petnym Postat 2 oktober 2009 Författare Dela Postat 2 oktober 2009 Jag tänker mig vodkan som ett billigare komplement till den fosfatremover jag använder... Det jag vill uppnå är snabbare tilllväxt och mer färger på mina SPS. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 2 oktober 2009 Dela Postat 2 oktober 2009 Jag tänker mig vodkan som ett billigare komplement till den fosfatremover jag använder... Det jag vill uppnå är snabbare tilllväxt och mer färger på mina SPS.Min häxdryck hjälper mig att hålla fosfat och nitrat i schack. Det är betydligt billigare än remover. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 2 oktober 2009 Författare Dela Postat 2 oktober 2009 Hur långt tid kan man räkna med att det tar innan vodkan börjar verka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 2 oktober 2009 Dela Postat 2 oktober 2009 Hur långt tid kan man räkna med att det tar innan vodkan börjar verka?Nu skall vi kanske inte fördärva denna fina tråden med vodka snack, men. Min underhållsdos av min häxdryck är ca 5-6 ml per min totala vattenvolym på 220-230 liter. Skall jag sänka nitrat och fosfat så behövs det betydligt mer, dubbelt upp, men det beror också på vilka startvärden man har på nitrat och fosfat.Se vodka metoden som en långsiktig metod, det är inget man kör bara några veckor eller månader så är problemet löst. Den slutsatsen jag har dragit av egen erfarenhet och genom att läsa nedanstående trådar är att våra akvarium reagerar väldigt olika på kolkälla. Jag tror det beror väldigt mycket på hur mycket LS, sand, skumning och en massa andra saker man har.Jag tror också mycket starkt på att kolkälla håller fulalger borta, men det är min högst personliga erfarenhet.Här en tråd om detta ämne. Det är en av de bästa trådarna på detta forum. Den är lång men mycket intressant. Bör läsas några gånger av den intresserade.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10932&highlight=vodkametodenHär en annan tråd.https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=17331&highlight=vodkametodenSkål Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 3 oktober 2009 Författare Dela Postat 3 oktober 2009 Ungefär så här vill man ju att korallerna skall se ut... http://www.zeovit.com/forums/showpost.php?p=114580&postcount=93 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 3 oktober 2009 Dela Postat 3 oktober 2009 Det där är ju "zeovit-koraller". Kanske går det att nå dit utan zeovit, men annars är väl "omätbara" näringsvärden kombinerat med Zeospur2 och/eller B-balance melodin. Mycket av poängen med zeovit-metoden är ju att nå "pastellkoraller" med kraftig tillväxt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 3 oktober 2009 Dela Postat 3 oktober 2009 Finns det inget pastellfilter du kan dra på kameran? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 15 oktober 2009 Författare Dela Postat 15 oktober 2009 Idag köpte jag ytterligare 30+ kg med levandsten till akvariet. Nu har jag lite över 100 kg totalt. Hoppas kunna integrera dessa stenar i min nuvarande aquascape utan att förstöra revpelarkonceptet. Just nu ligger de i karantänsdelen av min sump. Jag har inte bestämt mig om jag skall våga flytta över all sten på en gång eller om jag skall ta lite i taget... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 15 oktober 2009 Dela Postat 15 oktober 2009 Riktigt nyfiken på hur det kommer att bli Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 23 oktober 2009 Författare Dela Postat 23 oktober 2009 Tog några snabba bilder på fiskarna i går, ursäkta bildkvalitén...Ses på Saltvattenskonferensen här i Linköping i morgon! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DreamMaster Postat 23 oktober 2009 Dela Postat 23 oktober 2009 ursäkta bildkvaliténJo eller hur inget fel på den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 23 oktober 2009 Dela Postat 23 oktober 2009 Tog några snabba bilder på fiskarna i går, ursäkta bildkvalitén...Ses på Saltvattenskonferensen här i Linköping i morgon!Årets skämt i första meningen... - underbara bilder!Ja, vi ses på konferensen! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 24 oktober 2009 Författare Dela Postat 24 oktober 2009 Inspirerad av dagens saltvattenskonferens här i Linköping så flyttade jag upp resten av stenen i akvariet. Nu har jag totalt 100 kg i akvariet... Jag vet inte om det blev så mycket snyggare egentligen, men det blev iallafall bättre för fiskarna med fler skrevor och gömställen för alla kirurgerna... De nya stenarna passar nog in lite bättre när de också täcks av lila kalkalger.(Ny layout till vänster, den gamla till höger) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Moose Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 jag tycker det blev snyggare!mer platts att placera koraller på oxå!men förstår vad du menar, hur man än möblerar o flyttar så blir man aldrig nöjd själv. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 Jag gillar Lucas_no1's tänk. "- Man kan inte har för mycket sten". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 24 oktober 2009 Författare Dela Postat 24 oktober 2009 (ändrat) Jag föredrar den modernare designen med revpelare framför den klassiska stenrös-designen. Nu är det faktiskt 5 revpelare i akvariet varav 3st står väldigt tätt ihop till vänster i akvariet. Ändrat 24 oktober 2009 av petnym Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patrik Postat 24 oktober 2009 Dela Postat 24 oktober 2009 De e snyggt kvaliten på bilderna är ju super Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
amatören Postat 25 oktober 2009 Dela Postat 25 oktober 2009 snyggt...blir skoj att se hur det blir senare. Håller med om att det är grymt snygga bilder!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 25 oktober 2009 Dela Postat 25 oktober 2009 Tog några snabba bilder på fiskarna i går, ursäkta bildkvalitén...Ses på Saltvattenskonferensen här i Linköping i morgon!Jag kan ursäkta att du slänger i väg ett par snabba och ändå får denna kvaliteten! TACK för bilderna!Jag som gillar mycket sten tycker det blev ett snäpp bättre nu med mer sten även om det inte är lika stilistiskt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nizztos Postat 25 oktober 2009 Dela Postat 25 oktober 2009 Jag är också en stor fan av pelare. Eller i alla fall inte ett stenröse. Nackdelen med pelare är att det kan bli svårare med korallplacering då man får mycket lodräta väggar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 25 oktober 2009 Dela Postat 25 oktober 2009 Kul med ny aquascape - går det att få se bilder i andra vinklar på revpelarna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 25 oktober 2009 Författare Dela Postat 25 oktober 2009 Kul med ny aquascape - går det att få se bilder i andra vinklar på revpelarna?Nja... Jag tog några sådana bilder men det ser så illa ut med all cyano jag har i gruset, så vi får nog ta det vid ett senare tillfälle... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 29 oktober 2009 Författare Dela Postat 29 oktober 2009 Jag har lagt upp lite bilder och beskrivningar på mina olika hemmabyggen (Länk)... Jag har tyvärr inte orkat skriva så mycket beskrivande text, men bilderna talar väl nästan för sig själva... (Foto är ju lite mer min grej, liksom). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 29 oktober 2009 Dela Postat 29 oktober 2009 Jag har lagt upp lite bilder och beskrivningar på mina olika hemmabyggen (Länk)... Jag har tyvärr inte orkat skriva så mycket beskrivande text, men bilderna talar väl nästan för sig själva... (Foto är ju lite mer min grej, liksom).Imponerande bilder du har bakom länken! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 29 oktober 2009 Dela Postat 29 oktober 2009 Jag gillar att bildtexten till många av bilderna är så beskrivande. Vi var iofs förvarnade, men "text" är verkligen kort, och koncist.De flesta bilderna gör det hela rätt lättförståligt dock, precis sades.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.