DaTrucka Postat 15 februari 2009 Författare Postat 15 februari 2009 Såg att talking reef har en tåt om detta med, men informationen är väl ungefär den samma, Citera
petrol Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Bumpar denna tråd efter att ha pratat en stund med DaTrucka om näringsexport.Är det någon här på SG som kör med Turf algae filter?Och hur har det gått i så fall? Citera
Norgren Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Vilken galen slump, såg talking reef inlägget för någon månad sedan och håller på och fyller på saltvatten just nu i ett 500 liters akvarium. Superskoj att få ihop 500l osmos.Jag slänger ihop något och så ser vi hur det går. Behöver en sump ihopsnickrad och mina blog rights Citera
petrol Postat 23 juni 2009 Postat 23 juni 2009 Kasta gärna upp någom bild på hur du bygger filtret. Citera
Norgren Postat 16 augusti 2009 Postat 16 augusti 2009 nah gav fan i det och kör traditionellt just nu. Sugen dock så småningom Citera
PeterGG Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 jag undrar vad ett sådant filter luktar, trådalger luktar ju inte mumma när man tar upp dem.. Citera
daniel_i_malmö Postat 17 augusti 2009 Postat 17 augusti 2009 jag undrar vad ett sådant filter luktar, trådalger luktar ju inte mumma när man tar upp dem..Jag har ett turffilter, helt oavsiktligt, vid avrinningen från min påhängsskummare. Väldigt litet, bara 3x3 cm, men det luktar i alla fall inget. Citera
Birdo Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Så har jag fattat detta rätt?Med dessa alger och filter så kan du ersätta skummare och fosfat removers?Finns det någon nackdel? Förutom utrymmet och ljuset? Citera
stigigemla Postat 30 januari 2010 Postat 30 januari 2010 Vi skall väl inte överdriva. Ett algfilter kan helt säkert göra mycket nytta men hur skall algerna kunna ta upp precis rätt förhållande mellan N och P och allt annat. Den största nyttan är nog att de tar upp diverse föroreningar.Den skördade algmängden skulle nog behöva vara någonting mellan 10 och 50 gånger det foder vi lägger i för att rensa allt. Citera
DaTrucka Postat 31 januari 2010 Författare Postat 31 januari 2010 Så har jag fattat detta rätt?Med dessa alger och filter så kan du ersätta skummare och fosfat removers?Finns det någon nackdel? Förutom utrymmet och ljuset?Jag antar att det är ganska individuellt, lite beroende på hur belastat karet är. Som jag förstått det hela så har dom flesta kunnat ta bort skummaren helt, dock inte alla.En nackdel till är väl att man måste ta ur filtret och rensa den i vasken en gång i veckan.Vi skall väl inte överdriva. Ett algfilter kan helt säkert göra mycket nytta men hur skall algerna kunna ta upp precis rätt förhållande mellan N och P och allt annat. Den största nyttan är nog att de tar upp diverse föroreningar.Den skördade algmängden skulle nog behöva vara någonting mellan 10 och 50 gånger det foder vi lägger i för att rensa allt.N och P kvoten kan dom säkert vara duktiga på att hålla, jag TROR att det är genetiskt inprogrammerat, som så mycket annat i naturen.Huruvida det måste rensas bort så mycket alger vet jag inte, tycker man att effekten av filtret är för dåligt om ett halvår eller så, då kan man ju bygga lite större bara. Citera
stigigemla Postat 31 januari 2010 Postat 31 januari 2010 Visst är N/P genetiskt betingat men inte ens de olika Caulerpa arterna har samma kvot enligt vad jag läst. Citera
PeterGG Postat 31 januari 2010 Postat 31 januari 2010 men borde inte tillväxten av de olika algerna anpassas efter N/P kvoten man har i karet? dvs de alger som ligger nära gällande kvot i karet kommer att gynnas och frodas.. sidenote.. Jag är intresserad av detta för att transportera bort nitrater främst.. fosfat går att absorbera.. får väl köra ned på fosfatabsorben då.. Citera
knabbuziak Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 Bumpi-bumpi!Är det någon här som har testat så man kan få design-förslag?Hur får man tag på dessa alger, eller är det något som brukar finnas naturligt i vattnet eller med den levande stenen?Jag har nyligen skrapat min bakre ruta i mitt visningskar för att den var täckt av en brun yta av något som jag trodde var kalkalger, som sedan började få gröna tofsar... Hade det kanske varit bra att behållt dessa för att kunna odla vidare på? Jag tror att fler är på gång förvisso, men det är sådär kul att ha dom i visningskaret. Citera
Laggeman Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 Låter du vatten rinna över en yta med belysning så kommer det förr eller senare att börja växa alger där. Citera
-=Mr_B=- Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 Turf är den där algen som växer i vattenkanten och är hård. Lite om grön stålull, typ. (Finns röd med) Turf är alltså inte mjukt trådig och svajar med vattnet som trådalger gör.B! Citera
linkano Postat 18 maj 2010 Postat 18 maj 2010 Bumpi-bumpi!Är det någon här som har testat så man kan få design-förslag?Jag har byggt ett "turffilter". Har provat ett par, tre månader utan att kunna ha någon uppfattning riktigt. Hade för dålig belysning, 2 st lågenergi spotlights. Kan lägga ut bilder senare eller så kan någon få köpa filtret. Kanske sätter ut det på annons. Citera
knabbuziak Postat 26 maj 2010 Postat 26 maj 2010 Hur fungerar Turf-filter tillsammans med koraller???Turf-alger verkar ju ganska aggresivt sänka nitrat och fosfatvärdena i akvariet till 0. Om jag inte missminner mig kräver koraller en aning nitrat och fosfat för att kunna växa. Kan turf-algerna konkurrera ut korallerna så att de inte kan växa?Någon som har erfarenhet? Citera
ClaesHWK Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Noob som man är, har någon provat att ha detta på ytavrinningen? skulle det funka eller är det riskabelt på något sätt? Citera
PatriksS Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Som jag fattat metoden så ska algerna odlas på rätt rejäla ytor. I ytavrinningen skulle effekten bli försumbar. Citera
ClaesHWK Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Som jag fattat metoden så ska algerna odlas på rätt rejäla ytor. I ytavrinningen skulle effekten bli försumbar.ok tackar. Då var inte det ett alternativ. Citera
Ted-m Postat 11 december 2010 Postat 11 december 2010 Finns en massa bra videos på youtube på olika skrubber filter. Citera
ClaesHWK Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Ja hittade massa roligt, tack för tipset tydligen så behöver min bara vara 3 tum bred. Längden spelar ingen roll står det, men hur kommer det sig? Citera
ClaesHWK Postat 12 december 2010 Postat 12 december 2010 Hur menar du nu?i denna tråden finns en storleksbeskrivning i gallons denna så står det att längden inte spelar någon roll :Shttp://www.talkingreef.com/forums/general-marine-discussions/7125-mega-powerful-nitrate-phosphate-remover-replaces-skimmer-refugium-part-2-4-a.htmlJag fatter den inte riktigt. Har sett lite versioner på en annan modell med ränna istället för fall, det är den jag funderar på. Jag kan få ihop 54x25cm nät, hoppas att det kommer räcka. Ska inte enbart köra detta utan vill prova på som kul experiment Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.