunstärkande effekt behöver man för de första inte med nödvändighet avse att organismen har egna cellulära försvarsmekanismer utan kan även avses kemiska barriärmekanismer. sen med tanke på att betydligt enklate djur o till o med encelliga organismer har välutvecklade immunegenskaper så har säkert en korall de också som lyckats överleva i 60 miljoner år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du e på krigsstigen idag du.

med immunstärkande effekt behöver man för de första inte med nödvändighet avse att organismen har egna cellulära försvarsmekanismer utan kan även avses kemiska barriärmekanismer. sen med tanke på att betydligt enklate djur o till o med encelliga organismer har välutvecklade immunegenskaper så har säkert en korall de också som lyckats överleva i 60 miljoner år. om du bara visste vad immunsystemet e komplext skulle du va mer ödmjuk inför naturens komplexitet.

Tja, jag försörjer mig (bla) på att forska om immunsystemet så här tror jag att jag har hyfsat torrt på fötterna och att encelliga organismer skulle ha det faller på sin egen orimlighet. Tro mig, koraller har inget immunsystem, däremot har de andra typer av försvarssystem men någon immunitet rör det sig inte om

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gif Inga personliga påhopp utan håll er till topic!

Bra Sillen!

Det är precis den här typen av dålig ödmjukhet som gör diskussioner med icke självklara/underbyggda svar så trista och speciellt i sammanhang där man förfäktar avancerad nivå.

Förutom att det är hans profession så redovisar Arcticreef den vedertagna uppfattningen och det är många som ansluter sig till den så varför ska hans inlägg nödvändigtvis förklenas.

Korallers immunförsvar vara eller icke vara är omtvistat. Låt mig ta två exempel:

För tio år sedan skrev Borneman minst två artiklar i ämnet där han och kollega försökte visa att det fanns ett försvar/barriär. Sök på "The Immune Response of Corals" på reefs.org men så sent som förra året skrev bl.a. prof. Miller och hans polare om att det fortfarande är oklart.

The significance of this may lie in the fact that scientists now suspect coral is facing a number of pandemics: ‘black band’, ‘white plague’, ‘white pox’ ‘white syndrome’ and ‘white band’ are the names of some of these diseases.

“The coral immune system is a black box at present. How corals cope with the worldwide upsurge in diseases, and the extent to which they are affected by other stresses caused by human activity are important questions. The similarity of the coral and human innate immune repertoires implies that they may function in similar ways, so the hope is that we can apply what we know about human health to better understand coral disease.

Kanske kan man hitta artikeln på ARC http://www.coralcoe.org.au/

Vad gäller pocilloporin i photosyntesen så finns det som sagt en del belägg för att det framförallt är ett skyddande och fluorescerade pigment som hjälper den photosyntetiska algen i sitt jobb. Borneman har förvisso skrivit om immunsystem i sammanhanget men det är inte jättemånga som hävdar detta.

Jag rekommenderar läsning av :

"Major colour patterns of reef-building corals are due to a family of GFP-like proteins."
När jag letade efter artikeln så hittade jag en bra sammanfattning av Steve Tyree i ämnet. Sök efter
Stony Coral Pigments, Algae Pigments and Captive Lighting
på reefs.org Han är ju inblandad i flera akvariebiblar.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uttrycket "immunsvar" används lite slarvigt ibland. Vad man menar med det är en typ av biologisk mekansim där kroppen lärt sig känna igen "icke-själv". Den vanligaste praktiska tiläämpningen av det är nog vanliga vaccinationer där man presenterat tex virus för kroppen så att den snabbt kan känna igen det om den utsätts för en infektion.

Sedan finns det en uppsjö av andra "host-defense" mekanismer som inte alls har att göra med att kroppen lär sig känna igen "icke-själv", som tex vissa celler som käkar bakterier eller lösliga ämnen som tar kål på dito. Jag tror att det möjligen är sådana Jonas menar när han skriver om "immunsystemet"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarievänner!...efter en natts relativt hyffsad sömn möts jag av denna negativa spiral.

Jag kan erkänna direkt att min sista mening var onödig, o ber arctrireef om ursäkt för den:)

Jag vill också att, framför allt inför capote och vår oberoende moderator, förklara hur jag kände: Jag gör ett inlägg där jag anstränger mej en smula att tillföra guiden något. De handlar inte om min egen ståndpunkt såklart, för jag är inte någon marinbiolog, utan bara ett referat av Borneman o en del forskare.

Arctireef svara då med en enda mening med budskapet;"så är de inte, punkt slut!" DE är faktiskt dålig stil, arrogant o nervärderande. De ser såklart både capote o moderatorn med era opartiska ögon. Därför blev jag såklart besviken o ville att arctireef skulle kunna, på samma sätt som jag själv, bemöda sej om en liten motivation o utläggning..som en fin gest att han respekterade min tråd. Förstår ni inte detta?

