Laggeman Postat 22 oktober 2008 Dela Postat 22 oktober 2008 Hur stora var dem? Som mindre exemplar kan de ha svårt att ta vanligt foder, jag har haft stenkoll på de jag haft så de tar allt från fryst foder till pellets och flingfoder.Vad som orsakat ditt bortfall kan jag tyvärr inte gissa mig till. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 22 oktober 2008 Författare Dela Postat 22 oktober 2008 Dom var ganska små, kanske 5-6 cm. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 27 oktober 2008 Författare Dela Postat 27 oktober 2008 Inventering av det levande i saltvattensakvariet:Levandesten: ca 70kg Koraller:Grön Stjärnpolyp "Clavularia sp." (2008-08-20)Stenkorall, LPS, Hammarkorall, "Euphyllia paranchora" (2008-08-21)Stenkorall, LPS, "Euphyllia paradivisa" (2008-08-21)Stenkorall, LPS, "Euphyllia sp." (2008-08-21)Stenkorall, "Caulastrea sp" (2008-08-21)Stenkorall, SPS, "Montipora digitata" (2008-08-29)Stenkorall, SPS, Röd flakväxande "Montipora capricornis" (2008-09-08)Stenkorall, SPS, Grön flakväxande "Montipora capricornis" (2008-09-08)Stenkorall, SPS, "Montipora digitata" (2008-09-08)Fiskar & djur:8st Turbo-snäckor, "Tectus fenestratus" (?) (2008-08-19)Fia & Ferdinand, Blågul Frökenfisk, "Chrysiptera parasema" (2008-08-19)Rut, Långnäsad hökfisk, "Oxycirrhites typus" (2008-09-18)Frankenstein, Harlekin-sötläpp, "Plectorhinchus chaetodonoides" (2008-09-18)Doris, Palettkirurg "Paracanthurus hepatus" (2008-09-18)Ser ni några uppenbara fel i artnamnen ovan så får ni gärna pm:a mig... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 27 oktober 2008 Dela Postat 27 oktober 2008 Tjusigt Peter!Hoppas det fortsätter på samma sätt! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 21 november 2008 Författare Dela Postat 21 november 2008 Jag har fått en del otäcka alger i gruset, på rutor och ytavrinningsbox. Dom kom nog när jag ökade upp belysningstiden från 5 till 7 timmar... Några tips om hur jag skall göra för att bli av med dom? Borde jag skaffa något som kan reducera fosfat? Jag mäter visserligen 0 i fosfat (Salifert) och mäter ibland 0 i Nitrat också, så jag brukar dosera lite KNO3 för att hålla Nitratnivån mellan omätbar och 1ppm. Dom ser bruna ut men om man torkar av dom på lite papper så går dom lite åt grönt... (Tror inte det är cyano.) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 21 november 2008 Dela Postat 21 november 2008 Svårt att se på sånt långt avstånd/liten bild, men jag tycker det luktar kiselalger? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 21 november 2008 Dela Postat 21 november 2008 Har du silikatfilter på osmosen? (Håller med Ramqvist). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 21 november 2008 Författare Dela Postat 21 november 2008 Nej, inget silikatfilter. Andra Linköpingsbor har kört utan så jag trodde jag skulle klara mig. Silikattestet (salifert) visar dessutom noll för kranvattnet...Är kiselalger lite trådiga? Jag trodde de var som en beläggning... Turbosnäckorna äter min alg med god aptit, men de är ganska få så de ligger lite efter... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 21 november 2008 Dela Postat 21 november 2008 Skaffa en bra fosfattest och mät strax innan ljuset tänds.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 21 november 2008 Dela Postat 21 november 2008 Silikattester i ren allmänhet sägs vara rena skräpet. Bästa indikatorn är kiselalgerna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 21 november 2008 Dela Postat 21 november 2008 Lasse har ett gäng eremiter som jag inbillar mig skulle ta dem... Kolla hans tråd, och se om du skulle kunna leva med sånna?B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 24 november 2008 Författare Dela Postat 24 november 2008 Nu har jag bestämt mig... Det blir att bygga lite filterreaktorer så man kan köra någon effektiv fosfatreduceringsmetod i akvariet. Med ens känns min sump redan liten då jag också börjat fundera i banor att skärma av en del av vattenbytesfacket till ett litet refugium, är nämligen sugen på mandarinfiskar... Men refugium kanske är helt ute ur hobbyn? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 24 november 2008 Dela Postat 24 november 2008 hej peter..har följt ditt sötkar och nu ditt saltkar.. mandarinfiskar kräver 50 kg ls per fisk så du kan ju ha en utan refugium. kanske kan ha 2 när du har 70 kg sten... