GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

Vart kan jag fÄ tag pÄ en vettig timer som fungerar med magnetiska ballaster? dom andra billiga jag köpt verkar ha en tendens att gÄ sönder...

Postat

Det finns nog tyvÀrr inga, det enda vettiga Àr att kolla med en elfirma efter en kontaktor som kan timerstyras.

Finns det nÄgon elkunnig som har nÄt bra tips?

Postat
Det finns nog tyvÀrr inga, det enda vettiga Àr att kolla med en elfirma efter en kontaktor som kan timerstyras.

Finns det nÄgon elkunnig som har nÄt bra tips?

ah okej dÄ var det som jag misstÀnkte dÄ XD

Postat

Jag har sjÀlv byggt den hÀr med tvÄ kanaler och kontaktor pÄ den ena kanalen (för MH). 080212-timer.jpg

NÄgon behörig elektriker hÀr pÄ forumet kanske skulle kunna bygga nÄgra för runt 1000-lappen styck? det kan det ju vara vÀrt.

Postat

Det behövs definitivt fler svenska handlare som kan saluföra dessa prylar. Dom Àr bland annat mÀktigt populÀra i bland annat England, men hÀr har jag aldrig stött pÄ nÄgon sÄn pryl...

Postat

Det som Àr s a s problemet med de engelska varianterna, bortsett frÄn att byta kontaker/uttag - Àr att de bara bryter enpoligt

(eftersom det inte gÄr att vÀnda engelska kontakter fel, sÄ bryter den enbart fasen)

Jag tror ju att men behöver 2 polig brytare hÀr av elsÀkerhetsskÀl - finns det nÄgon elsÀkerhetskunnig person pÄ forumet som kan svara pÄ detta?

Postat

Jo du har rÀtt Greger - om det inte Àr ett fast montage sÄ skall det brytas pÄ bÄde fas och nolla - annars Àr det stor risk för Hula-Hula dans.

MVH Lasse

Postat

JÀvligt jobbigt att det inte finns nÄgot vettigt att köpa fÀrdigbyggt faktiskt. Ingen som kan lÀgga upp en guide om hur man pular ihop en sjÀlv som nybörjarlÄtsaselektriker :) ?

Postat

Det Àr oftast timern som inte orkar med och "svetsas" fast i öppet eller stÀngt lÀge, och Àr man inte hemma och mÀrker av detta sÄ kan det göra en hel del pÄ akvariets temperatur med trÄkiga följder...

Postat

ojoj vikken tur jag sÄg denna trÄden. Det hade jag inte en aning om... har tvÄ MH som jag skall anvÀnda till mitt nya kar... och tÀnkte anvÀnda timer till dem.. tack för upplysningen :D

Postat

Det gĂ€ller dock inte alla. Jag sjĂ€lv har haft timers som fungerat alldeles utmĂ€rkt, köpta pĂ„ Ö&B iofs, men de har fungerat felfritt i över ett Ă„r nĂ€r jag haft MH, jag Ă€r just i övergĂ„ngen mellan MH och T5.

De var inte snygga och smidiga, men har fungerat felfritt för mig. Man kan kanske göra sÄ om man Àr orolig för sina timers att man sÀtter en temeraturavkÀnnare som bryter strömmen till timern om tempen stiger till tex 29 grader.

Postat

Conrad har en som fungerar bra enligt de som har den, jag har en sjÀlv, men har inte kopplat in den Ànnu, det kommer dock ske i mitt nya kar, men hur den ska kopplas in, om det blir pÄ belysning eller doppvÀrmare, det har jag inte bestÀmt Ànnu.

Kanske att jag sÀtter doppvÀrmare och belysning pÄ en förgreningsdosa som jag kopplar pÄ termostaten.

LĂ€nk.

Den heter Universaltermostat UT 100 om lÀnken inte skulle fungera.

Postat
Det Àr oftast timern som inte orkar med och "svetsas" fast i öppet eller stÀngt lÀge, och Àr man inte hemma och mÀrker av detta sÄ kan det göra en hel del pÄ akvariets temperatur med trÄkiga följder...

Och i enlighet med Murphys lag sÄ sker detta nÀr du inte Àr hemma. Vanliga timers kan vara opÄlitliga, ibland Àven med vanliga T5 om det Àr skittimers. Som jag brukar sÀga: ju mindre chansen Àr för att nÄgot kommer att skita sig, desto större Àr chansen att det skiter sig.

Postat

Jesper, lÀnken fungerar inte, man hamnar direkt pÄ förstasidan.

BerÀtta gÀrna vilken kategori det du köpt ligger i, eller vad det Àr.

*Edit, nu funkar det. Ser bra ut, vÀrt att testa iaf.

Postat
Jesper, lÀnken fungerar inte, man hamnar direkt pÄ förstasidan.

BerÀtta gÀrna vilken kategori det du köpt ligger i, eller vad det Àr.

Kanske denna

t_10007.gif10007 4x600w RelÀbox inkl. Timer

eller denna

t_10006.gif10006 Brennenstuhl Digital Timer

Denna timer Àr gjord för att kunna tÀnda 3st 600w ballaster samtidigt. Den har ett inbyggt relÀ som kan belastas med 32 induktiva ampere. Timern har gÄtt igenom tyska TUF test vilket bevisar att den hÄller för vad den lovar.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...