Capote: sen klipper du ju in själv citat som säger emot arctireef´s korthuggna stadsfästning. Professorn du citerar säger ju precis de jag själv vill diskutera: Att de mkt väl kan finnas kopplingar mellan mänskliga immunsystemet o korallens, o han lägger dessutom in samma ödmjuka passus som jag efterlyste hos arctireef: att vi står inför en "black box"...att vi inte vet.

Arctireef: du som forskare borde väl om någon instämma i detta..att vi nästan aldrig vet nåt så säkert som du besvarade mej...därför blev jag så förvånad hur du kunde svara så. Läs som sagt capotes inklippta citat..dom stöder de jag skrev.

capote: beträffande pocciloporinet så välkomnar jag ditt motinlägg..intressant..de va precis en sådan debatt jag ville ha...de råder olika tro om ämnets funktioner tydligen, o precis de du skriver att pocilloporintet gör hävdas alltså av vissa är fel. De va de som var poängen med hela tråden.

Till sist till arctireef: jag ber om ursäkt för mitt sätt att avsluta min replik på ditt första inlägg...men jag hoppas du förstår att de triggades av att du inledde med att behandla mej korthugget, med en sågning av mitt inlägg utan nån som helst motivation.

Nu när jag läser de capote referar till blir jag dessutom tveksam igen, om de verkligen är som du säger. Kan vi inte enas om att de kanske faktiskt är en "black box"...

/Jonas

PS angående TOPIC:

Jag är också hyffsat insatt i immunologi på nån sorts proffsnivå..o i viss mån marinbiologi...så för mej är kopplingen inte särskilt långsökt att koraller skulle kunna ha ett immunsystem. Tänk bara på gastrodermet, de cellager som bekläder "tarmkanalen" i korallen. många likheter med människans dito (som är mitt område capote!)...just cellager i magtarmkanaler har ett lokalt immunförsvar som är oerhört välutvecklat. Där har vi upptäckt mkt hos människan på senare tid..de handlar om kemiska faktorer, interleukiner, signalsubstanser o gud vet allt, på lokal nivå. Det är inte långsökt enligt mej at de skulle finns nån sorts liknande mekanism i korallens gastroderm! Tro mej. Men...sjävklart vet jag inte...

de kanske e så här att de går inte diskutera alltför avancerade saker på ett forum. Antingen får man inget svar alls, eller så blir man halshuggen...här tycker jag moderatorn skulle kunnat gjort en mer rättvis bedömning faktiskt.

DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarievänner!...efter en natts relativt hyffsad sömn möts jag av denna negativa spiral.

Jag kan erkänna direkt att min sista mening var onödig, o ber arctrireef om ursäkt för den:)

Jag vill också att, framför allt inför capote och vår oberoende moderator, förklara hur jag kände: Jag gör ett inlägg där jag anstränger mej en smula att tillföra guiden något. De handlar inte om min egen ståndpunkt såklart, för jag är inte någon marinbiolog, utan bara ett referat av Borneman o en del forskare.

Arctireef svara då med en enda mening med budskapet;"så är de inte, punkt slut!" DE är faktiskt dålig stil, arrogant o nervärderande. De ser såklart både capote o moderatorn med era opartiska ögon. Därför blev jag såklart besviken o ville att arctireef skulle kunna, på samma sätt som jag själv, bemöda sej om en liten motivation o utläggning..som en fin gest att han respekterade min tråd. Förstår ni inte detta?

Capote: sen klipper du ju in själv citat som säger emot arctireef´s korthuggna stadsfästning. Professorn du citerar säger ju precis de jag själv vill diskutera: Att de mkt väl kan finnas kopplingar mellan mänskliga immunsystemet o korallens, o han lägger dessutom in samma ödmjuka passus som jag efterlyste hos arctireef: att vi står inför en "black box"...att vi inte vet.

Arctireef: du som forskare borde väl om någon instämma i detta..att vi nästan aldrig vet nåt så säkert som du besvarade mej...därför blev jag så förvånad hur du kunde svara så. Läs som sagt capotes inklippta citat..dom stöder de jag skrev.

capote: beträffande pocciloporinet så välkomnar jag ditt motinlägg..intressant..de va precis en sådan debatt jag ville ha...de råder olika tro om ämnets funktioner tydligen, o precis de du skriver att pocilloporintet gör hävdas alltså av vissa är fel. De va de som var poängen med hela tråden.

Till sist till arctireef: jag ber om ursäkt för mitt sätt att avsluta min replik på ditt första inlägg...men jag hoppas du förstår att de triggades av att du inledde med att behandla mej korthugget, med en sågning av mitt inlägg utan nån som helst motivation.

