tobias.nero Postat 20 april 2008 Dela Postat 20 april 2008 jorgen: Om du vill att dom bra bakterierna ska frodas och må bra så ska man undvika uv-c´n i början för den kan ta dö på bakterierna.Havre: Hur menar du med friska fiskar? Jag har än så länge inte haft några större problem med mina fiskköp därifrån. Jag är nybörjare så förklara gärna MVH /Tobias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 20 april 2008 Författare Dela Postat 20 april 2008 Inlägg raderat Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 20 april 2008 Dela Postat 20 april 2008 Diskussion om företag får enligt forumsreglerna ej förekomma och därmed har jag svarat via PM.Mvh Thomas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 20 april 2008 Författare Dela Postat 20 april 2008 okej..raderar mitt inlägg då.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jorgen Postat 20 april 2008 Dela Postat 20 april 2008 jorgen: Om du vill att dom bra bakterierna ska frodas och må bra så ska man undvika uv-c´n i början för den kan ta dö på bakterierna.MVH /TobiasMen ska man överhuvudtaget ha uv-c i ett saltvattensakvarium då?Eller hur vet man när man kan sätta igång den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 20 april 2008 Författare Dela Postat 20 april 2008 Jag skulle gissa att du ska sätta på den när du får din första algattack Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 21 april 2008 Dela Postat 21 april 2008 Detta meed UV-C kan diskuteras och ältas tills alla blir gråhåriga. Man få lika många svar som det finns akvarister.En del kör alltid, andra någon vecka vid inköp av känslig fisk, andra aldrig. Själv försöker jag undvika att använda den då jag kör ZEOvit metoden.Ett UV-C tar som sagt död på en del algsporer, parasiter mm. Den tar oxå död på dom goda bakterierna som finns i vattenkolumnen.Vid uppstart hade jag nog väntat 2-3v med att slå på den, så bakterierna får etablera sig i fred. Sedan kört igång den i några dagar innan det är dax att börja belysa karet och köpa sniglar och andra renhållare, och kört den åtminstone en månad (dvs om du inte ska köra med ZEOvit metoden eller liknande). Det kan rädda en del av algblomningen som brukar komma vid start. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wizz Postat 21 april 2008 Dela Postat 21 april 2008 Har förökt få tag i dom på brommazoo utan resultat under dagen idag är på jakt som ni kan se i denna tråd på zoopet.com http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118390Vill ju veta om dom har det hemma och vad dom tar för frakten av karet ner till Göteborgs området. dom är ju billigast vad jag hört. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 21 april 2008 Författare Dela Postat 21 april 2008 jo jag är hundra på att de har dem på lager.... jag köpte ett för 3 dagar sen.. och då hade de massor av dem...1699kr kostade det ;P... jag har också haft problem att få tag på dem idag.... jag blir kopplas men sen tutar det upptaget..MVh Oskar Wallin Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tobias.nero Postat 21 april 2008 Dela Postat 21 april 2008 Dom har hemma, jag var där senast igår. Om du inte får tag på dom så kan jag kolla nästa gånga jag är där MVH /Tobias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 21 april 2008 Författare Dela Postat 21 april 2008 Detta meed UV-C kan diskuteras och ältas tills alla blir gråhåriga. Man få lika många svar som det finns akvarister.En del kör alltid, andra någon vecka vid inköp av känslig fisk, andra aldrig. Själv försöker jag undvika att använda den då jag kör ZEOvit metoden.Ett UV-C tar som sagt död på en del algsporer, parasiter mm. Den tar oxå död på dom goda bakterierna som finns i vattenkolumnen.Vid uppstart hade jag nog väntat 2-3v med att slå på den, så bakterierna får etablera sig i fred. Sedan kört igång den i några dagar innan det är dax att börja belysa karet och köpa sniglar och andra renhållare, och kört den åtminstone en månad (dvs om du inte ska köra med ZEOvit metoden eller liknande). Det kan rädda en del av algblomningen som brukar komma vid start.hmmm jag har ju biobollar i Både facket med Uv-c:n och det sista facket.. eftersom uv:n ligger i inloppet för skummarpumpen... ska jag flytta Biobollarna om jag ska köra Uv-c:n? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tobias.nero Postat 21 april 2008 Dela Postat 21 april 2008 Jag har precis som du och det funkar fint för mig. Men för att optimera det vet jag inte om det gör någon skillnad eller ej. Jag skulle nog mest tycka att det var en massa jobb för en ganska obetydlig skillnad. Det viktigaste är nog under uppstart så att man ger bakterierna en god chans att gro.Biobollarna kommer inte att påverkas av uv-s´n i för lampan är skyddad så det är bara vattnet som strömmar genom filtret som blir belyst.Men jag kan ha fel MVH /Tobias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tobias.nero Postat 21 april 2008 Dela Postat 21 april 2008 Hur gick det med ls?MVH /Tobias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 22 april 2008 Författare Dela Postat 22 april 2008 Det Gick bra, jag köpte 3 kilo för 130 spänn kilot... han sa att om man köpte stora mängder skulle det bli ännu billigare'r en massa små Rörmaskar i LS:en och lite små andra grejer.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tobias.nero Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 Jaha där fick man för att man inte såg sig om en sväng innan man köpte ls. Jag trodde inte det skulle skilja så mycket. Men kul för dig iaf Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GimliX Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 dax för en bild eller två..... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tobias.nero Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 GimliX: Du har rätt, upp med en bild så vi får se hur det ser ut MVH /Tobias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 22 april 2008 Författare Dela Postat 22 april 2008 jo problemet är att jag inte har en kamera just nu ;P MObilen är paj också... annars skulle det vara bilder inne för länge sen... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
debbie Postat 23 april 2008 Dela Postat 23 april 2008 Hej!!!när jagvar på bromma zoo så hade de jätte fina stora rörmaskar för bara 79kr och haj ägg för 399!!!!Ja fick gå bakom och titta och då hade de stora tiger shell ca 10cm för bar 199 snack om billigt!!!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 23 april 2008 Författare Dela Postat 23 april 2008 jo jag va också bakom.... otroligt vad mycket akvarium de har som de inte äns visar upp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
havre Postat 23 april 2008 Dela Postat 23 april 2008 Vad ska man göra med ett hajägg? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
rickard81 Postat 23 april 2008 Dela Postat 23 april 2008 Vad ska man göra med ett hajägg?Man väntar till de kläcks. De är väl ganska vanligt att man köper hajar så, rätta mig om jag har fel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 23 april 2008 Dela Postat 23 april 2008 Man väntar till de kläcks. De är väl ganska vanligt att man köper hajar så, rätta mig om jag har fel.Stämmer vad gäller bambuhajarMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
tobias.nero Postat 23 april 2008 Dela Postat 23 april 2008 Dom säljer även kläckta hajar fast då kostar det mer. Om någon funderar på att köpa så vänta till dom har börjat äta.MVH /Tobias Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
OskarW Postat 23 april 2008 Författare Dela Postat 23 april 2008 föresten va nån utav er inne på Triton idag? jag var där och då var det någon som kolade på levande sand och nån som bytte ut ett Uv-c.. nån utav er? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.