Gå till innehåll

Teds glada akvarium


Rekommenderade inlägg

  • Svar 673
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

En del skumma maskar. Vanligast är Fireworms, som är nyttiga djur, men ytterst obehagliga att röra vid. En del krabbor, och räkor kan oxå spöka, men det är rätt sällan. Mycket alger, och sen brukar man rekommendera att man 2kör in" stenen långsamt för att inte riskera att baljan drabbas av fullständigt kaos. Svårt, iom att du redan har fisk, så lägg i lite sten i taget, vänta en vecka eller så mellan gångerna.

Död LS är sten som sköljts tex i sötvatten, eller helt enkelt låtits torka.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag vill veta vilka fiskar jag ska ha helst för att slippa "problem" som helt plötsligt kan uppstå i ett saltvattensakvarium. Jag har tänkt att skaffa en Ecsenius bicolor, en Chelmon rostratus - Kopparbandad Pincettfisk, en Paracanthurus hepatus, en Zebrasoma flavescens, 5 post_old.gifCiliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta, 4 Lysmata Amboinensis - Putsar Räka, 20 Tectus fenestratus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Koraller är så himla vackra och jag tycker det är nästan en del av inredningen i ett saltvattensakvarium att ha.

Men koraller är ju så svåra att sköta i och med att att de behöver spårämnen och massa annan skötsel.

Men när jag var på familia idag i djuraffären, så plötsligt stanna blicken på plastkoraller! Jag blev glad förstås för de såg precis ut som riktiga koraller. Men de hade bara tre sorters koraller och då behöver jag andras hjälp som bor när helsingborg om ni vet nåt annat ställe där de säljer plastkoraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var har du fått det där med spårämnen ifrån ? Dom flesta koraller klarar sig gott med det som finns i saltet, är ju bara hardcore korallisterna som fipplar med tillsatser.

Har aldrig tillsatt nått och alla stekoraller jag haft har växt utan problem. 10% vattenbyte en gång i veckan räcker så länge du inte har karet fullt av sps:er som suger åt sig kalcium och spårämnen.

Starkt ljus, bra cirkulation och koll på dina värden är vad som behövs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag behöver ett snabbt svar på detta här!

Vad ska jag göra för att få nitriten att sjunka?

När jag kollade på värdet så var värdet ill lila!

Jag har ju två fiskar i karet och jag behöver hjälp fort för fiskar kan ju dö!

Jag hade ju köpt ett filter som var ett "nitrit remover" filter, säkert att det var det, det funka ju jättebra.... :smiley12: Kostade mig 100kr! Jäkla bluff grej!

Snälla hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att veta vilket filter du köpt är det omöjligt att säga om, hur bra, eller at det alls fungerar, men de flesta nitrat removers fungerar. En hundring låter dock väldigt billigt.

Det ända sättet att snabbt ändra vattenvärden är stora vattenbytten. Viss försiktighet anbefalles, då för snabba ändringar även från dåligt till bra, kan vara skadliga.

Ditt höga värde är för övrigt ett symptom på att akvariet inte är i balans, och att nödvändig biologisk flora inte etablerats. Gör vattenbyten tills du får acceptabla värden, och matta ytterst sparsamt den närmaste tiden.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sluta omedlbart med matningen - tillsätt nitrifikationsbakterier varje dag tills det är under kontroll - kontrollera fiskarna - en nitritförgiftning visar sig som om fisken har syrebrist. Lufta vattnet ordentligt - nitriten är inte så farlig i saltvatten men det är stor risk att du har höga halter med ammonium/ammoniak i vattnet och ammoniaken är dödlig. Mata inte förrän allt är under kontroll.

Visar fiskarna förgiftningssyntom skall du byta vatten - mycket vatten - tyvärr brukar detta inte hjälpa för att få ner nivåerna utan ingen matning, luftning och nitrifikationsbakterier är den bästa vägen.

