Gå till innehåll

bleknande koraller


tropfrog

Rekommenderade inlägg

Hej

Mitt kar har vait igång i fyra månader nu, tre med koraller. Korallerna har sakta blekts sakta hela tiden för att när de är rejält bleka börjat att dö av underifrån. Det jag tappat är nog bara acropora, men andra ser ut att gå samma väg. De jag vet namnet på som mår dåligt är flakväxande montipora och euphyllia, sen är deten grön tätväxande sps som wrang kanske kan ge namnet på.

Mina ca,kh och mg värden är bra, karet belyses av 8* 80w, 5 vita och 3 blå 8 timmar om dagen. Borde inte vara några problem. Jag har mätbara nitratvärden men omätbara fosfatvärden, vilket jag eftersträvat. Eftersom karet är rätt sånystartad och att jag byter ca 5% vatten i veckan har jag inte brytt mig om spårämnen, borde jag det?

Jag kör ytterst försiktigt med fosfatabsorber, materialet är ganska så gammalt, men vill inte byta om jag inte får mätbara nivåer. Jag kör allt påfyllnadvatten via kalkmixer och har skummare med ozon.

Är det någon som har ideér? Vad är fel?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blekning av montiporor skulle kunna vara ett tecken på Kalium brist men att det skulle ske i ett akvarium med så pass färskt vatten där du dessutom byter en del varje vecka känns ju lite långsökt. Flakväxande montiporor växer i naturen djupare än andra sps:er. de har inte fått för mycket ljus för snabbt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst har jag grunnat lite på ljusfrågan. Men han jag köpte dem av hade dem alla under 250w mh, jag har 8*80w t5 i ett dubbelt så långt kar så ljuset borde vara snarlikt där de kom sist ifrån. dessutom så verkar problemen värre med acropora som i naturen lever mycket högre än montipora.

Men ponera att det är för mycket ljus, bör jag då minska antalet timmar eller antalet rör tända?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte på för mycket ljus, då hade korallerna blivit brända på topparna istället. Tror snarare detär brist på något. Börja med större vattenbyten om du inte vill börja med tillsatser.

Hade samma problen för ett tag sedan, började då med större byten över 10%, och samtidigt började jag med K-balance och B-balance, det fick min blekning att stanna av. Kör förövrigt ZEOvit fullt ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej temperaturen är stabil 23 grader och har så varit hela tiden, upprätthålls med hjälp av doppvärmare dåkaret står i källaren och tekniken är relativt värmefri.

Jag är själv inne på bristsituation av något slag, en interessant iaktagelse är att algtillväxten hela tiden blivit mindre för att för ca en månad sedan helt dött bort. Kanske är det så att det som begränsar korallerna också begränsar algerna?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lider själv av blekning på en pocillopora och död av två acroporor. Övriga koraller mår bra men har fått mycket bättre färg. Alltså misstänker jag att min fosfat gått ned, men för fort för vissa koraller vilket resulterat i att de bleknar och sen dör.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det med temperaturen har jag aldrig hört innan, de enda angivelser jag hört är att korallerna bör ha en temperatur mellan 20 och 30 för att funka. Men jag har inget att förlora på att höja, får ta det en grad i veckan till 27 grader och se om det gör skillnad.

Fosfatbrist har jag också funderat på. Men med tanke på den rädsla som finns för fosfat här och på andra forum så har jag försökt att mata mer för att rätta till det, men fortfarande helt rent test och fortfarande problem med korallerna.

Jag skall ta mig tid att ta med ett prov till pålitlig men envis gubbe som kan det mesta om mätning (ni vet vem) och få en mer exakt mätning. Jag tänker inte börja att tillsätta fosfat före jag har konstaterat problemet, det är jag för feg för.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu hänger jag inte med? kan man ha fosfatbrist nu helt plöstligt? vad har jag missat? skall man inte ha just låg fosfat?

vad jag läst bör tempraturen ligga mellan 25-28 min 24- max 29 referens saltvattenskemi för nybörjare. Dock harjag läst att det är bra om man ligger lite högre i temp än längre när det handlar om temp. Kör man kallt i förhållande till andra så dör korallerna tidigare om temp ökar. sett denna intressanta diskussionen på denna siten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver inte vara just en brist utan att svängningarna är för stora mellan högt - > lågt. Det är i alla fall möjigt i mitt fall med tanke på hur alla de andra korallerna färgat ut.

Nånting du ser på dina övriga koraller?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det med temperaturen har jag aldrig hört innan, de enda angivelser jag hört är att korallerna bör ha en temperatur mellan 20 och 30 för att funka. Men jag har inget att förlora på att höja, får ta det en grad i veckan till 27 grader och se om det gör skillnad.

Fosfatbrist har jag också funderat på. Men med tanke på den rädsla som finns för fosfat här och på andra forum så har jag försökt att mata mer för att rätta till det, men fortfarande helt rent test och fortfarande problem med korallerna.

Jag skall ta mig tid att ta med ett prov till pålitlig men envis gubbe som kan det mesta om mätning (ni vet vem) och få en mer exakt mätning. Jag tänker inte börja att tillsätta fosfat före jag har konstaterat problemet, det är jag för feg för.

MVH

Magnus

Hej

Tempen: Har en mkt stor betydelse för korallväxt, kalbildningen mm. En del amerikanska akvarister rekommenderar att ligga runt 27-29 gr!...kanske inte ditt grundproblem här i för sej, men jag tror du absolut skall höja upp till 26 åtminstone.

