Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Det finns nog tyvärr inga, det enda vettiga är att kolla med en elfirma efter en kontaktor som kan timerstyras.

Finns det någon elkunnig som har nåt bra tips?

Postat
Det finns nog tyvärr inga, det enda vettiga är att kolla med en elfirma efter en kontaktor som kan timerstyras.

Finns det någon elkunnig som har nåt bra tips?

ah okej då var det som jag misstänkte då XD

Postat

Jag har själv byggt den här med två kanaler och kontaktor på den ena kanalen (för MH). 080212-timer.jpg

Någon behörig elektriker här på forumet kanske skulle kunna bygga några för runt 1000-lappen styck? det kan det ju vara värt.

Postat

Det behövs definitivt fler svenska handlare som kan saluföra dessa prylar. Dom är bland annat mäktigt populära i bland annat England, men här har jag aldrig stött på någon sån pryl...

Postat

Det som är s a s problemet med de engelska varianterna, bortsett från att byta kontaker/uttag - är att de bara bryter enpoligt

(eftersom det inte går att vända engelska kontakter fel, så bryter den enbart fasen)

Jag tror ju att men behöver 2 polig brytare här av elsäkerhetsskäl - finns det någon elsäkerhetskunnig person på forumet som kan svara på detta?

Postat

Jo du har rätt Greger - om det inte är ett fast montage så skall det brytas på både fas och nolla - annars är det stor risk för Hula-Hula dans.

MVH Lasse

Postat

Jävligt jobbigt att det inte finns något vettigt att köpa färdigbyggt faktiskt. Ingen som kan lägga upp en guide om hur man pular ihop en själv som nybörjarlåtsaselektriker :) ?

Postat

Det är oftast timern som inte orkar med och "svetsas" fast i öppet eller stängt läge, och är man inte hemma och märker av detta så kan det göra en hel del på akvariets temperatur med tråkiga följder...

Postat

Det gäller dock inte alla. Jag själv har haft timers som fungerat alldeles utmärkt, köpta på Ö&B iofs, men de har fungerat felfritt i över ett år när jag haft MH, jag är just i övergången mellan MH och T5.

De var inte snygga och smidiga, men har fungerat felfritt för mig. Man kan kanske göra så om man är orolig för sina timers att man sätter en temeraturavkännare som bryter strömmen till timern om tempen stiger till tex 29 grader.

Postat

Conrad har en som fungerar bra enligt de som har den, jag har en själv, men har inte kopplat in den ännu, det kommer dock ske i mitt nya kar, men hur den ska kopplas in, om det blir på belysning eller doppvärmare, det har jag inte bestämt ännu.

Kanske att jag sätter doppvärmare och belysning på en förgreningsdosa som jag kopplar på termostaten.

Länk.

Den heter Universaltermostat UT 100 om länken inte skulle fungera.

Postat
Det är oftast timern som inte orkar med och "svetsas" fast i öppet eller stängt läge, och är man inte hemma och märker av detta så kan det göra en hel del på akvariets temperatur med tråkiga följder...

Och i enlighet med Murphys lag så sker detta när du inte är hemma. Vanliga timers kan vara opålitliga, ibland även med vanliga T5 om det är skittimers. Som jag brukar säga: ju mindre chansen är för att något kommer att skita sig, desto större är chansen att det skiter sig.

Postat

Jesper, länken fungerar inte, man hamnar direkt på förstasidan.

Berätta gärna vilken kategori det du köpt ligger i, eller vad det är.

*Edit, nu funkar det. Ser bra ut, värt att testa iaf.

Postat
Jesper, länken fungerar inte, man hamnar direkt på förstasidan.

Berätta gärna vilken kategori det du köpt ligger i, eller vad det är.

Kanske denna

t_10007.gif10007 4x600w Reläbox inkl. Timer

eller denna

t_10006.gif10006 Brennenstuhl Digital Timer

Denna timer är gjord för att kunna tända 3st 600w ballaster samtidigt. Den har ett inbyggt relä som kan belastas med 32 induktiva ampere. Timern har gått igenom tyska TUF test vilket bevisar att den håller för vad den lovar.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...