OskarW Postat 14 maj 2008 Författare Postat 14 maj 2008 Sådär nu har jag gjort ett 25% vattenbyte med fräscht vatten som har stått över natten för att försöka fixa till mina vattenvärden. jag hoppas jag kan se några förändringar mot slutet av denna vecka.. jag ska byta lite mer i morgon och kanske i övermorgon eller lördag..Varken Xenian eller knapparna verkar ha brytt sig någonting om nytt vatten, otacksamma jäklar ;Pde e iaf fullt "utslagna" som vanligt.KOmmer med mer uppdateringar när jag fått mina nya vattenvärden.. Citera
Laggeman Postat 14 maj 2008 Postat 14 maj 2008 Mitt tips:Byt mer på en gång istället, annars byter du bara relativt nybytt vatten och spenderar pengar på avloppet istället för karet. Byt 50% med 7-dagars intervall tills du tycker värdena ligger på en acceptabel nivå. Citera
OskarW Postat 14 maj 2008 Författare Postat 14 maj 2008 Gjorde som du sa nu bytte yttligare 25%Teoretiskt sätt borde Värdena ha Halverats eller hur?då krävs det bara något byte till, då jag vet att filtret tar hand om nitraten och forfaten har jag Fosfatremovern som tar bort. NItraten hade nämligen sjunkit på omkring 25-50 på 1 vecka så då borde ju filtret göra något.. Citera
Sillen Postat 14 maj 2008 Postat 14 maj 2008 Tyvärr Oskar!Först har du bytt 25%. Sedan byter du 25% på en blandning som är 75% av gammalt vatten. Du byter alltså 44%. Hänger du med? Citera
tobias.nero Postat 14 maj 2008 Postat 14 maj 2008 Oskar jag läste igår att jod är bra för xenia och tänkte på dig, där stod att man skulle tillsätta extra jod. Jag vet inte hur mycket man får annars i vattenbyten osv men det var tydligen viktigt spårämne för xenias överlevnad. Köpte xenia idag jag också, det blir nog bra detta.Men du ska inte tillsätta jod fören du fått rätt på fosfaten för annars stimulerar den algtillväxten och det vill du inte. Citera
OskarW Postat 14 maj 2008 Författare Postat 14 maj 2008 jag e mitt uppe i Kiselalger just nu så mer alger e inte så frestande sniglarna putsar ju bara stenen.. så rutorna får tvättas var tredje dag för att få bort de mörka Bruna fläckarna..Tror jag ska låta algerna växa på den svarta bakrunden och täcka upp det lite.. Citera
tobias.nero Postat 14 maj 2008 Postat 14 maj 2008 Ja allt är ju snyggare än den bakgrunden så det gör du rätt i. Jag håller på att lägga upp bilder nu, tänkte starta en tråd jag också när jag märker vilket bra feedback och hjälp man får. Citera
OskarW Postat 14 maj 2008 Författare Postat 14 maj 2008 hehe, jo det e riktigt bra här på SVG.starta upp en egen tråd du Citera
OskarW Postat 14 maj 2008 Författare Postat 14 maj 2008 Föresten glömde, vad tror ni om en green clown gobie och en eller två Clowner i akvariumet.. det blir nog de ända jag ska ha i det, det finns ingen "nytto"fisk som man skulle kunna ha i när Värderna blir bra?.ska i med ett par putsar räkor då också..funderar på att Dra till bromma och köpa mer Turbosniglar då de har likartat vatten som jag, då det är deras jag fyllt på med ;P Citera
tobias.nero Postat 14 maj 2008 Postat 14 maj 2008 Jag skulle nog köpt sniglar på triton dom kostar lika mycket där och blir faktiskt billigare om du tar 10st(25kr st). Ja Clown gobie är ju skit coola Citera
OskarW Postat 14 maj 2008 Författare Postat 14 maj 2008 jo det jag tänkte på att vattenvärderna var ganska lika bromma.Men en låång koppning borde ju fixa den delen.Frågan är bara ifall sniglarna blir onödig belastning nu när karet har så dåliga värden som jag försöker fixa till.. 10 sniglar i ett clownhotell låter MYCKET ;P Citera
tobias.nero Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Angående koppning så koppas brommas sniglar inte när dom kommer till butiken jag såg att dom bara tog sniglarna direkt ifrån påsen och la ner dom i sina egna baljor. Citera
Laggeman Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 jo det jag tänkte på att vattenvärderna var ganska lika bromma.Men en låång koppning borde ju fixa den delen.Frågan är bara ifall sniglarna blir onödig belastning nu när karet har så dåliga värden som jag försöker fixa till.. 10 sniglar i ett clownhotell låter MYCKET ;P10 sniglar är absolut inte mycket, även i ett litet kar bör man ha bra med renhållare. Du kan komplettera med ett par eremiter som kan ta överbliven fiskmat också, förutom att de går och plockar en del alger på stenen emellanåt. Citera
tobias.nero Postat 15 maj 2008 Postat 15 maj 2008 Jag fick kombinera sniglar med eremiter för det var samma pris så om du vill ha 5+5 så fixar dom det till dig. Citera
OskarW Postat 17 maj 2008 Författare Postat 17 maj 2008 jag var på bromma idag och lämnade av dunkarna jag fick vattnet i.Lämnade in ett vattentest samtidigt och de tyckte att de verkade okej. mätte deras egna burkar och det var nästan samma värde, bara en förhöjd halt av nitrat. så hem kom jag med en liten clown ,en Sten med en liten anemon av något slag och några knappar. Citera
NephruruS Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 förminska gärna bilderna innan du postar! Ser fint ut Citera
tobias.nero Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 Snyggt clownen verkar leva livet i anemonen Vad verkade ok, vattenvärdena? Citera
OskarW Postat 17 maj 2008 Författare Postat 17 maj 2008 tror han sa att det låg på 10-20nitrat och han såg ingen fosfat.Jo clownen verkar ha det skönt i anemonen. Citera
tobias.nero Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 Kul att du fått i nått skoj nu eller? Fick du sjöstjärnan idag också?Jag köpte en likadan och den dog efter 3 dagar kanske, så det var ju mindre kul. Citera
OskarW Postat 17 maj 2008 Författare Postat 17 maj 2008 förminska gärna bilderna innan du postar! Ser fint ut hehe jag förminskade de faktiskt, Ska göra dem ännu mindre nästa gång ;p Citera
tobias.nero Postat 17 maj 2008 Postat 17 maj 2008 Hur är det me din clown han ser ut att ha lite prickar i ansiktet på bild 4? Citera
OskarW Postat 17 maj 2008 Författare Postat 17 maj 2008 hmm måste vara Skit i vattnet, han ser bra ut här hemma iaf.. konstigt de ser ut som prickar på bild1 med.. Citera
OskarW Postat 17 maj 2008 Författare Postat 17 maj 2008 jag ska kolla nogare imorrn, jag har släckt nu och han sitter med huvet inne i anemonen ;P han Blev kompis direkt med den ;P Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.