Än en gång - inte en gnutta mat förrän du har kontroll på nitritvärdet (är det nitrittest du gjort egentligen - den brukar färga rött - inte lila)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min spontana känsla är övermatning.

Om det är nitrit(NO2) så minskar du ner på matningen rejält, mata några korn till varje fisk två till tre gånger i veckan. Köp gärna på dig en flaska bakteriekultur anpassat för saltvatten typ ZEObak eller UltraBIO, finns säkert fler preparat.

Om det däremot är nitrat(NO3) du menar så finns det en del filter som fungerar, men det tar flera veckor innan dessa kommer igång.

EDIT: Lasse hann före såg jag, det går faktiskt att göra på det sättet med -ger upp:smiley9:;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är en nitrittest och fick du det högsta så absolut ingen matning eller mer belastning av akvariet. Jag vet inte om de bakterikulturena som DaTrucka skrev om innehåller nitrifikationsbakterier eller inte men det är dessa bakterier du behöver i första hand i nuläget. Jag har många gånger löst problemet med en sötvattensvariant (nitrivec från Sera, 20 ml per 100 liter varje dag i minst 3 veckor) - det finns saltvattensvarianter också. Har du tillgång till någon kompis ingångkörda saltvattensakvarie så kan du försök att få slamma ur hans/hennes grus eller filter och ta lite av det grumset varje dag i ditt akvare. Ett annat alternativ är att du kramar ur filtret i ditt sötvattensakvarie varje dag och lägger i det i ditt saltvattensakvarie. Ett sista knep som jag personligen provade på 70 talet vid saltvattenstarter där nitriten inte gick ner är att gå utt och ta nävar ogödslad jord (översta mullagret i en skogsbacke) och lägga det i en hink med vatten - slamma upp det ordentligt och sila av det via ett kaffefilter. Vattnet du silat ut placerar du i kylskåpet och ger någon deciliter av det i ditt akvarie varje dag under tre veckor.

Förutom matstoppet och bakterierna så skulle jag försöka lufta vattnet ordentligt med en "syresten" och luftpump eftersom den största faran för dina fiskar (i ett saltvattensakvarie med pH över 8) i detta läge inte är nitriten utan eventuell ammoniakbildning. Ammoniaken är en gas och luftningen hjälper till att driva ut eventuell ammoniak ur karet. Luftningen gör också att syrenivåerna ökar i akvariet vilket underlättar både för fiskarna och nedbrytningen. Har du möjlighet så är en temperatursänkning till 22-23 grader också av godo i läge som detta.

Nu har du fått ett antal tips - det är bara att gå vidare.

Appropå färg så är den skalan du visat här mer röd än lila för mig men som sagt tidigare är en av nackdelarna med färgtester att färgseendet är olika från person till person.

Vattenbyte skulle jag bara göra om det var omedelbar fara för fiskarnas liv - efter ett eventuellt vattenbyte skall du fortfarande inte mata, du skall sätta till bakterier och lufta även om du gör vattenbyte.

MVH Lasse

Edit: Tidsperspektivet för en start av nitrifikationen är tre veckor men om du nu redan har en topp så kan det gå snabbare från nu - men ingen matning förrän nitriten sjunkit ner mot noll. På ett kar som hade haft en nitrittopp under två veckor där jag satte in jordknepet sjönk nitriten till noll under ett dygn - men det var nog ett undantagsfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet som jag ser det är att han har fiskar i baljan, men inget de kan leva av. Det är ganska stor sanolikhet att de inte överlever att vänta ut nitriten. Därav min rekomendation att mata ytterst sparsamt. Alternativet är att ringa till BLDiscus och se om han kan tänka sig att vara värd åt fiskarna tills dess att nitriten är nere. Jag tror inte Bengt är omöjlig.

(Märkligt vad Helsingborgs akvariehandlare heter Bengt? Är det måhenda ett akvariehandlar alias?)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...