Gå till innehåll

Glasrosor, hur gör jag?


Tilisol81

Rekommenderade inlägg

Hej hej!

Ny här på saltvattensguiden :-)

Jag har ett clownhotell på 58 liter som jag har haft igång i några månader. Men pga att jag skulle flytta så har jag ännu inte införskaffat fisk och koraller.

Det som finns i akvariet är levande sten, en korall, sniglar, eremitkräftor och en sjöstjärna. Jag har nu flyttat och vill börja med min nya hobby:-)

Problemet är att jag fått en hel del glasrosor som jag vill bli av med.... Då jag fattat det som att de är rätt skadliga?

Hur gör jag? I samband med flytten så försökte jag "nypa" bort dom men det gick ju inte så bra eftersom dom drar ihop sig när man kommer nära... Tar gärna emot alla tips jag kan få!

MVH Tilisol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltsyra med kanyl direkt i Glasrosen, funkar även på andra lästigtiga saker...

Man bör dock bara köra en sådan fix på ett par, men detta gäller ju de flesta sorters kemiska bekämpningsmedel.

Pepparminsträkor är också koola, fast det tar tid och det är inte alltid som de interesserar sig för glasrosor.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med luftslang.

  • Burk på golvet nedanför akvariet, hävert med luftslangen.
  • Sug in hela glasrosen när den är utslagen, funkar även på riktigt stora glasrosor.
  • Böka runt lite med slangen så att glasrosen lossnar och sugs ut. Minimerar dessutom risken att få trasiga bitar som åker runt och etablerar sig på nya ställen som Greger skriver.

Men också precis som greger skriver skaffa framförallt wurdemanni. Käkar glasrosor och ger dessutom utmärkt tillskott av levande föda till mandariner, filtrerare och lägre djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också en massa glasroser och i början sprutade jag kokhett osmosvatten på dom. Vissa lyckades jag att döda men de andra som satt/sitter trångt till hinner dra in sig innan dom får vattnet på sig.

Köpte igår en Pepparminsträka och hoppas på att den kommer få bukt på dom. Det jag inte vet med 100% säkerhet är att det är en riktig pepparmintsräka. Vi får se.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg någon använde saltsyra. Borde inte väteperoxid fungera lika bra, och vara bättre för invånarna i övrigt? Båda har frätande egenskaper, och borde injicerade i vävnaden på glasrosen, förstöra den inne ifrån. Därefter borde den avlida på egen hand. Jag får försöka köpa på mig sten med glasros i så jag kan prova. Jag har ju alltid väteperoxid hemma, ingår i min "den lilla terroristens" övningslåda.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg någon använde saltsyra. Borde inte väteperoxid fungera lika bra, och vara bättre för invånarna i övrigt? Båda har frätande egenskaper, och borde injicerade i vävnaden på glasrosen, förstöra den inne ifrån. Därefter borde den avlida på egen hand. Jag får försöka köpa på mig sten med glasros i så jag kan prova. Jag ar ju alltid väteperoxid hemma, ingår i min "den lilla terroristens" övningslåda.

B!

hahaha wtf? varför har man en sån låda :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va¿? Har inte alla det? Um.. Eh... Jo, men alltså, eh... Ah, nu vet jag.

*ordnar till ansiktsdragen*

Jo, men alltså, det är vännernas namn på lådan med alla akvariekemikalierna.

Att jag har bakgrund med en del pyrotekniska övnningar, har säkert inte alls med saken att göra.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Va¿? Har inte alla det? Um.. Eh... Jo, men alltså, eh... Ah, nu vet jag.

*ordnar till ansiktsdragen*

Jo, men alltså, det är vännernas namn på lådan med alla akvariekemikalierna.

Att jag har bakgrund med en del pyrotekniska övnningar, har säkert inte alls med saken att göra.

