Gå till innehåll

Saltmängd


Nicke_W

Rekommenderade inlägg

Det är inget större fel på en hydrometer, om man bara vet vilket värde den visar när man har det värdet man önskar. Kalibreringen brukar inte vara något vidare, men annars är de ganska tillförlitliga. Refraktometrar är steget up, och brukar anses vara värt investeringen.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är igång nu, saltet kom i igår ikväll.

Körde ett test nu på dan 1.023 hamna mästan på.

Drar en fråga också.. enligt min hydrometer så bör jag inte gå över 1.023, men om jag läst rätt här på guiden så kan man hålla sig inom 1.023 - 1.026.

1.020 - 1.023 visar min hydro, bör jag hålla mig där eller kan man kliva upp ett och halft steg till ?

Och när börman/ kan man lägga i levande sten (har boken Saltvattensakvariet av Daniel Knop) har gått enligt den nu efter dom det är första karet med salt.

Enligt den ska man inte lägga i sten fören efter 10 dar, men tänkte fuska lite och skafta en 5kg till slutet av veckan, vad säger ni om det ?

Tack Mr B.

// Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och när börman/ kan man lägga i levande sten (har boken Saltvattensakvariet av Daniel Knop) har gått enligt den nu efter dom det är första karet med salt.

Enligt den ska man inte lägga i sten fören efter 10 dar, men tänkte fuska lite och skafta en 5kg till slutet av veckan, vad säger ni om det ?

lägg i Levandestenen så fort saltet löst sig i ditt vatten!

Finns ingen tanke med att ha enbart saltvatten stående så många dagar.

Fyll upp

Salta

Mät

Lägg i LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I med stenen bara.

Lägg helst i all sten som du ska ha från start, annars blir det en ny uppstartsprocedur varje gång du tillsätter större mängder sten, och det är ju onödigt att starta igång stenen flera ggr.

Låt sedan karet stå i en månad ungefär innan du börjar tillsätta lite djur i form av snäckor och andra trevliga rengörare. Det brukar ta ungefär en månad tills det stabiliserat sig och bakterierna kommit igång tillfredsställande. Tillsätt gärna någon bakteriekultur med, så blir nitrittoppen(No2) lindrigare.

Kör gärna lite phostafabsorberare med, då är du på den säkrare sidan för att slippa större algproblem när lyset kommer på. Det optimala är att inte tända ljuset förrän Nitrat(No3) och phosfat(PO4) visar noll på testerna, lite nitrat tror jag inte är någon större fara. Sedan kan du börja lite försiktigt med ljuset någon timma om dagen.

Detta sätt har fungerat bra för dom flesta.

Det finns ju några annorlunda sätt att starta upp på (som denna månads akvarium tex), men är inget jag rekommenderar, iaf om man inte har 100 koll på hur allt fungerar biologiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är igång och stenen har snart vart i en vecka.

Har funnit några små intressanta varelser bland annat ett djur, koral ?

Som har byggt som ett 2cm långt rör och har två stycken fångst armar ? synns då och då ca 7cm långa och drar dessa mot stenen eller sticker dom rakt ut från boet.

Fick även med en större snigel, har bara sett den en gång dess värre, då den satt mitt på väggen.

Hur ser ödet för denna stackre då nitratet är upp runt 80 nu kommer den att överleva ?

ps. är redan sugen på ett större kar runt 200 - 300 liter :)

// Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte ha 80 ppm i nitrat med nyblandat vatten efter bara en vecka. Om inte testen är felaktig så har du troligvis nitrit i karet (nitrit stör de flesta nitratmätningar genom att orsaka ett för högt värde). Använd bakteriekultur för att starta upp nitrifikationen men då måste du också belasta karet lite grand. Du bör heller inte använda din UV-C under inkörningsperioden (första månaden)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder mig av Amtra multi check mät sticka som läser av ph, kh, gh, nitrit och nitrat.

Enligt mätningarna jag har gjort varan dag så har nitritet legat på noll och nitratet har ökat från dag till dag sen jag la ner LS:en.

Fick med några liter vatten från affärn.

Saltet ligger runt 1.023/1.024.

EDIT: allt ljus har vart avstängt på karet sen starten.

// Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Amtratestet är gjort för sötvatten så räkna med att nitrattestet visar väldigt mycket fel.

De flesta här använder Salifert eller Elos tester. Sötvattenstester visar ofta fel men en del av Seras är testade i en webtidning ( Reefkeeping eller Advanced Aquarist). JBL Nitrattest har jag använt och den fungerar men visar tre gånger för lågt värde (Nitratkväve). Även Tyskarna (Korallenriff.de) har prövat tester så där kan du ju titta om du klarar språket.

Räkna med att alla testerna visar fel i nystartade kar på grund av nitritinverkan på testet.

När det gäller salthalt ligger rekommendationerna från olika tillverka ofta lågt. Det hänger kvar från den tiden när man bara hade fisk i karen. Fisk går i allmänhet bra i låg salthalt till skillnad från alla andra djur. Vill du koraller, räkor och annat så upp med salthalten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa du kan göra med den testen är att arkivera den.....lodrätt. Sticktester duger inte ens i sötvatten - eller något vatten alls.

Tro mig - du kan inte ha nitrat i karet i nuläget om du inte tillsatt det eller användt gammalt vatten.

MVH Lasse

PS du han före Stig och var som vanligt snällare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åter igen tack ska ni ha!

Tro dig Lasse, myckte info har man fått dig och dina intressanta trådar (tackar man för).

Nästa fråga..

Givetvis så vill man ha någon lättsköt korall i karet.

Hur bör jag lämpligast göra för att öka salt värdet något, såg här någon stan på guiden att det inte bara är och hälla i salt då man har djur i karet.

Gäller väl LS då också anntar jag ?

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt, häll inte salt direkt i karet.

Den salthalt du har nu (1.023) är inte felaktig eller dålig på något vis. Men vill du öka så öka försiktigt.

Om du gör veckovisa vattenbyten så blanda till saltvatten som är något saltare än normalt. Efter några veckor så har du fått upp salthalten till önskad nivå.

Alla förändringar av vattenvärden skall alltid göras långsamt, alltid utspritt på flera dagar eller veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du går till http://www.mathgame.de/

tryck på Riff-Aquarium i vänsterspalten - ladda sedan ner Aqua Calculator från den nya sidan. när du väl installerat den så går du till Eistellungen och trycker på fliken Allgemein. Välj den svenska flaggan och du hela konkarongen på svenska. Gå till Mätutrsutning - akvarium. ställ in vilka parametrar du vill använda och skriv in ditt akvarie. Gå till fliken saltuträknare. Sätt in önskar värde, volym - nuvarande värde samt vilket salt du har. Ställ in sedan vilken mängd vatten du vill byta - säg 10 liter (en hink). Tryck på räkna ut saltmängd och tryck nein på nästa ruta (åtminstone i början). Då får du den saltmängd du skall sätta till dina tio liter för att du skall få upp salmängden till rätt nivå.

MVH Lasse

Aqua Calculator är ett suveränt hjälpmedel och om du går till Hjälp Info så kan du ge en gåva till personen som gör programmet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...