mano Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 Mano hur ofta doserar du zeobak?Bak och Food doserar jag en droppe två gånger i veckan. Start doserar jag 0,2 ml varje dag och så doserar jag en droppe Coral Vitalizer en till två gånger per dag.
mano Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 Kör även spongepower och coralsnowEnligt zeoguiden så lite beroende på vilken färg din Acropora ska ha så tror jag att de produkter som skulle kunna hjälpa är;Potassium iodide / fluoride concentrateIron ConcentrateCoral VitalizerB-balanceFramförallt den första tex står det klart och tydligt att Acroporor med en viss färg som tappar den på ett visst sett är ett tecken på att det är dags att dosera.
john.w Postat 26 november 2008 Författare Postat 26 november 2008 Enligt zeoguiden så lite beroende på vilken färg din Acropora ska ha så tror jag att de produkter som skulle kunna hjälpa är;Potassium iodide / fluoride concentrateIron ConcentrateCoral VitalizerB-balanceFramförallt den första tex står det klart och tydligt att Acroporor med en viss färg som tappar den på ett visst sett är ett tecken på att det är dags att dosera.Jag skall testa men jag tror att ljuset är för dåligt. Får hoppas att det löser sig med limulusrampen
john.w Postat 3 december 2008 Författare Postat 3 december 2008 Lurar på att göra likadant som Pontus med ljusmoddningen eftersom den lampan kostar lika mycket som limulus lampa gör fördelen med limulus är att det inte blir samma värmeutveckling men jag har ju åandrasidan kylare.
pontus Postat 4 december 2008 Postat 4 december 2008 Kan varmt rekomendera giesemann amaturen, perfect i måtten och ett obeskrivligt bra ljus. som natt o dag jämfört med rsm standard lysrör.Så har du inte tålamod att vänta på led amaturen så är giesemann ett ypperligt köp.
john.w Postat 4 december 2008 Författare Postat 4 december 2008 Kan varmt rekomendera giesemann amaturen, perfect i måtten och ett obeskrivligt bra ljus. som natt o dag jämfört med rsm standard lysrör.Så har du inte tålamod att vänta på led amaturen så är giesemann ett ypperligt köp.Kul att höra att du är nöjd jag har fått förslag på höja från 150w till 250w mh men jag vet inte om det kanske blir för starkt vill ju inte att det skall lysa på undervåningen hehe nä skämt åt sido har sett kar som jag tycker att det blir jobbigt att titta på en längre stund pga för starkt ljus
john.w Postat 4 december 2008 Författare Postat 4 december 2008 250 med 4st 24w t5. vet en kille som kör med 400w mh i ett rsm
pontus Postat 4 december 2008 Postat 4 december 2008 wow 400w mh ja allt är ju relativt 250+t5 går säkerligen hur bra som helst specielt om man har kylare som du har ,frågan är bara var man vill lägga ribban och naturligtvis vilka koraller man vill ha.Hur som helst vilket du än väljer så kommer du att bli super nöjd
john.w Postat 4 december 2008 Författare Postat 4 december 2008 får se lite hur det skiljer prismässigt helst skulle jag vilja se hur det ser ut. jag vill som sagt inte ha för starkt ljus heller
john.w Postat 11 december 2008 Författare Postat 11 december 2008 Har handlat en sfiligoi 250w + 2st 24w t-5 höll den över karet och det verkar bli en bra grej nu måste jag ha slang till kylarn så man får igång den med. Har haft algproblem IGEN men jag tror att det var silikatfiltret har bytt nu och algerna verkar avta ska göra ett vattenbyte i helgen å se ifall det blir ännu bättre
Laggeman Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 Vilken modell på armaturen är det? Har du någon bild på det hela?
pontus Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 grattis till ett mycket bra köp du kommer att bli super nöjd när du ser skillnaden , har du funderat påvilken kelvin du ska ha .eller det kanske följde me lampa och rör på köpet.vad e det för alger du har problem med?
john.w Postat 11 december 2008 Författare Postat 11 december 2008 soleset heter lampan. Jag har lite problem med trådalger men det verkar ha varit silikatfiltret som inte var bytt på ett tag börjar gå åt rätt håll nu
john.w Postat 11 december 2008 Författare Postat 11 december 2008 hade vart kul å ha en ljusdator till den men den kostar väl lika mycket som lampan gör. Har testat den över karet å det blir ju en jäkla skillnad mot innan
pontus Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 har du någon clean up crew i karet ,själv har jag 5st turbos + 2st eremiter och dom håller kliniskt rent på stenarna. kör själv inte med silikat filter.
john.w Postat 11 december 2008 Författare Postat 11 december 2008 Har bara 2 turbos i göteborg tror jag det behövs silikatfilter
pontus Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 tråkigt med alger, hoppas dom inte frodas mer nu med mer ljus hur är nitrat nivån nu när du kör zeovit.
john.w Postat 11 december 2008 Författare Postat 11 december 2008 både nitrat och fosfat är 0 men det hjälper inte om man tillsätter det igenom osmosvatten får hoppas att det ger sig nu
pontus Postat 11 december 2008 Postat 11 december 2008 faan vad vatten kan skillja sig från ort till ort, blir nog bra nu när du bytat filter ,silikat är troligtvis boven i det hela. Om du har tid och lust skulle du kunna lägga ett pm till mig om din lösning hur du kör zeovit i ditt rsm.
Lasse Postat 12 december 2008 Postat 12 december 2008 Har aldrig haft silikatproblem med Göteborgsvattnet och då kör jag det ändå rakt av utan osmos.MVH Lasse
Saxmark Postat 12 december 2008 Postat 12 december 2008 hade vart kul å ha en ljusdator till den men den kostar väl lika mycket som lampan gör. Har testat den över karet å det blir ju en jäkla skillnad mot innanMen herregud John.. Det är ju bara pengar.. 1or och nollor på ett plastkort.. .. Köp!.. Kul att du har startat upp igen.. Låter som jag får önska mig lite fritid i julklapp och förhandla om en kopp kaffe så man kan få upp suget igen..
john.w Postat 12 december 2008 Författare Postat 12 december 2008 Men herregud John.. Det är ju bara pengar.. 1or och nollor på ett plastkort.. .. Köp!.. Kul att du har startat upp igen.. Låter som jag får önska mig lite fritid i julklapp och förhandla om en kopp kaffe så man kan få upp suget igen.. Inga problem ska nog vara ledig lite i jul vi kan väl höras
john.w Postat 12 december 2008 Författare Postat 12 december 2008 Har aldrig haft silikatproblem med Göteborgsvattnet och då kör jag det ändå rakt av utan osmos.MVH LasseNåt skit é det för så fort jag bytte silikatfiltret så började det gå åt rätt håll. Jag kanske får mitt vatten från bajtanken på hisingen
Rekommenderade inlägg