Postat 18 juli 201114 år Skumt. Arctic silver, Arctic alumina, och Zalmans färg-glada klister har jag som sagt hemma, och har använt ganska flitigt. Till annat än LED's för all del, men det borde ju inte påverka. Stäng av fläkten, låt enheten bli lite varm, och vrid av den limmade enheten. Det brukar inte vara speciellt svårt. Men de har kanske gjort något med sina klister recept, mina har ett par år på nacken utan att kontrollera kvitton...B!
Postat 18 juli 201114 år Författare RICKARDNågra kylflänsar skall inte behövas då det är tänkt att kylfläkten skall kunna blåsa bort överskottsvärmen.
Postat 18 juli 201114 år Arctic Alumina Thermal AdhesiveMontering med detta lim har funkat fint snart ett år här. Om det är svårt eller inte att få loss en LED-stjärna vet jag dock inte då ingen har gått sönder ännu.
Postat 18 juli 201114 år Udda nog är det när den är trasig som det är svårast att få loss den, om era klister uppför sig som mina. Koppla förbi dioden, och värm flänsen genom att låta de andra lysa, känns som ett bra alternativ.B!
Postat 18 juli 201114 år RICKARDNågra kylflänsar skall inte behövas då det är tänkt att kylfläkten skall kunna blåsa bort överskottsvärmen.ok, då ska jag nog prova den varianten, dock tänkte jag köra 4mm aluplåt, tar inte den bort ännu mera värme då? har nämligen fått vbra pris på det. blir bra mkt billigare än att köpa kylflänsar iallafall. Glömde en fråga: måste man räkna ut vilket avstånd man ska ha mellan aluplåtarna? kommer du ha något lufthål där luften kommer strömma ut? mvh Rickard Ändrat 18 juli 201114 år av rickard598 ny fråga
Postat 18 juli 201114 år Författare ok, då ska jag nog prova den varianten, dock tänkte jag köra 4mm aluplåt, tar inte den bort ännu mera värme då? har nämligen fått vbra pris på det. blir bra mkt billigare än att köpa kylflänsar iallafall. Glömde en fråga: måste man räkna ut vilket avstånd man ska ha mellan aluplåtarna? kommer du ha något lufthål där luften kommer strömma ut? mvh Rickardluften som fläkten trycker in i brädan blåses ut i båda ändarna på den 1250mm långa brädan efter att ha kylt av alla dioderna
Postat 18 juli 201114 år luften som fläkten trycker in i brädan blåses ut i båda ändarna på den 1250mm långa brädan efter att ha kylt av alla dioderna just det, jag glömde ju att sidorna inte var uppvikta. Måste man löda ihop bitarna? räcker inte att skruva? Jag bör ha 2st fläktar till en ramp som är 1200mm*500mm? Blir det bättre med 4mm aluminium?mvh Rickard
Postat 19 juli 201114 år Författare just det, jag glömde ju att sidorna inte var uppvikta. Måste man löda ihop bitarna? räcker inte att skruva? Jag bör ha 2st fläktar till en ramp som är 1200mm*500mm? Blir det bättre med 4mm aluminium?mvh Rickardi min version finns det inga vikta flänsar som lämpar sej skruvar.Är det något fel på att löda?
Postat 19 juli 201114 år Det är mycket enklare att använda en profil. Din plåtslagare bör kunna beställa här: http://www.sapagroup.com/pages/18213/Eng_Lager_2010.pdfProfillängden är 5 m så den går att kapa till 4 st. 1245 mm. Jobbet är att såga upp hålet för fläkten på mitten.
Postat 19 juli 201114 år i min version finns det inga vikta flänsar som lämpar sej skruvar.Är det något fel på att löda?Absolut inget fel med att löda, bara det att jag inte kan det tror jag? vad använder man för att löda ihop aluminium? kan man köra med såndär brännare som man löder med? Tycker du jag borde ha 2st fläktar? kan man kyla för mkt?mvh Rickard
Postat 20 juli 201114 år Författare Stig:Det finns inte några färdiga extruderade profiler med mina mått; ett nytt verktyg kostat 10 000 kr och varje "skott" kostar 1000kr exklusive frakt och moms. Så gör det självare får man nog hålla sej till vad plåtslagare kan hjälpa till med,tycker jag.
