Gå till innehåll

Teds glada akvarium


Rekommenderade inlägg

  • Svar 673
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Hej!

Jag läste en tråd där en tjej hade ett Juwel akvarium som jag. Där var det nån som sa att hon kunde göra om sin pump (Juwelpumpen) till en vattenavrinnare, genom att teppa igen alla hål med silikon förutom de som sitter högst uppe. går detta? vad ska jag ha i avrinnaren? inget?

Din skummare.. och en pump.. det har iaf jag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag undrar vad för sorts cirkulation som krävs för levande sten?

Jag har en Juwelpump som pumpar 1000l/h och en fluval plus4 1000l/h.

Räcker inte det eller krävs det starkare cirulation för alla alger och sånt som kan växa upp?

Behöver jag starkare ciruklation om jag skaffar koraller? eller kan man inte ha koraller med lysrör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar rekommenderas minst 10x akvarievolymen per timme.

Själv har jag riktat mina pumpar så att strålarna korsar varandra ungefär mitt i karet, för att skapa mer turbulens än strömdrag, så att säga.

Detta för att jag vill att kommande koraller ska vaja fint i strömmen, inte ligga slickade mot en sten.

Sen antar jag att det beror lite på vad du vill ha, vars du vill placera det, och vilken effekt du vill uppnå?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du skall vänta med spårämnen.. du måste ju först och främst ha ngt att mäta med så du vet vad du skall göra...

eftersom du nu bara har fiskar är det ju inte det viktigaste.. varken ljus eller spårämnen...

börja med att få ¨tag på LS ...sen tar du nästa steg,... det torde vara att du kan kolla salthalt, KH och nitrat och nitrit... när de värdena är bra..då tar du nästa steg.. köper lite städdjur...sniglar och sånt...

Om du vill ha bättre ljus i ditt kar utan att slänga ut en massa pengar köper du reflektorer till den rampen som följer med juwel. Du behöver bara bättre ljus om du vill ha ljuskrävande koraller.. det är inte alla som är det ..så du kommer långt utan bättre ljus än det du har..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

kom på en ny fråga som bara flög ut ur min mun när jag snacka med min kusin.

hur viktigt är ett osmosfilter att ha? Är det typ ett nummer 1 grej? Så fall ligger jag back igen -_-

Jag körde utan osmos från första början, och allt är bara fint i mitt kar. hade i vanligt kranvatten, blandade i salt, lät stå nån dag, puttade ner sten ich sand och sen fick det stå i lite över en månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köper du Juwel reflektorer tror jag det står på förpackningen vilka Juwelmodeller som passar.

54w T5 är 115cm långa. Med litet kraft går det att klippa av för långa reflektorer med en vanlig sax.

Så är det .. MEN när jag köpte mina så begick jag det misstaget att köpa just 120 långa som inte passar till 54W och det är ju alltid bäst att köpa rätt från början än klippa sönder dem... *blink* i affären som jag köpte dem visste de ju inte nått... horbach.. billiga..men inte speciellt duktiga.. om man säger så.. hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med Hornbach ska man ha lite tur. Det finns några på akvarieavdelningen som är väldigt bra, det ska tillochmed finnas en saltis där.

Vad gäller billiga, så är dom inte såååå billiga ändå (tex vissa filter är ju nästan dubbelt så dyra som Herkules, och inte ens dom är billiga), och sortimentet är rätt begränsat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag behöver hjälp här nu med lysrör.

Vilka lysrör ska jag ha?

1. High-Lite Tubes Marine och High-Lite Tubes Blue?

2. High-Lite Tubes Blue och High-Lite Tubes Day

3. High-lite Tubes Marine och High-Lite Day

Gå in på länken: http://www.juwel-aquarium.de/en/high_lite_tubes_marine465.htm

Håll sen muspekaren på "lighting" i menyraden så ser ni vilka lysrör som finns.

Vilka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...