Fosfatbrist: Hade jag eventuellt gissat på om du körde hårt med fosfatmedia...vid byte av mkt media och ofta hör man ofta raporter om att korallerna går ner sej. Fosfatmedia är bra, men måste användas klokt. Jag tror du använt de klokt, så där är nog inte ditt problem.

Brist på spårelement: JA..de tror jag har betydelse i ditt fall.

Ljus: Nej, tror jag inte..du har bra med ljus. Håller med da trucka.

Brist på mat: Ja..de tror jag kan vara en orsak. I ditt fall kan det vara så att zooxanthellerna, kanske pgr av låg temp, lågt fosfat, dåligt med spårelement, inte mår så bra. Korallen blir ju då mer beroende av att matas. Jag har själv lyckats vända koraller som mår lite halvdåligt med stödmatning. Matning förlåter lite av dom andra brister som kan tänkas råda.

Så, åtgärd enligt mej:

1) höj tempen till 26

2) fortsätt vara mkt försiktig med fosfatmedia så länge du har omätbar fosfat. Var också försiktig med aktivt kol

3) tillsätt spårelement, nån form av mixblandning, alternativt byt 20% vatten 2 ggr med ganska täta mellanrum

4) Stödmata korallerna. Gärna med pipett rätt över de drabbade områdena och med helt avstängda pumpar en stund.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta och syratvätta två glasflaskor. Fyll på den ena upp till korken (ingen luft) med vatten du tar innan ljuset slås på. ställ i kylen. Ta den andra och fyll även den upp till korken med vatten du tagit strax före ljuset släcks (eller på kvällen innan du åker). Ställ i kylen. Ring den envise så tror jag det fixar sig med provtagningen :). Om du misstänker 0 i fosfat är det viktigt med proceduren ovan och att du så snabbt som möjligt efter andra provtagningen åker och testar.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus,

För att kunna hitta en trolig anledning till att dina koraller går ner sig måste man veta mycket mer om ditt akvarium.

Vilka tillsatser har du gjort under de fyra månader karet varit igång?

Hur mycket vatten har du bytt och hur ofta?

Vilket salt använder du?

Hur mycket fisk har du och hur ofta matas dessa?

Vad har du för vatten värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt tropic marine pro reef, som visade sig mycket låg på magnesium varför jag tillsatte biomagnesium varje dag tills värdena var ok. Korallerna kom i efter att värdena blitt bra. Sedan dess har jag tillsatt en dos biocalcium en gång i veckan och värdena har hela tiden legat bra med hjälp av detta.

Jag har tre medelstora kirurger, två clowner och ytterligare två småfiskar i mitt 500 liters, jag matar dem en gång dagligen med olika sorters pellets och ibland artemia eller nori. Jag matar rikligt då jag inte har mätbara fosfatvärden.

Vattenvärdena håller sig stabila runt 420-440, kh 8,5-9 mg 1200-1300, po4 omätbart no3 mätbart, mäter inte så ofta då inget förändras i vilket fall. jag har två digitala ph mätare som med nyrensade elektroder och nykalibrerade ger 9,2 resp 8,3 i ph, jag litar inte på någon av dem längre.

Hoppas att det räcker för en klockren analys.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm.. Ljuset (med tanke på att de bleknar undreifrån) Din 8x80W ramp ger respekt (snygg som få) men det ger "bara" 640W (fast du har bra reflektorer har jag för mig) och ditt kar är på 700L, Har du någon MH som du kan prova med att hänga på sidan av rampen? När jag hade bra tillväxt och mycket stenisar hade jag lite kraftigare belysning än du.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt tropic marine pro reef, som visade sig mycket låg på magnesium varför jag tillsatte biomagnesium varje dag tills värdena var ok. Korallerna kom i efter att värdena blitt bra. Sedan dess har jag tillsatt en dos biocalcium en gång i veckan och värdena har hela tiden legat bra med hjälp av detta.

Jag har tre medelstora kirurger, två clowner och ytterligare två småfiskar i mitt 500 liters, jag matar dem en gång dagligen med olika sorters pellets och ibland artemia eller nori. Jag matar rikligt då jag inte har mätbara fosfatvärden.

Vattenvärdena håller sig stabila runt 420-440, kh 8,5-9 mg 1200-1300, po4 omätbart no3 mätbart, mäter inte så ofta då inget förändras i vilket fall. jag har två digitala ph mätare som med nyrensade elektroder och nykalibrerade ger 9,2 resp 8,3 i ph, jag litar inte på någon av dem längre.

Hoppas att det räcker för en klockren analys.

MVH

Magnus

Ja..jag står fast vid min tro som jag skrev ovan: att du bör tillsätta spårelement OCH stödmata korallerna.

Det som dina koraller uppvisar är ju nån form av svält, dom växer inte, tappar vävnad långsamt. En sjukdom borde ha ett snabbare förlopp. Det är också typiskt för svält att det är de skuggiga partierna som drabbas först, då zooxanthellerna där jobbar mindre, o svältbilden blir där märkbar först. Dina koraller är nog hungriga..ge dom mat, så kanske dom bli fina igen. Jag tror inte det bara räcker med spårelement..då borde du se en lite mer oregelbunden vävnadsförlust..o kanske i topparna, där de behövs mest anrikning av spårelement. Just detta med att de kommer underifrån tror jag stöder behovet av matning.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...