Postat 20 juli 201114 år Jag skulle använda 100 x 40 mm då en för tunn profil bromsar luftflödet för mycket. Moderna lågbullrande fläktar är mycket dåliga på att leverera tryck.Profilerna skulle jag sätta ihop med skruv och mutter en cm in från varje ände. Då blir hela arrangemanget 40 cm brett så man har plats att meka i karet.
Postat 20 juli 201114 år Författare Absolut inget fel med att löda, bara det att jag inte kan det tror jag? vad använder man för att löda ihop aluminium? kan man köra med sån där brännare som man löder med? Tycker du jag borde ha 2st fläktar? kan man kyla för mkt?mvh Rickarddu får lära dej det.try and error u know.lod och lödpenna(Stig har beskrivit det bra på annan plats,vet ej var).framtiden får visa hur många fläktar det behövs.En fläkt med diametern 250mm ger 47 cfm och jag gissar att det är tillräckligt.Att kyla dioder för mycket går nog inte, dom älskar kalla vindar.Det gör all belysning.Det är viktigt att luftflödet inte är för högt, för då kyls dioderna av sämre. I mitt fall skall skall 300W åt båda hållen kylas bort med rumstempererad luft.Som jag skrev i inlägget så kan man göra en attrapp i trä: gör det du och kolla om dubbla fläktar är bättre än med singel.vi snakkes/thore Ändrat 20 juli 201114 år av thore kjellberg glömde
Postat 20 juli 201114 år Författare tjohohär går det undanJag har precis mottagit ett mejl från Korea med uppgifter om att Acrichedioder finns med300 till 340lm. Det skulle innebära ett ljusintensite´på 150x340=51 000lm.Det gör att mitt mål med 50 000lm som "worst case" uppfyllt. Kanske skulle det behövas dubbla kylfläktar nu......
Postat 20 juli 201114 år Författare acriche lovar i ytterligare mejl att: within two years we can supply you min.400lm.Jag tackar så mycket det går.
Postat 20 juli 201114 år Det är viktigt att luftflödet inte är för högt, för då kyls dioderna av sämre.Uh... Va? Du ska blåsa riktigt jävla mycket för att friktionen av luften mot din kylprofil ska alstra så mycket värme att det motverkar ökningen i kylkapacitet. Långt innan dess har man passerat punkten för mätbara skillnader, men som en enkel tumregel kan du helt kallt säga att mer luft är detsamma som bättre kylning.B!
Postat 20 juli 201114 år Författare I väntan på ett svar från Korea angående ljusvinkel och max färg samt hur spektrat ser ut,tänkte jag ta upp en fråga som jag sett på nätet och det är att använda trälim i stället för klarlack som isolation mot korrotion på lödställen. Ärdet någon på SG som har erfarenhet av detta? Ändrat 20 juli 201114 år av thore kjellberg för lite kaffe
Postat 20 juli 201114 år Spontant känns det olämpligt. Trälim är vanligtvis vattenbaserat, och om man konstant återfuktar det vet jag inte om jag tror det är speciellt vatten resistent.B!
Postat 20 juli 201114 år Författare Tack BjörnDu har säkert rätt.Är det ngn som har erfarenhet av att använda klarkack-under längre tid- som skydd mot spray-korrosion?
Postat 20 juli 201114 år Har själv ingen erfarenhet av detta men är väldigt intresserad av metoden att lägga klarlack på lödningarna istället för att skydda rampen med plexi. Min fråga är, vilken typ av klarlack hade du tänkt att använda?mvhPatrik
Postat 20 juli 201114 år Finns en spray som ni kan använda att spraya över hela ytan för att skydda mot saltstänkt. Går o spraya rakt över dioderna innan man ev monterar linser.Mvh Manne Sent from my iPhone using Tapatalk
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.