Clownen Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 Såg ett snyggt akvarie från Göteborg i en tråd jag följer på Reefcentral som heter modern reef aquariums. Tycker det var ett fint kar som passade in väl i det snygga vardagsrummet. Någon som känner till det här karet eller om personen varit/är aktiv på forumet?Bilderna på Geddex kar är längst ned på den här sidan, mer bilder på följande sida:http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1289056&perpage=25&pagenumber=24Om inget annat så är det en intressant tråd med många fräcka kar och lösningar.Mvh Peter Citera
PatriksS Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 Wow, det var snyggt!! Samma kan nog sägas om huset också, riktigt modernt. Citera
adddo Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 Följer oxå den tråden men fick för mej att detta kar (som jag oxå föll för) var från Italien? Citera
petnym Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 Ursäkta om jag låter lite anti, men står inte soffan åt fel håll??? Citera
adddo Postat 8 april 2008 Postat 8 april 2008 Gothenburg, Sweden står det ju ser jag nu.. undrar varför jag trott det var italienskt.. hehe Citera
Acropora72 Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Snubblade över den här tråden och fick se att den gällde mitt akvarium. KUL!!!Nej, jag har inte varit aktiv här tidigare.Bodde tidigare i Italien så du hade rätt ändå Adddo, det stod Turin/Italien i min profil tidigare.//Peter Citera
Wiking Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Det här var riktigt snyggt. Självklart vill vi ha lite mer bilder. Citera
Sillen Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Välkommen hit Peter!Jag hoppas att vi får se mer av dig här på SG också. Citera
Tenkare Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Är det en hel sten eller har du limmat ihop den? Väldigt läckert.Välkommen hit. Citera
Acropora72 Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Tack skall ni ha!Jag lovar posta fler och nyare bilder snart. I em om jag hinner.Inredningen gjorde jag med en drickaback som bas som jag sågade till och ställde på högkant och med buntband fäste ordentligt med levande sten runt den så att den blev helt gömd. På så sätt kunde jag få till ett rejält överhäng. (bla är dom längsgående handtagen bortsågade) Citera
Wiking Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Inredningen gjorde jag med en drickaback som bas som jag sågade till och ställde på högkant och med buntband fäste ordentligt med levande sten runt den så att den blev helt gömd. Smart. Det fyller bra och blir luftigt på samma gång. Citera
Wiking Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Läckert. Skriv gärna lite om hur du sköter akvariet. Citera
Tenkare Postat 24 juli 2008 Postat 24 juli 2008 Det är väldigt läckert, ska nog kapa din ide med backen. Vad är måtten på ditt verk? Citera
Acropora72 Postat 25 juli 2008 Postat 25 juli 2008 Akvariet har varit igång i mer än 8 år. Jag gör inte så mycket med det, för det mesta inte mer än att jag en gång i veckan fyller på avdunstningsdunken, tömmer skummaren och gör rent glaset med magnet. Har bytt vatten max någon enstaka gång per år, och då ca 10%. Det gick i flera år utan några byten alls. Mäter vattenvärden ett par gånger per år men oftast är värdena ganska stabila. Har inte tillsatt andra spårämnen på åtminstone 4-5 år. Jag tänkte experimentera lite med detta nu och se vad det ger för effekt.Jag kör med en Deltec AP701 som är direktkopplad till ytavrinningen. Kalkreaktor och svavelnitratreaktor från Korallin och fosfatremover i ett ombyggt osmosfilter. Var tvungen att skaffa en kylare från Teco pga värmeproblem men med den funkar det perfekt. BLW 250w 20 000K. All utrustning är i möbeln under akvariet. Måtten på akvariet är 75cm x 75cm x 70cm högt.I akvariet, under överhänget sitter en stream 6100 gömd i en stream rock och pulsar snett uppåt mot ett av sidoglasen. Bakom stenarna sitter en nedåtriktad koralia 4 som hindrar att detrius samlas bakom stenarna.Fiskarna matas med foderautomat 3ggr per dag plus att dom emellanåt får en nypa nori och fryst foder. Citera
Wiking Postat 25 juli 2008 Postat 25 juli 2008 Lite imponerande hur du (inte) sköter ditt kar. Inga konstiga tillsattser och annat hokus pokus. Citera
Tenkare Postat 25 juli 2008 Postat 25 juli 2008 Så lätt att jag ska visa detta för min fru. Med mina sötvattenkar var det en del gnäll ang skötseltid, vattenbyten osv. Nu kan jag visa henne hur snyggt det kan vara med minimal skötsel om man har rätt saker. Citera
Clownen Postat 25 juli 2008 Författare Postat 25 juli 2008 Kul att du hittade tråden och kommenterade Peter. Intressanta lösningar och ett vackert kar, grattis. Citera
Holma Postat 25 juli 2008 Postat 25 juli 2008 Vackert akvarium Peter...Detta var ett akvarium helt i min smak både estetiskt och skötsel filosofin.Blir lite sugen på att ändra min aquascaping efter att sett din.Mvh/Niklas Citera
Laggeman Postat 26 juli 2008 Postat 26 juli 2008 Mycket vackert kar Peter!Kan du förklara lite om vad du har i karet?Fiskar och koraller?Mvh/ Jimmy. Citera
Acropora72 Postat 30 juli 2008 Postat 30 juli 2008 Roligt med så positiv feedback!Det är ganska blandat med olika koraller, ett flertal kolonier av varje sort. Jag rabblar upp dom:MontipororAcroporor där de flesta är milleporaSeriatophora hystrixPoritesFavitesSarcophytonSinulariaSkivanemoner och kolonianemoner av olika slagXeniaMycket och många svamparEn sjögurkaEn blandning av sniglar, både algätande och sandlevandeFisk:1 Zebrasoma xanthurus1 Zebrasoma flavescens2 Amphiprion ocellaris (dom har lekt ett otal gånger)2 Gramma brasiliensis2 Paracanthurus hepatus Citera
Laggeman Postat 30 juli 2008 Postat 30 juli 2008 Peter, har du någon bra bild på din Gramma?Skulle vilja tillföra den till artregistret om jag kan få använda en bild från dig? Citera
Acropora72 Postat 30 juli 2008 Postat 30 juli 2008 Nej, men jag kan försöka knäppa en. Dom tycker dock inte om att vara med på bild! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.