Nu när jag läser de capote referar till blir jag dessutom tveksam igen, om de verkligen är som du säger. Kan vi inte enas om att de kanske faktiskt är en "black box"...

/Jonas

PS angående TOPIC:

Jag är också hyffsat insatt i immunologi på nån sorts proffsnivå..o i viss mån marinbiologi...så för mej är kopplingen inte särskilt långsökt att koraller skulle kunna ha ett immunsystem. Tänk bara på gastrodermet, de cellager som bekläder "tarmkanalen" i korallen. många likheter med människans dito (som är mitt område capote!)...just cellager i magtarmkanaler har ett lokalt immunförsvar som är oerhört välutvecklat. Där har vi upptäckt mkt hos människan på senare tid..de handlar om kemiska faktorer, interleukiner, signalsubstanser o gud vet allt, på lokal nivå. Det är inte långsökt enligt mej at de skulle finns nån sorts liknande mekanism i korallens gastroderm! Tro mej. Men...sjävklart vet jag inte...

de kanske e så här att de går inte diskutera alltför avancerade saker på ett forum. Antingen får man inget svar alls, eller så blir man halshuggen...här tycker jag moderatorn skulle kunnat gjort en mer rättvis bedömning faktiskt.

DS

Det är coolt, Jonas. Jag gillar att argumentera. Jag gillar även det immunologiska systemet skarpt och stör mig lite på bara att man slarvigt buntar ihop det med icke immunologiska mekanismer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uttrycket "immunsvar" används lite slarvigt ibland. Vad man menar med det är en typ av biologisk mekansim där kroppen lärt sig känna igen "icke-själv". Den vanligaste praktiska tiläämpningen av det är nog vanliga vaccinationer där man presenterat tex virus för kroppen så att den snabbt kan känna igen det om den utsätts för en infektion.

Sedan finns det en uppsjö av andra "host-defense" mekanismer som inte alls har att göra med att kroppen lär sig känna igen "icke-själv", som tex vissa celler som käkar bakterier eller lösliga ämnen som tar kål på dito. Jag tror att det möjligen är sådana Jonas menar när han skriver om "immunsystemet"

ja..de e sånt jag menar...jag jobbar själv med magtarmkanalen o läser mkt om hur deras celler har en viktig roll i immunförsvaret, så jag tände på tanken att korallens gastroderm säkert inte ligger helt på latsidan.

men arctireef..återigen..ursäkta mej för mitt första inläggs slutcitat,(o ett o annat i nån annan tråd också;)...jag hyser största respekt för ditt kunnande..du har säkert massor att bjuda oss på där;)...

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edit (orsak glömde)

Bra Sillen!

Det är precis den här typen av dålig ödmjukhet som gör diskussioner med icke självklara/underbyggda svar så trista och speciellt i sammanhang där man förfäktar avancerad nivå.

Som vanligt - på spikhuvudet

Bra Sillen!

Korallers immunförsvar vara eller icke vara är omtvistat. Låt mig ta två exempel:

För tio år sedan skrev Borneman minst två artiklar i ämnet där han och kollega försökte visa att det fanns ett försvar/barriär. Sök på "The Immune Response of Corals" på reefs.org men så sent som förra året skrev bl.a. prof. Miller och hans polare om att det fortfarande är oklart.

Kanske kan man hitta artikeln på ARC http://www.coralcoe.org.au/

Är det dessa två du menar Capote

http://www.reefs.org/library/aquarium_net/0498/0498_1.html

http://www.reefs.org/library/aquarium_net/0498/0498_2.html

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edit (orsak glömde)

Som vanligt - på spikhuvudet

Är det dessa två du menar Capote

http://www.reefs.org/library/aquarium_net/0498/0498_1.html

http://www.reefs.org/library/aquarium_net/0498/0498_2.html

MVH Lasse

artiklarna stöder alltså min uppfattning

så här avslutas artikeln:

"..the long standing, converse notion that all invertebrates lack specific immunological capability must now be rendered untenable..."

dom säger alltså att tanken på att koraller skulle sakna immunsystem är numera oförsvarbart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

capote:Det är precis den här typen av dålig ödmjukhet som gör diskussioner med icke självklara/underbyggda svar så trista och speciellt i sammanhang där man förfäktar avancerad nivå
.

Capote: nu får du snart klämma fram en ursäkt. Du visar ju till o med själv med dina artiklar att mitt svar inte vare sej var "dåligt underbyggt" eller "oavancerat". Har du inte läst artikeln du postar?

O Lasse: den ton som skapats här inleddes inte av mej, som du ser om du läser hela tråden,artikeln o min förklaring. Dina bifall förstärker den dessutom.

Den här gången har ni allt varit ute på hal is.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...