Benighted Postat 10 december 2011 Dela Postat 10 december 2011 Om det är SPS som lider så är det sannolikt inte svältfödning som är problemet, de skulle vara de sista som visar symptomen på det, medan det är dem som är de första på att visa på för mycket näring, så det är min tanke ändå, men som du säger, det normala beteendet för för mycket näring är ju att bli mörkare, men kan ju vara så att de spyr ut sig överskottsalger (som ju är det som gör dem mörka) och när de gör det så gör dom det lite för mycket och bleknar, men du borde ju se problem med andra alger med om du inte har riktigt lågt i fosfat... Ser du nån skillnad beroende på om dem står längst upp eller längst ner i karet? Sen kan det ju vara som Stig säger att det är nånting annat som gör att SPS:erna inte riktigt trivs, dom är ju de som reagerar först på störningar i karet....Ta en liter nyblandat saltvatten mät med det nya testet på den, ger det högt utslag -> kasst test. Droppa i några droppar natriumnitrat, mät igen, droppa i lika mycket till, mät igen, kolla om det följer en linjär trend som känns vettig, dvs om en 1 droppe ger ca 2-3ppm höjning så ska 10 droppar ge 20-30 ppm osv... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 10 december 2011 Dela Postat 10 december 2011 Funderar om det kan vara att din fosfat ligger så lågt pga fosfat removern som din nitrat inte kan gå ner av Bioamp/FM's bakterier. De behöver trotts allt både parterna för att gå ner.Har du några alger?Om jag vodre dig skulle jag köpa ett till test och använda den för att utesluta. Testet som är kasst lämnar du tillbaka där du köpte den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 10 december 2011 Författare Dela Postat 10 december 2011 Jag har gjort följande test.Blandat till 1 liter nytt saltvatten.- Nitratvärde med det nya testkitet ca 2,5 ppmDroppat i 0,1 ml av min lösning med nitrat- Nitratvärde med det nya testkitet ca 10 ppmJag har aldrig tidigare mätt mig till nitrat i nyblandat saltvatten, så det är kanske dax att se över osmosanläggningen, den är ju inte purung. Men det kan ju ocksåvara mätfel.Så för mig är det nog bara att svälja förtreten och konstatera att mitt gamla test (som inte var för gammal) visat fel resultat de senaste 6-8 månaderna och därmed lurat mig att tro att allt är ok:smiley9:. Så min plan förra helgen att dra igång med häxbrygd och tätare vattenbyten igen är bara att fullfölja. Jäkla svårt att acceptera att man har ett nitratvärde på 100 eller mer i karet, men bara att erkänna:smiley9:Tack alla för goda råd och värdefulla idéer, har ni mer att bidra med så känn er välkomna:smiley20: Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
LN21 Postat 10 december 2011 Dela Postat 10 december 2011 NWS ligger runt 0.05ppmVad betyder NSW eller NWS (förmodar att det ena är felstavat)? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 10 december 2011 Dela Postat 10 december 2011 Natural Salt Water.Skall häxbrygden fungera bör du nog plocka ur fosfatremovern. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 10 december 2011 Dela Postat 10 december 2011 Vad betyder NSW eller NWS (förmodar att det ena är felstavat)?NSW skall det vara, natural salt water Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 10 december 2011 Författare Dela Postat 10 december 2011 ...Skall häxbrygden fungera bör du nog plocka ur fosfatremovern.Tack för påminnelsen Stig, det måste jag naturligtvis göra:) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Virse Postat 11 december 2011 Dela Postat 11 december 2011 Vill minnas att jag hört att Xenia ska vara en bra indikator på om man har höga näringsvärden då dessa ska sluta pumpa. Inget jag har erfarenhet av själv dock. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Reuben Postat 11 december 2011 Dela Postat 11 december 2011 Xenia är dock tyvärr en pest i sig Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 11 december 2011 Dela Postat 11 december 2011 ...beroende på vem den växer hos. Jag har aldrig lyckats något vidare med dem, de har försvunnit i mina kar, oavsett om jag haft bättre eller sämre värden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 december 2011 Dela Postat 11 december 2011 Vill minnas att jag hört att Xenia ska vara en bra indikator på om man har höga näringsvärden då dessa ska sluta pumpa. Inget jag har erfarenhet av själv dock.Det har inte mina Xenia hört i alla fall (snälla tala inte om det för dem).......MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.