B!

hahaha åh nej! säg inget till min pojkvän för då dregglar han bara -.-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har provat mängder med olika sätt för att bli av med glas-rosor

och det enda som jag fungerade vettigt var Tropic Marin Elemi-Aiptas.

Ibland kan glasrosen sitta väldigt långt in i sten, så att man inte kommer åt med sprutan med nål (ingår när man köper kittet).

Under tiden jag sprutar och bekämpar glasroserna, så brukar jag stänga av alla pumpar i karet .

Det räcker att man bara är i närheten med "gift-soppan", så dör glasrosen ändå.

Efter 10-20 minuter, så sätter jag på pumparna igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar betydligt bättre med en nålspets (på en spruta), istället för en sprutspets.

Glasrosen reagerar (dvs drar ihop sig) knappt på en nålspets, tills dess att man sticker hål på den och sprutar in "giftsoppan".

Det räcker ofta att man bara har lite "giftsoppa" i glasrosen närhet i ~ 1 minuter, så dör den.

(dvs man behöver inte sticka hål på glasrosen med nålen)

Jag brukar spruta kalciumhydroxidpasta, (Kalciumhydroxid och lite vatten), sakta över tentaklerna på glasrosen. Gör man detta sakta så drar den inte in sig, vilket är fallet ifall man försöker penetrera den med en sprutspets. Hyfsat effektivt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fungerar betydligt bättre med en nålspets (på en spruta), istället för en sprutspets.

Glasrosen reagerar (dvs drar ihop sig) knappt på en nålspets, tills dess att man sticker hål på den och sprutar in "giftsoppan".

Det räcker ofta att man bara har lite "giftsoppa" i glasrosen närhet i ~ 1 minuter, så dör den.

(dvs man behöver inte sticka hål på glasrosen med nålen)

Har testat både med och utan nålspets. Tycker att det är svårt att kunna komma åt att penetrera glasrosen med nålspetsen många gånger. Jag tycker det fungerar bra att långsamt spreja kalciumhydroxiden över glasrosen..., då sitter de bara och tar emot till skillnad när man ska sticka in en nål i dem. Är det en stor glasros som sitter lättåtkomligt skulle jag också försöka spruta in giftet i kroppen på glasrosen... har man små svåråtkomliga är det oftast mer praktiskt att spreja över dem tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Är glasrosorna något man kan vinna över och utrota en gång för alla eller är bekämpningen ett naturligt inslag i skötseln av saltvattensakvarium? Jag har ju svårt att tro att jag någonsin skall lyckas ta alla utan att missa en enda liten gömd krake i mitt stora akvarium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anna!

Jag skulle i din situation försöka använda Capotes metod, ny för mig, eller hettvatten med kanyl. Jag skulle dessutom göra det innan jag fått ordning i karet så at nästan alla är borta när du bygger revet. Kommer det sedan nya är en pepparmintsräka bra. Själv skulle jag undvika kemiska lösningar då du inte vet vad som händer mer med kemikalrierna, dödar den en sak så..... Många som använd Joes dock med bra resultat.

Är glasrosorna något man kan vinna över och utrota en gång för alla eller är bekämpningen ett naturligt inslag i skötseln av saltvattensakvarium? Jag har ju svårt att tro att jag någonsin skall lyckas ta alla utan att missa en enda liten gömd krake i mitt stora akvarium...

Jag tror at det går att döda, utrota dem. Dock kan du inte köpa några koraller på sten eller ny sten då dessa kan ta med sig nya. Jag tror på att ta bort så mycket som möjligt för att sedan ha någon räka i karet om det dyker upp nya.

I mitt gamla kar hade jag bara en mig vetligen som satt svåråtkomligt till varför jag inte brydde mig. När jag sedan flyttade stenen till nya karet kom det fram rätt mycket nya fran den gamla stenen. Har själv valt räkor då det är bekvämnt och jag dessutom inte gillar kemikalier. Ser det som en långsamlösning men har inte bråttom, dessutom kommer de åt på alla sidor av stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...