Wiking Postat 24 oktober 2010 Dela Postat 24 oktober 2010 Snyggt Peter! Printar du dem själv eller lämnar du in för förstoring? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 24 oktober 2010 Författare Dela Postat 24 oktober 2010 Snyggt Peter! Printar du dem själv eller lämnar du in för förstoring?Dom är inlämnade och tryckta på riktigt fotopapper... Jag passade på en gång (för några år sedan) när en fotofirma hade erbjudande om förstorningar på 50x70cm för 100:- Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 25 oktober 2010 Dela Postat 25 oktober 2010 Verkligen kul idé att inreda med! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 25 oktober 2010 Författare Dela Postat 25 oktober 2010 Verkligen kul idé att inreda med!Du borde väl ha en tom vägg eller två i ert nya hus, så du kanske kan göra något liknande? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 25 oktober 2010 Dela Postat 25 oktober 2010 Du borde väl ha en tom vägg eller två i ert nya hus, så du kanske kan göra något liknande?Ja, mycket väggar, men mycket underarbete först, och mycket annat med högre prioriterat (barn #3 kommer om 3 veckor...). Kanske fototapeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 14 november 2010 Författare Dela Postat 14 november 2010 Rensade ur lite gamla skelett, inte ur garderoben men väl ur akvariet... Tror inte dessa döda koraller kommer igång igen, så det är bättre de lämnar plats åt nya fräscha fraggar framöver... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 14 november 2010 Dela Postat 14 november 2010 Rensade ur lite gamla skelett, inte ur garderoben men väl ur akvariet... Tror inte dessa döda koraller kommer igång igen, så det är bättre de lämnar plats åt nya fräscha fraggar framöver...Man vet aldrig med gamla skelett. Jag hade en flakväxande montipora som dog under våren och blev överväxt med fina kalkalger. I somras bytte jag belysning och har dessutom nollat mina värden av fosfat och nitrat. Nu växer montiporan så jag knappt tror mina ögon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Alex_y Postat 14 november 2010 Dela Postat 14 november 2010 Man vet aldrig med gamla skelett. Jag hade en flakväxande montipora som dog under våren och blev överväxt med fina kalkalger. I somras bytte jag belysning och har dessutom nollat mina värden av fosfat och nitrat. Nu växer montiporan så jag knappt tror mina ögon.Coolt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 22 november 2010 Författare Dela Postat 22 november 2010 Tycker akvariet blev så färgglatt och fint med nyskrapade rutor, men kameran framhäver snarare partiklarna i vattnet (ursäkta bildkvalitén, som man brukar skriva här på guiden)... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 22 november 2010 Dela Postat 22 november 2010 En klocka med gammal hederlig filtervadd brukar hålla partiklarna borta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 27 november 2010 Författare Dela Postat 27 november 2010 Några fiskbilder... (Bilderna är tagna i dokumentärt syfte snarare än att få till några snygga fiskbilder, så ursäkta bildkvalitén...) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 27 november 2010 Dela Postat 27 november 2010 Ja du har rätt bildkvaliten suger fett....Bilden på nason är en av dom bästa bilder jag sett, riktigt grym. Gillar skuggan under firren med, ger lite cool feeling. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Nordin Postat 27 november 2010 Dela Postat 27 november 2010 Den första bilden va e de för firre?, såg fräck ut. Extremt fina bilder tycker jag!. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 27 november 2010 Författare Dela Postat 27 november 2010 Den första bilden va e de för firre?, såg fräck ut. Extremt fina bilder tycker jag!.Det är en Harlekin sötläpp, Plectorhinchus chaetodonoides. Den blir inte så stor sa de på Korallfisken... reeflex säger något annat. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 27 november 2010 Dela Postat 27 november 2010 En mycket trevlig fisk som liten. Dess speciella färgteckning som ung anses tjäna som mimicry för en mycket giftig nakensnäcka. Har själv snorklat på ett ungdjur av denna fisk som samm på det mest underliga sätt jag någonsin sett. Då förstod jag den här "mimicry" teorin, det såg precis ut som en simmande nakensnäcka. Som stor är den inte lika vacker (men ganska snygg ändå). Fishbase säger samma sak som reflex angående maxstorleken.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 27 november 2010 Dela Postat 27 november 2010 Verkligheten säger samma sak, den blir väldigt stor. Såg dem i Thailand på några dyk, dryga halvmetern om jag inte minns fel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 27 november 2010 Dela Postat 27 november 2010 Du är en mycket duktig fotograf, Peter. Snygga bilder! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Capote Postat 28 november 2010 Dela Postat 28 november 2010 Ja, vilka bilder. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 8 december 2010 Författare Dela Postat 8 december 2010 Vi väntar också smått till årsskiftet så jag försöker trimma akvarierutinerna lite... Vad säger ni om 10% vattenbyte (ca 100 liter) plus påfyllning av top-off-vatten på 22 minuter? Om jag kapar av en meter på slangen och trimmar rutinen lite till kommer jag nog ner under 20 min. (Då återstår ju förstås att lufta vattnet innan man kopplar in det till akvariet, men det kräver ju inget arbete eller ens övervakning). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 14 december 2010 Författare Dela Postat 14 december 2010 (ändrat) Pimpade utfodrings-cylindrar... Nu trillar de inte ner i akvariet för minsta lila stöt längre. Ändrat 14 december 2010 av petnym Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ted-m Postat 14 december 2010 Dela Postat 14 december 2010 Ser bra mycket stabilare ut nu.Va är det med alla DIY idag.Jag fick bara lust att göra ett bp filter och wips så har du fixat en snygg hållare till matarna.Undra vad dom andra har gjort.Bilderna lite längre bak på fiskarna är grymma. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ballsam Postat 14 december 2010 Dela Postat 14 december 2010 Kul med tillökning. Grattis i förskott. Snygg lösning till foderautomaten. Sticker cylindern ner under vattenytan? /SamuelSent from my iPhone using Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 15 december 2010 Författare Dela Postat 15 december 2010 Tack! Ja, cylindrarna sticker ned i vattnet. Den är till för att fodret inte skall flyta in i ytavrinningen. Själva cylinderdelen är "köpe"-prylar, jag har bara limmat ihop två och förlängt plattan så att hela foderautomaterna får plats. Från början har fodercylindern en liten, liten plattform med två patetiska sugproppar som fästanordning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
POPOV Postat 15 december 2010 Dela Postat 15 december 2010 Har själv haft problem med att pellets åker ner över ytavrinningen men löste det med att höja upp automaten längre upp över ytan. Testa själva med att släppa pellets strax över ytan eller 20 cm över ytan. Dock är jo fördelen med din lösning att pellets flyter en stund istället för att sjunka men sjunker pellets får alla fiskar nöje av maten istället för de som är störst. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 18 december 2010 Författare Dela Postat 18 december 2010 Nyckeln till regelbundna vattenbyten är enkelhet. Det som kanske mest förenklar mina vattenbyten, förutom möjligheten att blanda saltvatten direkt i sumpen är en slanganslutning vid badkaret som står vägg i vägg med mitt stora akvarium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.