Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Total impad på din bakgrund och flakisarna gröna till höger och bruna till vänster som ramar in resten.

Knapparna i mitten ser intresanta ut med.

Mycke snyggt i det karet.

MVH.Ted

det växer på bra, hade dock varit roligare med lite 'vassare' färger, men stressar inte på den punkten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser välfyllt ut manne. Dina koraller verkar växa som fan.

det växer på riktigt bra.. dock inte i närheten av dina färger på korallerna.. kanske får hälla lördagsdrickan i karet istället..

vackert manne detta kar skulle man sett live

är du i krokarna så bara hör av dig!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert!! och som vanligt fina bilder!! :)

tackar peter! min macro alg har helt dött bort nu, så ta väl had om den du har nu!

Du får väl köra med samma balling i ditt 600 som i kuben.

då får jag ha ett jobb till isf.. tror att med det befintliga fiskbeståndet så är det nog ganska svårt o få ljusa fina färger.. men man får ju försöka bättra på det hela tiden. köra zeo blev fördyrt för min smak så man får hitta på något annat istället..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen några dagar så har min ena 12000L tunze pump upphört att fungerna.. så nu sitter det en tillfälligt Nano streamer istället.. som ger 4500 liter konstant flöde.. bättre än inget som det heter..

funderar på två pumpar som ersättning just nu.. tunzes 6105a som är en nyare model än den som nu gick sönder för mig.. mitt andra alternativ är en vortech mp40 av någon typ. hade säkert funkat kanon med en mp20 också.. det som just nu är mest intressant är vilken som är tystast..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på en Vortech mp40w från USA på ebay.

Blir billigare än att köpa i butik.

Ca 2800 + tullavgifter och moms... men då avsäger man sig rätten att få hjälp från våra kära butiker, som vi lever i symbios med :)

tycker inte det blir så mycket billigare direkt från usa när man börjar räkna på det.. dollarn står i ca 7,27 enligt nordea bank.

kollar man ebay "stores" , dvs nya pumpar, så ligger dom på 420+50 frakt.

vilket ger 470*7,27 = 3416,9 sen tull o moms på det , vilket gör att det bör rulla upp på en bra bit över 4000 sträcket..

eller är jag ute och cyklar i mina matematiska tankegångar ferngren ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker inte det blir så mycket billigare direkt från usa när man börjar räkna på det.. dollarn står i ca 7,27 enligt nordea bank.

kollar man ebay "stores" , dvs nya pumpar, så ligger dom på 420+50 frakt.

vilket ger 470*7,27 = 3416,9 sen tull o moms på det , vilket gör att det bör rulla upp på en bra bit över 4000 sträcket..

eller är jag ute och cyklar i mina matematiska tankegångar ferngren ?

mvh manne

Jag beställde en precis själv och betalade $375 inkl frakt. Sedan får vi se vad tullen säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men det verkar som dom bara skickar inom sitt eget land om man kollar efter lite. ingen worldwide så att säga..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde en precis själv och betalade $375 inkl frakt. Sedan får vi se vad tullen säger.

var det från 'store' eller en enskild som sålde sitt ex.. blir ju en slant till om du nu får momsa den.. vilket du borde få göra..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är via en liten 'store'. Knepet ligger i att hela tiden kontakta dom och fråga om sakerna.

då får vi väl se hur det går för dig.! hoppas det går vägen.. är sugen på den nya styrningen så man får väl vänta lite tills den är ute.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra iväg ett mail och kolla om dom skickar, brukar oftast bara vara privatpersoner som inte vill.

kollade ett ställe , dom skickade inte till sweden.. men visst det finns ju fler o fråga..

går man lite på priset o frakt på det så blir det ca 3600kr innan man har den hemma.. så ligger den på 4400 här i sverige..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

senaste:

har kopplat in ett deltec fosfat filter nu med 6dl Bio-pellets , var tvungen o prova efter man läst igenom den 'bio-pellets' tråden.. har ju en del nitrat i karet o zeon är jag inte sugen på att köra i sin helhet.. både tidsmässig o ekonomin så tar det emot för min del. funkar nu pelletsen åker zeoreaktorn ut till avyttring lite längre fram, dock producerar den fin mulm fortfarande efter mina låga doseringar av blå flaskor. gör säkert någon nytta ändå.

ang voretch så har jag inte jagat ifatt på någon ännu då det kommer ny version nu närsom med ES funktionener, lika bra o vänta så man får höra något ang dessa.! är ju en del slantar som måste upp vid ett sådant köp.

just nu så kör jag med en större kalkreaktor samt en slurp balling varje dag då jag fick en doserpump över från kuben. ska försöka jaga fatt på mer media till kalkreaktorn så jag kan fylla upp den rejält o se hur det går sen över tiden.!

mina två 'staghorns' som jag kallar dom växer på kanon nu.. gillar deras växtsätt rejält.. o stora verkar dom kunna bli.. nice, även sett att min montipora confusa har tagit sig bra på sistone, växer iprincip runtom på hela korallen , så nu verkar den ha växt fast på stenen, så man inte behöver oroa sig att den ska landa upponer i sanden en dag utan att man ser det.

har fraggat på båda staghornsen nu, någon liten fragg på båda så får jag se om dom klarar sig med lite 'klipp' i korallen. även fixat en fragg på min candycane, klippe en bit i underkant som såg lite risig ut , men som nu ser superfint ut helt plötsiligt.. verkar som 'polyperna' vill ha en del ljuse ändå. det är alltid dom i botten som ser lite sletna/skabbiga ut.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli intressant att höra med reaktorn sen.

Kaka på kaka med ca reaktor och balling. Men du kanske tänkt skippa ballingen när reaktorn är stabil?

Eller växer det så in i h-e, så reaktorn inte hinner med?

Nog kan staghorn bli stora alltid.

http://www.noaanews.noaa.gov/stories2008/images/staghorn2.jpg

http://www.nmfs.noaa.gov/habitat/ead/EADimages/acervicornisthicket.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska bli intressant att höra med reaktorn sen.

Kaka på kaka med ca reaktor och balling. Men du kanske tänkt skippa ballingen när reaktorn är stabil?

Eller växer det så in i h-e, så reaktorn inte hinner med?

Nog kan staghorn bli stora alltid.

http://www.noaanews.noaa.gov/stories2008/images/staghorn2.jpg

http://www.nmfs.noaa.gov/habitat/ead/EADimages/acervicornisthicket.png

först tyckte jag pelletsen var lite väl dyra så jag tvekade länge.. en bit över 700 kr innan man har ungefär 7hg pellets hemma.. så nu hoppas jag på bra livslängd på dom, har ju dock lite väl många fiskar i karet så det blir verkligen en test av pelletsen , åtminstone så man kan avgöra vad dom går för.

har precis bytt kalkreaktor från model mindre till model större, min förra reaktor orkade inte med helt enkelt.. så jag testade med strax över 100ml balling/dag och fick resultat ganska omg.. så visst är det kaka på kaka just nu. men det ska ändras så fort jag fixat till nya kalkreaktorn. just nu har den ganska lite media att jobba med , men ska fylla på när jag har möjlighet o köpa hem lite mer media.

vackra bilder som du hade hittat marko, precis i min smak lite, varit kul med någon till i karet med lite udda färg..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...