Gå till innehåll

2 skummare?


Goranius

Rekommenderade inlägg

Intressant fråga, jag kan tyvärr inte bidra med fakta.

Man kan ju fundera vad som driver effektiviteten på en skummare. Det skulle kunna vara mängden bubblor och hur finfördelade dessa är (många mindre bubblor ger ju större yta luft-mot-vatten än färre stora bubblor).

Men om du har två skummare som sammantaget har samma pumpkapacitet som en större - vilket alternativ är bäst då? Ingen aning...

Ur praktiskt perspektiv ser jag inte idén med att dubbla underhållsbehovet med att rensa skummarkoppar mm.

Varför ställer du frågan? Har du själv någon idé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som datamupp så gillar jag idén. Redundans är ju trevligt... om en får spader och stannar när man är borta eller om man vill ättiksbada en för rengöring så står man ju inte helt utan.

Ur praktiskt perspektiv ser jag inte idén med att dubbla underhållsbehovet med att rensa skummarkoppar mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju frågan om vattenflöde jämfört med luftmängd också. Kontakttid, hur länge luften är i kontakt med vattnet. Stigarrörets diameter och längd. Det är många parametrar. Vissa skummare är bra på att lämna mycket skit ur förorenat vatten men andra är bättre på att dra den "sista skiten" ur ett mindre förorenat vatten. Enligt min erfarenhet är de senare ofta "nervösa" och behöver justeras om ofta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ställer du frågan? Har du själv någon idé?

Jag skulle behöva en ny skummare men dom är så dyra och jag har för tillfället inte pengarna då jag har bytt fönster hemma!

Men jag har funderat på detta en längre tid och en mindre begagnad skummare är billigare än en större så det är därför jag funderar på det.

Eftersom jag har platsen för det så skulle jag kunna prova.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med två Midiflotorskummare. Går alldeles utmärkt. Hade tidigare en Tunze 9010 men de här ger bättre effekt, tycker jag. Det har visat sig viktigt att ha rejäljt snurr på vattnet runt inloppen. Innan jag hade detvar det en av skummarna som "dominerade" och gav massor med skum medan den andra knappt gav någonting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle behöva en ny skummare men dom är så dyra och jag har för tillfället inte pengarna då jag har bytt fönster hemma!

Men jag har funderat på detta en längre tid och en mindre begagnad skummare är billigare än en större så det är därför jag funderar på det.

Eftersom jag har platsen för det så skulle jag kunna prova.

Har du köpt fönster utan att prata med MIG!!!!! Vad köpte du för fönster då???

Jag hoppas verkligen att du har köpt rätt nu så att du inte har köpt för dyrt. För hade du handlat av mig kanske du hade fått pengar över till en BK 250

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då min åsikt är att skummarens främsta förtjänst är att det är en mycket effektiv luftare av vattnet så skulle jag hellre ta två skummare som tillsammans ger ett större luftflöde per tidsenhet än en större, speciellt om jag har ett större (läs längre) akvarium. Den sk skiten är ju mer eller mindre konstant och om den plockas bort av en eller två skummare spelar ju ingen roll - är den bortplockad så är den det. Eventuellt skulle man kombinera Stigs av typ 1 och typ 2. Men den största vinsten är om man får ett högre luftflöde med två skummare - man tar bort koldioxid bättre (stabilare pH), man tar bort bildad ammoniak bättre (minskat tryck på nitrifikationen) och man får en högre redox samt om man har kraftig belysning och hög fotosyntes så får man bort skadliga radikaler snabbt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du köpt fönster utan att prata med MIG!!!!! Vad köpte du för fönster då???

Jag hoppas verkligen att du har köpt rätt nu så att du inte har köpt för dyrt. För hade du handlat av mig kanske du hade fått pengar över till en BK 250

Jag som hoppades att du inte skulle se detta ämne!

Jaja man får väl skylla sig själv. Sp-fönster 4st 13*13, 3 st 14*14 med solljusreflekterande, 1 st 10*5, 2 st badrumsfönster 10*5, 3 st balkongdörrr och 1st ny röd fin ytterdörrar, alla öppningsbara,persienner 69000:- + 9000:- i installation.

Tyckte jag kändes billigt.

Får se om jag inte kan hitta en beggad skummare finns ju en del att välja på jag har min ytavrinning med diverse kranar så jag borde inte ha något problem att få jämn fördelning av vattenflödet genom skummarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Jag fortsätter lite på denna gamla tråd.

Har planer på ett system med ca 1000 liter (880+150) och överväger då att använda två skummare.

Har funderat på 2 st BM NAC7 eller 1 st BM200E2.

http://www.bubble-magus.com/en/productShow.asp?id=972

http://www.bubble-magus.com/en/productShow.asp?id=974

Jag vill helst inte göra det till en diskussion om BM är bra eller inte, men är det någon som har någon input inför mitt beslut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker iden med två skummare inte är så dum. Kräver dock lite större plats i sump eller burken.

Om jag hade plats skulle jag lätt koppla in en till skummare. Då skulle jag köra med en tyst rackare hela dygnet, och på natten mellan 24.00-06.00 skulle jag köra igång pump två /"monstret". Gör ju inget om det låter lite när man ändå sover. Då kan man ju även mata korallerna kraftigare vid 20.00-23.00 för vid tolvslaget hjälper extraskummaren till att skumma skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Jag skulle vilja lyfta denna gamla tråd igen då det ev skett förändringar av strategi och teknik sedan detta diskuterades.

 

Jag har ett hobbyrum med 2 x 360L med avrinning draget in till ett intilliggande litet rum (f.d. matkällare) där en relativt stor sump (ca 200 L) står. Jag har också en handfull olika skummare samt en herrans massa pumpar som man samlat på sig genom åren, som nu mest samlar damm.

 

Därmed har jag alltså redan prylarna, platsen i sumpen och inga krav på särskilt tystgående sump. Frågan är dock vad ni i dagens läge ser som för- respektive nackdelar med att montera flera skummare till denna anläggning.

 

Som tidigare nämndes i tråden är även jag datanörd med en särskild förkärlek till teknik och redundans..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...