Gå till innehåll

Framtidens Ljus är Här


thore kjellberg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 578
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vill man ta bort hela inlägget raderar man bara all text så ramlar det bort. Men detta fungerar alltså bara i ungefär 10 minuter.

Jag provade det men fick beskedet att min inlägg var för kort, och eftersom det var ett avsiktligt test var det uppskattningsvis 30 sekunder efter att inlägget sänts in första gången.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyckte Ted sa det när jag var där. den största. Hittade en polsk webshop och där kostar den största 67800:-

Tycker de låter Obegripligt dyrt. Kanske jag missat något. Känns som att jag borde gjort de.

Men om inte så kan du handla en massa sånna här som lenken visar. För så mycke pengar och vad dom inte har som du letar efter är jag isf mycket nyfiken på.

http://www.fish-street.com/key_aquarium_led_lighting?category_id=118

Om det nu är så att du har extremet stort kar. Så skaffa den modellen 36wide med cree. Det är omkring 3600 för en och dom hävdar ju att 2st sådana skall täcka ett kar med dessa mått. led36wide.jpg

Sen får man ju inte glöma frakt och moms. Men i din budget har du råd med taxi från Hong Kong och hit. Nästan iaf =).

Komentera gärna vad jag missat =)..

BTW så har jag handlat 24wide + cree. Till mitt lilla kar. Är mycket mycket nöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om du menar min budget men du har citerat mig i alla fall. Min budget räcker till taxi max 500m hehe. fattig arbetslös man hehe. Jag är inte övertygad om dessa LED ramper. 108w x 2 till ett 2 m långt kar igenväxt med stenkoraller. tror inte att ljuset räcker faktiskt. Skulle vilja veta vad det blir för PAR värden på olika djup med dessa LED ramper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om du menar min budget men du har citerat mig i alla fall. Min budget räcker till taxi max 500m hehe. fattig arbetslös man hehe. Jag är inte övertygad om dessa LED ramper. 108w x 2 till ett 2 m långt kar igenväxt med stenkoraller. tror inte att ljuset räcker faktiskt. Skulle vilja veta vad det blir för PAR värden på olika djup med dessa LED ramper.

Budget diskutionen Missuppfattade jag nog på något vis.

Ljust nog. Ja jag är ju inte säker. Men jag tror det skulle bli ljust nog. Jag perssonligen har ljusare än något annat kar jag har sett. Men då skall man ta ibeakt att jag är ny inom området och har inte sett tusentals kar. =)

Men Vist är det iaf 2siffrigt till antalet kar jag har vilat ögonen på.

Skulle vara mycket intresserad av någon som har erfarenhet av flera större kar och med äldre ljusteknik, och nu prövat något liknande den ovan. Som skulle kunna objektivt svara på frågan efter sina erfarenheter. Vore mycket intressant.

Jag har ju ett litet kar med ganska mycke belysning. IMO.

110l med 24wide +cree. Den drar visserligen bara 72W men enligt den lite flummiga specifikationen "Simiar as 185W" =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter här och läser om belysning då jag funderar på att starta upp ett 720 liters akvarium jag har . Men hur mycket jag än läser är det rena grekiskan för mig så jag frågar här om det kan va ett vettigt alternativ att köpa t8 led lysrör typ dessa http://www.coala.se/pdf/Coala_LED-Lysror_090309.pdf rampen jag har över idag finns plats för 4 st lysrör på 1500mm . om det kan va ett vettigt alternativ ska man då beställa olika lysrör eller bara satsa på typ dagsljus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
  • 4 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Om man bara kunde hitta en armatur för en sån där 50W-are så vore detta en toppengrej. Skall ha min till ett vivarium med

... Ofta verkar man behöva vara elektriker. Vill ha något man kan "stoppa i väggen" ... Alltså med kontakt. Färdig.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bara kunde hitta en armatur för en sån där 50W-are så vore detta en toppengrej. Skall ha min till ett vivarium med
... Ofta verkar man behöva vara elektriker. Vill ha något man kan "stoppa i väggen" ... Alltså med kontakt. Färdig.

Det är inte så svårt med dem. Det finns LED drivrar på samma hemsida som klarar 50 watt. Som kylning skaffar du en processorkylare med heatsink och fläkt. Vad du skall klara är att koppla in 230 volt på ena sidan drivern och ansluta den andra sidan med rätt polaritet (+ mot + och - mot -) på chippet. Limma chipet på processorkylaren och koppla in en 12 volt DC (rätt polaritet igen) till fläkten. Sen har du en ljusstark lampa :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...