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 24 november 2008 Författare Dela Postat 24 november 2008 Jag tycker inte jag har så överdrivet mycket smådjur i akvariet, inte ens på nätterna. Det är lite pods och några fireworms, tidigare hade jag lite småstjöstjärnor men dom har jag inte sett till på ett tag... Kanske det är en bieffekt av att jag köpte begagnad sten, eller så underskattar jag mängden smått. Jag har ju aldrig tittat så nära på någon annans akvarium heller... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 3 december 2008 Författare Dela Postat 3 december 2008 Har nu kopplat in mitt silikatfilter efter osmosen och börjat lite försiktigt Biophos 3 för att reducera fosfat. Tillsätter även lite KNO3 för att höja nitrat (Alla tre är dock omätbara med Saliferts tester). Tyvärr har en del koraller börjat få vita fläckar... Någon som har en idé om vad de beror på? Tillsatte tidigare lite aminosyror men slutade när de bruna algerna dök upp... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 3 december 2008 Dela Postat 3 december 2008 nu höftar jag lite med ett par gissningar;)Dom lite oregelbundna fälten får mig att funder på nakensnäckor, men är det bara montin som drabbats? Annars kan det vara en vara nåt så enkelt som att det alubaserade mediat var för effektivt.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 4 december 2008 Författare Dela Postat 4 december 2008 Ja, det är egentligen nästan bara detta exemplar (av flera) som drabbats så det ligger nära till hands att det är något som äter på den, men jag har inte sett något. Fast jag har endå känslan av att det är något bristsymptom... Jag har något flakväxande som är lite allmänt blek också men det är bara denna korall som har de här riktigt vita fläckarna. Biophosen tillsattes efter fläckarna börjat dyka upp så den tror jag är oskyldig. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 3 januari 2009 Författare Dela Postat 3 januari 2009 Uppdatering: Har fortsatt en del bruna trådiga alger i akvariet men inte lika mycket längre...Har införskaffat tre Kardinalabborrar, Pterapogon kauderni och en röd "ögonpolyp". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 3 januari 2009 Dela Postat 3 januari 2009 Hur gick det med den misstänkta vävnadsdöden?Ser du någon effekt av silikatfiltret ännu? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 4 januari 2009 Författare Dela Postat 4 januari 2009 Hur gick det med den misstänkta vävnadsdöden?De vita fläckarna är kvar men det har inte ökat något mer. Min egen teori (gissning) är att det är brist på något tex Nitrat, aminosyror eller något annat som korallen behöver... Min skummare är lite väl effektiv för min nuvarande belastning och jag har inte varit så flitig med vattenbyten hittills. Ser du någon effekt av silikatfiltret ännu?De bruna trådarna har avtagit från botten och rutor, nu har jag mest på min ytavrinningsbox där jag låtit dom växa ifred. Jag skall ta bort dom vid nästa vattenbyte. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hansson_1985 Postat 4 januari 2009 Dela Postat 4 januari 2009 hej..när en av mina cirkulatinspumpar var avständ av misstag så blev det fort bruna trådalger på botten och lite var stans på revet. sen när ja fick fart på pumpen igen så vet dom botrde på nån dag.. du kanske har för lite cirkulation i ditt kar. nitrat brist? man strävar efter att ha så låga näringsvärden som möjligt. borde väl inte vara det som är fel i ditt kar. matar du korallerna med nån mat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 4 januari 2009 Författare Dela Postat 4 januari 2009 nitrat brist? man strävar efter att ha så låga näringsvärden som möjligt. borde väl inte vara det som är fel i ditt kar. matar du korallerna med nån mat?Nja, jag tror inte att noll i nitrat är något bra alls... Numera tillsätter jag kaliumnitrat och aminosyror. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 6 januari 2009 Författare Dela Postat 6 januari 2009 Någon som vet vad min senaste korall har för latinskt namn? På kvittot står det röd ögonpolyp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 6 januari 2009 Dela Postat 6 januari 2009 Cynaria lacrymalis? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petnym Postat 15 januari 2009 Författare Dela Postat 15 januari 2009 Tack för tipset stigigemla. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.