Gå till innehåll

Tips på att få ner värmen !


bläckis

Rekommenderade inlägg

hej jag har nu märkt att det är hela 29 grader varmt i mit akvarium fast dopvärmaren är av ! + det är vinter ! det som ger värme är 1pump +1filterpump +2st reflektorer dom lär väl ge lite mer värme sen skummaren möjligtvis men hur får jag ner graderna !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några schysst starka och helst tysta datafläktar som blåser luft över ytan i karet. Du köper en batterieliminator på typ clas ohlson och kopplar till fläkten. Finns flera trådar om hur man gör, det är rätt simpelt.

Då kan du, om du har tur, få ner tempen nån grad beroende på hur mycket fläkten blåser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, ju kallare rummet är, desto mer avdunstning får du. Detta medför att du transporterar bort värmeenergi. Så kolla om du kanske kan sänka rumstempen i kombination med fläkt/mer ytcirkulation...

En annan rätt smart grej man kan modda ihop är att koppla samman fläktar med dataläktstyrningssytem så att fläkten bara sätts igång vid en viss temp. Men detta verkar inte fungera så bra för en del, mycket störningen och relativt okänsliga sensorer och sånt.

Fast nu kanske det blev lite overkill, men testa som pimo skrev - Sätt en bordsfläkt över karet och kolla om du får nån ändring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utveckla gärna frågan Peter. Hur hade du tänkt montera flänsen? Dikt an mot glaset eller med någon form av direktkontakt med vattnet? Det skulle ju kunna fungera om man lackerar den sidan som är mot vattnet med epotex, annars vet man inte vilka ämnen som kommer ut i vattnet. Sitter flänsen mot glaset tror jag effekten blir minimal. Jag tror den bästa lösningen är att låta en 120-250mm datorfläkt blåsa mot ytan för ökad kyleffekt, alternativt att man monterar en bordsfläkt så den kan blåsa mot ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fungerar datorfläktar med kylflänsar? Någon som testat?

Jagr TROR inte att kylflänarns har någon possitiv effekt alls. Tanken är att flänsarna ska öka kylningen än mer genopm att det blir än större yta som fläkten blåser kylluft på. Detta är ett bra sätt när du har en relativty lite yta med högvärme som du vill kyla. I akvariefallet har du en stor massa som bara har en liten avvikande temperatur mot omgivningen. Därför är det bättre att ha en något större fläkt som har ett lågt varvtal, mycket luft som fläktar och lågt varvtal som gör att det är tystare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kolla termometern. Det är vanligt att elektroniska visar för mycket efter ett tag och att felet ökar undan för undan.

Ta ur den ur karet skölj den med sötvatten och lägg den bredvid en annan termometer och kolla den i morgon morgon.

Visade termometern rätt?

Intressant!

Har försökt förstå varför det blir så. et du det eller bygger du det bara på erfarenhet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kasserat ett antal elektroniska termometrar. Några har visat fel direkt de kommit i vatten. Andra har hållit några månader och upp till flera år. Så det är bara erfarenhet.

Jag blev så trött på det att jag har köpt en sprittermometer med tiondels grad i skalan och högsta missvisning 0,2 grader enligt tillverkaren.

De två elektroniska utetermometrar jag har på samma sida av huset visar nu 9,3 och 6,4 grader.

Och sprittermometern på andra sidan huset visar 8,5 grader i litet sol men frisk vind.

Och nu skall det vara årets kallaste vecka normalt sett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tempen visade rätt stig, och hur skall jag kunna få en bordsfläkt över akvariet jag har ju liksom lock på mit + att lysrören sitter i locket så det funkar ju icke. fast finns det inte kylare då har hört att det finns ?

Visst vinns det kylare, men dom går loss på 3000 och uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nån typ av systemfläkt med ett tillhörande rör som suger in/ut (vet ej åt vilket håll) luften. Då räcker det med att du har röret innanför huven och själva fläkten nån annanstans så kommer den suga ut luft ur huven. Tror jag såg nån förr för ca 100 spänn på nån nätbutik, men vet ej hur effektiv den är.

Annars kanske en ren systemfläkt funkar. De suger ju in luft från "sidan" så de tar knappt nåt utrymme i höjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

David, kan du ta en bild på insidan av locket? Jag är övertygad om att en fläkt skulle gå att montera i locket om man bara hittar en som hade passat tjockleksmässigt. En standard 80-120mm fläkt är inte tjockare än 15-20mm, men det finns de som är 10mm också, de borde få plats nästan var som helst. Annars kan man göra ett hål och sätta fläkten på utsidan också, även om det inte är så snyggt. Huvudsaken är att man få lite cirkulation på luften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett exempel är att du borrar hål i locket o helt enkelt monterar en liggande dator fläkt uppe på locket på ovansidan för att komma så långt ifrån vattenytan som möjligt..

fläkt kan du hitta på tex Clasolosson resp kjell o Co ,, så köper du en liten eliminator för att driva fläkten..

ett hemmabygge som kan ge bra utdelning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...